handdator

Visa fullständig version : Förhållande mellan muskelgrupper


wiseguy
2003-10-11, 12:54
Tjena!

Jag kommer nedan att skriva ner vilka vikter jag ungefärligt tar i olika muskelgrupper för att i hopp om att ngn av er ska ge en god syn på min frågeställning, nämligen den hur mina muskelgrupper är i styrka kontra varandra?

Har tränat i 3mån > uppehåll i 3mån, sedan 3 nya månader > uppehåll i 1 år, och nu ca 1 år med tränande i stort sett utan uppehåll.
Väger 79kg, 1.81 lång.
Då jag inte tränat så länge kanske vissa muskler utvecklas snabbare och andra tar längre tid att utveckla?

Bröst:

Plan bänk, max 125, tränar med 100-110
Lutande bänk, max 105, tränar med 90
Nedåtlutande, 47 kilos hantlar 6 reps > max
Dips, 34 kilos hantlar.

Rygg:

Kabelrodd med V handtag, 5-6 reps 100kg
Lats bakom rygg, 5-6 reps med ca 100kg
Lats framför, 5-6 reps med ca 85kg

Axlar:

Militärpress framför, 81 maxlyft, tränar med 71, kör ibland 76 då med lite hjälp.
Hantelpress, 6 reps med 30kg med mkt god kontroll, 34kilos max 6 reps > då med lite hjälp


Triceps

Bänk med smalt grepp, max 105kg
Pushdowns, 6 reps på 90kg > god kontroll
Tricepspress, vet inte riktigt, har haft probs att göra denna, men runt 55-60kg skulle jag tro.
Gör en del övningar här som är lite svåra att förklara, men känner mig stark i triceps

Biceps

Enligt vad jag tror min absolut svagaste muskel!
Med stång klara jag nog 4-6 reps på 55-60kg, men får ofta ont i underarmarna så jag kör oftast hantlar och cabelcross.
Med hantlar och då med mkt bra kontroll, 6 reps med 20-22kg, kan köra lite tyngre men då tappar jag kontroll.

Benen är jag inte oroad för så den biten skippar jag att ta upp.


Har läst en hel del om träning och dess utförande, men ärligt så känner jag mig okunnig vad det beträffar hur stark jag är i olika muskelgrupper. Hoppas att ni med god erfarenhet kan ge lys på frågan.
Tränar ganska så likt Jeff Willet och AST Sport Sciense framtagna Max OT trainingsystem. Finns att läsa om på deras hemsida, http://www.*******.se/styrke_traning/huvudsida_traning.asp

Finns det ngn måttstock att gå efter, alltså styrkan emellan ens olika muskelgrupper?
Om nu ngn av mina muskelgrupper ses som svagare, hur ska jag bäst träna den nu?

Tackar så mkt för all hjälp!

Castro
2003-10-11, 13:22
Bästa sättet att ta reda på hur din "styrkesymmetri" ser ut är väl att skumma igenom en massa träningsjournaler och se hur de flesta andra ligger till. Inte för att andra nödvändigtvis har bättre "styrkesymmetri" utan för att det måste vara det enklaste sättet att göra sig en bra uppfattning om just detta.

Bara sådär spontant skulle jag nog säga att dina bröst verkar starkare än axlarna, men jag vet inte riktigt.

Allan
2003-10-11, 14:15
Styrka och muskelutveckling sker inte symmetriskt - dvs man ökar inte lika mycket överallt hela tiden. Vissa kroppsdelar kommer att öka fortare än andra, och med det kommer givetvis att styrkan också förändras olika.
Det är jättesvårt att säga något generellt. Själv är jag intresserad av benutvecklingen hos dig eftersom det brukar vara en god indikator på styrkeutvecklingen kontra andra kroppsdelar.

Sedan behöver vi väl kanske poängtera att styrkeutveckling inte nödvändigtvis går hand i hand med muskelutveckling - satsar du på att bli stark är det en sak, vill du ha muskler är det en annan.

Du kan ju lägga upp ett par bilder i Bildforumet...


allan

Karl_alfred
2003-10-11, 15:19
Skriv vad du kör på i benövningarna som sagt annars är det svårt att säga.

Survivor
2003-10-11, 17:14
Vad kör/maxar du på i Marklyft och Knäböj?

wiseguy
2003-10-12, 09:39
Godmorgon!

Tackar för era svar!

Jag kör runt 100-120 i knäböj, men då inte max.
Bencurl runt 90 med flera reps.

Marklyft kör jag inte, har bara tränat totalt 18mån i mitt liv och har väl kanske varit lite feg där. Kör stela marklyft med hantlar då med 38kilos hantlar och 8 reps ( dock inte mye ben där )

Mvh

Fridolf
2003-10-12, 09:49
då har du ungefär samma arbetsvikter på böjen o bänken. då kan man ju säga att dina ben ligger äfter rätt mycket styrkemässigt. men de fixar du lätt kör mer ben bara

Karl_alfred
2003-10-12, 13:14
Ok då var det lättare. Kommer att gämföra alla muskler med bröst som utgångspunkt för att bedöma om du har bra "styrkesymmetri".

Benen: På tok för klena. Tycker att du borde vara i allafall ca 30 kg starkare i knäböjen.

Armar: Ser ut att vara bra med. Kanske att triceps för starka.

Axlar: är nog bra skulle jag tro.

Ryggen: Förmodligen ligger den efter. Svårt att säga eftersom du bara skrivit upp kabelövningar.

Sen tycker jag Allan uttryckte sig bra med:
"Styrka och muskelutveckling sker inte symmetriskt - dvs man ökar inte lika mycket överallt hela tiden. Vissa kroppsdelar kommer att öka fortare än andra, och med det kommer givetvis att styrkan också förändras olika.
Det är jättesvårt att säga något generellt. "

Spec^
2003-10-12, 17:59
smiter in med en fråga här!

Äre vanligt att man ökar i styrka utan att massan hänger med? Tycker jag blir starkare å starkare men vettefan om jag blivit nå större :(

Har tränat i vad blir det.. hmm 1½ år tror jag.

JAM
2003-10-12, 23:50
Originally posted by Spec^
smiter in med en fråga här!

Äre vanligt att man ökar i styrka utan att massan hänger med? Tycker jag blir starkare å starkare men vettefan om jag blivit nå större :(

Har tränat i vad blir det.. hmm 1½ år tror jag.

Tjaa... Så är det väl? Tycker själv att det kan gå ganska lång tid under vilken man ökar stadigt i styrka men inte i vikt.

emp
2003-10-13, 16:01
Sjukt va alla var starka på bänken då, tycker jag har ganska fina pattar men är svag som få i dom :)

Kör 75kg på bänken och axelpressar med 23.8kgs hantlar och böjjer över 100kg..

wiseguy
2003-10-13, 17:59
Tack igen för era svar, ska köra mer ben från och med nu och framförallt tyngre.

Emp, för det första vad väger du?
Sedan så är bänken ganska så mkt teknik enligt mig, träna på att hitta rätt andning och ett schysst grepp så du endast behöver fokusera på att trycka med all kraft du har.

Jag ska själv iväg snart och köra ett bröstpass och då ska det pressas som aldrig förr!

Ciao guys

PDS
2003-10-13, 20:42
Originally posted by emp
Sjukt va alla var starka på bänken då, tycker jag har ganska fina pattar men är svag som få i dom :)

Kör 75kg på bänken och axelpressar med 23.8kgs hantlar och böjjer över 100kg..


ofta så verkar det vara så att är man stark i benen så släpar överkroppen och tvärt om.

själv så tog jag 160kg i bänk när jag vägde under 80kg men klara knappt knäböja med samma vikt :confused:

z_bumbi
2003-10-13, 20:54
PDS: Hu rmycket bänk tränade du i förhållande till böjen då ?

MunsöHustla
2003-10-13, 21:00
Lats bakom rygg, 5-6 reps med ca 100kg
Lats framför, 5-6 reps med ca 85kg

Det där låter lite skumt i mina öron, hur kan du orka mer bakom än framför? Jag orkar typ hälften så mycket bakom som framför....

wiseguy
2003-10-13, 22:10
Jag har alltid tränat bakom nacken, får se hur jag kör på onsdag när jag kör rygg.

Sedan är det svårare att hjälpa när man kör med V handtag framför, medan det är mkt lättare att hjälpa när man kör bakom med vanligt brett grepp.

Mkt möjligt att jag kan ta mer framför med brett grepp om jag startar att träna så regelbundet. Men kör med omvänt och v grepp när jag kör framför.

/ W

PDS
2003-10-14, 21:00
Originally posted by z_bumbi
PDS: Hu rmycket bänk tränade du i förhållande till böjen då ?

Var nog rätt lika men har alltid haft lätt för bänken.
har en kompis som det är tvärt om för, 17år och mosar upp 220 i knäböj en riktig lyftkran när det gäller ben men han klarar inte ens 100 i bänken.

tittar man på resultatlistorna i SL så är det ofta man ser den som är i topp i bänken kommer långt efter i böj! Likaså är alla/många finnar grymma i marklyft :confused: (fråga inte varför)