handdator

Visa fullständig version : Billigast typ av kyckling?


lars50
2010-06-02, 17:30
Tjena! Min deff går lite segt nu och har tänkt byta ut lite saker och ting mot kyckling, tyvärr är jag student och har väldigt begränsat med pengar.

Har ni något tips på någon riktigt billig kyckling (i alla former) som är enkel att laga och proteinrik osv, ja ni förstår.

Såg på han Johan Ederers blogg att han köpt någon typ skivad Kyckling från LIDL, någon aning vad den kan kosta?

Mvh!

Ristretto
2010-06-02, 17:53
Kycklinlår/klubbor brukar vara billigast. Dock fetare(och godare) kött än filé. Annars är nog hel kyckling allra billigast, men då får du ju stycka själv och så, vilket kan vara ganska kul:)

lars50
2010-06-02, 18:06
Kycklinlår/klubbor brukar vara billigast. Dock fetare(och godare) kött än filé. Annars är nog hel kyckling allra billigast, men då får du ju stycka själv och så, vilket kan vara ganska kul:)

Tack, jo jag tänkte på något sådant. Fast jag tänkte mer om det finns någon form av färdig skinka, som t.ex. är skivad som skinka eller liknande som går snabbt att tillaga, jag är en väldigt stressad person :)

Sen så är smaken helt oviktigt i mitt tycke :D

vicarious
2010-06-02, 18:07
Frysta kycklingfilér från t ex Euroshopper om man ser till protein per krona.

Orka betala för ben. Skivad "chark/delikatess/påläggs" kyckling lär vara dyrast.

Fredrik_S
2010-06-02, 18:33
Det finns skivad kalkon/skinka i sharken på willys som är ganska billig. Den heter ojämna bitar och är från anderssons MEN de är fullproppade med E250 och intaget av det bör begränsas till 0g per dag. Vilket utesluter alla sharkprodukter tyvärr.

Jag kör på euroshoppers kycklingfile 20g protein per 100g... 50 kr kilot. Du kan tillaga 2kg på en plåt 200 grader i 45 minuter direkt från frysen utan salt kryddor såser eller allt vad det heter, och sen lägga i en plastlåda i kylen. Håller minst en vecka i kylen och då är det bara att ta en file och mikra på den och eventuellt ta såser kryddor och sånt efteråt. Det blir mycket saftigt och gott och kräver nästan noll uppmärksamhet och tid

Färdiglagad skivad kyckling från lidl är mycket dyrare per kilo än euroshoppers från ica.

Nils.R
2010-06-03, 11:52
Färdiglagad skivad kyckling från lidl är mycket dyrare per kilo än euroshoppers från ica.

Dom hela färdiga filéerna ja, men de har även färdigstekt tärnad s.k salladskyckling som kostar ~60kr kilot om jag minns rätt.
Den är dessutom mkt god.

Scoffan
2010-06-03, 12:04
testade euroshoppers kyckling eller kan ha varit eldorado i vilket fall var det riktigt vidrigt, det är någon jag aldrig gör om, smakade ju inte ens som kyckling*spy*

Dreas
2010-06-03, 12:08
Det finns skivad kalkon/skinka i sharken på willys som är ganska billig. Den heter ojämna bitar och är från anderssons MEN de är fullproppade med E250 och intaget av det bör begränsas till 0g per dag. Vilket utesluter alla sharkprodukter tyvärr.

Jag kör på euroshoppers kycklingfile 20g protein per 100g... 50 kr kilot. Du kan tillaga 2kg på en plåt 200 grader i 45 minuter direkt från frysen utan salt kryddor såser eller allt vad det heter, och sen lägga i en plastlåda i kylen. Håller minst en vecka i kylen och då är det bara att ta en file och mikra på den och eventuellt ta såser kryddor och sånt efteråt. Det blir mycket saftigt och gott och kräver nästan noll uppmärksamhet och tid

Färdiglagad skivad kyckling från lidl är mycket dyrare per kilo än euroshoppers från ica.+1 på ditt inlägg. Köper min kyckling ifrån Lidl, 2kg för 99kr.

eiri
2010-06-03, 12:15
jag kör på kycklingbröst från eldorado saftiga och goda, grillar dem i elgrill, 41kr/kg varje dag. \o/

WHITEFOLKS
2010-06-03, 12:19
Kyckling är svårt att få "billigt" oavsett vilket märke du än köper.

Har du verkligen ont om pengar så bör du titta genom vad du äter i allmänhet, antagligen kan du spara bra mycket mer än bara genom "billig kyckling".

creperiet
2010-06-03, 12:20
Det finns skivad kalkon/skinka i sharken på willys som är ganska billig. Den heter ojämna bitar och är från anderssons MEN de är fullproppade med E250 och intaget av det bör begränsas till 0g per dag. Vilket utesluter alla sharkprodukter tyvärr.

Du kan vattna ur dem och salta på dem efteråt om du är mån om att undvika nitritet.

eiri
2010-06-03, 12:23
hm vad är det för % på euroshoppers kycklingbröst?, Eldorados är iaf 80%, Guldfågeln eller vad det heter är ju 90% men fan så mkt dyrare tycker även de är väldigt torra när ja grillar dem så föredrar eldorados, men om jag ska koka så tycker jag Guldfågeln blir bättre smakar inte lika mycket salt som Eldorados då.

vicarious
2010-06-03, 12:42
testade euroshoppers kyckling eller kan ha varit eldorado i vilket fall var det riktigt vidrigt, det är någon jag aldrig gör om, smakade ju inte ens som kyckling*spy*

Kanske var du som inte lyckades med tillagningen?

hm vad är det för % på euroshoppers kycklingbröst?, Eldorados är iaf 80%, Guldfågeln eller vad det heter är ju 90% men fan så mkt dyrare tycker även de är väldigt torra när ja grillar dem så föredrar eldorados, men om jag ska koka så tycker jag Guldfågeln blir bättre smakar inte lika mycket salt som Eldorados då.

80% tror jag.

Ristretto
2010-06-03, 13:30
Coop hade förresten en drive för någon vecka sedan med kycklingklubbor. 17:90/kg. Vilket gav ca 850g kött.

Per 100g:
Protein: 19g
Kolhydrat: 0g
Fett: 9g

850g gav alltså 161,5g protein, drygt nio gram protein per krona. Det är billigt.

Insulinus
2010-06-03, 18:57
Spana i reklambladen. Vet att netto har billig kycklingfilé denna veckan. 39kr för 900gr tror jag det var.

Tom Warrior
2010-06-03, 19:13
Hel kyckling. Mellan 22-30 kr/kg brukar vara det vanliga.

Fredrik_S
2010-06-03, 19:17
Du kan vattna ur dem och salta på dem efteråt om du är mån om att undvika nitritet.

Enda anledningen att jag åt det var att det bara var att öppna paketet och börja äta. Hela poängen försvinner om det kräver en urvattningsprocedur och då kan jag lika gärna tillaga 2kg kyckling själv i 45 minuter 200 grader i ugn.

Fredrik_S
2010-06-03, 19:18
Hel kyckling. Mellan 22-30 kr/kg brukar vara det vanliga.

Hur många % kycklingkött är det på en hel kyckling? Om jag inte minns helt fel, vilket jag kanske gör så blev kilopriset på det rena kycklingköttet ändå 40-50 kr för hela kycklingar..(en uträkning jag gjorde som student för massa år sen)

WHITEFOLKS
2010-06-03, 19:23
Ja det blir nog inte mycket billigare för hel kyckling och en hel del arbete oftast.

Dock kan du ju få en annan smak på det hela om du tillagar den hel i ugn.

Tom Warrior
2010-06-03, 19:29
Ja det blir nog inte mycket billigare för hel kyckling och en hel del arbete oftast.

Dock kan du ju få en annan smak på det hela om du tillagar den hel i ugn.Minst arbete skulle jag vilja säga, bara att salta/krydda och fetta in och ställa in i ugnen. Ät hela djuret i en sittning med händer och tänder. Lyft skapelsen, rotera skapelsen. Beskåda ur många vinklar. Bryt av ben, gröp ur levern, sluka. Ät med blodtörstiga tänder. Herbemare Örtsalt och inget mer funkar riktigt bra. Procentandelen kött går ju att sia om såklart, dock. Smörj in dig med kycklingskinnet. Ät sedan skinnet. En komplett process.

WHITEFOLKS
2010-06-03, 19:33
Ja absolut. Tänkte mest för de som är petiga med fett osv. :D

Tom Warrior
2010-06-03, 19:36
Ja absolut. Tänkte mest för de som är petiga med fett osv. :D
Är ju fettet som är Drypblixten, Kreerar'n ó' Skapar'n av det magnifika. Utan fett blir man varken mätt eller kulinariskt helad. Om man petar förblir man en speta! Sluta gneta och börja meta efter Stenkrossande Muskulatur!

Anton Fräs
2010-08-03, 12:56
Någon som har tips på bra erbjudanden på billig kycklingfilé alt. hel kyckling i Göteborgstrakten? Snart dags för en 10-15kgs inhandling nämligen :)

AronP
2010-08-03, 13:01
Någon som har tips på bra erbjudanden på billig kycklingfilé alt. hel kyckling i Göteborgstrakten? Snart dags för en 10-15kgs inhandling nämligen :)
Lidl eller köttbutiken som ligger vid gamlestadstorget.

Gurra med O
2010-08-03, 19:14
hemma när vi inte köper 10kilos packen på citygross så handlar vi toves kyckling filer kostar 60kr för ett kilo

Anton Fräs
2010-08-03, 23:33
Vad kostar ett 10kgs pack på citygross? :)

Fredrik_S
2010-08-03, 23:36
Lidl eller köttbutiken som ligger vid gamlestadstorget.

Ica har väl oftast eurshopperkyckling för 49 kr kilot... Den är mycket saftig och god. 20 % protien

panzerpig
2010-08-04, 00:49
Jag kör på euroshoppers kycklingfile 20g protein per 100g... 50 kr kilot. Du kan tillaga 2kg på en plåt 200 grader i 45 minuter direkt från frysen utan salt kryddor såser eller allt vad det heter, och sen lägga i en plastlåda i kylen. Håller minst en vecka i kylen och då är det bara att ta en file och mikra på den och eventuellt ta såser kryddor och sånt efteråt. Det blir mycket saftigt och gott och kräver nästan noll uppmärksamhet och tid
tackar för tipset! Gjorde 2 kg nu ikväll.
Att jag inte tänkt på detta själv är ofattbart, brukar ta fram två filéer, låta dom tina i kylen ett dygn och sen laga till på valfritt sätt, mycket omständigare..
Med din metod är den ju redan redo att skivas i såser, grytor, på mackan osv..

kid
2010-08-04, 01:48
Coop hade förresten en drive för någon vecka sedan med kycklingklubbor. 17:90/kg. Vilket gav ca 850g kött.

Per 100g:
Protein: 19g
Kolhydrat: 0g
Fett: 9g

850g gav alltså 161,5g protein, drygt nio gram protein per krona. Det är billigt.


hur mycket proteiner per krona får man med Whey 80? ska nog räkna det imorn

jämförde ägg med whey 80 för ett tag sen, exakt vad siffrorna va kom jag inte ihåg men om jag inte minns helt fel så var faktiskt ägg lite dyrare per g protein än whey 80.... lite oväntat var det...:hbang:

Lakritzz
2010-08-04, 08:18
Här i Bangkok och i Tesco/Lotus kostar en benfri färsk kyckling och förpackad 13 kronor kilot:hbang:

AronP
2010-08-04, 10:38
Ica har väl oftast eurshopperkyckling för 49 kr kilot... Den är mycket saftig och god. 20 % protien
Fast det är väl 20% lake i den? Så det blir mkt vatten man betalar för.

monk
2010-08-04, 10:46
jag får in 10 kg för 200 kr ^:D kyckling file

Fredrik_S
2010-08-04, 12:27
Fast det är väl 20% lake i den? Så det blir mkt vatten man betalar för.

Det är det i all god kyckling, den blir MYCKET mörare då. Föredrar du omörad får du köpa en betydligt torrare och tråkigare kyckling. Där kilopriset ändå är högre per mängd kyckling.
Kronfågel har 13% lake, men är ändå mycket dyrare per kilo...
De hade tidigare omörad kyckling men den sålde så dåligt så att de var tvungna att sluta med den..

Scratch89
2010-08-04, 13:26
Det finns ju färsk kyckling också, som jag har för mig inte är mörad alls. Däremot så ligger den, som sagt, på ett högre kilopris.

Mest mat för pengarna får man om man köper hela kycklingar och grillar själv i ugnen.

Fredrik_S
2010-08-05, 01:28
Det finns ju färsk kyckling också, som jag har för mig inte är mörad alls. Däremot så ligger den, som sagt, på ett högre kilopris.

Mest mat för pengarna får man om man köper hela kycklingar och grillar själv i ugnen.

Och som sagt oftast bara ytterst marginellt billigare men mycket jobbigare än att köpa billiga kycklingfileer..

Omörad färsk kyckling är inte sällan minst dubbelt så dyr..

JJOHANSSON
2010-08-05, 02:22
euroshopper filé 1kg för ca 50 kr :)

skärs i tärningar, steks med grillkrydda som är köpt bakom disken i charken, underbart!

Fredrik_S
2010-08-05, 02:26
jag får in 10 kg för 200 kr ^:D kyckling file

ye right... i vilket land då ? hur och var?

JJOHANSSON
2010-08-06, 00:06
Kyckling filé från euroshopper, 1kg för 49 kr. 20gram protein per 100gram kyckling.

Skär det i tärningar, stekar 15 min, kryddar med grillkrydda som är köpt bakom disken i charken sen äter man. Ganska enkelt enligt mig :)

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/matkungen.jpg

JoeyP
2010-08-06, 00:40
Finns alltid rea i någon affär på köttprodukter jag hittar reavaror varje dag. Bla kyckling, nötkött, tonfisk osv.

Just nu säljer netto 1kg kyckling för 35kr.

JoeyP
2010-08-06, 00:41
Jag kommer lätt lägga runt 5000kr i månaden på mat sen när jag fått fast jobb och lägenhet. Mat är något i livet som man äter varje dag och jag tycker det är värt de!

pclillen
2010-08-16, 09:51
Borde inte kycklingklubbor vara de billigaste? har för mig att dem kostar runt 25kr/kg med 15-18gr protte/100gr. Blir billigare än kycklingfilé sett till proteinmängd. Rätta mig om jag har fel :)

Langster
2010-08-16, 10:52
Jag köper endast färsk märkeskyckling! :D
Varför? För att den är godast. Jag tycker inte om när kycklingen blir svampig och konstig och smakar fisk, som den mörade, frysta budgetkycklingen gör.
Kvalitetskyckling blir "trådig" utan att bli torr när den är tillagad.
Lite betalar man för smaken, men man får tänka på att mycket av vikten i mörad kyckling inte är kyckling, jag vill inte betala för lake.

pclillen
2010-08-16, 13:09
Jag köper endast färsk märkeskyckling! :D
Varför? För att den är godast. Jag tycker inte om när kycklingen blir svampig och konstig och smakar fisk, som den mörade, frysta budgetkycklingen gör.
Kvalitetskyckling blir "trådig" utan att bli torr när den är tillagad.
Lite betalar man för smaken, men man får tänka på att mycket av vikten i mörad kyckling inte är kyckling, jag vill inte betala för lake.

Nej men näringsvärdet som står på bör ju rimligtvis vara rätt iaf, dom kan ju inte räkna näringsvärde /100gr rent kött utan lake :P hade oxå hellre köpt färsk märkeskyckling men har man inte dem pengarna så har man inte :/