handdator

Visa fullständig version : Att bulka under sommar..?


Fis
2010-06-04, 11:07
Hej!
Håller för tillfället på att försöka öka i vikt och lägga på mig endel muskler, har gått sjukt segt eftersom jag inte är duktig på att äta stora mängder och nu när solen kommer fram så går det ännu trögare.
Tappar aptiten helt och hållet vid soligare/varmare tider, och när jag väl äter så äter jag lite - är ju inte alls passande då jag ska gå upp i vikt.

Så jag undrar ifall ni har några tips om hur man ska hantera viktuppgången under sommartider (antar att jag inte är ensam om att tappa aptiten när det blir varmare)?

Ha det! :)

vicarious
2010-06-04, 11:08
När du väl äter, ät mer energität mat. Välj fetare alternativ istället för magra.

Fis
2010-06-04, 11:15
När du väl äter, ät mer energität mat. Välj fetare alternativ istället för magra.
Fet mat är också sjukt svårt att trycka ner, blir nästan spyfärdig.
Har levt på massa yoghurt och müsli idag, funkar fan inte i längden! :P
Tack för tipset dock !

Hank
2010-06-04, 11:18
Hoppas du inser vilket lyxproblem det är att ha svårt att gå upp i vikt :D. Det är ju bara att äta saker du tycker är gott. Se till att köpa något proteinpulver så du får i dig typ 1,5gram protein per kilo kropsvikt. Ät 3 måltider per dag med en proteinkälla, kolhydratkälla och häll lite olja på maten eller liknande. Sen kan du ju äta glass till efterätt och kyla ner dig ordentligt!

joasimo
2010-06-04, 11:34
Jag har själv samma problem, speciellt under sommaren. Tappar lite av aptiten och har inte lust att äta så mycket, jag måste verkligen se till så att jag äter ordentligt för att inte gå ner i vikt.. jag brukar alltid börja morgonen nu med en drink..

40g vassle
3dl mjölk
1dl vatten
50g havregryn
1 banan
0.25dl olja
1dl youghurt

Då får jag i mig ungefär 800kcal väldigt enkelt till frukost, sedan kan jag ta ett mellanmål med ungefär samma drink, men lite mindre.. och sedan se till och äta ordentligt till lunch och middag, men jag vet hur det känns, man känner sig inte jättesugen alltid!

Fis
2010-06-04, 12:23
Hoppas du inser vilket lyxproblem det är att ha svårt att gå upp i vikt :D. Det är ju bara att äta saker du tycker är gott. Se till att köpa något proteinpulver så du får i dig typ 1,5gram protein per kilo kropsvikt. Ät 3 måltider per dag med en proteinkälla, kolhydratkälla och häll lite olja på maten eller liknande. Sen kan du ju äta glass till efterätt och kyla ner dig ordentligt!
Har både proteinpulver (whey 80) och carboflex hemma, har inte tänkt på att använda de som måltid förut faktiskt!
Många förespråkar ju att man ska ta det efter träning och inte mer, dvs äta "vanlig" kost i övrigt.

Jag har själv samma problem, speciellt under sommaren. Tappar lite av aptiten och har inte lust att äta så mycket, jag måste verkligen se till så att jag äter ordentligt för att inte gå ner i vikt.. jag brukar alltid börja morgonen nu med en drink..

40g vassle
3dl mjölk
1dl vatten
50g havregryn
1 banan
0.25dl olja
1dl youghurt

Då får jag i mig ungefär 800kcal väldigt enkelt till frukost, sedan kan jag ta ett mellanmål med ungefär samma drink, men lite mindre.. och sedan se till och äta ordentligt till lunch och middag, men jag vet hur det känns, man känner sig inte jättesugen alltid!

Tack för tipset!
En (dum) fråga;
Hur mäter man proteinmängden? Har alltid undrat men inte fått reda på svaret, brukar ta 1,5 skopa plus 1 skopa carbo flex efter träning (skopan är nog en halv deciliter).
Så, hur mångra gram är 1dl?
MVH

Rimmon
2010-06-04, 12:29
Grillen är räddningen i sommarvärmen. Grilla grilla och grilla lite mera kombinerat med att äta på morgonen då det är svalt ute och man ännu inte drabbats utav värmen, eller senarelägg kvällsmålen tills dess att det blivit svalare.
Mitt största problem är dock inte aptiten, det är att ställa mig i ett kök och sätta på plattor och ugn så att det blir ännu varmare, och sen orka laga mat i den värmen.

vicarious
2010-06-04, 12:35
Tack för tipset!
En (dum) fråga;
Hur mäter man proteinmängden? Har alltid undrat men inte fått reda på svaret, brukar ta 1,5 skopa plus 1 skopa carbo flex efter träning (skopan är nog en halv deciliter).
Så, hur mångra gram är 1dl?
MVH

1dl brukar vara 30-40g ca.

Glass med proteinpulver = win.

Ristretto
2010-06-05, 11:00
40g vassle
3dl mjölk
1dl vatten
50g havregryn
1 banan
0,5 dl grädde
1dl youghurt


Fixed

mikaelj
2010-06-05, 11:41
Pratade Kolobeteende igår med ett gäng Koloiter. "Välj rena proteinkällor, rena kolhydratkällor och rena fettkällor, för då blir det enkelt att näringsberäkna. Ät aldrig gott fett/goda kolhydrater/gott protein, utan välj alltid det sämsta, typ shotta rapsolja".

Bra ändring med grädden, Ristretto.

Ristretto
2010-06-06, 09:09
Pratade Kolobeteende igår med ett gäng Koloiter. "Välj rena proteinkällor, rena kolhydratkällor och rena fettkällor, för då blir det enkelt att näringsberäkna. Ät aldrig gott fett/goda kolhydrater/gott protein, utan välj alltid det sämsta, typ shotta rapsolja".

Bra ändring med grädden, Ristretto.

Det där är så sant. Det är ju dumt att sluta äta god mat bara för att man vill näringsberäkna.

Sen ska jag dock inte sticka under stol med att jag väljer mat med näringsvärde på framför den utan om jag kan.

chrillepille
2010-06-06, 12:22
Har också sjukt svårt att äta mycket när det är sommar, aptiten är inte på top.

Mitt tips är att dricka mycket vatten så munnen blir mera vattnig samt sluta snusa och röka för att öka aptiten mer. Sen om du har svårt att äta stora portioner kan du ju göra som dom andra sagt, dra i lite extra energi i maten, olivolja i morgon shaken med en halvliter mjölk 3 dl havregryn 1 dl whey. det är ungefär 650 kcal, brukar jämt dricka en sån på morgonen sen om jag ätit för lite under dagen ta 1 till sån.

Onigiri
2010-06-06, 18:56
Köp yogurt på 5% och drick, minst 1k kcal. mjölk + grädde i en proteindrink eller som det är eller till annat (matlagning)? Bara grädden (250ml) ger ju runt 1k kcal, förutsatt att den är fullfet.

Trance
2010-06-06, 19:10
Hoppas du inser vilket lyxproblem det är att ha svårt att gå upp i vikt :D. Det är ju bara att äta saker du tycker är gott. Se till att köpa något proteinpulver så du får i dig typ 1,5gram protein per kilo kropsvikt. Ät 3 måltider per dag med en proteinkälla, kolhydratkälla och häll lite olja på maten eller liknande. Sen kan du ju äta glass till efterätt och kyla ner dig ordentligt!

Det är ett lyxproblem på samma sätt som att ha svårt att gå ner i vikt är ett lyxproblem.

Crocker
2010-06-06, 19:14
Eller:
5dl mjölk
3dl havregryn
1dl proteinpulver helst choklad
50g jordnötssmör
1dl blåbär
0.5dl oboy

Helvete vad gott, enkelt.

maxiimous
2010-06-06, 21:36
Eller:
5dl mjölk
3dl havregryn
1dl proteinpulver helst choklad
50g jordnötssmör
1dl blåbär
0.5dl oboy

Helvete vad gott, enkelt.

har du energin på den drinken ?

Sjoba
2010-06-06, 21:43
Fredrik S's chokladbollssmet gör susen :)

Recept (ca 4 portioner)
75g lätta
75g smör
35g socker
15g vaniljsocker
50g kakao
400g havregryn
Mikra smöret något rör ihop allt med husshållsassistent eller rörverktyg eller mosa ihop med sked...

Energifördelning
Total energi: 2868Kcal
Protein: 69g (9.8 energi%)
Fett: 149g (45.9 energi%)
Kolhydrater: 286g (40.5 energi%)

Rockhard
2010-06-06, 21:49
Det är ett lyxproblem på samma sätt som att ha svårt att gå ner i vikt är ett lyxproblem.


Att ha problem öht är en lyx. Man hade ju kunnat vara död tex.

F.W.Y.H
2010-06-06, 23:20
Pratade Kolobeteende igår med ett gäng Koloiter. "Välj rena proteinkällor, rena kolhydratkällor och rena fettkällor, för då blir det enkelt att näringsberäkna. Ät aldrig gott fett/goda kolhydrater/gott protein, utan välj alltid det sämsta, typ shotta rapsolja".

Bra ändring med grädden, Ristretto.

Det där är något jag har funderat på senaste tiden, varför väljer man bort god mat? De flesta har ju tänkt hålla på med kaloriräkning resten av livet. Det känns skadat.

mikaelj
2010-06-06, 23:44
Det där är något jag har funderat på senaste tiden, varför väljer man bort god mat? De flesta har ju tänkt hålla på med kaloriräkning resten av livet. Det känns skadat.

Optinoja är kanske inte helt ovanligt här.

Kaloriräkning känns rätt onödigt egentligen. Titta på vågen, titta på skivstången, titta i spegeln. Låt det avgöra.

Anton Fräs
2010-06-07, 05:31
Titta på vågen, titta på skivstången, titta i spegeln. Låt det avgöra.

Steal.

LillSkalman
2010-06-07, 05:44
Steel!!

Robban
2010-06-07, 06:13
Hur mycket protein får du i dig under en dag? Klart lämpligast att börja i den änden. Det finns ingen vits med att lagra på sig massa fett för sakens skull. Jag röstar på att optimera snarare än att äta godsaker. Snacka om att skjuta sig själv i foten. Klart du blir stor av dessa men inte så som du vill! ;)