handdator

Visa fullständig version : Bättre med skräpmat än inget alls om man vill bygga?


Saltakatten
2010-06-02, 19:12
Om man vill bygga, men lägger sig på kaloribalans varje dag. Är det då bättre att fylla på med 500 kcal skräp som godis, läsk, öl, kakor, mm om man inte kommer över sin kaloribalans? Utöver en annars nyttig dag med tillräckligt mycket protein och fett. Det är bara en teoretisk fråga. Är nyfiken.

King Grub
2010-06-02, 19:18
Ja, du lägger på dig mer vikt med ett energiöverskott, både fettvikt och muskelvikt, oavsett vad kosten består av. Har du redan täckts ditt proteinbehov är det tveksamt om det gör någon skillnad alls, jämfört med om du hade tvingat i dig råris och broccoli stället.

Sniggel
2010-06-02, 19:18
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287&highlight=cola+wienerbr%F6d

Fredrik_S
2010-06-02, 19:20
ju mer av totala kaloriintaget som kommer från "skräp" ju mer av viktuppgången kommer bli fett istället för muskler.

Vad som är tillräckligt med protein är inte känt utan det man vet är ju mer protein ju mer fettfri massa går man upp vid kaloriöverskott.

blondyz
2010-06-02, 19:24
bara en snabb instickare, jag förstår att allt utom ölen bidrar "positivt" för musklerna men även bygger fett.

Har jag förstått det fel om jag tror att alkohol på något sätt blockerar näringsupptag?

Sverker
2010-06-02, 19:28
Alkohol sköter sig själv. Det påverkar inte näringsupptaget.
Däremot kan alkoholen påverka frisättningen av glukos från levern.

Eddie Vedder
2010-06-02, 19:36
Har jag förstått det fel om jag tror att alkohol på något sätt blockerar näringsupptag?

Sämre upptag vet jag inte men det ökar omsättningen av flera vitaminer och mineraler och ökar ju risken för otillräcklig näringsstatus vid väldigt hög konsumtion.

Hejnomax
2010-06-04, 17:52
Sämre upptag vet jag inte men det ökar omsättningen av flera vitaminer och mineraler och ökar ju risken för otillräcklig näringsstatus vid väldigt hög konsumtion.

Har hört att man lagrar in mer fett och tar upp mindre protein när man dricker. Myt?

Sverker
2010-06-04, 18:14
Så länge du har alkohol i kroppen förbränns den i levern...före fettet.


Det där med proteinet är en myt. Skulle du inte ta upp proteinet skulle det skvalpa vidare i tarmen och jäsas av bakterierna i tjocktarmen.

Miniräzer
2010-06-04, 18:23
Så länge du har alkohol i kroppen förbränns den i levern...före fettet.


Det där med proteinet är en myt. Skulle du inte ta upp proteinet skulle det skvalpa vidare i tarmen och jäsas av bakterierna i tjocktarmen.

Innebär det att om en del av det totala energin för kaloribalans kommer från alkohol så skulle det inte påverka muskeltillväxten särskilt mycket? Eller är det bara ett önsketänkande såhär en fredagskväll :)

Eddie Vedder
2010-06-04, 18:39
Innebär det att om en del av det totala energin för kaloribalans kommer från alkohol så skulle det inte påverka muskeltillväxten särskilt mycket? Eller är det bara ett önsketänkande såhär en fredagskväll :)

Det har fortfarande en ogynnsam hormonell påverkan och negativ inverkan på proteinsyntesen.

Nedreglerad fett- och glukosmetabolism lär ju kunna innebära mer proteinnedbrytning också. Det är inte bara fettförbränningen i levern som hämmas, även i muskelceller.

Sverker
2010-06-04, 18:52
Eftersom ingen dansar nykter.

Skulle inte någon timmes stuffande förbränna fett bara för att det snurrar alkohol i blodet ?

The Ross Sisters
2010-06-04, 19:06
Det har fortfarande en ogynnsam hormonell påverkan och negativ inverkan på proteinsyntesen.



På vilket sätt, anser du, att alkohol har en ogynnsam hormonell påverkan? Man hör så mkt olika!

Oxe
2010-06-04, 23:32
Jag hade för mig att småmängder alkohol, 2-3 cl 40%igt skulle ge en positiv inverkan på styrkan innan träning, kommer inte ihåg nägra källor iofs

Sverker
2010-06-05, 06:20
Möjligen att alkoholen kan ta bort ångesten för att misslyckas, men inte mer.

Eddie Vedder
2010-06-05, 07:45
På vilket sätt, anser du, att alkohol har en ogynnsam hormonell påverkan? Man hör så mkt olika!

Vad menar du med anser? Man kan väl inte anse att det är annat än negativt när hormonbalansen rubbas?

Familyguy
2010-06-05, 09:21
Så ett kcal överskott blir alltså bara inte fett utan en del blir muskler också? Jag trodde allt lagrades som fett?

Medusa
2010-06-05, 09:32
kanske KRÄVS muskler för att bära upp ökad kroppsvikt... VAD vet jag dock :D

JA, en del blir muskler!

Robban
2010-06-05, 09:42
Ibland är Kollo fan värre än aftonbladet! Fast det kan vara underhållande iaf. :)

The Ross Sisters
2010-07-04, 14:17
Vad menar du med anser? Man kan väl inte anse att det är annat än negativt när hormonbalansen rubbas?

Hur rubbas den?

Ashenshugar777
2010-07-04, 15:31
ju mer av totala kaloriintaget som kommer från "skräp" ju mer av viktuppgången kommer bli fett istället för muskler.

Vad som är tillräckligt med protein är inte känt utan det man vet är ju mer protein ju mer fettfri massa går man upp vid kaloriöverskott.

/Facepalm

Har du någon studie som stöder det där? För när dom gjorde en studie på det så hände inget som du sa.

supercharge
2010-07-12, 23:47
Ja, du lägger på dig mer vikt med ett energiöverskott, både fettvikt och muskelvikt, oavsett vad kosten består av. Har du redan täckts ditt proteinbehov är det tveksamt om det gör någon skillnad alls, jämfört med om du hade tvingat i dig råris och broccoli stället.

Är det inte precis vad Heinz menade på i den här tråden som alla skrattade åt för ett par år sedan? http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287&highlight=cola+wienerbr%F6d

Att du ( förutsatt att du fått i dig din proteinmängd) och i övrigt ätit bra, kan äta resten av överskottet som coca cola,pizza, apelsinsaft eller tjurtestikel om man så vill och det ändå är betydligt bättre än att inte äta de där extra kalorierna som puttar dig till överskott, och bara marginellt bättre än att äta något annat som klassas som nyttigt.

WHITEFOLKS
2010-07-13, 00:02
Ja ungefär så.

Jag tycker att heinz hade mer "rätt" i den diskussionen än han fick credit för. Sen var det ju iofs ett tag sen så tankar ändrar sig ju.

Ondskapelsen
2010-07-13, 11:40
Kolozzeums mest missförstådda tråd kanske. Den ni länkar till alltås om wienerbröd o cola.
Intressant frågeställning nonetheless.
Personligen så skulle man ju vilja veta vart den övre gränsen för ens proteinbehov ligger så man vet när man kan börja käka chips :).

Fredrik_S
2010-07-13, 12:01
/Facepalm

Har du någon studie som stöder det där? För när dom gjorde en studie på det så hände inget som du sa.

okej
Hur sjutton lyckade som övervaka en sådan studie? Jag kan inte ens börja tänka på hur omöjligt det måste vara att få tillräckligt många personer som kan undersökas och övervakas tillräckligt lång tid och sedan mäta en viktuppgång av något som går så extrem långsamt att bygga som muskler över en tillräckligt lång tid för att få trovärdiga siffror?

Ondskapelsen
2010-07-13, 14:55
okej
Hur sjutton lyckade som övervaka en sådan studie? Jag kan inte ens börja tänka på hur omöjligt det måste vara att få tillräckligt många personer som kan undersökas och övervakas tillräckligt lång tid och sedan mäta en viktuppgång av något som går så extrem långsamt att bygga som muskler över en tillräckligt lång tid för att få trovärdiga siffror?

Jag vet inte riktigt vad det är för studie han pratar om. Men om "skräpmat" bygger mer fettmassa än "vettig mat" så måste vi ju ha en tydlige definition om vad som är skräp?

Fredrik_S
2010-07-13, 17:02
Jag vet inte riktigt vad det är för studie han pratar om. Men om "skräpmat" bygger mer fettmassa än "vettig mat" så måste vi ju ha en tydlige definition om vad som är skräp?

Om det nu på pappret inte spelar så stor roll så är det just på pappret vi pratar.

I verkligheten är det ju något som enormt drivande och kraftigt som aptit och mättnadskänsla. Det är den absolut avgörande faktorn för vad som händer under ett år. Äter man mer "skärp" godis chips läsk bakelser och sådant. Så kommer man i nio fall av tio äta för jävla mycket och bli tjock. Man kommer inte pricka sitt exakta överskott man är ute efter.

Jag tror (eventuella undersökningar till trots) att det är ett mycket säkrare kort att skapa sitt överskott med hjälp av bättre mat (proteinrik sockerfattig) för att så stor andel av viktuppgången ska bli till muskler. Och största anledningen till att jag tror det är att de flesta kommer hamna på ett för stort överskott pga aptit och hunger över ett år att de kommer gå upp för mycket i vikt.

(jag inser också att det jag skriver är lite självklart,,, jag säger ju i princip att man kommer lägga sig på ett större överskott än man tänkt automatiskt om man väljer skräp, medans undersökningen handlade om ett exakt lika stor överskott där en del var skräp)

supercharge
2010-07-13, 17:12
Om det nu på pappret inte spelar så stor roll så är det just på pappret vi pratar.

I verkligheten är det ju något som enormt drivande och kraftigt som aptit och mättnadskänsla. Det är den absolut avgörande faktorn för vad som händer under ett år. Äter man mer "skärp" godis chips läsk bakelser och sådant. Så kommer man i nio fall av tio äta för jävla mycket och bli tjock. Man kommer inte pricka sitt exakta överskott man är ute efter.


Fast äter du fett ska det ju vara mättande brukar man iaf kunna läsa på forumet.

Ondskapelsen
2010-07-13, 17:48
Om det nu på pappret inte spelar så stor roll så är det just på pappret vi pratar.

I verkligheten är det ju något som enormt drivande och kraftigt som aptit och mättnadskänsla. Det är den absolut avgörande faktorn för vad som händer under ett år. Äter man mer "skärp" godis chips läsk bakelser och sådant. Så kommer man i nio fall av tio äta för jävla mycket och bli tjock. Man kommer inte pricka sitt exakta överskott man är ute efter.

Jag tror (eventuella undersökningar till trots) att det är ett mycket säkrare kort att skapa sitt överskott med hjälp av bättre mat (proteinrik sockerfattig) för att så stor andel av viktuppgången ska bli till muskler. Och största anledningen till att jag tror det är att de flesta kommer hamna på ett för stort överskott pga aptit och hunger över ett år att de kommer gå upp för mycket i vikt.

(jag inser också att det jag skriver är lite självklart,,, jag säger ju i princip att man kommer lägga sig på ett större överskott än man tänkt automatiskt om man väljer skräp, medans undersökningen handlade om ett exakt lika stor överskott där en del var skräp)

Men asså, den psykologiska aspekten i mättnadskänslan har väl ingenting med det vi diskuterar att göra egentligen? Frågan var väl varför man rent biologiskt skulle lägga på sig mer fett av att äta "skräpmat". Inte att man äter mer skräpmat än nödvändigt för att man har svårt att uppskatta kaloriintaget?

Studier och teorier behandlar väl sällan vad som händer i "praktiken"?

Så min fråga kvarstår. Varför skulle man lägga på sig mer fettmassa bara för att överskottet kommer från "skräp" istället för "bra mat"?

Rapppin
2010-07-13, 18:00
Men asså, den psykologiska aspekten i mättnadskänslan har väl ingenting med det vi diskuterar att göra egentligen? Frågan var väl varför man rent biologiskt skulle lägga på sig mer fett av att äta "skräpmat". Inte att man äter mer skräpmat än nödvändigt för att man har svårt att uppskatta kaloriintaget?

Studier och teorier behandlar väl sällan vad som händer i "praktiken"?

Så min fråga kvarstår. Varför skulle man lägga på sig mer fettmassa bara för att överskottet kommer från "skräp" istället för "bra mat"?


Säg att jag har en kcal kvot på 2000 kcal.. kan ja då äta 2200kcal utav lösgodis och få massa muskler?

Du är trög, sluta tänka så mycket och träna och ät istället.

Eddie Vedder
2010-07-13, 19:49
Fast äter du fett ska det ju vara mättande brukar man iaf kunna läsa på forumet.

Fredrik nämner ju inte ens särskilt fet kost. Chips, läsk och godis är ju kolhydratbomber.

Ola Wallengren
2010-07-13, 20:20
Chips, 53E% fett, duger inte det?

shape
2010-07-13, 20:21
Säg att jag har en kcal kvot på 2000 kcal.. kan ja då äta 2200kcal utav lösgodis och få massa muskler?

Du är trög, sluta tänka så mycket och träna och ät istället.

2200 kcal utav lösgodis är en del godis.

För övrigt så har jag byggt mina muskler på chips och proteindrinkar större delen av mitt träningsliv.

shape
2010-07-13, 20:23
Chips, 53E% fett, duger inte det?
Ja, chips brukar väl ligga 50-50 med kolh. och fett - beror iofs på vad det är för sorts chips.

Men! Numera är dem gjorda på solrosolja! Jag antar att en del av det där mättade fettet blir till fleromättat fett istället?

Ola Wallengren
2010-07-13, 20:28
Jag tror inte solrosolja är en jättebra ide, lite för mycket fleromättat fett för att det skall vara en riktigt bra friteringsolja. Hoppas de gjort lite mätningar hur stabil oljan är och vad de kan använda för temperaturer.
Oavsett vad man friterar i så är chips ingen hälsokur så det kanske kvittar.

Ola Wallengren
2010-07-13, 21:10
Om man använder raps eller solrosolja med en hög halt oljesyra så kan de vara bra frityroljor. De kanske använder dessa men kanske bara skriver "solrosolja" för att det inte skall låta konstigt, folk är ju så kinkiga med vad de stoppar i sig.

Pepz
2010-07-13, 21:13
Om man använder raps eller solrosolja med en hög halt oljesyra så kan de vara bra frityroljor. De kanske använder dessa men kanske bara skriver "solrosolja" för att det inte skall låta konstigt, folk är ju så kinkiga med vad de stoppar i sig.

vilket är märkligt när det ändå gäller chips;)

ungefär som "ånej jag kan inte äta på mcdonalds pga transfett för det är onyttigt för oss"

Sverker
2010-07-14, 06:55
Har inte jobbat med just chips, men det går säkert utmärkt att frittera chipsen under vakuum eller kvävgas.

Andy.da.wohoo
2010-07-14, 07:29
ju mer av totala kaloriintaget som kommer från "skräp" ju mer av viktuppgången kommer bli fett istället för muskler.

Vad som är tillräckligt med protein är inte känt utan det man vet är ju mer protein ju mer fettfri massa går man upp vid kaloriöverskott.

Varför blir det mer fett utav skräpmat?

Ola Wallengren
2010-07-14, 09:31
Har inte jobbat med just chips, men det går säkert utmärkt att frittera chipsen under vakuum eller kvävgas.

Kanske det. När jag gjorde lite research så såg jag att man rekommenderade raps eller solrosolja med hög halt oljesyra som bästa alternativet till palmolja eller härdade oljor. Det gäller inte specifikt chips. Kan tänka mig att det nästan blir omöjligt att gå över till vakum- eller kvävgasfritering på de flesta snabbmatsresturanger och det höjer säkert kostnaderna avsevärt vad det gäller fritering.

NiCrue
2010-07-15, 13:21
För övrigt så har jag byggt mina muskler på chips och proteindrinkar större delen av mitt träningsliv.

Shape, du gick just och blev min idol. Bara så att du vet :)
Signaturmaterial? You bet!

Sverker
2010-07-17, 19:01
Kanske det. När jag gjorde lite research så såg jag att man rekommenderade raps eller solrosolja med hög halt oljesyra som bästa alternativet till palmolja eller härdade oljor. Det gäller inte specifikt chips. Kan tänka mig att det nästan blir omöjligt att gå över till vakum- eller kvävgasfritering på de flesta snabbmatsresturanger och det höjer säkert kostnaderna avsevärt vad det gäller fritering.

Solrosolja kanske inte är så känslig ifall man tänker efter. Mängden linolensyra är försvinnande liten och linolsyran klarar säkert en hel del stryk.
Det går att tillsätta "additiv" som olika tokoferoler för att skydda oljan mot oxidation.
Går det sedan att öka andelen oljesyra så känns det som ett bra alternativ

Fredrik_S
2010-07-18, 22:58
Varför blir det mer fett utav skräpmat?

För att det i praktiken gör att mättnaden över tid blir sämre och kaloriöverskottet högre över en längre period än man tänkt från början.

Men i det teoretiska exemplet där man skulle pricka exakt kalorimängd så kanske det funkar med skräp också. Inte för att jag skulle våga chansa.

Skräp i mina ögon är sockerrika produkter framförallt som kakor och godis och läsk.

Zydeco
2010-07-18, 23:28
Tillbaka till topic så stämmer väl ursprungsfrågan. Har man täckt sitt proteinbehov gott, men ligger vid kaloribalans och har bara skräpmat att äta innan tex läggdax (inte för att metabolismen är så enkel att man räkna per dag egentligen, allt är ju en åtgång över en längre tid) så kör på det. Frågan var ju ifall man ska bygga, inte vara hälsosam samtidigt som man bygger.

Är ju vara mkt lättare att trycka i sig 4 kakor på 400 kcal vid en sån tidpunkt än att käka 300g~ tonfisk och/eller grönsaker bara för att vara opti.

Fredrik_S
2010-07-19, 00:06
Tillbaka till topic så stämmer väl ursprungsfrågan. Har man täckt sitt proteinbehov gott, men ligger vid kaloribalans och har bara skräpmat att äta innan tex läggdax (inte för att metabolismen är så enkel att man räkna per dag egentligen, allt är ju en åtgång över en längre tid) så kör på det. Frågan var ju ifall man ska bygga, inte vara hälsosam samtidigt som man bygger.

Är ju vara mkt lättare att trycka i sig 4 kakor på 400 kcal vid en sån tidpunkt än att käka 300g~ tonfisk och/eller grönsaker bara för att vara opti.

Fast i verkligheten äter inte de flest 4 kakor på 400 kcal. I verkligheten blir de flesta ännu hungrigare och äter mer över en längre tid när man äter kakor och dyl... även om man just en kväll lyckas hålla sig till en begränsad mängd. Alltså är det sämre då det kommer leda till att man äter för mycket och blir fet.

Är rädd att om man säger och resonerar på det där sättet och kommer fram till att teorin är det som kommer hända i verkligheten så kommer fler äta kakor och sånt och ångra sig ett halvår senare när fläskringen sitter kring magen.

Kendouy
2010-07-19, 01:11
Säg att jag har en kcal kvot på 2000 kcal.. kan ja då äta 2200kcal utav lösgodis och få massa muskler?

Du är trög, sluta tänka så mycket och träna och ät istället.

Har du täckt ditt dagsbehov av protein och liknande med så mycket godis?

z_bumbi
2010-07-19, 06:02
Fast i verkligheten äter inte de flest 4 kakor på 400 kcal. I verkligheten blir de flesta ännu hungrigare och äter mer över en längre tid när man äter kakor och dyl... även om man just en kväll lyckas hålla sig till en begränsad mängd. Alltså är det sämre då det kommer leda till att man äter för mycket och blir fet.

Är rädd att om man säger och resonerar på det där sättet och kommer fram till att teorin är det som kommer hända i verkligheten så kommer fler äta kakor och sånt och ångra sig ett halvår senare när fläskringen sitter kring magen.

I verkligheten så klarar de flesta av att reglera sitt kaloriintag ganska så bra oavsett vad de äter och de flesta klarar också av att äta kakor en gång i veckan eller när de nu bjuds utan att börja öka mängderna.

bertbert
2010-07-19, 06:07
I verkligheten så klarar de flesta av att reglera sitt kaloriintag ganska så bra oavsett vad de äter och de flesta klarar också av att äta kakor en gång i veckan eller när de nu bjuds utan att börja öka mängderna.

Exakt min erfarenhet; de som klarar att hålla sin vikt konstant äter "vad som helst", men håller styr på mängden.

Berguven
2010-07-20, 15:53
Dessutom är det ofta så att de personer som kommer med samma frågeställning som i trådstarten har svårt att äta tillräckliga mängder "bra" mat för att uppnå en viktuppgång. Fredrik_S:s argument är inte relevant i de fallen då dessa personer normalt har otillräcklig hunger.

von huff
2010-07-21, 20:42
Det går bra att bygga med kebab och McDonalds mat.Dessutom läste jag att osthamburgarna på mcdonalds innehåller ganska mycket protein:)Godis,sötsaker, ger ej samma resultat