handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem


fishmoose
2010-06-02, 11:57
Jag har sen i våras haft svårigheter med att sova om nätterna, och har ingen aning om varför. Tvivlar på att det är stress-relaterat till skolan eftersom det sitter kvar nu, även när jag har fått sommarlov. Detta har även till viss del påverkat min träning, då jag känner att jag inte riktigt orka köra som jag brukade. Så jag undrar om det finns några generella tips på vad man kan göra för att bli kvitt sömnproblem?

HulkH
2010-06-02, 12:00
Käkar du kreatin,protein, Eaa eller något annat?

fishmoose
2010-06-02, 12:03
Protein käkar jag. Sedan har jag även provat kreatin, men la ner det efter ett tag.

Larsson
2010-06-02, 12:05
Det finns ju några klassiska tips som att ha svalt i sovrummet, inte dricka kaffe timmarna innan sänggående. Sen kan det nog vara bra att försöka låta bli att tänka så mycket på det, för då kan det bli en ond spiral. Ju mer man tänker på att man har svårt att sova desto svårare blir det att somna.

fishmoose
2010-06-02, 12:15
Okej, brukar dricka kaffe på dagarna. Men kanske ska lägga ner det helt då under en tid framåt o se om det hjälper. Och sen även kanske försöka koppla bort träningen helt ett tag.

Larsson
2010-06-02, 12:22
Okej, brukar dricka kaffe på dagarna. Men kanske ska lägga ner det helt då under en tid framåt o se om det hjälper. Och sen även kanske försöka koppla bort träningen helt ett tag.

Sluta träna ska du inte göra. Brukar vara lättare att sova om man har ansträngt kroppen. Du kanske kan försöka fokusera och tänka mera på träningen och på så vis tänka mindre på dina sömnvanor.

fishmoose
2010-06-02, 12:33
Ah ok, då ska jag inte lägga ner det då. Kanske ska försöka sysselsätta mig i lite mer bollsport också nu när det ändå är sommar ute. Tackar för svaren förresten :)

stikkan18
2010-06-02, 12:46
jag har för mig att det ska finnas olika sömnkliniker som du kan besöka. det beror ju såklart på vars du bor också, annars så vet jag att sovbattre.se erbjuder tjänster via nätet. kan vara värt o spana in.

luderlasse
2010-06-02, 12:46
Har haft sömnproblem i flera år och kan ge dig följande tips:
-inte vara i samma rum som du ska sova i strax före sängdags
-varva ner 1-2 timmar med tv eller bok
-träna! men inte för nära inpå sömndags
-inte gå och lägga dej hungrig men ej heller proppmätt
-vara ute i solen på dagen
-inte sova för länge
-undvik kaffe och tobak, kaffet sitter i ca 6 timmar vad jag hört
-svalt och mörkt i sovrummet
-inte ligga i sängen för länge, somnar du inte så gå upp och gör något annat en halvtimma
-inte powernappa mer än ca 40 min (kroppen går in i djupsömn efter ca 30 min)

Det var nog allt, lycka till, sömnproblem är ett helvete och det blir värre med åren ;)

kalle_banan
2010-06-02, 15:04
Du kan prova magnesium också, om jag vet att jag kommer att sova sämre än normalt brukar jag ta magnesium på relativt tom mage och det hjälper som fan för mig. Vissa här på brädan lovsjunger ZMA för dess sömneffekter också, det kan vara värt att kolla upp. Det är inte mer hokus pokus än zink, magnesium och vitamin B6 i ZMA.

I övrigt gäller allmänt chill innan sänggående (inga skärmar á la dator eller tv) och vardagsmotion.

Kek
2010-06-02, 15:11
När jag inte kan sova brukar jag sätta på en tråkig film alternativt en film som jag sett en miljard gånger innan. Brukar oftast somna ganska snabbt då och efter ett tag så lär man sig varje replik i denfilm man kollar på ;)

fishmoose
2010-06-02, 15:27
Tackar för alla svar, återigen, nu har jag en handfull av tips :) Såg att man kunde göra ett självtest på sovbättre-sidan. Ska göra det senare ikväll.

HulkH
2010-06-02, 15:50
Varva ner tror jag kmr kunna hjälpa mycket. ta det riktigt lungt och ät inte tungt innan du ska gå och lägga dig. En kvällsmacka kanske om du är hungrig.