handdator

Visa fullständig version : Fråga angående bulkning.


Namehere
2010-06-02, 19:39
Tjenare kolo!
Jag har haft tankar på att bulka nu när denna sommaren är över.
Jag vet ju att bulkning innebär att man äter i stort sett allt man kan komma över, men min fråga är ifall man då ska träna mer eller om jag fortfarande kan köra på mitt tre-dagars pass och samtidigt märka mer skillnad? Alltså mer skillnad styrkeväg, eller behöver jag träna ännu mer då jag bulkar?

/Namehere

Eddie Vedder
2010-06-02, 19:47
Jag vet ju att bulkning innebär att man äter i stort sett allt man kan komma över


Nej det betyder det INTE!

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Zkewl
2010-06-02, 19:47
Träna på som vanligt, ligg på stabilt kcalöverskott!

King Grub
2010-06-02, 19:48
Det är mycket skadligare att äta "allt man kommer över", om det innebär skräp som socker och dåliga fetter, vid energiöverskott än vid energiunderskott.

Namehere
2010-06-02, 19:49
Tack till er båda.

Namehere
2010-06-02, 19:49
Det är mycket skadligare att äta "allt man kommer över", om det innebär skräp som socker och dåliga fetter, vid energiöverskott än vid energiunderskott.

Jag syftade på nyttig mat, förlåt för att jag var slarvig med beskrivningen :)

cero
2010-06-02, 19:52
Jag syftade på nyttig mat, förlåt för att jag var slarvig med beskrivningen :)

Notera att det är skillnad på att bulka genom att ligga på ett stabilt kalori-överskott, som tex. kan vara + 500kcal, och att grisbulka - äta allt man kommer över. Det förstnämda är att föredra om du inte vill bli en valross.

Namehere
2010-06-02, 19:55
Notera att det är skillnad på att bulka genom att ligga på ett stabilt kalori-överskott, som tex. kan vara + 500kcal, och att grisbulka - äta allt man kommer över. Det förstnämda är att föredra om du inte vill bli en valross.


Okej!
Jag känner dock inte för att sitta och räkna kalorier dag ut och dag in då jag känner att jag då kommer tappa intresset :/
Och deffen är jag osäker på om jag klarar av, är det så att man ska äta ungefär var 3e timme?

cero
2010-06-02, 20:00
Okej!
Jag känner dock inte för att sitta och räkna kalorier dag ut och dag in då jag känner att jag då kommer tappa intresset :/
Och deffen är jag osäker på om jag klarar av, är det så att man ska äta ungefär var 3e timme?

Om du inte vill räkna kalorier så är det bara att gå på känsla, och inte äta allt för mycket utöver vad du gör i vanliga fall. Med vanliga fall antar jag att du ligger på kcal balans - alltså ligger på ungefär samma vikt. Kör på med något bra program ett tag, deff tycker jag är senare bekymmer när du har byggt upp en rejäl fysik och vill definera den. Och nej, du behöver absolut inte äta var tredje timma, det viktigaste är att du bara täcker det totala behovet. Finns folk som äter all sin mat fördelat på 2 måltider.

Sjoba
2010-06-02, 20:01
Okej!
Jag känner dock inte för att sitta och räkna kalorier dag ut och dag in då jag känner att jag då kommer tappa intresset :/
Och deffen är jag osäker på om jag klarar av, är det så att man ska äta ungefär var 3e timme?

Nej, när man deffar handlar det helt enkelt att ligga på kaloriunderskott.
Hur du väljer att lägga upp det är upp till dig.

Du behöver inte sitta och räkna kalorier varje dag, du kommer lära känna din kropp ganska väl och ungefär hur mycket du behöver äta för att ha en stabil vikuppgång. Sen behöver du ju inte ha lika mycket överskott på en vilodag om du inte vill.

Matsa
2010-06-02, 20:05
Okej!
Jag känner dock inte för att sitta och räkna kalorier dag ut och dag in då jag känner att jag då kommer tappa intresset :/
Och deffen är jag osäker på om jag klarar av, är det så att man ska äta ungefär var 3e timme?

Jag tycker inte att man egentligen behöver räkna kalorier så länge som man äter ungefär likadant varje dag. Nu menar jag självklart inte att man ska äta samma mat hela tiden utan det handlar mer om att ha rutiner. Om man alltid äter vid ungefär samma tidpunkter och samma antal måltider och tar ungefär lika stora portioner så är det ganska lätt att justera efter sitt behov. Går man inte upp i vikt så tar man antingen större portioner eller lägger till en extra liten måltid. Går man upp för fort gör man tvärtom.

Det verkar funka rätt bra för mig i alla fall. Å andra sidan så är näringslära bland det jag är sämst på när det gäller träning, så min input kanske inte är så mycket värd.

Namehere
2010-06-02, 20:37
Tack för all feedback, dock känner jag att jag vill vara fast bestämd på att jag klarar deffen innan jag bulkar så att jag inte fastnar i bulken :)

En sista fråga.
Vad skulle ni föredra för mig som är 1.81M lång och väger runt 80 kg, mullig men har ändå muskler. Borde jag bulka sedan deffa eller köra på som vanligt och springa bort fettet?

cero
2010-06-02, 20:58
Tack för all feedback, dock känner jag att jag vill vara fast bestämd på att jag klarar deffen innan jag bulkar så att jag inte fastnar i bulken :)

En sista fråga.
Vad skulle ni föredra för mig som är 1.81M lång och väger runt 80 kg, mullig men har ändå muskler. Borde jag bulka sedan deffa eller köra på som vanligt och springa bort fettet?

Jag personligen skulle nog vilja bränna bort fettet, för att sedan fortsätta med att bulka upp vikten. När man bulkar går man inte bara upp i muskler utan också en del fett också, så då finns det ju risk för att du blir för tjock kanske. Men det är ju upp till dig. Kom ihåg att det är svårt att öka i muskler när man går ner i vikt (ligger på kaloriunderskott) - utan då strävar man oftast efter att behålla så mycket massa som möjligt, även om vissa ökningar kan ske.

Läs denna guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

JohnRick
2010-06-02, 22:34
Jag tycker inte att man egentligen behöver räkna kalorier så länge som man äter ungefär likadant varje dag. Nu menar jag självklart inte att man ska äta samma mat hela tiden utan det handlar mer om att ha rutiner. Om man alltid äter vid ungefär samma tidpunkter och samma antal måltider och tar ungefär lika stora portioner så är det ganska lätt att justera efter sitt behov. Går man inte upp i vikt så tar man antingen större portioner eller lägger till en extra liten måltid. Går man upp för fort gör man tvärtom.

Det verkar funka rätt bra för mig i alla fall. Å andra sidan så är näringslära bland det jag är sämst på när det gäller träning, så min input kanske inte är så mycket värd.

Standardiserade måltider m.a.o. Det är iaf min melodi. Sinsemellan utbytbara, där jag gjort kaloriberäkningen för olika mål en gång för alla, sedan kan jag ta den kombination jag känner för utan att fundera mer.