handdator

Visa fullständig version : Övningar för helrkoppspass


lazerliza
2010-06-02, 14:22
Tjena!
Har nu under 4 månader tränat varje tisdag och fredag. Försöker då köra hela kroppen dvs ett helkroppspass.
Gör alla övningar 3x15 då jag tycker det är "jobbigast".

Detta är ungefär de övningar jag brukar göra:
Bänkpress
Benpress
Latsdrag
Rodd
Vadpress
Lårmaskin (vet ej vad den heter men man tränar fram och baksida lår)
Axelpress
Ryggpress
Crunches
V-lyft
Situps
Armhävningar

Jag undrar om ni har några tips på övningar och maskiner man kan köra/göra?
Finns ett par övningar jag är lite nyfiken på som: marklyft, militärpress och hantelcurl...Hur utför man dessa och är de att rekommendera?

Mvh Simon

Deceiver85
2010-06-02, 14:24
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Latsdrag
Axelpress
Crunches

Total body workout :thumbup:

Pjotor
2010-06-02, 14:35
Finns ett par övningar jag är lite nyfiken på som: marklyft, militärpress och hantelcurl...Hur utför man dessa och är de att rekommendera?


Marklyft: http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html
Militärpress (=axelpress, stångpress): http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html
Hantelcurl: http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/DBCurl.html

Marklyft och militärpress är guldövningar för rygg respektive axlar. Hantelcurl är den vanligaste övningen för biceps, dock tränas inga andra muskler i någon större utsträckning.

lazerliza
2010-06-02, 14:40
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Latsdrag
Axelpress
Crunches

Total body workout :thumbup:

Tack så mycket, kollade upp övningarna i övningsbanken och de såg ut att kunna bli jobbigt med många repetitioner!
Nu när mitt gymkort gått ut också så är ju de övningarna perfekta eftersom man bara behöver en bänk och en skivstång + vikter vilket jag har här hemma :)

Deceiver85
2010-06-02, 14:41
Hantelcurl är den vanligaste övningen för biceps, dock tränas inga andra muskler i någon större utsträckning.

Jag är nog inte ensam om att tycka att hantelcurl, efter rejält med latsdrag/chins, är överflödigt. Får alltid min värsta träningsvärk i biceps efter just dessa två övningar.

fiskebulle
2010-06-02, 14:49
Jag är nog inte ensam om att tycka att hantelcurl, efter rejält med latsdrag/chins, är överflödigt. Får alltid min värsta träningsvärk i biceps efter just dessa två övningar.

Nåja.. Ser man till att dra ordentligt med ryggen så orkar med nog med några set curls också ;)

Deceiver85
2010-06-02, 22:31
Nåja.. Ser man till att dra ordentligt med ryggen så orkar med nog med några set curls också ;)

Klart man kan, men då kan man också köra en rad olika övningar till för att isolera alla andra muskler som man redan har berört. Jag föredrar ett helkroppspass med så få och alltäckande övningar som möjligt, och kör man chins och latsdrag ordentligt så känns curls överflödigt.

colle89
2010-06-03, 06:34
Är det bara jag som saknar frivändningar?

z_bumbi
2010-06-03, 06:56
Tack så mycket, kollade upp övningarna i övningsbanken och de såg ut att kunna bli jobbigt med många repetitioner!
Nu när mitt gymkort gått ut också så är ju de övningarna perfekta eftersom man bara behöver en bänk och en skivstång + vikter vilket jag har här hemma :)

Ja det är nog inte meningen att du ska köra de övningarna 3x15 men eftersom du valt 3x15 för att det är jobbigast så verkar din invändning lite vag. Det gör annars att sänka repsen på vissa övningar.

elo_
2010-06-03, 07:55
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Stående militärpress
Chins/pullups
Dips
Stångrodd/hantelrodd
Frivändningar/ryck övrig OL-orgie *cupid*

Numse
2010-06-03, 07:58
Klart man kan, men då kan man också köra en rad olika övningar till för att isolera alla andra muskler som man redan har berört. Jag föredrar ett helkroppspass med så få och alltäckande övningar som möjligt, och kör man chins och latsdrag ordentligt så känns curls överflödigt.

Känner inget i biccarna efter lats/chins. Iof.. känner inget i biccarna dagen efter typ chins/lats/stångcurl/hantelcurl/bamsecurl heller.. :) alla är vi olika.

TS:
Hur många gånger i veckan kör du dina helkroppspass?

Charleston
2010-06-03, 12:17
TS:
Hur många gånger i veckan kör du dina helkroppspass?

Tjena!
Har nu under 4 månader tränat varje tisdag och fredag.

Min slutledningsförmåga lyckades få det till 2 gånger :cool:

lazerliza
2010-06-03, 21:07
2 gånger kör jag per vecka men har också 2 fotbollträningar och 1 match på det.
Kör 3x15 som ett riktmärke för alla övningar men om jag märker att det "ger" mer med mer vikt och mindre antal reps så kör jag givetvis det.

Scratch89
2010-06-03, 22:23
Du kommer känna att i åtminstone knäböj och marklyft så blir det mer konditionsträning än styrketräning om du ska hålla på med femtonreppare. :D

limenka
2010-06-03, 22:33
Kan hänvisa till mitt helkropps pass från idag då jag inte läst igenom allas svar:em:

Super set Bänkpress/Chins
Marklyft
Frontböj
Militärpress
Super set V-drag/Hantelpress
Benspark
:thumbup:

Blev en form av 5x5 på allt förutom bensparken :D

filmjölk
2010-06-03, 22:35
Va går deciever och dissar bicepsträning? Visst är det en liten muskel, men viktig i vardagen och idrott (dock kanske inte just i sl-momenten), och styrkeobalans mellan biceps och triceps (som fö Deciever garanterat lider av) ger ofta armbågsproblem (Som Deciever med största sannolikhet har).

mixedskills
2010-06-04, 11:39
Ingen som tycker att ryggresningar bör finnas med på schemat? Vet iaf flera "minimalister" som annamat den övningen efter de kört på ett tag med bara stora basövningar och börjar få lite ont i knäböjen/marklyften pga svag bål.
Sit-ups/crunches och ryggresningar ska alltid vara med på schemat.

z_bumbi
2010-06-04, 11:43
Ingen som tycker att ryggresningar bör finnas med på schemat? Vet iaf flera "minimalister" som annamat den övningen efter de kört på ett tag med bara stora basövningar och börjar få lite ont i knäböjen/marklyften pga svag bål.
Sit-ups/crunches och ryggresningar ska alltid vara med på schemat.

Jag håller helt med och det finns en del andra övningar som också är bra men det brukar ibland krävas att folk får upptäcka det själva.

limenka
2010-06-04, 13:19
Ingen som tycker att ryggresningar bör finnas med på schemat? Vet iaf flera "minimalister" som annamat den övningen efter de kört på ett tag med bara stora basövningar och börjar få lite ont i knäböjen/marklyften pga svag bål.
Sit-ups/crunches och ryggresningar ska alltid vara med på schemat.

Jag förutsätter att dom flesta inkluderar magövningar i sina pass, även om dom inte direkt skrivs ut som " CC-crunch " utan utför diverse magövningar under passets gång som aktiv vila.

Kraftwerk
2010-06-04, 15:54
Va går deciever och dissar bicepsträning? Visst är det en liten muskel, men viktig i vardagen och idrott (dock kanske inte just i sl-momenten), och styrkeobalans mellan biceps och triceps (som fö Deciever garanterat lider av) ger ofta armbågsproblem (Som Deciever med största sannolikhet har).

Var någonstans "dissade" han biceps träning?, kan ju säga att Chins med bra teknik och lite vikt på ger bra mycket bättre träning för biceps en ett par disko curls.

filmjölk
2010-06-05, 18:36
, kan ju säga att Chins med bra teknik och lite vikt på ger bra mycket bättre träning för biceps en ett par disko curls.

Ja det kan du ju säga, men då säger du fel.

Robban
2010-06-05, 18:43
Om inte bicepsövningarna tar bäst på just biceps då gör man FEL! Det kommer en studie på det snart... :Virro

Kraftwerk
2010-06-06, 11:32
Tror fortfarande att basövningar med ordentligt med vikt som aktiverar biceps lite i andra hand ger bättre styrkeutveckling en vanliga curls med lite tjejvikt, säger väl sig nästan självt att om man drar lite mark med en 300kg så ger det mer för biceps en några kärring curls på en 25-30kg.

Det är så jag upplever det själv iallafall, har starka och ganska välutvecklade biceps utan att ha kört renodlade biceps övningar, bara styrkelyft.

Testa vettja, ni kanske blir förvånade.

siimon89
2010-06-06, 11:46
Marklyft
Chins
Pull-ups
Knäböj
Push Jerk
Rumänska Marklyft
Good Mornings
Dips

Snuffe
2010-06-06, 11:47
Om du inte redan gjort det, ta en titt på Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) vilket är byggt kring basövningar. Kör det själv som relativ nybörjare med mycket goda resultat :)

mixedskills
2010-06-06, 16:52
säger väl sig nästan självt att om man drar lite mark med en 300kg så ger det mer för biceps en några kärring curls på en 25-30kg.

Är som att säga att 500 kg vadpress ger mer för låren än 200 kg djupa knäböj.
Musklerna måste ju arbeta i sin rörelselängd, annars uteblir resultaten :smash:

Vidare så tycker iaf jag att det lätt blir obalanser här och var om man inte tränar alla muskler med övningar som berör var och en av dem primärt. Åtminstonde bör man lärt känna sin kropp ordentligt (=åratal av träning) innan man förlitar sig på att vissa muskelgrupper "hänger med" i andra övningar.

Btw, markar du 300 kg och reppar på endast 25-30 kg i hantelcurl så släpar dina biceps, ordentligt ;)

filmjölk
2010-06-06, 20:30
Det säger ju sig självt att ett par set med tunga, långsamma strikta scottcurls med 65kgs skivstång i 5-7 reps ger mer för biceps än några kärringmarklyft på 22,5kg.

Det är så jag upplever det iallafall har ganska välutvecklade biceps efter att ha kört renodlade bicepsövningar.

Testa vettja, du blir förvånad.


Jag har själv kört "bara basövningar" (i stort sett enbart bänk, smalbänk, axelpressar, stångrodd, chins, marklyft, knäböj, frontböj) under större delen av tiden jag tränat, och vet helt enkelt att armarna växer mer, blir starkare, (och de hjälper till att få ryggen starkare) och får mindre ont i armbågarna om jag inte slarvar med isolationsövningar för just biceps.

Kraftwerk
2010-06-06, 22:34
Vi får väl helt enkelt Agree to disagree som man säger.

Jag och många andra styrkelyftare nere på klubben tränar iallafall i stort sett bara basövningar och inga har problem med armbågar eller styrkan i biceps.

Sen att jag ligger och curlar på 25-30 i relation till mark på 300 tycker jag inte är alltför dåligt, men sen så är det ju inget det tävlas i så jag vet inte, testade dessutom bara för sakens skull, nu ska det sovas.