handdator

Visa fullständig version : Passning vi maxning i bänkpress


Charleston
2010-06-03, 09:29
Har ett litet dilemma. Jag har för avsikt att maxa i bänkpress i veckan, helst idag. Har lite svårt att få med kompis som kan hjälpa mig passa. Tränar själv på allmänt gym. Brukar annars be om hjälp vid sista bänkpasset av nån att passa om jag inte skulle orka antalet tänka reps. Nu vid passning ska man ju dock gärna ha hjälp med avlyft (väl?) och dessutom vet man inte riktigt hur många gånger man behöver hjälp (ökar ju om man klarar). Är det ändå ok att be om hjälp med passning för maxning? Jag brukar inte vara så sugen på att fråga folk då man inte vill "störa" egentligen, och att man vet att folk oftast tackar ja även om dom kanske blir lite störda.

HMB
2010-06-03, 09:31
Självklart är det ok att fråga. Om du är van att lyfta av stången själv sen tidigare så gör det även när du ska maxa, börja inte trilska med nya grejer när det är maxning på gång.

mattilainen
2010-06-03, 09:38
Gå fram till någon som ser ut som den har tid bara.

Säg som det är att "Jag tänkte maxa men behöver någon som passar, har du lust att hjälpa till en stund?"

Poxeman
2010-06-03, 09:39
KLart att du ska fråga om assistans! Sen om du tar hjälp med avlyft eller inte är ju upp till dig.
En tanke kan ju vara att fråga någon som ser ut att ha lite koll.
Lycka till!

J.V
2010-06-03, 10:10
Utlyft är det ju bara poäng att ha om du redan är van med det. Att införa ett nytt och ovant moment vid maxning, speciellt av en passare du aldrig haft förr är nog ingen vidare idé.

Martin Löwgren
2010-06-03, 10:31
Absolut men välj inte vemsomhelst.

Att passa på rätt sätt är inte så lätt som det låter. Jag har fått passning av såväl duktiga som dåliga.

Det är riktigt läskigt med en dålig passare och alldeles underbart med en duktig.

z_bumbi
2010-06-03, 10:44
Det är okey att fråga om du vet vad du håller på med.
*Förklara vad du vill ha hjälp med.
*Säg hur du brukar reagera på tunga lyft, dör du eller segar du upp vikten?
*Säg till när du vill att passaren/passarna ska ingripa.

Att passa en maxning skiljer sig sen inte från att passa ett vanligt set utom att vikten är tyngre (mot vad samma person brukar köra på).

limenka
2010-06-03, 10:53
Det är okey att fråga om du vet vad du håller på med.
*Förklara vad du vill ha hjälp med.
*Säg hur du brukar reagera på tunga lyft, dör du eller segar du upp vikten?
*Säg till när du vill att passaren/passarna ska ingripa.

Att passa en maxning skiljer sig sen inte från att passa ett vanligt set utom att vikten är tyngre (mot vad samma person brukar köra på).

:laugh:

Fredrik_S
2010-06-03, 10:57
PRecis, säg till hur han ska hjälpa dig. Det finns ju de som hoppar in och hjälper till vid minsta lilla, även om man kanske klarar det. Eller så finns det dom som står och snuddar stången hela lyftet.
Säg bara att du vill att han ska stå bakom men inte göra någonting förens du säger hjälp, eller eek eller gnnnnhhh eller något kodord ni kommer överens om.

Klein
2010-06-03, 11:20
Själv tycker jag att folk som ska ha passning bara är jobbiga. Det har hänt ett antal gånger att man sträckt ryggen när man passat åt andra. Det är ju bara att köra i rack med säkerhetsspärrar i höjd med bröstet så är problemet ur världen. Orkar du inte så är det ju inte mer med det.

Kek
2010-06-03, 11:29
Du kan ju alltid be någon av de som jobbar på gymmet hjälpa dig. De brukar inte ha så mycket att göra.

mn8eii
2010-06-03, 11:50
Själv tycker jag att folk som ska ha passning bara är jobbiga. Det har hänt ett antal gånger att man sträckt ryggen när man passat åt andra. Det är ju bara att köra i rack med säkerhetsspärrar i höjd med bröstet så är problemet ur världen. Orkar du inte så är det ju inte mer med det.

Bara och bara, alla gym ser inte ut som ditt gym fyi...

ARMSTARK
2010-06-03, 11:59
Det är bara att fråga någon, men man ska välja nån som ser lite rutinerad ut. Det är otroligt irriterande när folk är och rycker i stången bara för att det börjar gå lite sakta. *grr27*

z_bumbi
2010-06-03, 12:16
Det är bara att fråga någon, men man ska välja nån som ser lite rutinerad ut. Det är otroligt irriterande när folk är och rycker i stången bara för att det börjar gå lite sakta. *grr27*

Utan tvekan så rycker jag hellre stången än att riskera att någon skadar sig men skulle jag passa dig och du säger att du inte tvärdör utan att du kan sega upp vikterna så anpassar jag mig till det. Det är däremot fortfarande mitt val att ta stången även om jag inte får en signal.

Jag står inte heller och avvaktar med händerna från stången om jag passar ensam. När man passar två eller fyra så har man händerna några cm från stången och jag ser absolut ingen anledning att göra på något annat sätt när jag passar själv. Även om jag skulle hinna fram till stången så finns det vid tyngre vikter inte en chans i världen att hålla vikten om den redan fått fart.

Pjotor
2010-06-03, 12:30
De gånger jag har bett om passning har jag gjort klart för passaren vad jag vill ha hjälp med. Jag berättar hur många reps jag vill försöka göra och ber passaren att inte stå beredd förrän vid de två sista, och inte röra stången så länge den själv är i rörelse. Det har fungerat mycket bra hittills.

Jag gissar att passning vid 1RM-försök är en helt annan femma.

Ungrim
2010-06-03, 12:57
Själv tycker jag att folk som ska ha passning bara är jobbiga. Det har hänt ett antal gånger att man sträckt ryggen när man passat åt andra. Det är ju bara att köra i rack med säkerhetsspärrar i höjd med bröstet så är problemet ur världen. Orkar du inte så är det ju inte mer med det.

Beror det på att de ligger för långt ner på bänken???

Då är det ju bara säga åt dom, Jag har själv blivit tillsagd då jag legat för långt ner på bänken så den som hjälpte fick sträcka sig långt ut i utlyftet.

MtotheM
2010-06-03, 13:36
Fråga någon säger jag. Helst någon som precis avslutat ett set och vilar. Det borde även vara någon som ser ut att ha gymmat ett tag i alla fall. Att lyfta ut har jag aldrig haft problem med att få. Sedan så är det bäst att säga redan från början precis som Zbumbi sa tidigare, hur någon ska passa. Själv så hoppar jag inte in med att lyfta upp förens jag ser att lyftet inte kommer att gå (lyftaren sitter och kämpar väl länge utan att stången rör på sig eller om stången börjar sänkas. Självklart har man händerna redo.) Har dock ej passat på några monstervikter precis heller så man kanske är lite mer "aggressiv" i passningen om det är större vikt.

Charleston
2010-06-03, 20:58
Lyckades få mig en kompis som inte varit i ett gym på två år. Han skötte passningen ypperligt dock och fångade i precis lagom tid då jag failade.

TheGhr
2010-06-03, 22:48
Själv tycker jag att folk som ska ha passning bara är jobbiga. Det har hänt ett antal gånger att man sträckt ryggen när man passat åt andra.
Man lär ju knappast vara på vänlig fot med den personen i framtiden då heller. :laugh:

clinteastwood
2010-06-03, 23:03
Styrkelyftare är bra passare!

Charleston
2010-06-03, 23:05
Styrkelyftare är bra passare!

kan tro det, funderar på att leta upp några sådana i linköping till hösten kanske.