handdator

Visa fullständig version : 24 timmar frihet, spenderas effektivast hur?


verklighetsotrog
2010-06-03, 00:30
(Läste texten jag skrivit och såg att den blev rätt lång, om ni inte pallar läsa så svara bara på kommande mening)

Som rubriken lyder: Hur spenderar jag min lediga sommar effektivast ur träningssynpunkt med mat och träningsschema?

____

Hej. Jag är en kille på 20 som tänkt lägga på tändvätskan på glöden i sommar. Har styrketränat tidigare och gick från att vara relativt fet till, inte muskulös men en bit påväg iallafall. Flytten hemifrån, flickvän och skolan tog därefter min tid och jag har inte tränat ordentligt på 2år...

i varje fall så är tiden kommen, i sommar ska det tränas... Det jag behöver hjälp med är hur jag ska lägga upp det här för att få en så bra start som möjligt (är arbetslös i sommar, eller har sommarlov om man inte vill använda det först nämnda). Med andra ord, jag har 24 timmar om dygnet att spendera på det här, ingen skola, jobb eller någon flickvän som drar. Det jag behöver hjälp med är egentligen hur jag ska äta, för det har aldrig varit min starka sida (är nästintill aldrig hungrig, men kan äta närsom). Hur ofta (och gärna lite recept eller bra/goda saker som hjälper) ska jag äta?

Min andra fråga hur ofta jag ska träna för att det ska bli så optimalt som möjligt. Ska jag träna 7 gånger per vecka? Ska jag ha en vilodag? Ska jag kanske träna flera gånger per dag? Vad är mest optimalt liksom.

3. och när jag tränar.. hur ska jag lägga upp mina pass. Jag vill ju bli så fit som möjligt, det är liksom hela planen, att få ut max av det här. Nu är jag kroppsmässigt everydaynormalguy liksom, ska jag köra 3x10 exempelvis eller kanske 3x4 med mer vikt? och med fit menar jag ju då att det ska synas liksom. jag vill inte bli starkast i världen utan att det syns utanpå att jag verkligen är det också isåfall.

Väger 67kg och är 185cm... (jag vet, pinsamt...har dock varit uppe på 79 en gång i tiden!). Om någon tycker att jag borde ha letat i forum efter äldre trådar så är det så kan jag besvara med att det redan är gjort. Jag har läst riktigt mycket, men hoppas fortfarande på bra svar..

Tacksam för svar

C.E.J.
2010-06-03, 00:51
Tror inte du läst särskilt mycket alls eftersom dylika frågeställningar dyker upp i träningsforumet typ varje dag så här under sommaren.

coxie
2010-06-03, 04:44
Vakna.
Ät en god frukost.
Häng med polarna.
Ät en god lunch.
Träna en pass.
Ät ett mellanmål.
Ta x antal öl med polarna i kombination med grill eller annan god mat.

Repetera 5-7 gånger i veckan under din ledighet.