handdator

Visa fullständig version : Hur länge bör man vila mellan set respektive övningar?


Phille
2010-06-02, 22:50
Hallå, denna frågan har gäckat mig ett tag nu och inte hittat något vettigt svar fast jag sökt både här och på andra ställe, och svar som "Det är individuellt" eller "Prova dig fram" är jag inte ute efter då jag inte lyckats med detta själv ännu hehe.

Det borde väl finnas någon studie eller något riktmål för hur lång vila man bör ha mellan varje set och varje övning?

Ex, om jag kör 5 set hantelpress följt av 5 set flyes med 8 reps per set, vad bör jag då vila mellan varje set och innan jag byter övning?

Bör jag vila längre om jag kör t.ex 5 set bänk följt av 5 set hantelpress 5 reps per set?

Tack på förhand

HulkH
2010-06-02, 22:52
några minuter på basövningar.
Mindre på istolationsövningar.

siimon89
2010-06-02, 22:58
Beror också helt på vad du vill uppnå.
Styrka, längre - hypertrophy, kortare.

Phille
2010-06-03, 06:31
Styrka hur länge?

Och volym?

z_bumbi
2010-06-03, 07:01
Mellan 0,5-5 minuter för styrka och mellan 0,5-5 min för volym. Allt beroende på hur man återhämtar sig, var i passet övningarna ligger, hur många reps och hur hög intensitet man har samt hur man har lagt upp ordningen på övningarna och seten.
För att lägga till en ytterliga faktor så är styrka beroende av volym och volym beroende av styrka så även om man satsar fullt ut på styrka så kan man tjäna på att träna för hypertrofi och för att få hypertrofi måste man bli starkare.

Det enklaste i början är helt enkelt att kolla hur nästa set funkar i förhållande till det innan. Tappar man väldigt många reps och känner sig andfådd så har man troligen vilat för kort tid.

JakeShaft
2010-06-03, 07:04
Jag har fått lära mig att efter 2 minuters vila går återhämtningen mycket långsammare. För gemene man är nog 2 minuter ett bra riktmärke. En som tränar för SL (bänk, knäböj, mark) vilar säkerligen längre för att få tillbaka maximalt med styrka.

Beror dock på vad man vill träna. Själv körde jag med 30 sekunders vila en period, oftast går jag dock på känsla.

Pjotor
2010-06-03, 07:17
Om du inte tydligt tränar för uthållighet så är det bättre att vila för länge än för kort. Om det är stora skillnader mellan hur många reps du orkar i ett set så behöver du vila lite längre.

Tränar du styrkeinriktat är det bättre att vila för länge än för kort, eftersom det är maximal muskelaktivering som du bör eftersträva. Jag har inte tränat med massafokus på länge, så där kan jag inte säga så mycket.

Som tidigare har sagts så ökar vilotiden med storleken på övningen. Böj och mark kräver längre vilotid än t.ex. axelpress och bänkpress för de flesta.

Equalitas
2010-06-03, 07:40
Jag läste på axons blogg att man kan köra igenom hela sitt dags schema, t.ex 8 olika övningar sen börja om från nr 1 igen, om jag gör detta så blir de nog minst 10 min vilotid, är de för länge?
Dock så tränar jag på nautilus och kör med maskiner, så vissa gånger tränar den nya maskinen samma muskel som jag nyss tränade plus en ny, så samma muskel blir kanske inte riktigt lika piskad av den nya maskinen.

Juggernaut78
2010-06-03, 07:47
Ove Rytter skriver i sina träningstips från 1993
"Träna i raskt tempo, utan att slarva. Dina vilopauser ska ligga på mellan 45 och 90 sekunder. Detta beroende på om du tränar en stor muskelgrupp som t ex. benen eller ryggen, vilka är jobbiga och kjräver längre vila, eller en mindre jobbig muskelgrupp, såsom t ex vaderna"...
Fast hans bok är ju rätt sågad så vet inte om det är till mycket hjälp...

emi23j
2010-06-03, 07:47
Jag tycker att ett väldigt bra riktmärke är "kör när du är redo". Vilket betyder att efter vissa set och vissa övningar kanske man är redo efter 1-2 min medan andra kanske det tar 3-4 min.

Uppskattar dock att jag oftast vilar mellan 2-3 minuter mellan setten. Mellan övningarna är det väl typ samma sak beroende på om man måste förbereda någonting vilket då givetvis ger längre vila.

EDIT: Kan även lägga till att efter snabbhetsträning (eller mellan setten) säger man att man ska vila minst 10ggr arbetetslängd för att ATP lagren skall hinna återhämta sig.

ARMSTARK
2010-06-03, 07:56
Jag tycker att man ska köra så kort vila som möjligt ( ungefär 60 sekunder )och sen köra så tungt man kan. Styrkelyfts övningar kräver av naturliga skäl längre vila.

Martin Löwgren
2010-06-03, 10:33
Finns ingen anledning att stressa.

Kör du tre övningar för en muskelgrupp, tre set och 10 reps kan du vila 3min mellan varje set och ändå inte gå över 45min.

Många lever i tron att man måste vara helt slut efter ett styrketräningspass för att det ska ha "gett" något. Man ska även helst ha träningsvärk dagarna efter då det anses som ett kvitto på ett lyckat pass.

Båda dessa teorier/påståenden är helt tagna ur luften och helt felaktiga!

Jag har ingen aning om varför många (framförallt nybörjare) tror detta men jag har mina teorier. En teori är att de sett alla dessa personliga tränare som bokar upp sex olika maskiner på gymmet och sedan springer med sina klienter likt skållade bävrar mellan dessa i ett rasande tempo. Varför många personliga tränare gör detta kan nog bero på flera olika saker där även en av anledningarna är att även de tror att ju hårdare de pressar sin klient, ju bättre kommer resultat bli.

Deceiver85
2010-06-03, 11:48
Tillräckligt länge för att vara återhämtad inför nästa, och tillräckligt kort för att inte hinna bli kall.

Masterpan
2010-06-03, 13:31
Men borde det inte vara så att man generellt får ut mer av passet om man kör slut på sig än om man slägger av fast man har mer att ge? Om man käkar en vettig kost.

Och förutsatt att man får tillräckligt med vila mellan passen ;)

Pjotor
2010-06-03, 13:43
Men borde det inte vara så att man generellt får ut mer av passet om man kör slut på sig än om man slägger av fast man har mer att ge? Om man käkar en vettig kost.

Och förutsatt att man får tillräckligt med vila mellan passen ;)

Generellt och generellt, det beror på vad man har för fokus. Jag tränar för maximal styrka med högst 5 reps per set och är sällan utmattad efter ett pass, iaf inte så att man knappt orkar ta sig till duschen. Däremot är jag väldigt slak minuterna efter ett tungt marklyftsset.

Tränar man för att bygga massa så är det annorlunda, likaså om man vill bli uthållig.

Robban
2010-06-03, 13:55
Ingen cirkelträning för att bli grov heller. Ta det lugnt, ingen stress som sagt.

Phille
2010-06-04, 21:30
ok tack för alla svar