Visa fullständig version : Är proteinbehovet en myt?
http://www.youtube.com/watch?v=ae-dlHOmwk4&feature=fvw
Snackar denna kille i nattmössan eller har han rätt? Hur mycket aminosyror finns det i frukt och grönsaker jämfört med kött?
Han säger ju själv en bit in i filmen att forskarna inte kan ta reda på det, då de måste laga till det/sterilisera det för att undersöka.
Huruvida vad han säger stämmer eller ej vet jag inte, och han försvårar det enormt genom att man inte kan ta reda på det.
Kankse http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3734280
Hur mycket aminosyror finns det i grönsaker och frukt?
chrilledude
2010-06-05, 00:42
Han ser ut som en hyperaktiv kolibi, blir bara lack när jag ser den.
Ät kött och skit i vad han säger, imo.
Han ser ut som en hyperaktiv kolibi, blir bara lack när jag ser den.
Ät kött och skit i vad han säger, imo.
Hehe... Jo jag äter kött. Men jag tycker ämnet är intressant. Kolla bara på hästar hur de ser ut, inte fan är de små och inte fan äter de proteinrik kost.
Fredrik_S
2010-06-05, 01:02
Fast killen i filmen är ju jättesmal och har inte så mycket muskler. För någon som vill ha mycket muskler så är det en fördel med mycket protein. Tveklöst.
hmm, han säger ju själv att man inte kan undersöka det för man måste koka maten. Man kan inte studera "live" food. som man kan med blod nu, men inte kunde förut.
Tror det kan ligga lite i det han säger, men mycket snack också.
Som chrille sa, käka kött och få i dig mycket protein. :)'
EDIT: och som jag såg fredrik skriva nu.
Håller med. "För någon som vill ha mycket muskler så är det en fördel med mycket protein. Tveklöst."
Fast killen i filmen är ju jättesmal och har inte så mycket muskler. För någon som vill ha mycket muskler så är det en fördel med mycket protein. Tveklöst.
Fast jag tror inte han styrketränar så mycket utan löptränar mest. Han kanske inte äter tillräckligt heller. Men detta är spekulationer.
Men som sagt kolla denna tank till draghäst: http://www.discover-horse-carriage-driving.com/images/ardennes01.jpg
Ardenner, vikt: 500-700 kilo, mankhöjd: 155-162 cm. Inte faen äter den kycklingbröst till middag, utan hö. HAHA.
Bra skit att jämföra människor och djur.
Men du, du kan inte riktigt jämföra en häst med en människa. En häst är inte byggd för en kost där kött är en stor del av dieten, människor är.
Tycker det har bevisats tillräckligt att kroppen behöver protein för att bygga muskler, och jag kan inte se hur någon kan påstå annorlunda på några rimliga grunder.
Rakanichy
2010-06-05, 08:45
Det han säger låter faktiskt inte alls dumt. Kan säkert vara sant. Håller mig till att äta protein tills man vetenskapligt kan komma fram till att det stämmer.
BobaFett
2010-06-05, 08:58
Snackar denna kille i nattmössan eller har han rätt? Hur mycket aminosyror finns det i frukt och grönsaker jämfört med kött?
Man vill ju inte vara den där jobbiga jäveln som påpekar det... men använd sökfunktionen, jag skrev en tråd om detta för länge sen http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3734280
Ingen idé att dundra i sig stora mängder protein om man inte tränar massor.
Joe Hardgainer
2010-06-05, 09:47
Ingen myt ,men många som tränar overkillar lite ändå
NahojNossderfla
2010-06-05, 10:38
En häst är gräsätare och en människa är köttätare. De flesta undersökningar som gjorts på naturfolk och utgrävningar visar på att vi människor har ätit stora delar kött, fisk, skaldjur.. givetvis också frukt o bär när det fanns. Men om det hade räckt med att äta frukt bär och gräs! Varför gav sig då stenåldersmänniskan på stora urtidsdjur som häst, älg mammut eller andra helt livsfarliga djur? Försök döda en elefantunge och se hur elefant mamman reagerar? Ta sedan och dubbla den elefanten så har du en mammut. Det jag försöker säga är att vi är ju resultatet av vad människan genom 100 000tals år käkat och då borde det ju vara så att vi är programmerade till samma sorts mat i våran gener? Hade de inte behövt riskera sina liv mot dessa jättar utan istället bara äta frukt o bär o gräs rötter o annat så hade det väl sett annorlunda ut. Jag TROR iaf att evolutionen äger alla sånna där teorier. En människa ska ha kött! :D Nu får jag väl alla veganer på mig om det finns några här :O...
Han har ingen som helst aning om vad han pratar om:D
Det tråkiga är att de som pratar om olika extremdieter alltid har passerat tonåren. När man nått vuxen ålder ( och fött sina barn ) kan man säkert leva på nästan vad som helst.
Man vill ju inte vara den där jobbiga jäveln som påpekar det... men använd sökfunktionen, jag skrev en tråd om detta för länge sen http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3734280
Facepalm på den. =) Mod kanske skall slå ihop våra trådar.
En häst är gräsätare och en människa är köttätare. De flesta undersökningar som gjorts på naturfolk och utgrävningar visar på att vi människor har ätit stora delar kött, fisk, skaldjur.. givetvis också frukt o bär när det fanns. Men om det hade räckt med att äta frukt bär och gräs! Varför gav sig då stenåldersmänniskan på stora urtidsdjur som häst, älg mammut eller andra helt livsfarliga djur? Försök döda en elefantunge och se hur elefant mamman reagerar? Ta sedan och dubbla den elefanten så har du en mammut. Det jag försöker säga är att vi är ju resultatet av vad människan genom 100 000tals år käkat och då borde det ju vara så att vi är programmerade till samma sorts mat i våran gener? Hade de inte behövt riskera sina liv mot dessa jättar utan istället bara äta frukt o bär o gräs rötter o annat så hade det väl sett annorlunda ut. Jag TROR iaf att evolutionen äger alla sånna där teorier. En människa ska ha kött! :D Nu får jag väl alla veganer på mig om det finns några här :O...
Jag är helt med på att vi har ätit kött sen iaf ca 2 000 000 år sedan. Vi är asätare och äter det som bjuds. Varför vi bla dödade ett stort djur i skogen var för att vi hade förmågan att göra det och att det var energieffekt. Det är därför vi människor har behov av att sova så mycket som vi gör därför det var ett bra sätt att skydda sig mot faror genom att sova i grottor t.ex. istället för att beta på ängen hela dagarna. Men nog om det.
Vad är det som skiljer biokemiskt mellan en människa och t.ex. en häst?
Hur mycket aminosyror finns det i annan mat? Finns det någon hemsida?
En häst har tarmen full av bakterier som kan sönderdela cellulosa till glukos. Nu vet jag inte fortsättningen men hos kor så använder bakterierna själva glukosen och jäser fettsyror som blir energi till kon.
Men hästen precis som elefanten har en rak tarm vilket gör att den inte är lika effektiv att utnyttja energin i fodret utan en del passerar rakt igenom. Kons mage är mer komplex och effektiv.
För oss är cellulosa ren bulk som passerar rakt igenom. Våra kusiner gorillorna kan däremot äta gröna blad och smälta cellulosan m h a bakterier( därav deras jättemagar ).
Scratch89
2010-06-05, 11:20
Hästar kan bryta ner cellulosa t.ex, och det är väl en av de största skillnaderna matmässigt. Hormonmässigt så antar jag att hästar är som grisar; ett överskott av energi leder till betydligt mer muskelmassa än fett, om man jämför med människor. Rent evolutionärt har vi inte haft nytta av mer muskler än normalt, då man blir långsammare, väger mer och kostar mer energi att mata. Man behöver inte heller vara särskilt grov för att döda ett mindre djur med spjut, så att lägga på sig mer muskler har inte varit någon fördel.
Fett däremot är hur bra som helst att kunna lägga på sig, särskilt på vintern.
Hästars förmåga att bli mer muskulösa gynnades säkert av evolutionen, då starkare hästar kanske lyckades fly bättre, eller försvara sig, mot rovdjur.
Hur mycket aminosyror finns det i annan mat? Finns det någon hemsida?
Alla växter och alla djur innehåller alla aminosyror. Det som skiljer sig är mängden och förhållandet mellan dem.
Hästar kan bryta ner cellulosa t.ex, och det är väl en av de största skillnaderna matmässigt. Hormonmässigt så antar jag att hästar är som grisar; ett överskott av energi leder till betydligt mer muskelmassa än fett, om man jämför med människor.
Därav de tidigare uppgifterna om att insulin är anabolt, för att det gjordes studier på grisar?
Sedan har vissa dragit vinstlotten (ur byggarperspektiv) och får mestadels bara muskelmassa när de överäter. Tänker på Fredrik Nyströms studier.
Fredrik_S
2010-06-05, 12:24
Jag gillar att han säger att han levde 7 år som vegan innan kroppen börja stänga ner och han var trött konstant och mådde skit, men han ville inte gå till läkare för han tror inte på sånt,och han säger det på ett sätt som att det är underförstått att läkarvetenskapen är bullshit och självklart inget man ska tro på.
LOL!
Hardcore, varför skaffa hjälp när man kan experimentera själv i flera år och leta vad som kan vara fel :smash:
Jag tror att majoriteten av resultaten är ett resultat av rätt träning och hyfsade gener.
Proteinets betydelse tror jag är lite överdriven, åtminstone för gemene man som vill bli relativt grov.
Eddie Vedder
2010-06-05, 13:40
Samma aminosyror i samma proportioner motsvarar inte alla djur på jorden. Hos en häst och en ko är inte behovet detsamma som för människa. De kan även digerera stärkelse som människor inte kan.
Skillnaderna är många. Och ja, jag är helt övertygad om att en kost med kött och animalier är mer lämpad för människor även om vegetarisk kost såklart kan anpassas.
EDIT: Oavsett om man med stor sannolikhet kan få sinnessjukt bra fysik på et ganska moderat proteinintag så är filmen irrelevant. Det finns massa trådar om den filmen. Killen ljuger såklart. Precis som den där indiern som det stod om i tidningen som påstår sig få all näring från solens kraft. ;)
Vet ingen om det är massa EAA i ett äpple bar för det är levande ?
Låter ju bra konstigt.
Precis som den där indiern som det stod om i tidningen som påstår sig få all näring från solens kraft. ;)
Dem hade väl vetenskapligt provat honom med resultat att han varken åt eller drack under två veckor?
Precis som den där indiern som det stod om i tidningen som påstår sig få all näring från solens kraft. ;)
Lite indirekt genom växterna då, Indiern kanske är flumfilosof.
Scratch89
2010-06-06, 00:08
Vet ingen om det är massa EAA i ett äpple bar för det är levande ?
Låter ju bra konstigt.
Vad menar du?
Ja. Det finns fria aminosyror i frukt. Finns en hel del andra bioaktiva ämnen i frukt också. Ett bra exempel är serotonin i bananer:
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B73F7-4D5P6G5-43&_user=10&_coverDate=12%2F31%2F1974&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1360098141&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=ad6f3f6bfb7695a16e11a60ee2327710
Men jag ser det som orimligt att ersätta proteinet i kosten med frukt.
Eddie Vedder
2010-06-06, 09:02
Dem hade väl vetenskapligt provat honom med resultat att han varken åt eller drack under två veckor?
Tycker du själv att det exprimentet kändes välkontrollerat? T.ex. diskuteras ju om han "kanske råkat" få i sig lite vätska när han duschade.:D
Nu säger vetenskapen att det är omöjligt att leva utan vatten.
Hela tiden produceras ämnen som måste elimineras från kroppen. Hela tiden sker en förbränning av kroppens proteinförråd och urinämnet måste elimineras, Allt kreatinin måste bort, all urinsyra måste bort. Han lär snabbt gått i ketios och då kommer vatten att förloras med ketonkropparna.
Utandningsluften är alltid mättad med vattenånga. Ångmättnad vid 37°C. Där försvinner några dl varje dygn.
Svettningar eller att vattenånga avdunastar från huden. Osv, osv.
Tycker du själv att det exprimentet kändes välkontrollerat? T.ex. diskuteras ju om han "kanske råkat" få i sig lite vätska när han duschade.:D
Han vart väl videofilmad rakt av i 2 veckor? Bodde ju i bergen i Inden? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.