handdator

Visa fullständig version : Ännu en schematråd, sry!


SirVictorJ
2010-06-01, 20:21
Vill ge mig på träningen mer ordentligt än vad jag tidigare gjort och undrar således hur jag skall gå till väga.

Tränat på gym i ~1,5 år, innan dess innebandy och konditionsträning ganska oseriöst. Är 18, väger 72, 180 cm lång. Legat på latsidan på senaste tiden, men jag pallrar mig iallafall till gymmet då och då till skillnad från majoriteten av mina polare.

Tidigare har jag i min enfald kört diverse 'splittar' som mina polare föreslagit, eller nåt halvkasst program jag hittat på själv där jag skiter i övningar som är tråkiga eller jobbiga att lära sig rätt teknik i. Började exempelvis med marklyft för ett par veckor sen, tyckte det verkade alldeles för jobbigt att lära sig hur man gör tidigare, men nu är det en av favoritövningarna, dock lite rädd att min teknik inte är super men lastar in på halva gymmet och pumpar utan försöker verkligen få kontakt och köra ordentligt.

Nåja, till frågan. Har inga föreställningar om att bli Brad Pitt i Fight Club om ett par månader, utan vill bara få försäkrat av några mer rutinerade att min tanke om upplägg fungerar. Tänkte köra på 3-dagarsprogrammet som finns klistrat i detta forum, har kört nåt liknande tidgare och gillat det. Utöver det har jag tänkt förbättra konditionen genom att springa två gånger i veckan. Vad sägs som det? Räcker det med två dagars konditionsträning i veckan? Slänger in en vilodag i mitten av veckan (onsdag?) och en i slutet (lördag?). Detta schema brukar ofta rekommenderas till nybörjare har jag märkt, jag har ju trots allt gymmat ett tag (klassas väl kanske som nybörjare), men det är väl ett schema som funkar för killen som nyss börjat och biffen som kört i ett par år? Måste man variera schemat, antalet set och reps och sånt eller är det bara att köra hårt och öka när man känner att det är dags?

Kosten skall givetvis skötas bättre än tidigare. Morsan är hälsorådgivare så bara jag lyssnar på henne borde det gå galant. Mitt problem är att jag gillar att supa till det, speciellt såhär på sommaren, rätt ofta. Under skoltiden blev det ofta en gång i veckan man besökte krogen (tyvärr, ogillar krogen som fan) eller en fest. Jag vet att alkohol har negativ påverkan på träningen men inte riktigt i vilken omfattning. Vet dock med mig att när jag vaknar upp efter en hård natt varken är speciellt sugen på att träna eller käka nyttigt, men vet också att jag inte kommer kunna strunta i att supa i förmån för träningen (lite kul måste man ju ha, heh :D). Kommer detta förstöra totalt?

Tack på förhand.

hejhopp79
2010-06-01, 20:25
Ja alltså, finns inte så mycket att säga egentligen. Du verkar ha hyffsad koll och träna på med styrketräning och lite konditionsträning och sköt framförallt återhämtning; kost och sömn.

Alkohol suger för styrketräning, men det förstör såklart inte allt. Beroende på hur optimal man är givetvis och vilka mål man har. Själv dricker jag en del 1 gång varje eller varannan vecka och det går bra ändå. Dricka 2 dagar i veckan eller mer känns väldigt dumt om man tränar mycket dock.

hejPaDig
2010-06-02, 12:43
vill ge mig på träningen mer ordentligt än vad jag tidigare gjort och undrar således hur jag skall gå till väga.

Tränat på gym i ~1,5 år, innan dess innebandy och konditionsträning ganska oseriöst. Är 18, väger 72, 180 cm lång. Legat på latsidan på senaste tiden, men jag pallrar mig iallafall till gymmet då och då till skillnad från majoriteten av mina polare.

Tidigare har jag i min enfald kört diverse 'splittar' som mina polare föreslagit, eller nåt halvkasst program jag hittat på själv där jag skiter i övningar som är tråkiga eller jobbiga att lära sig rätt teknik i. Började exempelvis med marklyft för ett par veckor sen, tyckte det verkade alldeles för jobbigt att lära sig hur man gör tidigare, men nu är det en av favoritövningarna, dock lite rädd att min teknik inte är super men lastar in på halva gymmet och pumpar utan försöker verkligen få kontakt och köra ordentligt.

nåja, till frågan. har inga föreställningar om att bli brad pitt i fight club om ett par månader, utan vill bara få försäkrat av några mer rutinerade att min tanke om upplägg fungerar. Tänkte köra på 3-dagarsprogrammet som finns klistrat i detta forum, har kört nåt liknande tidgare och gillat det. Utöver det har jag tänkt förbättra konditionen genom att springa två gånger i veckan. Vad sägs som det? Räcker det med två dagars konditionsträning i veckan? Slänger in en vilodag i mitten av veckan (onsdag?) och en i slutet (lördag?). Detta schema brukar ofta rekommenderas till nybörjare har jag märkt, jag har ju trots allt gymmat ett tag (klassas väl kanske som nybörjare), men det är väl ett schema som funkar för killen som nyss börjat och biffen som kört i ett par år? Måste man variera schemat, antalet set och reps och sånt eller är det bara att köra hårt och öka när man känner att det är dags?

Kosten skall givetvis skötas bättre än tidigare. Morsan är hälsorådgivare så bara jag lyssnar på henne borde det gå galant. Mitt problem är att jag gillar att supa till det, speciellt såhär på sommaren, rätt ofta. Under skoltiden blev det ofta en gång i veckan man besökte krogen (tyvärr, ogillar krogen som fan) eller en fest. Jag vet att alkohol har negativ påverkan på träningen men inte riktigt i vilken omfattning. Vet dock med mig att när jag vaknar upp efter en hård natt varken är speciellt sugen på att träna eller käka nyttigt, men vet också att jag inte kommer kunna strunta i att supa i förmån för träningen (lite kul måste man ju ha, heh :d). Kommer detta förstöra totalt?

Tack på förhand.

+1

fiskebulle
2010-06-02, 15:08
Det som är nybörjardelen utav det schemat som du tittat på är just det att det är färdigskrivet(smidigt va?), övningarna som finns i den 3-splitten är genomtänkta och lagda i rätt ordning. Om du känner att schemat är för lätt så kan du ju alltid slänga in några till set på basövningarna, skillnaden brukar bli ganska så saftig.

Angående att blanda konditionsträning med styrketräning så låter det som en utmärkt idé, däremot är det inte lika hett att göra båda aktiviteterna samma dag.

Ett förslag på upplägg(Men det går ju att lägga det hur man vill, men här har du iaf ett konkret förslag):

Mån: Styrka (Pass 1)
Tisdag: Styrka (Pass 2)
Onsdag: Kondition
Torsdag: Styrka (Pass 3)
Fredag: Vila
Lördag: Kondition
Söndag: Vila