handdator

Visa fullständig version : Basövningar , måndag och onsdag?!


alex111
2010-06-03, 15:18
tjabba... Jag tränar på gym måndag och onsdagar. Vid dessa tillfällen brukar jag köra basövningar som:


Bänkpress
Sittande axelpress med hantlar
Latsdrag



Jag brukar också köra hyfsat tungt dessa tillfällen. Men räcker det med vilan från måndagsträningen till onsdagen?

Ganymedes
2010-06-03, 15:38
Eftersom du får bra med vila mellan onsdag till månadag, så skulle jag nog säga att det är helt ok. Märker du av att du måste sänka vikterna eller inte orkar mer reps (eller inte ökar under en längre tid) så är du i behov av mer vila. Det är också relavant om du kör till failure eller ej.

Personligen skulle jag köra två halvkroppspass om jag bara kunde träna två dagar i veckan.

alex111
2010-06-03, 15:51
jepp , jag tänkte köra ben och mage på måndagen och sedan resten av överkroppen på onsdagen om jag kör 2 ggr / veckan

Om jag sedan kör på lördagen också tänkte jag lägga upp det så här:

Måndag:

Knäböj
Vadpress
Benpress
Baksida lår-övning
Situps


Onsdag:

Bänkpress
Latsdrag
Chins(kanske)
Sittande axelpress
Bicepscurl
Tricepsextensions

Lördag: samma som onsdagen, eftersom jag då fått lång vila kan jag köra samma muskelgrupper?

Ganymedes
2010-06-03, 15:54
Lördag: samma som onsdagen, eftersom jag då fått lång vila kan jag köra samma muskelgrupper?

Kan du gott göra. *flex*

Martin Löwgren
2010-06-03, 15:56
Latsdrag och axelpress är inte basövningar. Välj ett bra schema istället och följ det.

Mvh

Balke
2010-06-03, 16:18
Latsdrag och axelpress är inte basövningar. Välj ett bra schema istället och följ det.

Mvh Definitionerna av "basövningar" jag har hört är antingen att det är övningar som involverar flera muskler eller övningar som involverar flera leder på samma gång. Både latsdrag och axelpress involverar flera leder och flera muskler, så varför är inte de basövningar?

GymBug
2010-06-03, 16:25
Dem övningar som brukar kallas basövningar är: Knäböj, Marklyft och Bänkpress (ev. Chins, Dips, Militärpress)

dream_theater_
2010-06-03, 16:41
Definitionerna av "basövningar" jag har hört är antingen att det är övningar som involverar flera muskler eller övningar som involverar flera leder på samma gång. Både latsdrag och axelpress involverar flera leder och flera muskler, så varför är inte de basövningar?

Då är ju hantelflyes med en basövning. Då är ALLA övningar basövningar...

z_bumbi
2010-06-03, 16:48
Latsdrag och axelpress är inte basövningar.

Jo.

Balke
2010-06-03, 16:48
Okej då, men axelpress är ju faktiskt precis samma sak som militärpress fast med hantlar istället för skivstång (mer balans!).

Och latsdrag är i princip samma sak som chins bara att man själv drar ner något istället för att dra upp sig själv.

Om chins är en basövning, men latsdrag inte är det, och om armhävningar är en basövning så är fan inte bänkpress en basövning.

Latsdrag är lika mycket basövning som bänkpress.

HulkH
2010-06-03, 16:49
Eftersom du får bra med vila mellan onsdag till månadag, så skulle jag nog säga att det är helt ok. Märker du av att du måste sänka vikterna eller inte orkar mer reps (eller inte ökar under en längre tid) så är du i behov av mer vila. Det är också relavant om du kör till failure eller ej.

Personligen skulle jag köra två halvkroppspass om jag bara kunde träna två dagar i veckan.

Vad spelar det för roll om man kör till failure? bara att man pressar sig mer?

alex111
2010-06-03, 17:01
men mitt 3 dagarsschema funkar då? Vill inte använda de scheman som finns här på forumet för gymmet har inte alla maskiner. men går mitt bra eller?

HulkH
2010-06-03, 17:13
men mitt 3 dagarsschema funkar då? Vill inte använda de scheman som finns här på forumet för gymmet har inte alla maskiner. men går mitt bra eller?

Går gör det alltid;)

Om det funkar bra, måste du veta själv.
Har du inget annat gym duy kan köra på så du kan köra enligt de scheman som finns på forumet?

Bluesparv
2010-06-03, 17:13
Vad spelar det för roll om man kör till failure? bara att man pressar sig mer?

Längre återhämtningstid, CNS tar ganska mycket stryk av att köra till fail.

z_bumbi
2010-06-03, 17:38
men mitt 3 dagarsschema funkar då? Vill inte använda de scheman som finns här på forumet för gymmet har inte alla maskiner. men går mitt bra eller?

Jag skulle köra varannan dag istället dvs att du kör

Ben-dagen

Bröst/rygg-dagen

Ben

Bröst/rygg

oavsett om du kör två eller tre dagar en viss vecka men det du föreslår funkar och jag ser inga större problem med det. Tack vara att du tränar bröst och rygg det pass du tänker dubblera så riskerar du inte att bli ojämt tränad på överkroppen.

Sen är det mindre detaljer som jag skulle ändra på.
Vadpress efter baksidalårövningen.

Istället för att köra latsdrag och chins skulle jag köra en av dem och sen köra en roddövning.

myggan
2010-06-03, 19:51
Okej då, men axelpress är ju faktiskt precis samma sak som militärpress fast med hantlar istället för skivstång (mer balans!).

Och latsdrag är i princip samma sak som chins bara att man själv drar ner något istället för att dra upp sig själv.

Om chins är en basövning, men latsdrag inte är det, och om armhävningar är en basövning så är fan inte bänkpress en basövning.

Latsdrag är lika mycket basövning som bänkpress.

Nej, sittande axelpress med hantlar och militärpress är långt ifrån samma sak.
I militärpress har du ingen bänk som avlastar utan du får i stället stabilisera med din egen kropp och du aktiverar det mesta från topp till tå.

alex111
2010-06-04, 14:30
Jag skulle köra varannan dag istället dvs att du kör

Ben-dagen

Bröst/rygg-dagen

Ben

Bröst/rygg

oavsett om du kör två eller tre dagar en viss vecka men det du föreslår funkar och jag ser inga större problem med det. Tack vara att du tränar bröst och rygg det pass du tänker dubblera så riskerar du inte att bli ojämt tränad på överkroppen.

Sen är det mindre detaljer som jag skulle ändra på.
Vadpress efter baksidalårövningen.

Istället för att köra latsdrag och chins skulle jag köra en av dem och sen köra en roddövning.

Skulle det här funka bra då? Ungefär som ditt upplägg. Har hört att man får mycket större massa på kroppen av att köra ben/rygg så därför tänkte jag fokusera mer på det.


Mån:

Ben/Mage och ev chins eller latsdrag?

Ons:
Bröst
Axlar
Armar
ev. rygg (chins och latsdrag?)

Eventuellt lördag :

Kör på samma som onsdagen eftersom det inte är säkert att jag gymmar men annars kör jag överkroppen med hantlar hemma.

Martin Löwgren
2010-06-04, 16:00
Jo.

Så sittande kabelrodd, smala latsdrag, lyft åt sidan, hantelflyes är oxå basövningar menar du eller är det något som skiljer dessa från latsdrag och axelpress?

mn8eii
2010-06-04, 20:52
Precis som en del påpekat så är de traditionella basövningarna: Knäböj, Marklyft, Bänkpress, Militärpress + ev. (Chins, Dips).

Min definition av en basövning är en rörelse som sträcker sig över flera leder, många muskler arbetar tillsammans och man kan förflytta så stor vikt som möjligt. Detta vågar jag påstå är den traditionella och vanligast förekommande synen på basövningar.

Ska man argumentera för att t.ex. sittande hantelpress är en basövning på grund av att man arbetar med flera muskler så bör man ha i åtanke att då suddar man ut hela begreppet basövning i och med att samma argument kan används för varenda övning man kan tänkas hitta på. Det finns inte en enda övning du utför i ett gym där du kan isolera en enda muskel till 100%.

Just hantelpress faller i mina ögon på att det är en press över huvudet men man har begränsat mängden vikt man kan hantera genom att sätta sig ned och använda hantlar istället för en skivstång. Det är samma rörelse, i princip samma muskler som arbetar gentemot militärpress men du kan inte hantera lika mycket vikt. Just därför är militärpress en basövning i mina ögon när hantelpress inte är det.

Nu finns det säkert folk som är av en annan åsikt och jag påstår inte att jag har rätt och ni har fel. Jag säger bara att det här är min syn på basövningar, finns det andra åsikter så förklara gärna hur er synpunkt är istället för att rakt av förkasta min.

z_bumbi
2010-06-05, 10:21
Så sittande kabelrodd, smala latsdrag, lyft åt sidan, hantelflyes är oxå basövningar menar du eller är det något som skiljer dessa från latsdrag och axelpress?

Sittande kabelrodd självklart, smala latsdrag kan liksom vanliga latsdrag vara en basövning. Sidolyft och hantelflyes kallar jag inte basövningar och jag har inte heller någon aning om hur du fick det till att jag skulle göra det.

Hur kan du inte tycka att axelpressar är en basövning?

z_bumbi
2010-06-05, 10:25
Skulle det här funka bra då? Ungefär som ditt upplägg. Har hört att man får mycket större massa på kroppen av att köra ben/rygg så därför tänkte jag fokusera mer på det.


Mån:

Ben/Mage och ev chins eller latsdrag?

Ons:
Bröst
Axlar
Armar
ev. rygg (chins och latsdrag?)

Eventuellt lördag :

Kör på samma som onsdagen eftersom det inte är säkert att jag gymmar men annars kör jag överkroppen med hantlar hemma.

Första förslaget är enligt mig bättre om du gör de ändringarna jag skrev tidigare.
Här kör du eventuellt en övning för ryggen en av dagarna trots att du säger att du vill träna mer rygg.
Du har fortfarande kombinationen latsdrag och chins men ingen rodd.

Johan_P
2010-06-05, 13:10
Hur kan du inte tycka att axelpressar är en basövning?

Jämför man med militärpress borde väl det senare snarare räknas som en basövning? Axelpress fungerar väl mer som en isolerande axelövning. Men jag antar att du resonerar att övningen faktiskt involverar en hel del muskler oavsett - men resonerar man så är ju nästan alla övningar basövningar och då förstår jag inte varför vi har begreppet.

Robban
2010-06-05, 13:22
Jämför man med militärpress borde väl det senare snarare räknas som en basövning? Axelpress fungerar väl mer som en isolerande axelövning. Men jag antar att du resonerar att övningen faktiskt involverar en hel del muskler oavsett - men resonerar man så är ju nästan alla övningar basövningar och då förstår jag inte varför vi har begreppet.

Som intensitet då, enligt de som läst massa "bra" böcker... :D

Vincent Vega
2010-06-05, 18:31
Sittande kabelrodd självklart, smala latsdrag kan liksom vanliga latsdrag vara en basövning. Sidolyft och hantelflyes kallar jag inte basövningar och jag har inte heller någon aning om hur du fick det till att jag skulle göra det.

Hur kan du inte tycka att axelpressar är en basövning?

Basövningar; Bänk, mark, böj. Eventuellt militär, skivrodd, (chins/dips).

Axelpressar är en flerledsövning, ja. Flerledsövning betyder nödvändigtvis inte "basövning". Latsdrag kan absolut inte klassas som en basövning.