handdator

Visa fullständig version : Tumont (trång ledkapsel)


pcw
2010-06-03, 18:19
Hej,

Var hos ortopeden idag och en ortoped ställde diagnosen att jag antagligen lider av trång ledkapsel vid tummen. Han sa att man kan lösa detta genom att öppna upp ledkapseln (operation).

Jag undrade varför detta hade hänt mig då jag inte kan minnas att jag slagit i handen vid något tillfälle och han sade något i stil med att det kan hända om man tränar mycket med hantlar.

Jag tränar visserligen 4 dagar i veckan på gymmet men tycker inte att jag lyfter hantlar som är så tunga ändå (max runt 30kg).

Så min undran är om detta tumont är en vanlig åkomma hos folk som tränar på gym och är operation enda utvägen (som det verkade vara på honom)?

Åse Columbus
2010-06-08, 13:56
kallas oxo quervains tendinit..

http://www.eatonhand.com/hw/hw008.htm

undvik operation...tycker jag

grimfish
2010-06-08, 19:44
Trång ledkapsel? Du menar inte trång senskida?

Anders Dybdahl
2010-06-08, 20:07
Hej,

Var hos ortopeden idag och en ortoped ställde diagnosen att jag antagligen lider av trång ledkapsel vid tummen. Han sa att man kan lösa detta genom att öppna upp ledkapseln (operation).

Jag undrade varför detta hade hänt mig då jag inte kan minnas att jag slagit i handen vid något tillfälle och han sade något i stil med att det kan hända om man tränar mycket med hantlar.

Jag tränar visserligen 4 dagar i veckan på gymmet men tycker inte att jag lyfter hantlar som är så tunga ändå (max runt 30kg).

Så min undran är om detta tumont är en vanlig åkomma hos folk som tränar på gym och är operation enda utvägen (som det verkade vara på honom)?

Vilka symptom har du? Om du har lust att berätta.

pcw
2010-06-11, 18:57
Jag frågade en läkarkompis till mig också vad han trodde det kunde vara och han nämnde också de quervains syndrom.

Tja symptomen har faktiskt utvecklat sig lite från första början jag hade ont i tummen tills i dagsläget. Från första början så märkte jag plötsligt en dag att min tumme var lite öm samt att den ofta på morgonen ville "knäppa" lite när jag förde tummen uppåt. Lite som att tummen hoppade till när jag förde tummen uppåt. Men just dessa symptomen har försvunnit nu med tiden och knäppandet har försvunnit.

Nu är jag egentligen bara öm i tumleden som man kan se på länken som postades ovan. Så det är troligen de quervains syndrom.

Hur som helst så tycker jag känna en förbättring i tummen så jag ställer mig lite tveksam till operation. Ska testa att köra french press med hantel som jag inte gjort sen jag började få smärtkänning i tummen då trycket blivit för hårt på just tummen under den övningen. Går den övningen bra att genomföra så kanske jag ska tacka nej till operationen.

Som sagt är detta syndrom vanligt bland gymutövare (som min doktor påstod kunde inträffa om man tränade med mycket hantlar).

Åse Columbus
2010-06-16, 15:03
Jag har haft det syndromet själv...avvakta med operation...mitt har blivit bättre...men det är ju en bra ide att inte aggrevera tummen...försökt att göra övningar och greppa på sånt sätt som inte belastar den delen av handen...