handdator

Visa fullständig version : Supplementering av Omega-3 - nödvändigt?


Dexterity
2010-06-01, 01:30
Har suttit och läst en del tidigare trådar och inlägg om Omega-3 men har inte riktigt funnit något svar på min fråga.

Enligt Livsmedelsverket bör det dagliga intaget av Omega-3 ligga på ungefär 2-3 g. Min fråga är: täcker jag mitt dagsbehov om jag låt oss säga får i mig 10-15 g vanligt smör (Milda normalsaltat), 1-3 matskedar vanlig rapsolja (Zeta rapsolja), 3-4 ägg per dag? Fet fisk äter jag sällan.

Räcker detta eller bör jag supplementera med Omega-3 tabletter?

Eddie Vedder
2010-06-01, 05:02
Milda är först och främst ett margarin och inget smör. ;) Men med det fettintaget skulle jag i alla fall inte se något fel i 2-3 kapslar fiskolja per dag. Bara för att man når upp till RDI är inte allt över det negativt.

Telles
2010-06-01, 09:37
Eddie!

Fick höra av en bekant att Linfröolja har bra inverkan på kroppsfettbalansen och att det kan gynna fettförbrännning, stämmer detta?

King Grub
2010-06-01, 09:41
Inte speciellt. Olivolja däremot har en viss påverkan på energiförbrukningen. Men ingen speciell påverkan på fettoxidationen där heller.

None of the 3 treatments exhibited significant effects on fat or carbohydrate oxidation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18702944

Dexterity
2010-06-01, 10:19
Milda är först och främst ett margarin och inget smör. ;) Men med det fettintaget skulle jag i alla fall inte se något fel i 2-3 kapslar fiskolja per dag. Bara för att man når upp till RDI är inte allt över det negativt.

Good to know :). Men kommer inte ytterligare 2-3 g innebära alltför höga dagsdoser (givet att det ovannämnda fortfarande gäller)? Finns det någon övre gräns och befinner jag mig i risk att överstiga den då?

Medveten om att detta är väldigt svårt att svara på med tanke på det lilla jag sagt om min kost.

Edit: Har även en fråga gällande D-vitamintillskott: är det överflödigt att ta D-vitamintillskott nu på sommaren givet att man får ca 20 min soljus/dag?

Edit2: Niklas, ska du träna idag föresten :)?

Eddie Vedder
2010-06-01, 10:54
Good to know :). Men kommer inte ytterligare 2-3 g innebära alltför höga dagsdoser (givet att det ovannämnda fortfarande gäller)? Finns det någon övre gräns och befinner jag mig i risk att överstiga den då?

Nej du ligger inte i någon som helst riskzon med bara 2-3 kapslar.

Edit: Har även en fråga gällande D-vitamintillskott: är det överflödigt att ta D-vitamintillskott nu på sommaren givet att man får ca 20 min soljus/dag?

Nu under sommarhalvåret lär det räcka. Men övriga året är supplementering troligtvis det bästa. Din kost lär ju inte vara så D-vitaminrik utan fet fisk heller.

Edit2: Niklas, ska du träna idag föresten :)?

Har redan gjort. Men ta sånt via PM.

hejhopp79
2010-06-01, 20:13
2-3 gram är inga problem, utan snarare närmare vad man skulle kalla en optimal dos för oss västerlänningar som ofta har en skruvad 3:6 ratio.

Själv mår jag skumt av omega-3 kapslar på något sätt, nästan någon allergisk reaktion. Flytande verkar däremot gå bra.

Sniggel
2010-06-02, 12:53
2-3 gram är inga problem, utan snarare närmare vad man skulle kalla en optimal dos för oss västerlänningar som ofta har en skruvad 3:6 ratio.

Själv mår jag skumt av omega-3 kapslar på något sätt, nästan någon allergisk reaktion. Flytande verkar däremot gå bra.

Du kanske är känslig mot ingredienserna i själva kapseln?