handdator

Visa fullständig version : bröst/rygg-program


myrhus
2010-06-03, 23:27
Tjena,

Har en polare som kört kettlebells ett jäkla tag nu och kör det ofta. Han har ökat en del i storlek på de flesta muskelgrupperna utom just bröst och ryggbredd. Han bad mig om att snickra ihop ett litet gymupplägg som bara innefattade böst och rygg för att kompensera upp..

Han sa att han max kunde komma iväg till gymmet tre gånger i veckan. Och eftersom han endast ville köra just bröst och rygg föreslog jag att köra.

Tänkte föreslå:

Gym1: Rygg- Täta latsdrag (5x5-8), Sittande rodd (5x5-8)
Gym2: Bröst- Bänkpress (5x5-8), Hantelpress (5x5-8)
Gym3: Bröst/Rygg- Bänkpress (5x10-12), PecDec (5x10-12), Breda latsdrag (5x10-12) och Stång-rodd (5x10-12)

* Minst 48 timmars gym-vila mellan varje pass.

Är det helt åt pepparn för mkt/lite/konstigt? ;DD...Ville höra med pro'sen innan man vågade klubba ;D

HulkH
2010-06-03, 23:40
Tkr det ser bra ut, men är det inte smarare att fortsätta som vanligt. Då borde ju de andra musklerna komma ifatt?

delta_mats
2010-06-04, 06:57
Jag personligen tycker det skulle vara ovärt att dra till gymmet för att träna endast två övningar. Man kan ju använda sig av enbart två pass och träna både bröst och rygg på båda passen, men fokusera lite mer på ena muskelgruppen ena passet och den andra andra passet.

myrhus
2010-06-04, 14:18
Jag personligen tycker det skulle vara ovärt att dra till gymmet för att träna endast två övningar. Man kan ju använda sig av enbart två pass och träna både bröst och rygg på båda passen, men fokusera lite mer på ena muskelgruppen ena passet och den andra andra passet.

Det var iofs ett bra tips också...

typ 2 tunga bröst och 1 lätt rygg och tvärtom dag 2?

myrhus
2010-06-04, 14:19
Tkr det ser bra ut, men är det inte smarare att fortsätta som vanligt. Då borde ju de andra musklerna komma ifatt?

Som vanligt? Bara köra kettlebell? Eller menar du som en vanliga "gymmare" ??... Det är väll de att de andra musklerna redan är rätt långt före.. Han snackar om att försöka forma lite till Beach2011 ;P

delta_mats
2010-06-04, 14:54
Det var iofs ett bra tips också...

typ 2 tunga bröst och 1 lätt rygg och tvärtom dag 2?

Eller så börjar han med bröst ena passet, kanske kör bänkpress, dips, hantelpress och fortsätter med chins, rodd och marklyft. Nästa pass börjar han med rygg och avslutar med bröst istället.

Eller så kör han varannan övning bröst och rygg. Och så varierar han övningarna från pass 1 till 2. Så passen ser olika ut så att säga.

frong
2010-06-04, 14:56
Jag skulle kört tre basövningar, en isolationsövning.
Första dagen isolations för bröst, andra rygg, tredje bröst.

myrhus
2010-06-04, 15:00
Eller så börjar han med bröst ena passet, kanske kör bänkpress, dips, hantelpress och fortsätter med chins, rodd och marklyft. Nästa pass börjar han med rygg och avslutar med bröst istället.

Eller så kör han varannan övning bröst och rygg. Och så varierar han övningarna från pass 1 till 2. Så passen ser olika ut så att säga.

hmm det är iofs också schysst. Men blir det inte jävligt jobbigt att köra så jävla mkt per pass?

myrhus
2010-06-04, 15:03
Jag skulle kört tre basövningar, en isolationsövning.
Första dagen isolations för bröst, andra rygg, tredje bröst.

Tre basövnigar säger du.. Menar du tre övningar på samma muskelgrupp eller att man blandar in både muskelgrupperna i samma pass, alla pass?

Typ: Latsdrag, Bänkpress, Marklyft & cableflyes?

delta_mats
2010-06-04, 15:04
hmm det är iofs också schysst. Men blir det inte jävligt jobbigt att köra så jävla mkt per pass?


Visst är det jobbigt. Jag har kört bröst tillsammans med rygg ett tag nu och jag tycker det går bra. Man är ju där för att träna liksom, ingen idé att gråta för att det är jobbigt:). Men kör man två liknande pass i veckan så behöver man inte använda så många övningar varje pass, kanske räcker med 2-3 stycken per muskelgrupp.

HulkH
2010-06-05, 00:52
Som vanligt? Bara köra kettlebell? Eller menar du som en vanliga "gymmare" ??... Det är väll de att de andra musklerna redan är rätt långt före.. Han snackar om att försöka forma lite till Beach2011 ;P

hmm, då kan ha ju köra som folk säger.
Kör några basövningar sen lite isolationsövningar. Jag skulle dock inte träna så specifikt, skulle fortsätta pumpa allt, bara lägga lite mera focus på just det musklerna.

delta_mats
2010-06-05, 08:41
hmm, då kan ha ju köra som folk säger.
Kör några basövningar sen lite isolationsövningar. Jag skulle dock inte träna så specifikt, skulle fortsätta pumpa allt, bara lägga lite mera focus på just det musklerna.

Hur tänkte du han skulle isolera bröst eller rygg? Vilka övningar gör det?

myrhus
2010-06-05, 09:02
hmm, då kan ha ju köra som folk säger.
Kör några basövningar sen lite isolationsövningar. Jag skulle dock inte träna så specifikt, skulle fortsätta pumpa allt, bara lägga lite mera focus på just det musklerna.

tror att gymmandet för hans del kommer vara en ren "disko-grej". Vill väll bara fixa lite form. inga andra direkta mål tror jag, inte nu iallafall

myrhus
2010-06-05, 09:03
Visst är det jobbigt. Jag har kört bröst tillsammans med rygg ett tag nu och jag tycker det går bra. Man är ju där för att träna liksom, ingen idé att gråta för att det är jobbigt:). Men kör man två liknande pass i veckan så behöver man inte använda så många övningar varje pass, kanske räcker med 2-3 stycken per muskelgrupp.

Hur hårt pallar man köra då och hur många gånger i veckan innan musklerna bryts ner mer än byggs upp?

delta_mats
2010-06-05, 10:50
Hur hårt pallar man köra då och hur många gånger i veckan innan musklerna bryts ner mer än byggs upp?

Det beror ju på hur hela träningsprogrammet ser ut. Det är inte ovanligt att folk här på kolozzeum tränar samma muskelgrupp fler än en gång i veckan. Att träna en muskelgrupp två gånger i veckan är absolut inga problem om man har några dagar emellan och inte kör allt för stor volym varje pass. Många upplever bättre resultat av att träna lite oftare men mindre istället för det klassiska en muskelgrupp en gång i veckan och hög volym.

HulkH
2010-06-05, 14:29
Hur tänkte du han skulle isolera bröst eller rygg? Vilka övningar gör det?

hantelpress, flyes? tar i princip bara på brösten.

Hantelrodd tar på övre rygg, Goodmorning tar på nedre. mestadels iaf.

gotdapump
2010-06-05, 15:37
hantelpress, flyes? tar i princip bara på brösten.

Hantelrodd tar på övre rygg, Goodmorning tar på nedre. mestadels iaf.

Hur ser dina roddar ut? :confused:

myrhus
2010-06-05, 16:57
Det beror ju på hur hela träningsprogrammet ser ut. Det är inte ovanligt att folk här på kolozzeum tränar samma muskelgrupp fler än en gång i veckan. Att träna en muskelgrupp två gånger i veckan är absolut inga problem om man har några dagar emellan och inte kör allt för stor volym varje pass. Många upplever bättre resultat av att träna lite oftare men mindre istället för det klassiska en muskelgrupp en gång i veckan och hög volym.

Så att slänga in typ 15 set är inte helt för mkt??

myrhus
2010-06-07, 16:50
hantelpress, flyes? tar i princip bara på brösten.

Hantelrodd tar på övre rygg, Goodmorning tar på nedre. mestadels iaf.

måste inte isolationsövningar vara ännu mer just isolerade. tycker att både hantelpress och hantelrodd tar mer än bara en muskelgrupp? Eller gör jag fel? ;D