handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diet och deff - kostråd!


StarkeMats
2010-06-03, 22:13
Nu måste jag få lov att skriva av mig lite!

Jag har suttit och tittat på gamla bilder på mig sedan jag började träna och skillnaden är ganska naturligt, jävligt stor.

2007/01 hade jag en kroppsvikt på 73kg morgonvikt.
2010/06 har jag en kroppsvikt på 92kg morgonvikt.

Min ökning av kroppsvikt kommer med mycket positivt men dock så vill jag verkligen bli av med magen nu. Jag är beredd på att gå ner i styrka en del (hoppas naturligtvis att jag inte gör det) men min fettprocent måste minska.

Jag har läst en hel del om dietande och deffande på forumet men jag har stagnerat i en slags spiral av att jag tror att jag äter nyttiggare än jag gör.

Tanken är att jag ska presentera vad jag har ätit och jag hoppas verkligen att få någon respons ifrån dig som kan mer om diet och deff än vad jag kan.
Min tro är att jag landar på drygt 2000-2500 kalorier/dag, men osäkert som få! och hur mycket mindre kcal behöver jag få i mig för att minska i fett-procent utan att förlora muskelmassa.

Kost idag torsdag 2010-06-03:

Frukost:
2st knäckebröd - wasa sport.
2st ägg med kaviar.
3dl filmjölk
ca 100g start-flingor
100g avokado

summa: ca 1000kcal

mellanmål:
proteindrink, whey80
summa: ? kcal

Lunch:
150g ris, fullkorn
250g kycklingfilet kronfågel
+ skvätt bea-sås
+ vatten

summa: 900kcal

mellanmål:
1 proteindrink, whey80
1 ägg
2 skivor fazer runda

Middag:
150g spaghtti
100g köttfärsås

Gympass vid 18 tiden, 45-60 minuter tungt pass och då inkl 10 min på cykel.

Hur många kcal förbränner jag på ett sådant pass?
Hur många kcal får jag egentligen i mig?

Till detta ska jag nämna att vi har "förmånen" att ha gratis kaffe i från vår "Selecta" maskin. Skitgott med en cappucino +vitt& socker på morgonen men jag har börjat undra hur mycket kcal jag får i mig + där.

Jag behöver helt enkelt en start, ett grundupplägg.
Tusen tack på förhand!

mikaelj
2010-06-03, 22:27
Världen har gått vidare sedan 2007, fettsnålt är ute. Länge leve lågkolhydratkost. Jag hade slängt ut bröd och pasta till att börja med till förmån för mat som mättar, t ex kokt ägg, kött o dyl.

Överdriv inte träningen när du har energiunderskott. Återhämtningen är sämre.

StarkeMats
2010-06-03, 22:30
Världen har gått vidare sedan 2007, fettsnålt är ute. Länge leve lågkolhydratkost. Jag hade slängt ut bröd och pasta till att börja med till förmån för mat som mättar, t ex kokt ägg, kött o dyl.

Överdriv inte träningen när du har energiunderskott. Återhämtningen är sämre.

Jag fick något tips av en på gymmet och han sa i princip att jag skulle leva på sallad, kyckling, fisk ägg och annan proteinrik kost. Men enbart ägg till frukost?
Ägg innehåller väl väldigt lite kcal?

mikaelj
2010-06-03, 22:33
Jag fick något tips av en på gymmet och han sa i princip att jag skulle leva på sallad, kyckling, fisk ägg och annan proteinrik kost. Men enbart ägg till frukost?

Funkar för mig. Fast jag hade skippat frukost. Kolla in periodisk fasta-tråden, http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449 och http://kostdoktorn.se/viktnedgang

Ägg innehåller väl väldigt lite kcal?

10g fett, 12g protein per 100g. Relativt fettsnålt. Kokta ägg mättar jättebra.

Onigiri
2010-06-05, 08:04
Uppskattningsvis är det det där 3000 kalorier eller nära. Räkna på att du förbrukar maximalt 300 kalorier på ett pass, förutsatt att det inte är "1h cardio + styrka-pass" förstås.

Är målet att gå ner i vikt? Lyd då inte mikaelj och hans prat om lchf (trodde aldrig jag skulle säga det). Minska istället tex pasta på kvällen med -50g ris -50g, en macka mindre på morgon, en macka mindre på kvällen. På så vis har du skapat runt 500-600 i energiminus. Istället för att börja med kött och äggdieter, stor förändring på samma gång är inte optimalt har jag märkt själv. Visst du kan väl konvertera till mikaels sockersekt om du vill men ta en vecka i taget.

Bara mitt råd då jag är en trotsig lchfare själv.

Kischen
2010-06-05, 08:29
(trodde aldrig jag skulle säga det)


For the times they are a-changin *popcorn*

mikaelj
2010-06-05, 08:35
Japp, bra råd av Onigiri. (byt ut "släng ut" i mitt originalinlägg till "minska", så hamnar vi där någonstans. min poäng var att pasta och bröd just brukar mätta väldigt dåligt hos de flesta. mer grönsaker och protein-/fettrik mat brukar fungera bättre på energiunderskott)

BobaFett
2010-06-05, 08:40
Nu måste jag få lov att skriva av mig lite!

Jag har suttit och tittat på gamla bilder på mig sedan jag började träna och skillnaden är ganska naturligt, jävligt stor.

2007/01 hade jag en kroppsvikt på 73kg morgonvikt.
2010/06 har jag en kroppsvikt på 92kg morgonvikt.

Min ökning av kroppsvikt kommer med mycket positivt men dock så vill jag verkligen bli av med magen nu. Jag är beredd på att gå ner i styrka en del (hoppas naturligtvis att jag inte gör det) men min fettprocent måste minska.

Jag har läst en hel del om dietande och deffande på forumet men jag har stagnerat i en slags spiral av att jag tror att jag äter nyttiggare än jag gör.

Tanken är att jag ska presentera vad jag har ätit och jag hoppas verkligen att få någon respons ifrån dig som kan mer om diet och deff än vad jag kan.
Min tro är att jag landar på drygt 2000-2500 kalorier/dag, men osäkert som få! och hur mycket mindre kcal behöver jag få i mig för att minska i fett-procent utan att förlora muskelmassa.

Kost idag torsdag 2010-06-03:

Frukost:
2st knäckebröd - wasa sport.
2st ägg med kaviar.
3dl filmjölk
ca 100g start-flingor
100g avokado

summa: ca 1000kcal

mellanmål:
proteindrink, whey80
summa: ? kcal

Lunch:
150g ris, fullkorn
250g kycklingfilet kronfågel
+ skvätt bea-sås
+ vatten

summa: 900kcal

mellanmål:
1 proteindrink, whey80
1 ägg
2 skivor fazer runda

Middag:
150g spaghtti
100g köttfärsås

Gympass vid 18 tiden, 45-60 minuter tungt pass och då inkl 10 min på cykel.

Hur många kcal förbränner jag på ett sådant pass?
Hur många kcal får jag egentligen i mig?

Till detta ska jag nämna att vi har "förmånen" att ha gratis kaffe i från vår "Selecta" maskin. Skitgott med en cappucino +vitt& socker på morgonen men jag har börjat undra hur mycket kcal jag får i mig + där.

Jag behöver helt enkelt en start, ett grundupplägg.
Tusen tack på förhand!

Ser bra ut men jag hade sparat proteindrinkarna och en del av maten tills efter gympasset, varför ska man äta 1000kcal till frukost när man kan använda en del av den energin till att bygga muskler. Ät mindre under dagen och mer efter passet :thumbup:

Sen föredrar jag personligen kvarg framför proteindrinkar, mättar mer och är godare om man följer vissa av recepten i 1000 och ett sätt att äta kvarg-tråden :thumbup:

Onigiri
2010-06-05, 09:26
Han gör säkert så för att han fungerar och mår bäst över dagen + träningen, med en rejäl frukost, annars skulle han nog inte äta en sådan frukost, gissningsvis.

Happysmiley
2010-06-20, 09:42
Ett hårt styrkepass har jag hört skall bränna runt 300 kcal i halvtimman - but I may have been misinformed

Eddie Vedder
2010-06-20, 09:49
Ett hårt styrkepass har jag hört skall bränna runt 300 kcal i halvtimman - but I may have been misinformed

Inte omöjligt men högst ovanligt i alla fall. Då får man aktivt träna nonstop de 30 minuterna, typ supersetta med de mest energikrävande flerledsövningarna. "Normal" styrketräning förbränner nog sällan 300 kcal ens på en timme. Åtminstone inte om man enbart räknar energikostnad av själva träningsutförandet.