handdator

Visa fullständig version : Behöver bättre kost


FetmaOnFire
2010-06-05, 00:45
Hejsan!
Jag har varit medlem här ett tag nu och jag har klarat att gå ner 30 kilo rätt fort, det tog 138 dagar. Men nu har vikten varit på cirka 95 kilo ganska länge. Jag känner att jag måste äta ännu bättre. Jag vill veta ännu mer. Någon som har tips på riktigt bra mat? Hur en dag ska se ut ungefär med riktigt bra mat?
Det måste ju finnas extreama tips där ute.

HulkH
2010-06-05, 00:53
Är inte tonfisk och ägg bra mat vid deff?
Mättar bra, och mycket rproteiner :)

chrilledude
2010-06-05, 00:53
Räkna kalorier och ät mycket grönsaker (lärt mig av fredrik_S), mättar bra med lite kcal. :)

Fredrik_S
2010-06-05, 01:06
Räkna INTE kalorier och ät mycket grönsaker är snarare mitt tips.
Mina favoriter är frysta wokgrönskaer från euroshopper och fryst broccoli blomkål morotsblandning. gärna 300-500 gram per måltid tillsammans med en köttkälla. Går att ersätta pasta/ris/potatis helt med det. Mycket soja och kryddor så blir det supergott!
Gjorde precis en film på när jag lagar det och hur enkelt det är...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149474

TehSaxo
2010-06-05, 05:26
Stekt äggvita med massa kryddor och mager skinka/kalkon, kalorisnålt, proteinrikt & GOTT!

FetmaOnFire
2010-06-05, 09:28
Tack bra tips där och en bra film :)

kalaskonrad
2010-06-05, 10:36
Krossade tomater http://www.mathem.se/images/products/small/tomater-krossade-500g-ica.jpeg Går att använda till rätt mycket kött och sådär, göra lite sköna grytor på t.ex. tonfisk, riktigt nice. Mättar väldigt bra på väldigt lite kalorier (30kcal/100g tomater)

Fru_Flisa
2010-06-06, 11:52
Om det inte bara är en platå du hamnat på så behöver du äta mindre och om sen är mindre kolhydrater, fett eller protein som är bäst att dra in på beror på vad du äter idag. Det kanske inte är det mest fettsnåla som är det smartaste om du redan äter väldigt fettsnålt. Eller så kanske du kan sänka proteinintaget lite, om det ligger omotiverat högt då det trots allt ger kcal, likvärdigt med kolhydrater. T.ex.
Riktigt bra mat finns det så mycket av, lättare att undvika det som verkar mindre bra och i övrigt variera.

Frumpish
2010-06-06, 13:08
Omelett är nog mitt favoritsnabbmål, snabbrecept:

3-4 ägg
riven vitkål
lök
vitlök
paprika
sesamfrön
pumpakärnor
tomater
ost
grädde
mjölk
tonfisk o makrill (ej testat men borde gå)

Brukar mixa äggen med mjölk eller grädde (eller lite vatten).

Steker sedan sesam, pumpakärnor, lök och vitkål på medelvärme i stekpannan med smör eller rapsolja, när det börjar få färg - i med äggröran!

Rör om som fasiken så det blir fluffigt (blir väldigt mycket godare då) och krydda, goda kryddor imo är: persilja, koriander, spiskummin, salt, peppar, paprika, chili, med mera!

Avsluta med lite ost och i med t ex tomat och paprika på slutet!

FetmaOnFire
2010-06-06, 13:54
Omelett är nog mitt favoritsnabbmål, snabbrecept:

3-4 ägg
riven vitkål
lök
vitlök
paprika
sesamfrön
pumpakärnor
tomater
ost
grädde
mjölk
tonfisk o makrill (ej testat men borde gå)

Brukar mixa äggen med mjölk eller grädde (eller lite vatten).

Steker sedan sesam, pumpakärnor, lök och vitkål på medelvärme i stekpannan med smör eller rapsolja, när det börjar få färg - i med äggröran!

Rör om som fasiken så det blir fluffigt (blir väldigt mycket godare då) och krydda, goda kryddor imo är: persilja, koriander, spiskummin, salt, peppar, paprika, chili, med mera!

Avsluta med lite ost och i med t ex tomat och paprika på *spy*slutet!

Jag är ledsen men det där lät inte så nyttigt! Men jag kanske är fel påläst

Eddie Vedder
2010-06-06, 14:27
Men jag kanske är fel påläst

Ja det är du definitivt i så fall.

Bara bra livsmedel han räknar upp, vad tror du är nyttigt? Och vad hittar du när du söker på forumet?

Fredrik_S
2010-06-06, 16:46
Jag är ledsen men det där lät inte så nyttigt! Men jag kanske är fel påläst

Det lät extremt nyttigt som sagt, inte en enda dålig ingrediens.
Jag skulle gissa på att det är grädden och osten eller ordet omelett som gör dig orolig, men allt handlar om proportioner, det är väldigt nyttigt att i rätt mängd äta feta saker. Fettfritt är absolut inte lika med nyttigt.

FetmaOnFire
2010-06-06, 16:49
Nja jag skippar nog den där. Ost och grädde. usch usch

FetmaOnFire
2010-06-06, 16:50
Ja det är du definitivt i så fall.

Bara bra livsmedel han räknar upp, vad tror du är nyttigt? Och vad hittar du när du söker på forumet?

Jag hittar dig i alla inlägg haha :smash:
gj

Eddie Vedder
2010-06-06, 17:01
Nja jag skippar nog den där. Ost och grädde. usch usch

Att du inte tycker att det är gott har inget med nyttighet att göra. Jag ogillar grapefrukt men det kan säkert vara helt okej ur näringssynpunkt.

Och du tycker inte grädde och ost är gott tydligen men det gör det inte onyttigt.

FetmaOnFire
2010-06-06, 17:02
Att du inte tycker att det är gott har inget med nyttighet att göra. Jag ogillar grapefrukt men det kan säkert vara helt okej ur näringssynpunkt.

Och du tycker inte grädde och ost är gott tydligen men det gör det inte onyttigt.

:)

chrilledude
2010-06-06, 17:04
Kalorier in/ut som sagt. Och ja, omeletten är nyttig. :)

Eddie Vedder
2010-06-06, 17:06
:)

Vad menar du?