handdator

Visa fullständig version : Anlag och geografiska rötter?


Bibacstyle
2010-06-02, 08:10
Har på det senaste funderat lite över min genetik då jag växer saktare än genomsnittet trots hård träning och allt tillhörande. Undrar om någon känner till om det finns rekommenderad litteratur skriven om detta? Skulle vilja veta vilken karaktär mina gener och muskulatur har baserat på vilket/vilka område/n mina föräldrar härstammar från.

Langster
2010-06-02, 08:56
Har på det senaste funderat lite över min genetik då jag växer saktare än genomsnittet trots hård träning och allt tillhörande. Undrar om någon känner till om det finns rekommenderad litteratur skriven om detta? Skulle vilja veta vilken karaktär mina gener och muskulatur har baserat på vilket/vilka område/n mina föräldrar härstammar från.

Och allt tillhörande? Ät mer!

Fredrik_S
2010-06-02, 09:02
Om det finns litteratur så kommer den vara alldeles för ungefärlig för att fungera och den kommer vara skriven i syfte att tjäna pengar på sådana personer som vill placeras i fack och ta reda på eventuella orsaker till varför inte allt går som man vill.

De individuella variationerna är alldeles för stora för att det ska vara någon sanning applicerbar på individnivå.

n1tro
2010-06-02, 09:19
lägg ner tiden på att kliva upp två nivåer i träningen och käka mer mat


mvh

filmjölk
2010-06-02, 11:19
Den typen av forskning finns knappt sen 1950-1960 nånstans. Man forskar helt enkelt inte särskilt mycket om sk "eugenetik", skillnader mellan raser etc. ett litet undantag är forskning inom diabetes, men tom där reagerar folk helt enkelt jävligt illa på att man skiljer på raser, eller ens erkänner att det finns skillnader mellan olika raser.


(lite vit text: bara studera troliga svar på det jag skrev här så kan du förstå varför det är svårt att hitta information i ämnet)

hejPaDig
2010-06-02, 12:55
Att ge tipset att äta mer mat till någon som TS är som att ge en pistol till en självmordsbenägen.. Tänk efter ffs lite folk!

Självklart finns det hjälp. Kolla på de olika universiteten. Sök dig till biologerna. De kan allt med genetik och DNA

stevebc
2010-06-02, 13:09
Var är du ifrån?

RESULTS: Testosterone levels were lower in Pakistani men (mean 14.6 nmol/l, 95% confidence interval 12.6-16.6 nmol/l) than in Europeans (18.7, 16.8-20.6 nmol/l) or AfCs (18.0, 16.4-19.6 nmol/l) (F = 4.8, P = 0.009). Despite SHBG levels also being lower in Pakistani men (22.9, 19.4-26.5 nmol/l) compared with Europeans (28.7, 25.7-31.8 nmol/l) and AfCs (26.9, 23.9-30.0 nmol/l) (F = 3.0, P < 0.05), circulating free testosterone was significantly lower in the Pakistani group (367, 326-408 pmol/l) than in Europeans (455, 416-494 pmol/l) or AfCs (458, 424-492 pmol/l) (F = 6.8, P = 0.001).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12608929

AfC = African Carribbean

Denna studie visade vita européer som de med högst testosteronvärde, tätt följda av karribbeaner härstammande från Afrika och därefter pakistanier som hade signifikant mindre än de två andra grupperna. n=50-75 per grupp vilket kanske inte är så mycket...

Tolkia
2010-06-02, 13:11
Fredrik S har en poäng här. Variationerna mellan individer är alldeles för stora för att det skall vara meningsfullt att försöka förutsäga vilka träningsresultat man kommer att få baserat på varifrån man kommer. Sambandet mellan genotyp (vilken genuppsättning man har) och fenotyp (hur generna uttrycks, t.ex. hur man ser ut när man växt klart) är inte solklart och enkelt.

stevebc
2010-06-02, 13:17
Fredrik S har en poäng här. Variationerna mellan individer är alldeles för stora för att det skall vara meningsfullt att försöka förutsäga vilka träningsresultat man kommer att få baserat på varifrån man kommer. Sambandet mellan genotyp (vilken genuppsättning man har) och fenotyp (hur generna uttrycks, t.ex. hur man ser ut när man växt klart) är inte solklart och enkelt.Ja, testosteron säger inte precis allt om hur man svarar på viss träning. Det är bara en av många genetiska faktorer. Därtill tillkommer övriga som hur man faktiskt lever - kost, droger, återhämtning. Och av dessa senare är det framför allt träningen som påverkar mest.

I detta sammanhang låter därför din "etniska klassificering" som något rätt oviktigt. Särskilt med tanke på att det är opåverkbart jämfört med hur du sköter den viktiga aspekten: livsstilen och träningen.

Andreas Guiance
2010-06-02, 13:46
Gör man en riktigt kvasivetenskaplig empirisk undersökning och tittar på bodybuildingvärlden finns dessutom mer eller mindre alla typer av människor representerade på hög nivå, vilket ju stöder Fredriks poäng.

Fredrik_S
2010-06-02, 13:57
Desutom är varje persons genetiska max rätt sjukt högt redan som det är. Det är inte det som gör att man inte kommer dit man vill de första 10 åren av träningen typ... Det är erfarenheten kosten kunskapen utförandet regelbundenheten och så vidare.

ALLA kan mer eller mindre se sjuuukt stora och bra ut i medelsvensons ögon oavsett genetik.
Menar bara att det finns 100 saker att kolla på och lära sig innan man börjar oroa sig över genetiken(som inte går å påverka ändå)

Och som Andreas säger så finns det nog en hel del hyfsat framgångsrika kroppsbyggare med egentligen dåliga gener för muskelbyggning.
Bara att kliva ner några tävlingsnivåer från de absolut högsta så hittar man massa kroppsbyggare med "kassa" gener.

stevebc
2010-06-02, 14:30
Vad gäller tävlande bodybuilders är det nog snarare muskelfästen, längd på olika kroppslemmar och inbyggd förmåga att nyttja AAS, GH och insulin som avgör skillnaden snarare än kroppens egen testosteronproduktion.

Men för en vanlig tränande är den sistnämnda viktig, ja.

Eddie Vedder
2010-06-02, 15:42
Gör man en riktigt kvasivetenskaplig empirisk undersökning och tittar på bodybuildingvärlden finns dessutom mer eller mindre alla typer av människor representerade på hög nivå, vilket ju stöder Fredriks poäng.

Ja det är bara spanjorerna som saknas.:D

Andreas Guiance
2010-06-04, 01:01
Ja det är bara spanjorerna som saknas.:D

Vi nöjer oss med att vara bäst på fotboll;)

Nej då...det finns faktiskt en och annan spanjor bland byggareliten också – märkligt nog:D

Langster
2010-06-04, 06:04
Att ge tipset att äta mer mat till någon som TS är som att ge en pistol till en självmordsbenägen.. Tänk efter ffs lite folk!

Självklart finns det hjälp. Kolla på de olika universiteten. Sök dig till biologerna. De kan allt med genetik och DNA

Va?
Om han tycker att han inte växer lika snabbt som andra måste det ju bero på att han äter för dåligt. Om han tyckte att han bara blev fet så vore det ju en annan femma.

Men du kanske vet något om TS som jag inte vet, jag utgår bara från den här tråden.

Sverker
2010-06-04, 06:12
Arvet är inget. Miljön är allt.


Med rätt omgivning lyfter en individ sig mentalt och fysiskt till höga nivåer. Med rätt mentorer som ger rätt feddback kan vem som helst lyfta berg.