handdator

Visa fullständig version : Hur ofta och Hur länge


DaS
2010-06-02, 14:51
Tjo igen
har en fråga till alla som tränar på gym och den första är då hur ofta ni tränar Armar då är de mest biceps och triceps jag menar. skulle ochså vilja veta då av den som svarar hur många gånger i veckan han tränar och hur många av dom som han tränar armar

skulle ochså vilja veta hur många han kör Ex 4x30 kanske vet inte.
och hur tungt

är återigen tacksam för alla svar.

zeusden1
2010-06-02, 14:58
Tjo igen
vill veta varför du priostierar bara Armar mest biccar och triceps. skulle ohcå vilja veta hur mycket du sjelv trenar.



Förlåt, men jag förstår inte dina frågor.

DaS
2010-06-02, 15:10
jo men grejen med att jag frågar är att jag vill få lite koll på vad som är normalt o vad de flesta gör och grejen med just armar är för att om jag skulle börja på ex gym så är de nog de jag skulle vilja träna mest , sen vet jag att man ska träna allt men de verkar ju lite ochså som alla på denna sida tränar aset mycket ( inget illament ).

De jag vill veta är hur mycket ( ganska exakt ) man måste träna för att få lite armstyrka o få lite större armar, inget " "biffigt" över huvudtaget, tror jag.

men jag kanske är på helt fel ställe för att fråga de , isåfall är jag ledsen..

dt06mj2
2010-06-02, 15:30
Du kan träna precis hur du vill. 1-3 dagars vila innan du går till samma muskelgrupp, beroende på hur hårt du kör.

cero
2010-06-02, 15:34
Du kan träna precis hur du vill. 1-3 dagars vila innan du går till samma muskelgrupp, beroende på hur hårt du kör.

Samma muskelgrupp två gånger i veckan för en nybörjare, om man kör riktigt hårt?

tossefar
2010-06-02, 15:36
Samma muskelgrupp två gånger i veckan för en nybörjare, om man kör riktigt hårt?

Samma muskelgrupp två gånger i veckan fungerar lika bra för alla, oavsett hur länge man tränat. Det är sju dagar i en vecka, gott om tid för vila.

HulkH
2010-06-02, 16:00
Samma muskelgrupp två gånger i veckan för en nybörjare, om man kör riktigt hårt?

om det är biceps ja.

Olika för olika muskler.



Tossefar: Ja, men det beror lite på hur hårt man pressar sina muskler också.

Sniggel
2010-06-02, 17:08
Vill du veta vad som är normalt och vad de flesta gör, eller vad som ger bra resultat? :P

Själv varierar det hur mycket jag tränar armar. Just nu tränar jag specifik armträning 1 gång per 5 dagar. Men armarna tränas ju även när jag kör rygg och bröst (bänkpress aktiverar baksida armar, triceps t ex).

Jag har tidigare tränat hela kroppen fast utan specifik träning för armarna och det har funkat bra, men det brukar ofta fungera bättre om man även lägger till övningar avsedda för armarna.

Tränar man hela kroppen kan det vara lagom med att träna armarna 1-2 ggr i veckan eftersom armarna redan får träning vid rygg och bröstträning. Tränar ma enbart armarna och någon muskelgrupp till (som du vill göra) är nog 2-3 ggr i veckan lagom för många. Att träna oftare kan leda till att man inte får tillräcklig återhämtning och därför inte någon tillväxt heller (man orkar inte lyfta tillräckligt tungt om man tränar för ofta).
Så jag rekommenderar att du tränar armarna max 3 ggr i veckan.

rajjan_dammit
2010-06-02, 18:12
alla på denna sida tränar aset mycket

Say wat?

fiskebulle
2010-06-02, 18:13
Någon annan än jag som tyckte trådtiteln var helt genialisk?

cero
2010-06-02, 18:14
Say wat?

As mycket.

fiskebulle
2010-06-02, 18:16
As mycket.

asmycket.

Edit: Tycker de flesta på brädan verkar träna 3-4 dagar i veckan. Det är snarare alla nya som frågar om hjälp med scheman som tror att man utvecklas snabbare om man tränar 2ggr om dagen.

DaS
2010-06-02, 19:34
okey :D men kör som jag sagt innan bara med hantlar hemma , och vill liksom bara få lite armstyrka o lite större armar helst. nu lyfter jag typ.

3x15 biceps
3x15 triceps
och har tänkt att köra varje dag med detta o har hört att man ska träna fler muskelgrupper men är inte ute efter jätte armar heller så sniggel har du nått o säga du gav ju så bra svar innan , eller nån annan
triceps övningen är den är som är vid 2 min
http://www.youtube.com/watch?v=aM13vOcx1yw om ni undrar

Danne2k
2010-06-02, 20:47
Har inget pass där jag bara kör armar och jag kör heller inga specifika övningar bara för biceps, och bara 1 specifik övning för triceps (liggande tricepsextensions, oftast 3x8).

Tränar överkroppen 2 ggr i veckan men har minst 3-4 dagar mellan varje sånt pass.
Biceps tränas för övrigt under chins/pull-ups och tunga roddar.

dupper
2010-06-02, 21:33
Du har hört att man ska träna fler muskelgrupper, men du är inte ute efter jättearmar? Ändå tänker du köra armar, det enda du tränar till och med, varje dag?

Om du BARA tränar armar kommer dina armar att se jättestora ut i proportion till resten av kroppen, dessutom. Detta kommer dock självklart ta ett tag.

HulkH
2010-06-02, 22:09
Du har hört att man ska träna fler muskelgrupper, men du är inte ute efter jättearmar? Ändå tänker du köra armar, det enda du tränar till och med, varje dag?

Om du BARA tränar armar kommer dina armar att se jättestora ut i proportion till resten av kroppen, dessutom. Detta kommer dock självklart ta ett tag.

which is ugly ;)

DaS
2010-06-03, 13:36
okey :D men ska prova ett tag o så får jag se om de blir skillnad o sen får jag se hur jag gör :D

Ganymedes
2010-06-03, 15:47
Jag kör 2 set för biceps och 2 för triceps (stångcurls + dips). Eftersom jag kör helkroppspass tre gånger i veckan just nu, blir det totalt 6 set i veckan. Räcker mer än väl, fast å andra sidan är mina armar kanske inte hetast på brädan. :)

DaS
2010-06-03, 20:13
okey vad skulle ni säga är bäst o köra då om jag skulle börja på gym i mitt fall..
( är 16 och som ni vet så har jag inte tränat innan)

Ett helkropps pass och i såfall hur många gånger i veckan??

Eller tex träna 3-4-5 dar i veckan o då köra ??

EX Rygg, Bröst
Mage, ben
och vad de nu finns o vad som e bäst.?

Robban
2010-06-03, 20:23
okey vad skulle ni säga är bäst o köra då om jag skulle börja på gym i mitt fall..
( är 16 och som ni vet så har jag inte tränat innan)

Ett helkropps pass och i såfall hur många gånger i veckan??

Eller tex träna 3-4-5 dar i veckan o då köra ??

EX Rygg, Bröst
Mage, ben
och vad de nu finns o vad som e bäst.?

må axlar vader
ti rygg biceps
on vila
to bröst triceps
fre lår mage
lör vila
sön vila

De e ett bra upplägg!

DaS
2010-06-04, 13:14
vad är de för övningar då till dom o hur många rep o sets och vikt , kanske är svårt o säga ?

JimmyJoe
2010-06-04, 15:09
Träna symmetriskt för din kropps skull! Idioti att göra något annat.

DaS
2010-06-04, 16:06
Träna symmetriskt för din kropps skull
Vad menas med de? :P

O Robban eller nån, kan du göra om det du skrev till mig ( om ni känner fört) till kanske 3-4 dagars träning istället för 5 ?
eller blir de nån skillnad =?

DaS
2010-06-04, 16:21
glöm den sista frågan såg att de bara var 4 dar nu... sry :D

HulkH
2010-06-05, 01:20
Träna symmetriskt för din kropps skull
Vad menas med de? :P

O Robban eller nån, kan du göra om det du skrev till mig ( om ni känner fört) till kanske 3-4 dagars träning istället för 5 ?
eller blir de nån skillnad =?


"Ordet symmetri kommer ursprungligen från grekiskans symmetros som betyder "harmonisk" eller "proportionerlig". Vilket kanske är precis det man först kommer att tänka på när man hör ordet." ;)