handdator

Visa fullständig version : Kaloriöverskott för styrkelyftare.


mpersson
2010-05-31, 19:04
Hur ligger styrkelyftares kaloriintag på ?
För att bygga maximalt med styrka krävs kaloriöverskott.
Jag syftar då till att med överskott blir det viktuppgång, hur ligger man då kvar i samma viktklass om man tänker långsiktigt? Krävs en deff ibland?

Pepz
2010-05-31, 21:57
nej för att bygga maximalt med muskler krävs kaloriöverskott

styrka går utmärkt att bygga utan någon särskild viktuppgång.

Visst ett överskott ger större ökningar men då får man väl byta viktklass eller precis som du säger deffa lite

chrilledude
2010-05-31, 22:00
Lånar tråden lite, då det har med samma sak att göra. Tror ni man i teorin lägger på sig mer fett om man kör 5 reps istället för 8-12reps och ligger på samma kcalintag? 8-12 bygger väl mer muskelmassa än 5 reps.

mikaelj
2010-05-31, 22:16
Lånar tråden lite, då det har med samma sak att göra. Tror ni man i teorin lägger på sig mer fett om man kör 5 reps istället för 8-12reps och ligger på samma kcalintag? 8-12 bygger väl mer muskelmassa än 5 reps.

.... och 5 reps lär nervsystemet att aktivera de muskler du har. Det är inte som att lågrep gör att du börjar bli fetare.

Eddie Vedder
2010-06-01, 07:07
Hur ligger styrkelyftares kaloriintag på ?
För att bygga maximalt med styrka krävs kaloriöverskott.
Jag syftar då till att med överskott blir det viktuppgång, hur ligger man då kvar i samma viktklass om man tänker långsiktigt? Krävs en deff ibland?

Som majoriteten av alla tävlande idrottare så är målet att alltid äta tillräckligt för att prestera. Ökningarna mäts i progression av vikter och inte muskelmassan. Alltså är inte kaloriöverskott lika viktigt även om man under perioder sannolikt kan få fördel av att käka extra mycket.

Men den periodiseringen är ju även den ur prestationssynpunkt och inte muskelmassa per se.

Förenklat uttryckt:

En byggare vill bli starkare för att mer styrka ökar förutsättningarna för att bygga mer muskler. En styrkelyftare vill ha mer muskler för att det ökar förutsättningarna att bli starkare.

creperiet
2010-06-01, 08:14
.... och 5 reps lär nervsystemet att aktivera de muskler du har. Det är inte som att lågrep gör att du börjar bli fetare.

Nej, men en mindre anabol påverkan på muskler kan vid samma energiöverskott innebära att en större fettökning.

L-Sami
2010-06-01, 09:31
Jag brukar köra minibulks mellan tävlingar brukar gå upp 2-3kg oftast, har lagt på mig en del massa med den metoden. Inför tävlingar börjar jag dieta ungefär 4 veckor innan för att klara viktklassen. Basta och svälta är inget för mig när det gäller att väga in sig i rätt klass. Det har hänt men det är någonting jag försöker undvika.

mpersson
2010-06-01, 18:03
Okej tack för svar !