handdator

Visa fullständig version : EAA innan läggdags?


Tys0n
2010-05-31, 20:37
Hur fungerar det att inta EAA innan läggdags för att stimulera proteinsyntes över natten?

Eddie Vedder
2010-05-31, 20:39
Hur fungerar det att inta EAA innan läggdags för att stimulera proteinsyntes över natten?

Det stimulerar akut under en kort tid som alltid. Den kan omöjligt uppråthållas på de nivåerna så lång tid.

Tys0n
2010-05-31, 20:48
Var det jag misstänkte. Vad i matväg är "bäst" eller hur man säger. Proteindrink med kasein är så himla jobbigt då jag sover väldigt dåligt pga att jag blir väldigt pissnödig under natten.

Många säger att man måste äta inom loppet av en viss tid innan läggdags, men låt säga du äter 1 timme innan du går och lägger dig tex. 250 gram lövbiff.

Sorry för kanske lite luddigt svar

Eddie Vedder
2010-05-31, 20:59
Var det jag misstänkte. Vad i matväg är "bäst" eller hur man säger. Proteindrink med kasein är så himla jobbigt då jag sover väldigt dåligt pga att jag blir väldigt pissnödig under natten.

Många säger att man måste äta inom loppet av en viss tid innan läggdags, men låt säga du äter 1 timme innan du går och lägger dig tex. 250 gram lövbiff.

Sorry för kanske lite luddigt svar

Långsamt protein brukar rekommenderas för att det motverkar muskelnedbrytningen. T.ex. kasein eller kött eller kokta ägg etc. Men muskelproteinsyntesen stimuleras inte av det.

Du kan såklart äta det direkt inpå läggdags om du vill det.

Tys0n
2010-05-31, 21:22
Menade så klart muskelnedbrytningen, för den vill vi ju inte ha.. Är det så super viktigt att man äter det tätt inpå läggdags? Känns väl ändå som om de räcker inom en timme innan läggdags eller finns det någon "magisk" gräns ?

Dreas
2010-05-31, 21:32
Menade så klart muskelnedbrytningen, för den vill vi ju inte ha.. Är det så super viktigt att man äter det tätt inpå läggdags? Känns väl ändå som om de räcker inom en timme innan läggdags eller finns det någon "magisk" gräns ?Ät några 100g kvarg? Hela konceptet med nattprotein är så överdrivet.

Äter du inom en rimlig tid innan läggdags så är det lugnt.

mattilainen
2010-05-31, 21:33
Menade så klart muskelnedbrytningen, för den vill vi ju inte ha.. Är det så super viktigt att man äter det tätt inpå läggdags? Känns väl ändå som om de räcker inom en timme innan läggdags eller finns det någon "magisk" gräns ?

muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad pågår dygnet runt. Det gäller att muskeluppbyggnaden är större än nedbrytningen i längden eller totaltsett över dygnet som påverkar .