handdator

Visa fullständig version : Är det här en bra magövning för hemträning?


Seb74
2010-06-02, 12:17
Tycker inte vikt på bröstet eller bakom huvudet funkar så bra, kan det här va ett bättre alternativ?
Eller är det en dålig variant av nån anledning?

http://www.youtube.com/watch?v=6L5GptvvQaU

Tack :)

Ungrim
2010-06-02, 12:26
Testa!

Funkar säkert utmärkt, bara du håller i skivan ordentligt så du inte får den flygandes i ansiktet.
Kan inte se att det skulle vara skadligt på något sätt, Fast jag är ingen expert.

Seb74
2010-06-02, 12:33
Testat lite snabbt med hantlar, och känns som det blir striktare än om man har kaka bakom skallen eller på bröstet...blir lätt man fuskar lite då och ändrar utförandet.
Men jag vet ju inte om detta är en bra övning eller en att undvika, har bara noterat snabbt att den känns lite striktare och borde kunna funka kanske....

fiskebulle
2010-06-02, 12:36
Om du lägger vikten på bröstet och inte svingar så mycket så får du garanterat samma strikhet, dessutom så minskar nog stressen på axlarna.

Seb74
2010-06-02, 12:58
Om du lägger vikten på bröstet och inte svingar så mycket så får du garanterat samma strikhet, dessutom så minskar nog stressen på axlarna.

Tänkte några kg i varje hand, tror tom mina trasiga axlar klarar det.
Känns som det blir striktare av bara tanken att man ska upp med händerna mot taket på nåt sätt, men jag vet inte :s

Ungrim
2010-06-02, 13:00
Tänkte några kg i varje hand, tror tom mina trasiga axlar klarar det.
Känns som det blir striktare av bara tanken att man ska upp med händerna mot taket på nåt sätt, men jag vet inte :s

Eller så lägger du vikten på bröstet och focuserar på magen istället för att balansera hantlar / skivor

Pjotor
2010-06-02, 13:03
Provade den häromdan. Jag tycker att den är svårare jämfört med att låta vikten vila på bröstet, kanske för att vikten inte kan röra sig lika mycket i förhållande till bröstkorgen (som är det som ska lyftas i denna övning). Det kan också bero på att jag använder en 15-kiloskaka som motvikt.

Men om man får den att fungera för en själv så är den bra.

Seb74
2010-06-02, 13:10
Provade den häromdan. Jag tycker att den är svårare jämfört med att låta vikten vila på bröstet, kanske för att vikten inte kan röra sig lika mycket i förhållande till bröstkorgen (som är det som ska lyftas i denna övning). Det kan också bero på att jag använder en 15-kiloskaka som motvikt.

Men om man får den att fungera för en själv så är den bra.

Svårare som i tyngre, eller svårare som i sämre kontakt?

Pjotor
2010-06-02, 13:39
Svårare som i tyngre, eller svårare som i sämre kontakt?

Sämre kontakt. Jag behövde koncentrera mig alltför mycket på att balansera viktkakan.

Seb74
2010-06-02, 13:48
Sämre kontakt. Jag behövde koncentrera mig alltför mycket på att balansera viktkakan.

Ska man hålla nåt i händerna är väl hantlar mer lämpligt? ;)

doommessiah
2010-06-02, 17:05
Denna övningen kallar jag för titthålet...jag tycker att den är en utmärkt övning för att komma åt stabiliseringsmusklerna i magen på djupet. Jag kör den varje vecka i perioder...