handdator

Visa fullständig version : 87,5kg och 155cm lång, tips någon??


Nemi 1
2010-06-02, 23:29
Jag har försökt gå ner i vikt sen jag var tonåring men jag lyckas aldrig hela vägen.
Jag har alltid haft viss övervikt men har ändå lyckats hålla hyfsad kondition genom att jag haft ganska fysiskt tunga jobb. Men det förändrades för ett par år sedan plus att jag ätit psykofarmaka som gjort att jag sov ungefär 12timmar per natt och klubbade mig på dagtid = allt som hette motion försvann.

I dagsläget väger jag 87,5kg och är 1.55 lång, vilket innebär att jag väger ganska x-akt dubbelt så mycket som jag borde. Enligt vikt tabellen på vc ska jag väga 45kg.

Vad jag gjort är att bättrat på maten och promenerar varje dag minst 30 min. Jag har också börjat klättra med några kompisar, dock gick inte det eftersom jag överansträngde foten på grund av vikten. Trots detta så händer ingenting och det börjar bli riktigt frustrerande och tungt att konka runt på den här kroppen, i synnerhet som det är meningen att jag ska vara en ganska liten tjej och inte en heffa klump.

Så ALLA förslag är välkomna just nu!

dt06mj2
2010-06-02, 23:44
Börja räkna kalorier. :)

Saikyou
2010-06-02, 23:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs den tråden så får du veta allt du behöver veta.

Rickard
2010-06-03, 00:04
Att direkt kasta sig över att börja räkna kalorier hit och dit, mäta och väga maten anser jag vara fel väg att gå för någon som vill gå ner i vikt. Och i det här fallet rör det om någon som vill gå ner en hel del i vikt och att då läsa rekommendationer om att gå ner ett halvt kilo i veckan och för att lyckas med detta behöva väga och räkna på allt kan ju få vem som helst att tappa intresset innan man ens läst färdigt texten.

Det måste till en livsstilsförändring som är längre hållbar än att gå runt med en matvåg och en livsmedelstabell resten av livet.

Nemi 1 det jag rekommenderar är att ta kontakt med en dietist/livsstilscoach för att få hjälp med detta, det går att lösa på egen hand men detta är något som underlättar otroligt mycket. Det du kan göra redan nu är att börja skriva ner allt du äter, inte när och i vilka mängder utan bara vad du äter. Det kommer ge dig en bild av vad du verkligen äter och kanske kan ge dig en del idéer om vad du kan ändra.

Kim Jong Il
2010-06-03, 02:14
Ta bort allt socker.

Ta bort allt halvfabrikat och alla raffinerade kolhydrater.

Ät mycket sallad och kött.



Fungerar inte ovanstående så tar du bort alla kolhydrater ö h t.

Eddie Vedder
2010-06-03, 06:39
Börja räkna kalorier. :)

Inget illa menat men vilket bedrövligt inlägg.

Det är inte fle i sig att räkna kcal men att enbart skriva det rakt upp och ner som om det vore den viktigaste och mest enklaste saken är bara förvirrande.

Trådskaparen behöve r inte alls räkna kcal, det kan komma om det känns nödvändigt och om motivationen till det krånglet finns men annars finns så mycket enklare vägar att börja med.

Kim Jong Il har betydligt bättre förslag.

z_bumbi
2010-06-03, 09:16
Skrivet för den som ska hjälpa till men det går självklart att använda även för egen del.

Tänk på honom som den nybörjare han är vad gäller träning. Lägg sen till en övervikt som gör att han redan har muskler, har svårare att röra sig än någon som är betydligt lättare och när han rör sig så belastar han lederna enormt mycket mer än vad en lättare person gör. Ett löpsteg kan innebära 3-5 gånger kroppsvikten i belastning per ben, 80 kg ger 240-400 kg, 160 kg ger 480-800 kg. En vanlig knäböj utan stång innebär en tung belastning.

och

Behandla honom som en nybörjare var gäller träningen.
Efter en period av tillvänjning av styrketräningen så fortsätt med ett högre antal reps än "normalt" (typ 10-20 reps med tonvikten på de högre repsen) och efter ytterligare en period så korta av vilan mellan seten. Muskler har han redan så målet är bl a att öka insulinkänsligheten genom att göra av med glykogen. Det krävs däremot inte så mycket styrketräning så att fortsätta med de två/tre passen som man kör som nybörjare räcker långt.

Börja med promenader/lätt träning på konditionsmaskinerna och tänk på att hans kroppsvikt gör att han har en annan syn på vad som är jobbigt. Undvik alla typer av aktivitet som ger stötar, löpning, aerobics eller den nya flugan att hoppa upp på saker. En grej kan vara att dela upp det under dagen.

Mat
Kolla vad han äter, antingen att han skriver upp allt han äter och när i 3-5 dagar eller att du bara frågar vad han äter och när. Det behöver inte vara på grammet utan bara så att du får en uppfattning. Ändra sen på några saker i taget och om det inte ligger en ätstörning i grunden så är det troligen ganska lätt att hitta saker som utan problem går att ta bort. Sen fortsätter du plocka du bort och/eller lägger till saker vartefter som tiden går t ex en gång i veckan och om han skriver en matdagbok så blir det mycket lättare att se vad som funkar eller inte.
Målet bör på sikt vara att normalisera ätandet dvs att äta vanlig mat regelbundet så en faktor kan vara att se till att maten fördelas jämt över dagen och att han t ex inte hoppar frukosten för att äta massor på kvällen.

stridis
2010-06-03, 09:52
Nemi 1 det jag rekommenderar är att ta kontakt med en dietist/livsstilscoach för att få hjälp med detta, det går att lösa på egen hand men detta är något som underlättar otroligt mycket. Det du kan göra redan nu är att börja skriva ner allt du äter, inte när och i vilka mängder utan bara vad du äter. Det kommer ge dig en bild av vad du verkligen äter och kanske kan ge dig en del idéer om vad du kan ändra.

Ja, att analysera och att reflektera över ätmönstret är en bra början.

TehSaxo
2010-06-03, 10:11
Om du får problem med hungerkänslor så håll dig sysselsatt, det brukar funka för mig. Kan vara svinhungrig men när jag väl går ut med polare och spelar fotboll så försvinner det, kommer dock tillbaka när man sätter sig vid datorn eller inte har något för sig.


Byt ut vanlig läsk mot LIGHT/Zero, det innehåller inga kalorier. ;)

spoon
2010-06-03, 11:16
Ja, att analysera och att reflektera över ätmönstret är en bra början.

+1

Om man vill skriva ned och se vad man ätit så rekomenderar jag att använda exxel-filen som finns på forumet för det ändamålet. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Nemi 1
2010-06-03, 21:44
Hej igen!

Tack så jätte mycket för alla tips, det kom verkligen fler än jag vågade hoppas på. :bow: Jag kan lite stolt säga att jag faktiskt redan plockat bort sådant som onödigt socker, pasta och läsk.

Men däremot hade jag noll koll på hur mkt jag stoppade i mig på en dag. Därför läste jag tråden Saikyous la ut. Eftersom jag börjat beställa färdiga matkassar kunde jag nu räkna på dagsintaget, innan har jag ingen aning om vad jag åt per dag.

Det viktigaste jag lärt mig på att räkna, är att de dagar jag upplevde att jag åt mkt var de dagar med lägsta kcal och faktiskt låg under rekommendationen för min ideal vikt!!!!
De dagar med galnast intag var ..... veckan, ni vet vilken jag menar. Då lyckades jag på en dag trycka i mig 3500 kcal! De e ju helt sjukt!!! :eek:

Jag gillar verkligen z_bumbi's inlägg. Jag känner igen mig massor i att till och med normala promenader och jogging känns oövervinnliga nu när jag är så här tung.
Det står alltid att man ska gå ut lugnt med träning så man inte skadar sig, men vad är lugnt?? Jag menar, jag tyckte att klättring funkade bra, jag tyckte inte de gick att överträna då jag enbart använde min egen kropp. Men uppenbarligen stämde ju inte min uppfattning. *gah!*

Fajerfajtern
2010-06-03, 22:05
Hej! Vill bara önska lycka till! Med din inställning går det inte att misslyckas, har själv varit i liknande situation som du, och du kommer bli förvånad över hur bra det går när man bestämt sig och kör seriöst!

Pudzianovski
2010-06-03, 22:15
Tänk på att det tar tid att gå ner i "hälsosam" takt. Lycka till :thumbup:

Nemi 1
2010-06-05, 18:26
Tack för hejjaropen, det kommer behövas!

spoon
2010-08-21, 01:41
Hej hur går det ? :)

Floddan
2010-08-21, 08:20
Några småtips

-Sluta med bröd
-Byt ut cider/öl mot grogg med lightläsk om du festar mkt.
-Ha en ajaxflaska vid matbordet och spruta på maten dirket du är nöjd (så du inte ätar upp även fast du är mätt)
-Sluta med godis, läsk, saft, mjölk, jos och snacks. Lightläsk funkar.
-Öka nattfastan, dvs vänta en någon timme extra med frukost och ät inte efter 18.00.
-Försök skaffa dig en uppfattning av hur mycket du behöver äta, hur mycket kcal olika livsmedel innehåller och hur mycket du måste röra dig för att bränna visst antal kcal.

Floddan
2010-08-21, 16:56
Skriv ner ALLT du äter i en liten bok.