handdator

Visa fullständig version : Bygga ett utegym!


Chrissofsweden
2010-06-02, 23:58
Hej!

Jag har precis smällt upp en ny timmerstuga för avslappning och härliga dagar i solstolen. Den är inte klar ännu men det sker saker hela tiden..

Hur som helst kan man ju inte bara slappa hela dagarna varpå gymmet fyller sin funktion. Dock har det avtagit en del på slutet pga av massor med jobb vid stugan.. därför tänkte jag skaffa mig mer jobb genom att bygga ett utegym! På det viset har jag möjlighet till träning även där :thumbup:

Min plan är att inte vara överambitiös utan hålla mig inom rimliga gränser. Jag tänker mig följande till att börja med:

- Stång för chins (biceps/rygg)
- Bänkpress (1st lätt & 1st tungt)
- Hantlar


Har ni några andra synpunkter på val av utrustning?

För att klargöra lite krav på gymmet så skall det vara "naturligt". Jag vill snickra mina egna bänkar, gjuta mina egna vikter och bygga ALLT själv. :cool: Om ni inte kommer med ett sjudundrande förslag på ett MUST-HAVE som är mest vettigt att köpa. Det skulle ju gå att bygga en liten låda med tillbehör som ex. magruller (ett hjul och två pinnar)..

Så är det någon som har erfarenhet eller bara lite idéer är ni varmt välkomna med alla tips och förslag! Har ni dessutom byggbeskrivningar eller bilder på ert/andras utegym så belönas detta med... en glad smiley! *rolleyes*

Den inspiration jag hämtat hittills har kommit från utegymmet vid Råstaparken i Solna.



Stugan just nu:
(Den är närmare klar än vad det kanske ser ut att vara)
http://www.byggahus.se/attachments/forum/socialt-projekt/39328d1275504032-22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus-201006021017.jpg


Hälsningar
Christian

chrilledude
2010-06-03, 00:13
Powerrack!

Jag ser inte bilden.. :(

(vi heter samma sak, awesome)

G_lund
2010-06-03, 00:17
Powerrack!


+1

Och en Dipsställning :)

Edit: Din bild fungerar inte eftersom man måste vara inloggad på det forumet du länkar bilden ifrån :)

Dav0d
2010-06-03, 00:18
Atlasstenar! :P

Deceiver85
2010-06-03, 00:26
En stor stock med handtag, såsom de har i vissa Strongman-moment kanske inte vore helt fel?

Kwon
2010-06-03, 01:20
Var har du för plattform/underlägg för allting (bänkpressen etc)

ARMSTARK
2010-06-03, 07:37
Hej!

Jag har precis smällt upp en ny timmerstuga för avslappning och härliga dagar i solstolen. Den är inte klar ännu men det sker saker hela tiden..

Hur som helst kan man ju inte bara slappa hela dagarna varpå gymmet fyller sin funktion. Dock har det avtagit en del på slutet pga av massor med jobb vid stugan.. därför tänkte jag skaffa mig mer jobb genom att bygga ett utegym! På det viset har jag möjlighet till träning även där :thumbup:

Min plan är att inte vara överambitiös utan hålla mig inom rimliga gränser. Jag tänker mig följande till att börja med:

- Stång för chins (biceps/rygg)
- Bänkpress (1st lätt & 1st tungt)
- Hantlar


Har ni några andra synpunkter på val av utrustning?

För att klargöra lite krav på gymmet så skall det vara "naturligt". Jag vill snickra mina egna bänkar, gjuta mina egna vikter och bygga ALLT själv. :cool: Om ni inte kommer med ett sjudundrande förslag på ett MUST-HAVE som är mest vettigt att köpa. Det skulle ju gå att bygga en liten låda med tillbehör som ex. magruller (ett hjul och två pinnar)..

Så är det någon som har erfarenhet eller bara lite idéer är ni varmt välkomna med alla tips och förslag! Har ni dessutom byggbeskrivningar eller bilder på ert/andras utegym så belönas detta med... en glad smiley! *rolleyes*

Den inspiration jag hämtat hittills har kommit från utegymmet vid Råstaparken i Solna.



Stugan just nu:
(Den är närmare klar än vad det kanske ser ut att vara)
http://www.byggahus.se/attachments/forum/socialt-projekt/39328d1275504032-22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus-201006021017.jpg


Hälsningar
Christian

Ett block som du kan hänga upp i ett träd, sen går det att göra alla möjliga dragövningar. Handtag gör man av div trädgrenar. Jag använder stenar i olika storlekar för bicepscurl.

Chrissofsweden
2010-06-03, 09:55
Tack för alla idéer! En stock med ett rör igenom låter ju kanon! Dips-ställningen är också en klockren idé! Blockidén är inte heller helt dum som är värt att spinna vidare på!

Jag kanske var otydlig, men än har jag inte byggt gymmet. Bilden visade bara hur stugan och en del av tomten såg ut idag. Då kanske man kan få ett *hum* om hur gymmet bör se ut. Skulle ju vara kul att matcha lite i alla fall :)

Vad har vi nu då..:

- Bänkpress
- Stång för chins
- Dipsställning
- Hantlar
- Stock med rör (troligtvis två)

Vad gäller blocket så har jag inget trä i närheten av platsen där gymmet skall vara. Dock skulle jag kunna ta det i samband med chinsstången! Ställningen för den kommer nog gjutas i marken.

Underlaget kommer vara ca 5x5m. Området blir urgrävt 10-15cm och sedan fyllt med grus som skall tryckas åt med en vibbplatta. Då blir det stenhårt..

När jag har tid så kan jag slänga upp mina ritningar för bänkpressen och chins-stång-ställningen.



Awsome,
Christian


EDIT ordnade till en bild som syns..
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=350357.jpg

J.V
2010-06-03, 09:56
Fixa bilden!

Chrissofsweden
2010-06-03, 10:00
Fixa bilden!

Done!

Chrissofsweden
2010-06-03, 10:01
Hej!

Jag har precis smällt upp en ny timmerstuga för avslappning och härliga dagar i solstolen. Den är inte klar ännu men det sker saker hela tiden..

Hur som helst kan man ju inte bara slappa hela dagarna varpå gymmet fyller sin funktion. Dock har det avtagit en del på slutet pga av massor med jobb vid stugan.. därför tänkte jag skaffa mig mer jobb genom att bygga ett utegym! På det viset har jag möjlighet till träning även där :thumbup:

Min plan är att inte vara överambitiös utan hålla mig inom rimliga gränser. Jag tänker mig följande till att börja med:

- Stång för chins (biceps/rygg)
- Bänkpress (1st lätt & 1st tungt)
- Hantlar


Har ni några andra synpunkter på val av utrustning?

För att klargöra lite krav på gymmet så skall det vara "naturligt". Jag vill snickra mina egna bänkar, gjuta mina egna vikter och bygga ALLT själv. :cool: Om ni inte kommer med ett sjudundrande förslag på ett MUST-HAVE som är mest vettigt att köpa. Det skulle ju gå att bygga en liten låda med tillbehör som ex. magruller (ett hjul och två pinnar)..

Så är det någon som har erfarenhet eller bara lite idéer är ni varmt välkomna med alla tips och förslag! Har ni dessutom byggbeskrivningar eller bilder på ert/andras utegym så belönas detta med... en glad smiley! *rolleyes*

Den inspiration jag hämtat hittills har kommit från utegymmet vid Råstaparken i Solna.



Stugan just nu:
(Den är närmare klar än vad det kanske ser ut att vara)
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=350357.jpg


Hälsningar
Christian
..

Kwon
2010-06-03, 10:02
Vad skall du ha för underlag / golv till gymmet? Vad skall du ha under bänkpressen etc?

EDIT: Läste nu! Grus + Vibbplatta!

Har du tänkt ha ett tak ovanför gymutrustningen som skydd för regn/snö?

Gött! Uppdatera med bilder allteftersom!

Jag vill se utvecklingen!

Chrissofsweden
2010-06-03, 10:48
Vad skall du ha för underlag / golv till gymmet? Vad skall du ha under bänkpressen etc?

EDIT: Läste nu! Grus + Vibbplatta!

Har du tänkt ha ett tak ovanför gymutrustningen som skydd för regn/snö?

Gött! Uppdatera med bilder allteftersom!

Jag vill se utvecklingen!
Nu när jag börjar fundera lite så kanske ett rejält regelverk och trall vore bättre! Då blir det betydligt lättare att fästa utrustning i marken.. ja, genom att fästa dem i bjälklaget istället! Om man kör på typ 35cc istället för 60 så lär man ha en riktigt stabil grund! Dessutom blir det lättare att få det rakt!

Nej inget tak.. däremot kanske man kan köpa ett litet plasttält för de allra hetaste sommardagarna!


Kan ni tänka er följande scenario:

1. Först blir det ett gympass.
2. Sedan tänder man grillen.
3. Glider ner till badstranden 150m därifrån.
4. Kommer hem, sätter sig i baden baden och knäpper en pilsner!
5. Köttgrillning för hela slanten!

*cupid* Vilken kväll!!



Självklart kommer jag uppdatera med bilder så fort jag skrider till verket! Ni har inga andra idéer?

/Christian

Onigiri
2010-06-03, 10:52
Kan ni tänka er följande scenario:

1. Först blir det ett gympass.
2. Sedan tänder man grillen.
3. Glider ner till badstranden 150m därifrån.
4. Kommer hem, sätter sig i baden baden och knäpper en pilsner!
5. Köttgrillning för hela slanten!

*cupid* Vilken kväll!!

Det är så det ska vara varje dag hela ens livstid, jag skulle aldrig tröttna :cool:

Giljotinen
2010-06-03, 11:12
Jag funderade faktiskt över detta igår. Att ha ett utegym på sommaren är ju något av en dröm!

Chrissofsweden
2010-06-03, 11:18
Jag funderade faktiskt över detta igår. Att ha ett utegym på sommaren är ju något av en dröm!

Ja, och bygger man lite smart så är det ganska enkelt att riva, men ändå behålla däcket som går att använda till en paviljong (?) eller liknande..

Att bygga en bänk och chinsstång ser jag inte heller som några större problem.

Gymmet ska ju mestadels vara till att hålla en i hyffsad form under sommarhalvåret som jag annars tycker kan bli ganska slappt :thumbup:

Men jag ska försöka knåpa ihop ritningarna ikväll så får ni ett idé om hur det kan komma att konstrueras.

/C

krellik
2010-06-04, 09:18
http://www.rosstraining.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=157

-Bra lista om du vill göra egna redskap-

Brickhead
2010-06-04, 13:17
1. Först blir det ett gympass.
2. Sedan tänder man grillen.
3. Glider ner till badstranden 150m därifrån.
4. Kommer hem, sätter sig i baden baden och knäpper en pilsner!
5. Köttgrillning för hela slanten!

*cupid* Vilken kväll!!

/Christian


Det där låter helt opti *cupid*