handdator

Visa fullständig version : Hjälp! med kostupplägg

FrojkenM
2010-06-01, 15:29
Tjej strax över 20år , ~53kg, ~170cm..

Skulle någon vänlig själ vilja hjälpa mig att göra ett kostupplägg..
Har ätstörningar och har kommit långt i min kamp mot frihet o friskhet..
Jag vill behålla min nuvarande vikt men ökar gärna mer om jag vet att det är i muskler :) gärna minska lite fett..
Det händer att jag överäter ännu och det förstör min tillvaro så mkt.. därför vill jag hitta ett kostupplägg som ger mig en balans som passar så jag slipper falla in i denna matkoma som skapar olust att fortsätta kämpa.. Men jag ska, för jag vill orka träna, det är det bästa som finns och jag vill bli staark!

Just nu ser min träning, under en vecka, på ett ungf ut som följande

Löpning ~3h
Lätt styrketräning (ett helkroppsprog? med 6övn (maskin) 3x8-12 ) 2-3ggr
+ uppvärmning crosstrainer 3x10-15min
1h Afrodans ( för att leka lite ;P )
45min Yoga
45min Corepass

Övr; en del hundpromenader, nån obetydlig sväng till stan m cykeln, är arbslös/ sjukskriv så rör mig ej mkt utöver detta..tror jag

Jag anser mig kunna rätt mkt om kost men kan ej hjälpa mig själv eftersom jag är osäker på när det är ätstöringen el förnuftet som talar..

Anv. dalblads bars, whey class+ & three in one, (är detta bra produkter?) så de får gärna skrivas med :)

iMezz
2010-06-01, 16:44
Har ätstörningar och har kommit långt i min kamp mot frihet o friskhet..
Jag vill behålla min nuvarande vikt men ökar gärna mer om jag vet att det är i muskler :) gärna minska lite fett..

Vågar mig inte på att ge några kostråd, men 53 kg till 170 cm är en låg vikt. Är själv 170 men väger runt 60 och jag kämpar med att lägga på mig mer, tycker att jag ser ganska tanig ut fortfarande. Har själv haft ätstörningar så jag vet att ens egen kroppsuppfattning kanske inte alltid är som den bör. Det är jättebra att du vill bygga mer muskler, men du är nog inte i behov av att minska i fett. Ville bara säga det. Lycka till annars! :)

1684_
2010-06-01, 17:17
Vågar mig inte på att ge några kostråd, men 53 kg till 170 cm är en låg vikt. Är själv 170 men väger runt 60 och jag kämpar med att lägga på mig mer, tycker att jag ser ganska tanig ut fortfarande. Har själv haft ätstörningar så jag vet att ens egen kroppsuppfattning kanske inte alltid är som den bör. Det är jättebra att du vill bygga mer muskler, men du är nog inte i behov av att minska i fett. Ville bara säga det. Lycka till annars! :)

samma här. När jag vägde 53kg och va 170lång så var jeg benrangel... Väger nu oxå 60kg och vill uppppp *grr27*

Tycker du bara ska äta på bra, och de du e sugen på.

Pepz
2010-06-01, 17:42
alltså har du en ätstörning så behöver experthjälp inte någon tjomme som skriver ett randomschema över internet..

ta kontakt med en dietist

z_bumbi
2010-06-01, 17:48
alltså har du en ätstörning så behöver experthjälp inte någon tjomme som skriver ett randomschema över internet..

Ta kontakt med en dietist

+1

hejhopp79
2010-06-01, 20:03
Ett bra första steg mot anorexia om du redan är på god väg är definitivt att styrketräna istället för att ösa på med en massa konditionsträning som syftar till viktnedgång. Man kan inte gärna styrketräna och äta 1000 kcal om dagen för det blir helt bakvänt. Med andra ord, inse att mat är din vän och om du vill få lite mer muskler, ät helt enkelt tills du blir mätt, lagom portioner. Mät och väg inte maten men satsa på hyffsat nyttiga grejer.

Lägg till 2-3 pass helkropps-styrketräning i veckan och minska ner lite på konditionspassen. För att få muskler måste kroppen ha att bygga muskler av.

prOtotype
2010-06-01, 20:43
Du tränar väldigt mycket. Jag får det till 9 pass per vecka - jag skulle garanterat minska mängden för att ge kroppen en chans till återhämtning.

Also - ta profesionell hjälp ang kosten om det är något du inte har kontroll över. Det kanske är lätt att ordna nu men kan bli ett helvete längre fram.

FrojkenM
2010-06-01, 21:10
Det är inte bara att hitta en dietist som hjälper.. kom gärna med förslag på hur och var jag gör det.. :)

Jag är inte påväg ner, har under senaste året gått upp 9kg..

Men jag har fortfarande väldigt svårt med rutin vad gäller maten och därför ber jag om hjälp.. för att få en balans och inte vräka i mig vissa dagar (och då blir det gärna mest socker)! :whipped: hah för att kroppen fått för lite andra.. för det triggar igång mina anorextiska tankegångar och jag är så lesss..

Är bara ute efter en god uppbyggnad med mat! och det är väldigt svårt för mig ännu att gå efter någon mättnadskänsla *gah!* Vill kunna springa för det är det bästa som finns :)

Förr promenerade jag flera mil på en dag, det för att tappa i vikt, "powerwalks" är jag duktig på att undvika idag då nog även de triggar mig till de negativa tankebanorna..

jooplin
2010-06-02, 05:52
Det är inte bara att hitta en dietist som hjälper.. kom gärna med förslag på hur och var jag gör det.. :)

Jag är inte påväg ner, har under senaste året gått upp 9kg..

Men jag har fortfarande väldigt svårt med rutin vad gäller maten och därför ber jag om hjälp.. för att få en balans och inte vräka i mig vissa dagar (och då blir det gärna mest socker)! :whipped: hah för att kroppen fått för lite andra.. för det triggar igång mina anorextiska tankegångar och jag är så lesss..

Är bara ute efter en god uppbyggnad med mat! och det är väldigt svårt för mig ännu att gå efter någon mättnadskänsla *gah!* Vill kunna springa för det är det bästa som finns :)

Förr promenerade jag flera mil på en dag, det för att tappa i vikt, "powerwalks" är jag duktig på att undvika idag då nog även de triggar mig till de negativa tankebanorna..

Har du ingen vårdkontakt sedan tidigare? Annars ringer du till närmaste vårdcentral/sjukhus -dietister finns inom landstingen. Hemligheten ligger i att våga äta när hungern kommer, inte tränga bort hungern till den är så stark att den blir "okontrollerbar" -det kommer både ditt psyke och din kropp må bäst av! Och ät mat med god sammansättning, snåla inte med fett t.ex.

Lycka till!

Tolkia
2010-06-02, 07:26
+1 på Pepz och z_bumbi. Och jo, att få tag i en dietist brukar vara rätt så "bara", det finns på vårdcentralerna, kräver inte remiss och är inte dyrt. Kanske finns en hemsida för landsting/sjukvård där du bor? Titta på den för öppettider, telefonnummer, mailkontakt.

Jag gissar, baserat på det du skriver, att dina överätningsepisoder ofta beror på att du är hungrig. Det är läskigt att börja äta när man under lång tid lärt sig att svälta är det Rätta(tm) och det är fler än en anorektiker som försöker återgå till normalt ätande/normalvikt genom att äta - tada! - efter något slags bantningsmatsedel. Med påföljden att man blir skithungrig (kroppens näringsbehov är oförändrat även om hungerkänslorna inte finns där) och tappar kontrollen och tokäter.

Du behöver en vanlig matsedel - frukost, lunch. middag och mellanmål. Men, som sagt, den tycker jag att du skall kontakta en dietist för att få hjälp med.

BeautifulLeah
2010-06-07, 14:16
Hej Fröken M,
Jag är 25 år och har själv haft problem med ätstörningar i 10 år, anorexi, bulimi, hetsätningsproblematik och ortodexi. Är för närvarande fri från diagnoserna,men har fortfarande ibland själv problem med balansen i maten. Tränat under alla dessa år,och anser mig kunna en del om träning/kost i allmänhet. Har insett att sunt förnuft är det allra bästa när man vill ´finna balans.
Skriv gärna till mig om du vill ha hjälp och stöd! Det skulle vara utvecklande för mig med.

Det jag kan säga rakt av är att minska träningen,vännen. Brukar du löpa en timme,löp 30 minuter. Minska på tiden till att börja med,inte på antalet träningspass i veckan. Brukar kännas lättare då,och inte så "tomt" i tillvaron,om du tex inte arbetar. Börja där.

Maila mig gärna om du vill: zornflicka@hotmail.com

/Den andra fröken M

sweca
2010-06-08, 18:44
Jag är i samma tankar som du, haft ätstöringar och vill bort från rangel och till mer muskler :=)
Tvekar inför att ta kontakt och ta hjälp av personalen på gymmet även om dom är dietister för vill inte "få ögon" på mig och min träning.

Jag efterlyser det samma råd som dig :)

Träna är sjukt kul, men vill göra det på rätt sätt...

BeautifulLeah
2010-06-09, 09:16
Nummer 1 folks: personer med ätstörningar behöver INTE en dietist. Det är ungefär,världens sämsta idé. En dietist kommer enbart ge ytterligare listor med exakta mängder mat,i gram och dl,vilket triggar ätstörningen ÄNNU MER. Dietister använder sig till 99% av Livsmedelsverkets rekommendationer,vilket är en generalisering av hur man bör äta,rekommendationerna tar inte hänsyn till DIG,DIN historia,DINA mål osv.
En person med ätstörningar behöver först och främst en PSYKOLOG-INTE EN DIETIST. Man behöver komma till insikt VARFÖR man blivit sjuk,om det är något annat än mat/kropp som är det EGENTLIGA problemet (vilket det oftast är),och hur man kan bryta sina tankemönster,få en avslappnad inställning till mat,först och främst.

Undantaget är om man ligger på EXTEM undervikt,då måste man först få upp vikten en aning innan man kan ta itu med de underliggande problemen till ätstöningen.

Ni som inte har någon erfarenhet av ätstörningar;jag ber er,rådgiv inte dessa tjejer med kommentarer som "gå till en dietist" eller "ät mer då". Det är mer kontraproduktivt. Var hellre tysta och ge peppande kommentarer istället. Många unga tjejer som läser här på forumet kan få ännu mer snedvriden syn på mat,genom era okunniga kommentarer.