handdator

Visa fullständig version : Marklyft, gör jag rätt?


Xenon
2010-06-02, 18:17
Tjennare.

Jag har börjat köra lite mer marklyft på senaste tiden, har tyvärr inte gjort denna övning mer än några få gånger tidigare, fråga mig inte varför. :em:

Till frågan, jag känner nästan bara av i svank och lite i ben, och min kompis som jag tränar med säger att den ska kännas i hela ryggen?
Gör jag något fel som bara tycker att det endast känns i svank och ben? :confused:

Jag har fått visat av en instruktör på gymmet jag tränar på hur man ska göra, men litar inte riktigt på dom dock.

Körde 1x10 70kg, 1x10 80kg, 1x10 90kg och 1x8 95kg idag ifall det är relevant, som sagt nybörjare på denna övningen :em:

Väldigt tacksam för svar

fiskebulle
2010-06-02, 18:18
Ja du, svårt att veta utan att kunna se dig. Vill du ha bra råd så tar du och filmer när du lyfter och lägger upp här, filma snett bakifrån och ha kläder så man tydligt kan se hur ryggen böjer sig.

Xenon
2010-06-02, 18:23
Jo jag kan förstå att det är svårt, men det stämmer alltså att det ska kännas mer i hela ryggen?

Jag har ryggen helt rakt, står bredvid spegel så jag kan se ryggen :)

fiskebulle
2010-06-02, 18:29
Om ryggen är rak så är det iaf ett säkert lyft, sedan kan ju tekniken brista på andra punkter.

Man ska inte ha överdriven svank.

Matsa
2010-06-02, 18:40
Att du bara känner i benen och svanken behöver inte innebära att du gör fel. Du är ny på övningen och det kan vara så att du inte kan hantera tillräckliga vikter för att känna av något i övriga ryggen ännu.

Pjotor
2010-06-02, 18:49
Jag ser inte dina marklyft härifrån.

Namehere
2010-06-02, 18:55
Kan ingen svara honom om det ska kännas i hela ryggen eller inte?

Xenon
2010-06-02, 19:08
Kan ingen svara honom om det ska kännas i hela ryggen eller inte?

Det tyckte jag att Matsa gjorde rätt bra faktiskt :)

EkarN
2010-06-02, 20:33
Ja du, svårt att veta utan att kunna se dig. Vill du ha bra råd så tar du och filmer när du lyfter och lägger upp här, filma snett bakifrån och ha kläder så man tydligt kan se hur ryggen böjer sig.

Snett framifrån* Snett bakifrån ser man ju inte ett jota:D

Scratch89
2010-06-02, 20:35
Vart man känner är rätt så individuellt också. Jag känner mest i framsida lår, vader, korsrygg och nacken, och då har jag ändå en (enligt mig) rätt snygg teknik. Vissa känner i baksida lår, arslet och korsryggen.

Gabriel Forslund
2010-06-02, 20:44
Jo jag kan förstå att det är svårt, men det stämmer alltså att det ska kännas mer i hela ryggen?

Jag har ryggen helt rakt, står bredvid spegel så jag kan se ryggen :)

Titta för allt i världen inte åt sidan när du utför övningar som marklyft.

Filma hellre.

cero
2010-06-02, 21:00
Titta för allt i världen inte åt sidan när du utför övningar som marklyft.

Filma hellre.

Kan ju vara bra att titta i spegeln så man får till en bra startposition. Men som sagt är att det absolut bästa att filma för att kunna se hela lyftet.

Danne2k
2010-06-02, 23:21
Håll blicken relativt högt, ryggen rak, lyft med benen så mycket som möjligt, se till så att inte axlarna åker för långt fram i början av lyftet, är väl några tips jag kan ge, någon får rätta mig om jag sa något galet.

Själv känner jag rätt mycket i övre rygg, typ nedre/mellan trapz, benen samt korsryggen.

Grotesk
2010-06-02, 23:33
Håller med övriga, även om jag själv gärna vill titta i spegeln som en koncentrationsgrej så är det i regel bättre att fästa blicken högt framåt. Själv känner jag mest i nedre rygg.