handdator

Visa fullständig version : nervstretch


NahojNossderfla
2010-05-31, 22:35
jag gör lite olika skonsamma nervstretch o nervglidövningar för ischiasnerven som verkar vara stel och lite inflammerad på vänster sida. Verkar ha med piriformismuskeln att göra som jag har berättat om i tidigare tråd.

Nån som vet vad som händer med nerven när jag gör detta? Blir den längre? Ökar blodflödet i den? Kan jag efter envist nervglidande få mer utrymme jäms med nerven och kanske t.o.m. luckra upp brosk, ben eller annan vävnad så den blir mindre inflammerad?
Har hållt på i några dagar, har haft skiten i säkert 3-5 år utan att veta va jag ska göra. Verkar som jag är på rätt väg iaf.

L-Sami
2010-06-01, 10:56
Nervvävnaderna är ju de strukturer som behöver mycket syre. Nerver förbrukar 20% av det inandade syret. Vid mindre grad av nerv retbarhet, använder man nervstrecht- och glidövningar för att ge nerver förutsättningar för att kunna röra sig genom en bra funktion i omkringliggande strukturer.

Inom grund neurodynamik finns det två sätt att sträcka på en nerv, tension (sträck) och sliding (glidning). Med tension sträcker du på nerven följt av att du slackar på den. Med sliding sträcker du nerven från ena ändan och slackar i den andra. Meningen är väl att du ska få ökad cirkulation och syretillförsel till nerven, samt att nerven ska kunna röra sig genom en bra funktion i omkringliggande strukturer.

Hoppas att du blev lite klokare iaf :)
Någon med större expertkunskaper inom ämnet, kan ju ge ett mer utförligt svar.

NahojNossderfla
2010-06-01, 12:02
Nervvävnaderna är ju de strukturer som behöver mycket syre. Nerver förbrukar 20% av det inandade syret. Vid mindre grad av nerv retbarhet, använder man nervstrecht- och glidövningar för att ge nerver förutsättningar för att kunna röra sig genom en bra funktion i omkringliggande strukturer.

Inom grund neurodynamik finns det två sätt att sträcka på en nerv, tension (sträck) och sliding (glidning). Med tension sträcker du på nerven följt av att du slackar på den. Med sliding sträcker du nerven från ena ändan och slackar i den andra. Meningen är väl att du ska få ökad cirkulation och syretillförsel till nerven, samt att nerven ska kunna röra sig genom en bra funktion i omkringliggande strukturer.

Hoppas att du blev lite klokare iaf :)
Någon med större expertkunskaper inom ämnet, kan ju ge ett mer utförligt svar.

Ja jag blev lite klokare nu :)
Tack!

Martin Löwgren
2010-06-01, 14:25
Jag använder mig utav av neurodynamiska övningar på mina patienter som har opererats för diskbråck och de mår väldigt bra av detta för att få ned svullnanden i nerven.

Att bara göra det på måfå utan att ha en diagnos har jag ingen erfarenhet av men känns det bra ska du fortsätta med det.

Anders Dybdahl
2010-06-01, 22:18
Nån som vet vad som händer med nerven när jag gör detta? Blir den längre? Ökar blodflödet i den? Kan jag efter envist nervglidande få mer utrymme jäms med nerven och kanske t.o.m. luckra upp brosk, ben eller annan vävnad så den blir mindre inflammerad?
Har hållt på i några dagar, har haft skiten i säkert 3-5 år utan att veta va jag ska göra. Verkar som jag är på rätt väg iaf.

En nerv som blir komprimerad (utsätts för tryck) under en längre tid blir svullen (ödem). Om svullnaden kvarstår bildas det ärrvävnad (fibros) i nervens bindväv, som permanent kan försämra nervens förmåga att klara av sträck och glidrörelser.
Typisk exempel man träffar på är patienter med återkommande "ryggskott" som upplever "korta hamstrings" på samma sida som ländryggssbesvären. Resultat av bristande rehab.