handdator

Visa fullständig version : lätt, tungt, TYNGAST! hiss eller diss?


elinelinelin
2010-05-31, 18:17
Hellu!

Jag har läst och hört att variation, både i vikt och rep., är viktigt för att få ett bra resultat i muskelväxt. Jag som dessutom är #1 på att tröttna tänkte då att detta upplägg kanske skulle vara något vettigt? Eller låter det hel-knasigt och kommer resultera katastrof? :p

vecka 1: 3x12+ (lätt)
vecka 2: 3x8 (skapligt tungt)
vecka 3: 5x4 (så tungt att man knappt klarar några alls)

Jag tränar just nu rätt hård styrka 4-5 ggr/vecka. Tänkte dock kanske dra ner på det till 3 ggr/vecka och slänga in lite kondition.. Kör två muskelgrupper/pass och brukar köra 3 övningar/muskel, dvs 6 st övningar sammanlagt.

So, tror ni att det är en bra idé att köra som ovan, eller ska jag köra på som jag gör nu? :)

mikaelj
2010-05-31, 18:23
Om det du gör nu fungerar, varför ändra på det?

Annars kan du prova ett färdigknåpat program som http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

stoffer
2010-05-31, 18:40
Jag tror på att blanda repsantal under samma träningspass, ett böjpass kan se ut såhär för mig:

Set 1: 12 reps
Set 2: 8 reps
Set 3: 5 reps
Set 4: 3 reps
Set 5: 5 reps
set 6: 8 reps

Och ju färre reps, ju mer vikt självklart. Funkar för mig!

Pjotor
2010-05-31, 18:40
Tanken med tunga, lätta och medeltunga perioder är helrätt, men med så korta perioder som enstaka pass blir det svårare att se eventuella framsteg. Se i så fall till att nästkommande tunga/lätta/medeltunga pass använder högre vikter än det närmast föregående av samma typ.

Har du inte tränat så länge så är det bättre att öka vikterna från pass till pass så länge det går. Om du klarar av att öka till nästa pass finns det ingen anledning att låta bli.

eiri
2010-05-31, 18:43
så tung jag orkar innan kvalliten på övningen sviker funkar bäst för mig, isolerade och kontrollerade rörelser.

elinelinelin
2010-05-31, 19:30
Jag kör riktigt seriöst och hårt just nu faktiskt och har fram tills för ett tag sen ökat mycket i vikter, men nu är det stopp.. Känns inte det här upplägget som något bra då? För att få fart på det igen. Iofs, som någon säger, borde jag kanske ha lite längre perioder..

z_bumbi
2010-05-31, 19:55
Det funkar men finns det någon specifik anledning, utom variation, att du vill köra samma reps på alla övningar?

hejhopp79
2010-05-31, 20:04
Jag tycker periodisering är klockrent och misstänker att de flesta tycker det.

elinelinelin
2010-05-31, 21:27
Det funkar men finns det någon specifik anledning, utom variation, att du vill köra samma reps på alla övningar?

Nja alltså. Just nu kör jag typ 3x8 på alla, mest av vana och okunskap. Och ja, märker nu att det inte händer så mycket längre, därför jag vill byta. Jag är en rätt "psykisk" person och måste oftast ha ett mål att nå. Som nu kör jag till 8, ibland 9, men sen "bestämmer" jag mig för att jag inte orkar längre. Jag måste ha lite tydligare riktmärken så att säga, därför tror jag att det skulle bli bra om jag har strikt nedskrivet att vecka 23 är det 5x5 som gäller på den tyngsta vikten jag klara det på.

Men varför undrar du?

HulkH
2010-05-31, 21:47
hmmm, jag kör variation på varje pass och olikaberoende på muskel.
Dock så är det jag och det funkar bäst för mig. Tror man måste hitta sin egen väg och träna på de sätt som tränar ens egen kropp bäst :)

z_bumbi
2010-06-01, 10:03
Nja alltså. Just nu kör jag typ 3x8 på alla, mest av vana och okunskap. Och ja, märker nu att det inte händer så mycket längre, därför jag vill byta. Jag är en rätt "psykisk" person och måste oftast ha ett mål att nå. Som nu kör jag till 8, ibland 9, men sen "bestämmer" jag mig för att jag inte orkar längre. Jag måste ha lite tydligare riktmärken så att säga, därför tror jag att det skulle bli bra om jag har strikt nedskrivet att vecka 23 är det 5x5 som gäller på den tyngsta vikten jag klara det på.

Men varför undrar du?

Därför att om du vill göra framsteg så skulle jag rekommendera en mindre variation men det finns inget som säger att du inte kan variera dig mindre på vissa övningar och mer på andra.
T ex
Vecka 1
Övn1 4x5
Övn2 4x10

Vecka 2
Övn1 4x5
Övn2 2x10, 2x15

Vecka 3
Övn1 4x5
Övn2 4x15

Vecka 4
Övn1 4x8
Övn2 4x10

V 5
Ö1 4x8
Ö2 2x10, 2x15
osv

Ett sådant här upplägg förutsätter nästan att du inte går så tungt som möjligt på första övningen utan följer en plan för hur du bör öka vikterna. Har du ingen annan plan så kan din variant funka men jag skulle fundera på om du måste växla så mycket i repsen.

Fredrik_S
2010-06-01, 10:24
Hellu!

Jag har läst och hört att variation, både i vikt och rep., är viktigt för att få ett bra resultat i muskelväxt. Jag som dessutom är #1 på att tröttna tänkte då att detta upplägg kanske skulle vara något vettigt? Eller låter det hel-knasigt och kommer resultera katastrof? :p


Det där är väldigt viktigt. Exakt vad är det som får dig att tröttna. Är det för att det är trist att köra samma upplägg, är det för att det känns som att det inte händer något eller är det att inte ha en plan, eller är det att ha en plan. Är det känslan av tvånget att göra på ett speciellt sätt eller är det förvirringen av att inte veta vad man ska göra.

Alla är olika vad det är som gör att träningen är rolit/tråkig. Vissa blir beroende och älskar att skriva upp varenda set och reps medans andra tycker det är roligast att köra lite som man känner från gång till gång.

Det allra allra viktigaste är att man gör så att man tycker det är roligt.
Jag personligen offrar gärna 10% 20% eller mer av maximal styrke/muskelutveckling för att ha så roligt som möjligt. Tycker man det allra roligaste är maximal framgång är det nog bäst att följa något väl beprövat upplägg.

Turbo Rico
2010-06-01, 10:36
Det här på minner väl lite om de gamla Öjebyprogram (SL) som jag tränade på för några år sen. Då var det 3 veckor som rullade med lätta och explosiva lyft vecka 1, lite tyngre vecka 2 men fortfarande explosivt och sen gick man tungt vecka 3. Det var i framför allt böj och mark man gjorde så här, bänken var det tungt varje vecka, vill jag minnas. För att hålla sig explosiv är nog det där ett riktigt bra upplägg men frågan är hur länge man kan träna så där innan styrkeutvecklingen uteblir? 2 år har jag för mig att man säger att det kan funka sen behöver man byta ut nånting. Själv låg jag allt som ofta på 3*3 i basövningarna. Gillade det upplägget ordentligt och kommer köra det igen när det är dags för att gå tungt i ryck och stöt. Som tyngdlyftare tror jag det där är ett riktigt bra upplägg.