handdator

Visa fullständig version : Bästa förbränningen utan att få stora ben!


Jenny80
2010-06-02, 20:51
Vad ska man träna då? jag tränar spinning, Indoor walking och styrketräning överkroppen. Svårt att undvika att få benmuskler märker jag... All konditonsträning har ju med benen att göra. Provade sist att inte lägga på för mycket motstånd på spinningen utan att trampa snabbare bara, är det bäst taktik tro? Vill inte bara träna styrketräning utan vill få bra kondition också...

dt06mj2
2010-06-02, 20:57
http://shop.powerfitness.se/images/Kondition_CII_Roddmaskin.jpg
(roddmaskin)

Däremot är jag tveksam till att du kommer få stora ben av kondition, större kanske..
Om du inte vill växa muskulärt alls så behöver du bara se till att inte äta ett kaloriöverskott.

BobaFett
2010-06-02, 22:06
Vad ska man träna då? jag tränar spinning, Indoor walking och styrketräning överkroppen. Svårt att undvika att få benmuskler märker jag... All konditonsträning har ju med benen att göra. Provade sist att inte lägga på för mycket motstånd på spinningen utan att trampa snabbare bara, är det bäst taktik tro? Vill inte bara träna styrketräning utan vill få bra kondition också...

Du behöver inte oroa dig för att få stora ben av konditionsträning, man får snarare mindre ben. Beror på utgångsläget i för sig.

Sgart
2010-06-02, 22:53
Olika former av grenar i samma form av cardio kan ju kräva helt olika muskeltyper. Jämför exempelvis maratonlöpare med kortdistanslöpare som tex 400m, häck osv. Maratonlöpare är generellt smala och har ej stor muskelmassa ens på benen, även om dom klarar att göra en mara med god hastighet. Mao bör inte långA cArdiopass på löpbandet ge några enorma lår. Dock om du tar tex cykling och skridskoracing, så har du helt plötsligt folk med större lår trots långa race. Så viss träning kan nog ge större upphov till muskelökning än annan. Även om benen involveras i båda.

Langster
2010-06-03, 07:52
"Bästa" träningen för just förbränning är enligt mig långpromenader. Det lär man knappast få några enorma ben av.

Satte citationstecknen på bästa eftersom det inte finns någon träning som är "bäst" allt handlar om att ligga på negativ kaloribalans om målet är att förbränna fett. Förbränna är liksom inte rätt ord heller egentligen, lösningen för att bli av med fett är att använda den energi man har lagrad och sedan inte lagra in lika mycket igen. Just att inte lagra in lika mycket igen är egentligen det viktigaste, återigen handlar det alltså endast om kosten och kaloribalansen. Det spelar egentligen ingen roll alls hur mycket man gör av med på ett träningspass om man inte äter mindre än vad man gjorde av med.
Ser man inte medvetet till att man sköter kosten kan i princip all träning vara sämst istället för bäst.
Det kanske verkar som en självklarhet för vissa, men samtidigt finns det en stor mängd människor som inte riktigt har förstått detta än, därför tycker jag att det är viktigt att poängtera detta.

Promenader är bra eftersom de inte kräver någon enorm mental insatts under de förhållanden som krävs för "fettförbränning". Ligger man på negativ kaloribalans är det lätt att man bränner ut sig själv istället för att förbränna fett om man försöker träna väldigt intensivt. Promenader kan man ta varje dag utan att riskera överträning eller trötthet.
Självklart kommer inte promenader att förbättra konditionen som t.ex löpning eller spinning, men är målet att gå ned i vikt måste man gå in i ett läge där förhållandena för att förbättra kondition eller styrka för den delen är långt ifrån optimala ändå.
Självklart är det inte heller negativt att ta ett par mer intensiva konditionspass i veckan och jag garanterar att ingen kommer att bygga några enorma ben av det speciellt inte när man ligger på negativ kaloribalans.

Sen är faktiskt vältränade ben så mycket snyggare än pommes frites smalfeta ben. Dessutom kommer vältränade ben med mer muskler att hålla sig mycket snyggare högre upp i åldern, att hålla dem vältränade och något muskulösa är ett bra sätt att undvika att få celluliter, åderbrock och annat skit.

daytona
2010-06-03, 09:18
Jag önskar verkligen att det var så enkelt att vältränade muskulösa ben var boten mot celluiter, åderbråck och annat. Tyvärr så stämmer inte det. Är det något jag har så är det benmuskler, men lik förbenat så har jag fått gropar och åderbråck. Nu är jag inte mer lessen över celluiterna än att jag kallar dom för skrattgropar. Men snyggt är det inte! :o(

Heg
2010-06-03, 13:29
Dock om du tar tex cykling och skridskoracing, så har du helt plötsligt folk med större lår trots långa race.
Jo, cykling ger feta ben:

http://4.bp.blogspot.com/_7NWE8VuXwhQ/RgiKw-qWgiI/AAAAAAAAAAU/JZNABrD1kgM/s320/rasmussen.jpg

Om du kör någorlunda långa pass med inte alltför låg kadens så behöver du nog inte oroa dig för stora lår.

BobaFett
2010-06-03, 17:07
Olika former av grenar i samma form av cardio kan ju kräva helt olika muskeltyper. Jämför exempelvis maratonlöpare med kortdistanslöpare som tex 400m, häck osv. Maratonlöpare är generellt smala och har ej stor muskelmassa ens på benen, även om dom klarar att göra en mara med god hastighet. Mao bör inte långA cArdiopass på löpbandet ge några enorma lår. Dock om du tar tex cykling och skridskoracing, så har du helt plötsligt folk med större lår trots långa race. Så viss träning kan nog ge större upphov till muskelökning än annan. Även om benen involveras i båda.

Fast tror du att cyklister och skridskoåkare bara tränar cykling och skridskoåkning? En cyklist har nog stor nytta av att ha stora benmuskler då han behöver styrka i uppförsbackarna sen så kan han vila i utförsbackarna. De kör nog rätt mycket knäböj plus att skridskoåkning är lite som enbensknäböj med kroppsvikt.

Sgart
2010-06-03, 17:48
Jo, cykling ger feta ben:

http://4.bp.blogspot.com/_7NWE8VuXwhQ/RgiKw-qWgiI/AAAAAAAAAAU/JZNABrD1kgM/s320/rasmussen.jpg

Om du kör någorlunda långa pass med inte alltför låg kadens så behöver du nog inte oroa dig för stora lår.

Cykling ger givetvis per automatik inte större ben, men det skrev jag ju inte heller som tur var.

Men bara för att ta några andra exempel än det du gav.

http://americansportsblog.files.wordpress.com/2009/07/armstrong-cycling-his-way-to-victory-in-2004-at-the-tour-de-france.jpg

http://media.monstersandcritics.com/galleries/1436128/ADB-02206540285.jpg

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/42337000/jpg/_42337997_skating_416.jpg
Bara för att jämföra. Givetvis finns större cyklister/långdistanslöpare än andra. Detta var bara några exempel jag googlade fram snabbt. Finns givetvis smalare cyklister och större löpare än detta med. Osv

Fast tror du att cyklister och skridskoåkare bara tränar cykling och skridskoåkning? En cyklist har nog stor nytta av att ha stora benmuskler då han behöver styrka i uppförsbackarna sen så kan han vila i utförsbackarna. De kör nog rätt mycket knäböj plus att skridskoåkning är lite som enbensknäböj med kroppsvikt.
Så är säkert fallet. Det är iallafall så med många andra idrotter att idrottsgrenen i sig kompletteras med styrketräning.

Vad jag ville få fram var mest att folk som springer långdistans inte får såna lår. Sen om det är för att dom skippar knäböjen och att cyklisten inte gör det är en annan sak, även om jag tror cyklisten skulle haft större lår oavsett annan träning vid sidan om.

Poängen var alltså att joggning, promenader osv inte lär bygga nämnvärd massa på benen om man nu är ute efter att inte få det, av någon anledning :)

Eddie Vedder
2010-06-03, 19:32
Jo, cykling ger feta ben:


Att leta upp elitcyklister som ser ut som hästjockeys är inte svårt om man vill. Men faktum kvarstår att cyklister faktiskt ofta får grymma ben, och då menar jag grymma även i förhållande till "Svenssonbyggare".

Kolla killen i min text hör t.ex.:

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Och det grymmaste benen jag någonsin sett IRL var på en elitcyklist från Motala som jag såg här i Uppsala för ett par veckor sen. Den kroppen var INTE symmetrisk med benen i förhållande till överkroppen. :D

forslund
2010-06-03, 19:49
Att leta upp elitcyklister som ser ut som hästjockeys är inte svårt om man vill. Men faktum kvarstår att cyklister faktiskt ofta får grymma ben, och då menar jag grymma även i förhållande till "Svenssonbyggare".

Det beror INTE på själva cyklingen i nämnvärd utsträckning, dock.

De elitcyklister som får grymma ben som du refererar till är oftast sprinters och de tränar oftast väldigt mycket benträning på gym och liknande för att träna upp sin explosiva förmåga.

Att man ofta tycker att cyklister har grymma ben har att göra med att de ofta är väldigt deffade och benen arbetar i sådant läge att man ofta spänner muskeln på ett fördelaktigt sätt för fotografier.

Kollar man på cyklister som undviker styrketräning i större utsträckning, de så kallade "bergsgetterna", så är de oftast väldigt smala och taniga. Sen har de ju knappt ett gram fett på kroppen som har sina fördelar när man bara ser dem på TV. Står man brevid dem är det knappast lika imponerande.

Nu är det här ju såklart extremexempel på elitidrottare på högsta klass och högst irrelevant för trådskaparen.
Visst kanske kontinuerlig cykling i många år kommer att generera ett gram eller två i muskler, men långt ifrån så att man vaknar upp över en natt och inser att man har kanonstora lår av den träningen.

Jenny80
2010-06-03, 22:03
Tack så mycket för alla tips, råd och funderingar allihop! :thumbup: