handdator

Visa fullständig version : Volym vs Styrka


Megalodon
2010-06-02, 15:56
Vad anser ni vara bäst för att bygga Volym respektive styrka?

A. Att förflytta en så tung vikt som möjligt från punkt a till b (överbelasta muskeln så mycket som möjligt)?

B. Att göra en vikt så tung som möjligt för muskeln (göra muskeln så trött som möjligt)?

Dennis93
2010-06-02, 16:13
Förstår inte din fråga riktigt, syftar du på strikt/ostrikt utförande eller ? (Om jag låter som ett tard nu så skyller jag på att jag inte sovit på länge :D )

Medusa
2010-06-02, 16:38
HOHOHO!!

att trötta ut muskeln så mycket som möjligt såklart med högsta möjliga intensitet!!!

fiskebulle
2010-06-02, 17:00
Ojojoj, jag undrar vad som kan ha inspirerat till den här trådstarten...

Anders The Peak
2010-06-02, 17:10
HOHOHO!!

att trötta ut muskeln så mycket som möjligt såklart med högsta möjliga intensitet!!!

Om man vill bli stark måste man lida pin, eller hur ?
Min filosofi är att om man vill bli stark bör man inte utmatta muskeln utan överbelasta den progressivt över tid och sällan gå ända till ett misslyckande.

Om man dessutom vill ha muskelvolym krävs det att muskeln får uthållighet och i så fall är nära utmattning på maximala vikter troligen en bidragande faktor för volymtillväxt.

Men allt hänger ihop med de genetiska anlag som individen begåvats med, och för några är få reps saliggörande och för andra är högt antal reps saliggörande och för några har det ingen alls betydelse de får inte några direkt svällande muskler hur de än gör.

Megalodon
2010-06-02, 17:27
HOHOHO!!

att trötta ut muskeln så mycket som möjligt såklart med högsta möjliga intensitet!!!

"HOHOHO!!" Jultomten kommer tidigt i år eller:smash:

Megalodon
2010-06-02, 17:28
Jag tänker så här:

A. En styrkelyftare försöker att förflyta en så tung vikt som möjligt från a till b, med utlåsning i lederna.
Han bryr sig inte om i fall muskeln jobbar eller inte, han vill bara förflytta en så tung vikt som möjligt.

B. En bodybuilder försöker att köra slut muskeln så mycket som möjligt. Pump, tryck ock kontakt i muskeln är begrepp som spelar en stor roll. Han låser inte ut lederna och har full anspänning i muskeln hela tiden.
För honom är det till största vikt att rätt muskel jobbar. Själva vikten på stången är inte lika viktig.

Min tanke är att A lämpar sig mer för styrkelyftare, starkeman och tyngdlyftare. Medans B lämpar sig mer för bodybuilders?

Robban
2010-06-02, 17:31
Deja vú :)

Megalodon
2010-06-02, 17:49
Deja vú :)

Har tränat i många år och har alltid strävat efter att lyfta så tungt som möjligt. Att försöka att höja vikten på stången, något varje pass. Visst har man blivit större genom åren, betydligt större än en vanlig svensson. Styrkan har blivit väldigt mycket bättre.

Sedan så ser man killar på gymmet som har tränat i färre år än mig och tränar med betydligt lättare vikter. Men ändå så är de större än mig. Visst de kan ha brukat otillåtna kosttillskott. Men Jag tror inte att alla som är stora automatiskt gör detta.

Jag försöker att lyfta lättare och lyfta rätt men man är så inbanad på att lyfta så tungt som möjligt. Så det är svårt att hitta gränsen.

rajjan_dammit
2010-06-02, 18:05
Har ni rett ut skillnaden mellan intensitet och intensitivitet än, eller? :Virro;)

Balke
2010-06-02, 18:05
Hur stor man är har givetvis endast med hur mycket du äter att göra.

Du kan vara dubbelt så stark som person X, men om han har 50kg mer kroppsmassa (i fett) så kommer han vara större.

Något som kan vara relevant är att juicers är svagare för sin muskelmassa än rena personer.

Det jag försöker säga här är att visst, det kanske finns folk som bänkar 40kg men har 50cm armar, men är det verkligen coolt att vara fet? Du får det att låta som att alla tränar för att väga så mycket som möjligt, och då är ju glass och tv-sittande ett betydligt bättre upplägg än proteinrik mat och styrketräning. Just sayin'

Megalodon
2010-06-02, 18:11
Hur stor man är har givetvis endast med hur mycket du äter att göra.

Du kan vara dubbelt så stark som person X, men om han har 50kg mer kroppsmassa (i fett) så kommer han vara större.

Något som kan vara relevant är att juicers är svagare för sin muskelmassa än rena personer.

Det jag försöker säga här är att visst, det kanske finns folk som bänkar 40kg men har 50cm armar, men är det verkligen coolt att vara fet? Du får det att låta som att alla tränar för att väga så mycket som möjligt, och då är ju glass och tv-sittande ett betydligt bättre upplägg än proteinrik mat och styrketräning. Just sayin'

Med "stor" så menar inte jag fet utan muskulös!

Megalodon
2010-06-03, 15:46
Här är ett konkret exempel från mig själv.

Innan när jag var enormt viktkåt så växte mina axlar och armar enormt men brösten släpade. Jag började reflektera vad jag gjorde för fel, jag kom fram till att jag hade för mycket vikt på bänken och jag tryckte upp vikten med allt förutom bröst i princip. Så jag droppade vikten och började köra mer kontrollerat och få full ROM och stor betoning på kontakten. Vips så växer D-boy pecsen:thumbup:

Balke
2010-06-03, 16:14
Med "stor" så menar inte jag fet utan muskulös! Oj, jag läste fel. Jag ursäktar.

Jag trodde att du skrev "trots att jag är mycket starkare än dem så har dem större muskler än vad jag har", men märkte nu i efterhand att du skrev "tränar på lägre vikter".

Lite självklart kanske och knappast något nytt för dig, men 100kg 10x10 med 1 minuts vila mellan setten är fan så mycket bättre än 120kg 3x3 med 5 set vila mellan setten. Alltså, även om de tränar på låga vikter så kan de fortfarande vara grymt starka.

Men eftersom du gör en så pass stor grej över det så verkar det nästan som att du menar att de är svagare än dig också. Men kom ihåg att de kanske kör långt ifrån failure och är starkare än vad du tror. Men om de faktiskt är svagare än vad du är så är det också möjligt att du överskattar deras storlek pga att de är feta eller något liknande. Den möjligheten finns alltid. Det finns tusentals killar med rippade armar men som är feta i resten av kroppen och ser därför extremt muskulärt stora ut med tröja på.

Kul för dig att ditt problem med brösten har släppt iaf. Men varför kan du inte köra först tunga bänkpressar och sedan isolera brösten i slutet av passet bara?