handdator

Visa fullständig version : Goda och proteinrika vegetariska recept?


Snapphanen
2010-06-03, 23:19
Några recept på era favoriter?

bombenx
2010-06-04, 01:02
Falafel. Jag brukar äta dom i pitabröd med diverse grönsaker och vitlökssås gjord på creme fraiche. Använd kvarg och du har ännu mer protein. Gött blir det i alla fall. *popcorn*

iPerfektion
2010-06-04, 01:39
Proteinpannkakor, proteinpizza kan du ju bara googla så hittar du recepten.

Den här låter gott i mina öron i alla fall:

OSTKAKA

4 ägg
5 msk sötningsmedel
500 gr. Milbona kvarg
½ dl mjöl (vete, går bra med dinkel också)
3 dl minimjölk
½ dl hackade nötter
några droppar bittermandel-essens (så den smakar som Frödinges )
Vispa ägg o sötningsmedel. Rör ner resten. Häll i lätt smord 1½ liters-sockerkaksform och in i mitten av ugnen., 175* tills det ser fint ut, ca 60-70 min.

lite sylt och lite minikeso till

o.z.z
2010-06-04, 18:04
Linssoppa
Gröna linser, vatten, buljongtärning, salt, lök, vitlök.

MissC
2010-06-05, 07:25
Jag älskar tofu, man kan göra vad som helst med det. Köp den mjukaste sorten, silkestofu, mosa i stekpannan och krydda efter behag - blir som äggröra. Ät med nån god sallad, eller på bröd. Eller köp fastare tofu, skiva och marinera länge med din favoritmarinad (min är en blandning av olivolja, soja, vitlök och pressad citron). Tillaga i ugnen (ca 200 g, typ 20 min beroende på hur stora grönsaksbitarna är) tillsammans med diverse grönsaker/rotfrukter. Ät med sås på kvarg, sweet chili sauce och flingsalt, ev lite vatten i om du vill ha lösare konsistens.

nam
2010-06-10, 12:20
Som föregående talare sa: Tofu! :)

ett annat recept är pasta med spenat.
Koka fullkornspastan, finhacka spenaten( ifall den inte redan är det, alt. låt djupfrysta spenaten tina upp i god tid ), häll ut vattnet från pastan men lämna kvar ca.1dl vatten och stoppa spenaten i kastrullen och rör om pastan och spenaten med så att det lilla vattnet som är kvar ångas upp. Till sist kan du krydda efter smak :)
gör även en liten sallad fast på tomat, gurka, fetaost, majs eller vad du tycker om, och till dricka ett glas tofu mjölk :D

PowPow
2010-06-10, 12:24
Äter man ägg- och mjölkprodukter så funkar en ordentlig dubbelvikt omelett med massa favoritgrönsaker innanför vikningen. En burk vita bönor i tomatsås, och man är hemma.

"Gott" är väl upp till var och en och bestämma, men det är min absoluta favoritfrukost! Och proteiner är där verkligen (=

Vispa ihop några ägg och lägg i en panna på medelhög värme med lite olivolja. Salta och peppra. När den börjar bli fast undertill så lägger man på grönsakerna och viker den på mitten bara. Grönsakerna kan förstekas, om det behövs.

Eddie Vedder
2010-06-10, 14:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545&highlight=vegetariska