handdator

Visa fullständig version : hur fungerar det när man bulkar?


oscarbengtsson
2010-06-03, 21:34
tjaao!
Tänkte bara höra hur det går till när man bulkar? jag vet om att allt handlar om att ligga på ett kalori överskott för att bli stor och bygga volym. Men vad är det man ska äta, och hur ofta ska man äta? i vilka mängder osv? Själv har jag väldigt svårt att öka mycket i vikt, det går sakta men säker om man säger så;) är det någon som kan skriva vad ni äter under dagen? från frukosten till kvällsmat? nu menar jag inte att alla ska slänga in sina matlistor här utan bara något exempel!:)

StarkeMats
2010-06-03, 21:40
Till att börja med måste du ta reda på hur mycket du verkligen äter, i kalorimängd.
Tyvärr finns det ingen genväg, utan du måste få kontroll över vad du stoppar i dig respektive vad du gör förbrukar under exemepel 1 dag + träning. Se till att ständigt ligga på ett kaloriöverskott, men försök trots detta undvika att "svinbulka" med pizza, pizza och pizza. Det kanske låter lite märkligt, men för en del är det lika svårt att gå upp i vikt som för en del att gå ner i vikt. Jag var en av dom som hade svårt att gå upp i vikt tills jag började ta kontroll över hur mycket kalorier jag fick i mig. Min rekommendation är att du först och främst köper en kost-våg och börjar där. Du kommer nog att få flertalet svar i din tråd om detta. Hoppas det går bra för dig!

oscarbengtsson
2010-06-03, 21:56
har faktiskt tänkt på att inhandla mig en kostvåg, och alltid ha med mig något litet block i fickan där jag kan skriva ner vad jag äter osv:) tack!

oscarbengtsson
2010-06-03, 22:03
hur mycket kolhydrater/protein/fett osv ska man ha i sig per dag när man bulkar?!

Pepz
2010-06-03, 22:24
hur mycket kolhydrater/protein/fett osv ska man ha i sig per dag när man bulkar?!

beror på ålder vikt kön aktivitetsnivå längd och kanske till viss del på kroppsfettprocent och typ av träning som bedrivs

Fredrik_S
2010-06-04, 00:20
Till att börja med måste du ta reda på hur mycket du verkligen äter, i kalorimängd.
Tyvärr finns det ingen genväg, utan du måste få kontroll över vad du stoppar i dig respektive vad du gör förbrukar under exemepel 1 dag + träning. Se till att ständigt ligga på ett kaloriöverskott, men försök trots detta undvika att "svinbulka" med pizza, pizza och pizza. Det kanske låter lite märkligt, men för en del är det lika svårt att gå upp i vikt som för en del att gå ner i vikt. Jag var en av dom som hade svårt att gå upp i vikt tills jag började ta kontroll över hur mycket kalorier jag fick i mig. Min rekommendation är att du först och främst köper en kost-våg och börjar där. Du kommer nog att få flertalet svar i din tråd om detta. Hoppas det går bra för dig!

Man måste inte alls väga och mäta för att gå upp i vikt. Det är antaglien mycket mycket svårare för de flesta att börja med ett sådant betende. De allra allra flesta lagar inte all mat själv hemma alla måltider hela tiden.

Det är tusen gånger lättare att väga sig själv och se om man går upp i vikt, gör man inte det äter man lite mer. Det är ett arbete som tar 5 sekunder varje morgon. Att kartlägga hela sin kost är ett heltidsarbete med extremt stora felmarginaler som gör att det inte ens fungerar på ett bra sätt även om man räknar noggrant. Framförallt förbrukningen är omöjligt att göra en bra uppskattning av....

tumme
2010-06-04, 00:56
Man måste inte alls väga och mäta för att gå upp i vikt. Det är antaglien mycket mycket svårare för de flesta att börja med ett sådant betende. De allra allra flesta lagar inte all mat själv hemma alla måltider hela tiden.

Det är tusen gånger lättare att väga sig själv och se om man går upp i vikt, gör man inte det äter man lite mer. Det är ett arbete som tar 5 sekunder varje morgon. Att kartlägga hela sin kost är ett heltidsarbete med extremt stora felmarginaler som gör att det inte ens fungerar på ett bra sätt även om man räknar noggrant. Framförallt förbrukningen är omöjligt att göra en bra uppskattning av....

+1. Och sen är de bara se till att vikterna på stången följer med i rimlig takt och att inte ölmagen kommer för fort.

Baboom
2010-06-04, 08:08
Att bulka handlar om att överäta under en tidsperiod och hur du gör det kan du bestämma själv.


När jag bulkar ser jag till att ligga på kaloribalans (snudd på strax under) på vilodagar för att överäta på träningsdgarna (efter passet).

Här körde jag några månaders kontrollerad bulk för att testa att gå upp i så mycket muskler som möjligt utan att lägga på mig allt förmycket fett -> http://www.andreazengstrom.se/search/label/Vikt%C3%B6kning%20med%20PF%20%28IF%29

Så gjorde jag i alla fall.

NahojNossderfla
2010-06-04, 10:38
är ju upp till var och en hur man äter osv. men hur blir ert sociala liv + familjeliv av att väga o kontrollera allt ni äter? finns det inte en risk för ätstörning? hur sunt är detta? lite funderingar bara.. om man vill gå upp i vikt o har problem med det är det ju egentligen bara o käka på och om man går upp i vikt utan att bli smällfet så har man ju klarat målet och är på rätt väg. går man ner i vikt måste man öka på maten... men om du mår bra av att väga maten o ha den kontrollen så gör det. tycker bara det låter extremt jobbigt om man samtidigt ska ha ett socialt liv. t ex. grillningstillfällen, restaurang besök, kalas osv. dömer dig inte utan funderar bara kring detta.

Baboom
2010-06-04, 10:48
är ju upp till var och en hur man äter osv. men hur blir ert sociala liv + familjeliv av att väga o kontrollera allt ni äter? finns det inte en risk för ätstörning? hur sunt är detta? lite funderingar bara.. om man vill gå upp i vikt o har problem med det är det ju egentligen bara o käka på och om man går upp i vikt utan att bli smällfet så har man ju klarat målet och är på rätt väg. går man ner i vikt måste man öka på maten... men om du mår bra av att väga maten o ha den kontrollen så gör det. tycker bara det låter extremt jobbigt om man samtidigt ska ha ett socialt liv. t ex. grillningstillfällen, restaurang besök, kalas osv. dömer dig inte utan funderar bara kring detta.

Jag väger aldrig maten. Är ju alltid enkel matte. Steker jag på 1kg kycklingfile, så vet jag att om jag delar det i 2 portioner är det 500g i varje.
Köper jag 1kg potatis, så kan jag ju dela det hur jag vill tex 5portioner ala 200g/ 4p. ala 250g osv osv. Brukar även äta 400g broccoli om dagen. Delar då en påse på 800g.
Tomater köper jag oftast i ask ala 250 resp. 500g mm.

Inte så att jag påpekar att du behöver ha kontroll över ditt kaloriintag, bara att det inte behöver vara så avancerat.

I mitt fall var det intressant att testa att göra en kontrollerad bulk för att utvärdera fördelarna mot att bara äta på känsla.
Var även så att jag skulle tävla några månader efter och hade ingen vidare lust att behöva dieta jätte hårt eller hur länge som helst. Finns ju mycket annat man kan ägna sig åt.

NahojNossderfla
2010-06-04, 10:59
Jag väger aldrig maten. Är ju alltid enkel matte. Steker jag på 1kg kycklingfile, så vet jag att om jag delar det i 2 portioner är det 500g i varje.
Köper jag 1kg potatis, så kan jag ju dela det hur jag vill tex 5portioner ala 200g/ 4p. ala 250g osv osv. Brukar även äta 400g broccoli om dagen. Delar då en påse på 800g.
Tomater köper jag oftast i ask ala 250 resp. 500g mm.

Inte så att jag påpekar att du behöver ha kontroll över ditt kaloriintag, bara att det inte behöver vara så avancerat.

I mitt fall var det intressant att testa att göra en kontrollerad bulk för att utvärdera fördelarna mot att bara äta på känsla.
Var även så att jag skulle tävla några månader efter och hade ingen vidare lust att behöva dieta jätte hårt eller hur länge som helst. Finns ju mycket annat man kan ägna sig åt.

Låter sunt.

1684_
2010-06-04, 11:00
Åker på thai buffe.... fyfan min mage :( Å klockan e bara 12.

oscarbengtsson
2010-06-04, 16:27
fungerar det att käka kvarg som mellanmål osv när man bulkar?

Vinylsvarv
2010-06-04, 16:33
fungerar det att käka kvarg som mellanmål osv när man bulkar?

Ja? så länge du uppnår den totala kalorimängden du ska få i dig per dag.

tossefar
2010-06-04, 20:06
fungerar det att käka kvarg som mellanmål osv när man bulkar?

Nej, kvarg gör dig immun mot muskler.

oscarbengtsson
2010-06-04, 20:34
haha, nej jag tänkte bara på att jag har läst att kvarg ska vara bra vid deff.

Fredrik_S
2010-06-04, 21:01
haha, nej jag tänkte bara på att jag har läst att kvarg ska vara bra vid deff.

Det är exakt samma mat som är bra vid deff som vid bulk. Bara det att man äter aningens mer av det vid bulk och aningen mindre vid deff...

Dvs grönsaker(broccoli, blomkål, morötter, bönor, paprika) etc
Kött/protein (fisk fågel ko gris kvarg keso ägg)
Fett(smör rapsolja olivolja, kokosfett, margarin, dressingar såser avokado fiskolja)
Kolhydrater(ris pasta potatis bröd gryn)

Hur man väljer att fördela det är individuellt och jag personligen föredrar att öka grönsakerna rejält under deff och skära ner på fettdelen samt(ris pasta potatis bröd) delen