handdator

Visa fullständig version : Chins med handflatorna mot ansiktet


Tiga
2010-06-03, 19:24
Vad är det för skillnad mellan att köra chins med handflatorna mot ansiktet( om ni förstår) och vanliga chins? Tar det på samma muskelgrupper?

Kan nämligen inte köra vanliga pga axelproblem och undrar om dessa är lika bra?

Endorah
2010-06-03, 19:31
handflatorna mot ansiktet är väl bicepskontakten mycket större och latsen någorlunda mindre. men kan ha fel

Rags
2010-06-03, 19:34
du får en annan rörelse för latsen som inte är dess huvudfunktion, men den tar bra ändå, och som sagt så kan du ta i mer med biceps när underarmen är supinerad

Seb74
2010-06-03, 19:58
Supinerad tar tydligen mindre på biceps.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107906&highlight=chins+supinerat+pronerat

ajsen
2010-06-03, 21:12
Ett urklipp ur en intressant artikel på Martin Berkhans hemsida (Leangains)
Tolka det som du vill :thumbup:

Addendum part two: I e-mailed Contreras and this is what he said in response to the question -

"Do you know if it is possible to rank chins above pullups, or vice versa, in terms of total muscle area involved or the degree of mean/peak activity in the targeted muscles? Which one would you consider to be the all round better choice for someone looking to get the most bang for their buck so to speak."

His reponse -

"I believe that the two are very similar in lat activity as the wide grip may give a preferential angle but also less ROM and less resistance. The chin has more ROM and more resistance, but maybe the angle isn't quite as good as the pull up. My EMG studies confirm this, which is why I said "quid pro quo."

If I had to go with one or the other, I'd agree with you and go with the chin. The greater ROM and resistance in my opinion has to work more muscle - maybe the same amount of lat with a little more bicep, rhomboid, mid and lower trap, etc. Even if the chin and pull up are close, the tie has to go with the greater ROM. "

Sheogorath
2010-06-03, 21:17
Ett urklipp ur en intressant artikel på Martin Berkhans hemsida (Leangains)
Tolka det som du vill :thumbup:

Är det en artikel eller en kommentar?

ajsen
2010-06-03, 21:33
Är det en artikel eller en kommentar?

Artikel, "10 Random Thoughts On Weight Training: Part Two"

Sheogorath
2010-06-03, 21:37
Artikel, "10 Random Thoughts On Weight Training: Part Two"

Det är ingen artikel. Det är 10 "random" tankar om styrketräning. Det gör det inte per definition till värdelös kunskap, men du kallade det för "artikel", och det är någonting annat än ett blogginlägg på nätet.

nyrjoh
2010-06-03, 22:18
Det finns vad jag vet en studie där de gjort en jämförelse mellan supinerat grepp och pronerat grepp och där sågs en icke signifikant ökning av biceps aktiveringen vid supinerade greppet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC449729/?tool=pubmed

Sheogorath
2010-06-03, 22:20
Det finns vad jag vet en studie där de gjort en jämförelse mellan supinerat grepp och pronerat grepp och där sågs en icke signifikant ökning av biceps aktiveringen vid supinerade greppet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC449729/?tool=pubmed

:thumbup:

Hank
2010-06-03, 22:38
Jag klarar att hänga på mycket mer vikt i Pull ups, men klarar däremot fler reps på kroppsvikten i chins. Så jag kör de varierat varannat pass.

s.m.f
2010-06-04, 06:10
Kör flera varianter samma pass ibland tungt viktat, ibland på kroppsvikt.

t.ex
Pull-ups (brett grepp, pronerat)
chin-ups (smalare, supinerat)
chin-ups i stege (handflatorna mot öronen, strax utanför axelbrett)

2-3 set på varje

Ristretto
2010-06-04, 08:01
Jag brukar köra latsen såhär:

Pronerade chins: 5x Max
Stångrodd: 5x 70kg x10
Supinerade chins(med v-grepp, så de är inte helt supinerade i den bemärkelsen): 4x Max.

Jag får mycket mer kontakt och pump i latsen av den sista övningen än av vanliga pronerade chins. Antagligen pga större ROM.

Angående bicepsaktivering tror jag de är ganska likvärdiga, både utifrån vad jag läst och egna erfarenheter.

vicarious
2010-06-04, 08:16
handflatorna mot ansiktet är väl bicepskontakten mycket större och latsen någorlunda mindre. men kan ha fel

"myt".

prOtotype
2010-06-04, 08:37
handflatorna mot ansiktet är väl bicepskontakten mycket större och latsen någorlunda mindre. men kan ha fel

Folk glömmer att lats kan dra armen ner längs kroppens framsida också

Sgart
2010-06-04, 08:43
För att ta ditt huvurproblem, du beskriver att du inte kan göra chins pga axlarna. Isåfall är det väl givet att du ska göra supinerade istället :)

Jag personligen klarar inte heller av att göra breda chins (riktiga). Min ena axel vill helt enkelt inte låta mig lyfta upp mig, medans andra skulle kunnat. Därför kör jag supinerade chins endast och känner mig nöjd med det.

Färssen
2010-06-04, 13:51
Ingen som kör den varianten att man letar upp någon lämplig avsats i t.ex betong och häver sig upp för? Alltså ungefär som att häva sig upp för en mur eller dylikt.

Har en helt underbar sådan "avsats" i trappan på mitt gym, tycker denna variant av chins bettar bra och faktiskt är ganska kul att köra! Bra grepp också när betongen är skrovlig och fin :D