handdator

Visa fullständig version : Psykisk ohälsa


Jackman
2010-06-03, 15:37
Har mått dåligt psykiskt ett tag pågrund av saker som hänt i mitt liv.Jag var till vårdcentralen och träffade en läkare som skulle hjälpa mig att få kontakt med psykolog och såna saker,vi pratade om eventuell medicinering.Han sa att man alltid gjorde rutinundersökningar innan man get medicin,så dom tog massa blod för att kolla blodvärde,blodkroppar,blodfetter,infektioner etc.Han sa att dom kollade efter sjukdomar i ett stort område.Tänkte inte mer på det,han ringde efter 2 dagar och sa att alla mina prover jätte bra,att det syndes att jag tränade mycket för jag hade blodvärde på 172 och samtidigt bra andra värden.Var på återbesök igår igen och la upp en plan om hur jag ska träffa psykolog och prata,att jag ska strunta i mediciner och försöka med bara samtal.När jag kom hem sen frågade brorsan mig vad jag hade för blodtryck,saken är den att han tog aldrig något blodtryck på mig,samma sak för en annan kompis som var iväg för liknande problem,hör inte det till rutinen??,eller lät han bara bli för att jag endast är 27 år och alla andra värden är på topp?.Inte för att jag bryr mig egentligen,men slarvar han läkaren som inte kollar mitt blodtryck ??.Eller det kanske man börjar med när man är äldre.

Tolkia
2010-06-03, 15:44
Det beror nog på vad som är rutin där undersökningen gjordes och för de bevsär du sökte för. Man tar inte blodtryck på alla som kommer till läkaren bara för att. Högt/lågt blodtryck känns ju inte som en klockren orsak till att må dåligt psykiskt, och ev. medicin kanske inte påverkar blodtrycket (jag vet inte).

Du kan alltid höra av dig till läkaren och fråga; nu blev ju iofs medicinering inte aktuellt i vilket fall som helst. Bra att du fått samtalshjälp, f.ö., och lycka till.

Osten80
2010-06-03, 15:46
Jag skulle vilja påstå att du har blivit ordentligt mycket bättre testad än merparten av de som får SSRI. Om du kan, försök undvika medicin så långt det bara går och satsa på samtalet i stället. Det vill säga om det inte är allt för jävligt, då kan medicin vara att överväga.

Jackman
2010-06-03, 15:47
Jag fick bara för mig att det var rutin överallt.Men det kanske är mer när man börjar komma upp i 40 års åldern ?.Jag bryr mig inte egentligen,funderade mest eftersom brorsan sa det,lät på honom som att det var rutin att kolla det på alla,funderade då på om läkaren glömde av att kolla eller om det helt enkelt är så att dom inte kollar.

Tolkia
2010-06-03, 15:50
Det är nog väldigt olika beroende på vad man söker för. Söker man för ont i en fot, t.ex., är nog inte blodtrycksmätning standard, åtminstone har jag aldrig fått det mätt i sådana sammanhang. Sedan tar man kanske blodtrycket oftare på medelålders och äldre eftersom det är vanligare med ett förhöjt blodtryck där, som man kanske måste göra något åt

Jackman
2010-06-03, 15:51
Jag skulle vilja påstå att du har blivit ordentligt mycket bättre testad än merparten av de som får SSRI. Om du kan, försök undvika medicin så långt det bara går och satsa på samtalet i stället. Det vill säga om det inte är allt för jävligt, då kan medicin vara att överväga.


Läkaren tyckte vid första samtalet att jag skulle ha medicin,men vid andra samtalet när han märkte att jag var något bättre så tyckte han att vi ska börja med samtal i 1-2 månader för att sen utvärdera.Grejen är den att jag var till han på måndagen och tog alla prover + att vi pratade,fick träffa psykolgen redan på fredagen sen tillbaka till honom igen veckan efter,nu vill han följa upp med 3 veckors mellanrum och så ska jag träffa psykologen där imellan hela tiden.Så det var snabba ryck.

Jackman
2010-06-03, 15:53
Det är nog väldigt olika beroende på vad man söker för. Söker man för ont i en fot, t.ex., är nog inte blodtrycksmätning standard, åtminstone har jag aldrig fått det mätt i sådana sammanhang. Sedan tar man kanske blodtrycket oftare på medelålders och äldre eftersom det är vanligare med ett förhöjt blodtryck där, som man kanske måste göra något åt

Jo du har nog rätt,sen att jag är så pass ung och alla mina värden är toppenvärden enligt läkaren,kanske därför han inte bryr sig om det heller.Men det var som sagt mest en fundering jag hade.

Osten80
2010-06-03, 15:54
Läkaren tyckte vid första samtalet att jag skulle ha medicin,men vid andra samtalet när han märkte att jag var något bättre så tyckte han att vi ska börja med samtal i 1-2 månader för att sen utvärdera.Grejen är den att jag var till han på måndagen och tog alla prover + att vi pratade,fick träffa psykolgen redan på fredagen sen tillbaka till honom igen veckan efter,nu vill han följa upp med 3 veckors mellanrum och så ska jag träffa psykologen där imellan hela tiden.Så det var snabba ryck.

Bra att det gick snabbt, och det låter som att du har fått tag i en vettig läkare. :thumbup:

stridis
2010-06-03, 15:54
jag skulle vilja påstå att du har blivit ordentligt mycket bättre testad än merparten av de som får ssri.

+1000.

Jackman
2010-06-03, 16:02
+1000.

Dom tog 3-4 rör blod.Han sa att dom kunde se olika cancer former,hjärtkärlsjukdomar etc,att det var rutin på ALLA som skulle ha medicin.Men jag hade väl tur och kom till en bra läkare.

En läkare som förövrigt har ett talfel sen liten och varit mobbad långa stunder i sin uppväxt,därför han blev läkare sa han.Så han kanske har förmågan att förstå och sätta sig in bättre.

Pez
2010-06-03, 16:05
Läkaren tyckte vid första samtalet att jag skulle ha medicin,men vid andra samtalet när han märkte att jag var något bättre så tyckte han att vi ska börja med samtal i 1-2 månader för att sen utvärdera.Grejen är den att jag var till han på måndagen och tog alla prover + att vi pratade,fick träffa psykolgen redan på fredagen sen tillbaka till honom igen veckan efter,nu vill han följa upp med 3 veckors mellanrum och så ska jag träffa psykologen där imellan hela tiden.Så det var snabba ryck.

Jo du har nog rätt,sen att jag är så pass ung och alla mina värden är toppenvärden enligt läkaren,kanske därför han inte bryr sig om det heller.Men det var som sagt mest en fundering jag hade.

Nu tror jag inte att detta är något som du inte tänkt själv - men för att kunna släppa den funderingen så kan du kanske fråga läkaren vid uppföljningssamtalet?

Jackman
2010-06-03, 16:07
Nu tror jag inte att detta är något som du inte tänkt själv - men för att kunna släppa den funderingen så kan du kanske fråga läkaren vid uppföljningssamtalet?

Alltså jag tog blodtryck för drygt 1 år sedan och hade 125/65,min syster som är sjuksköterska tog det.Jag funderade mest på om han hade slarvat eller om det helt enkelt är så att dom inte kollar,började fundera på det när bror min frågade.Men nu har jag fått svar och är nöjd :)

Loke
2010-06-03, 18:29
Fick líknande undersökning när jag fick SSRI nyligen. Förra gången, för typ 10 år sedan, var dom dock extremt grundliga, doktorn klämde, kände och tittade på alla möjliga ställen.

jakke
2010-06-03, 19:46
Ångest kan väl leda till högt blodtryck?

Pez
2010-06-03, 20:29
Ångest kan väl leda till högt blodtryck?

Psykisk ohälsa ger förhöjd risk för somatiska besvär eller sjukdomstillstånd.