handdator

Visa fullständig version : Leva och bo i Tyskland: Någon koloit med erfarenhet om detta?


emi23j
2010-06-02, 18:08
Som tråden säger, är det någon här med erfarenhet att bo i tyskland?

Jag överväger nämligen att flytta dit i början av augusti men skulle vara roligt att höra hur andra upplevt en flytt dit.

Hoppas det finns någon på brädan som kan dela med sig!

Andy.da.wohoo
2010-06-02, 18:11
Jag var i Tyskland några dagar i april och det jag kan säga dig är att större delen har svårt med engelskan. Iallafall i Braunschweig, där jag var. Väldigt dåligt uttal.

Sen fanns det självklart andra som behärskade engelskan mer eller mindre perfekt.

fiskebulle
2010-06-02, 18:14
Hur kommer det sig att du funderar på att flytta till Tyskland? Kan du tyska?

emi23j
2010-06-02, 18:37
Jag var i Tyskland några dagar i april och det jag kan säga dig är att större delen har svårt med engelskan. Iallafall i Braunschweig, där jag var. Väldigt dåligt uttal.

Sen fanns det självklart andra som behärskade engelskan mer eller mindre perfekt.

Hur kommer det sig att du funderar på att flytta till Tyskland? Kan du tyska?


Är dem verkligen dåliga på engelska?

Jag kan väl inte direkt tyska flytande, men har läst det 4 år så jag har ju grunderna. Dem finns gömda där inne någonstans=). Funderar i sommar på att försöka repetera så jag kan prata sen.

Om jag flyttar dit kommer det vara för att spela basket, men samtidigt är det givetvis ett äventyr.

Denstillasittande
2010-06-02, 18:40
Var ett par dagar i Hamburg förra sommaren. De jag hade kontakt med där kunde engelska allihopa och rätt skapligt gick alldeles utmärkt att göra sig förstådd. Mestadels yngre personer dock.
Förövrigt tyckte jag Hamburg var en kanon skön stad. God öl och goda korvar !

mik
2010-06-02, 18:44
Kristoffer Magnusson verkar iaf tycka att Tyskland är något man bör satsa på;)

http://hanubabbel.files.wordpress.com/2007/05/aran_och_hjaltarnas_land.jpg?w=420

malfunction
2010-06-02, 18:46
Har varit där någon gång. Där finns många tyskar.

Tolkia
2010-06-02, 18:49
Jag tyckte inte att språket var ett problem (om man undantar pensionärerna), och då bodde jag ändå i f.d. öst. Yngre som jag träffat har inte varit sämre på engelska än jag är, som standardsvensk, även om det är klart att det lättare uppstår missförstånd när brytning 1 och brytning 2 möts än när två infödda samtalar. Tyskar är (tyckte jag) generellt öppna, trevliga och sällskapliga. Deutschland, Deutschland über alles osv.

Kvargen är billig om du tillhör gruppen som är beroende av det. :D

Andy.da.wohoo
2010-06-02, 19:13
Jag tyckte inte att språket var ett problem (om man undantar pensionärerna), och då bodde jag ändå i f.d. öst. Yngre som jag träffat har inte varit sämre på engelska än jag är, som standardsvensk, även om det är klart att det lättare uppstår missförstånd när brytning 1 och brytning 2 möts än när två infödda samtalar. Tyskar är (tyckte jag) generellt öppna, trevliga och sällskapliga. Deutschland, Deutschland über alles osv.

Kvargen är billig om du tillhör gruppen som är beroende av det. :D

Håller med, de tyskar jag umgicks med var väldigt öppna och trevliga!

Engelskan är som sagt av varierande kvalité. För mig var det både yngre och äldre som var lite ringrosta med engelska uttalet.

C.E.J.
2010-06-02, 19:37
Håller inte med Tolkia ang engelskan. Eller visst, de kanske kan engelska, men de är totalt ovilliga att prata på engelska. Som les french gays.