handdator

Visa fullständig version : Enkla kycklingrecpet sökes


bygden
2010-05-31, 16:14
Söker enkla kycklingrecept utan överdrivet mycket ingredienser, som är lätta att tillaga.
Ni får mer än gärna dela med er av egna recept, hur enkla och tråkiga dom än är. Alla tips uppskattas och är välkomna, så speak up matgenier!

Fabregas
2010-05-31, 16:50
* Steka kycklingfilé + Pasta med pesto
* Steka kycklingfilé + Pasta med en schyst tomat-/pastasås
* Kycklingwok med grönsaker, cashew och lite bönor (edamame eller kidney). Kesella, thai sweet chili och vitlök som sås.
* Kycklingfilé i ugnen, med honung- och citronsmak.
* Ugnspannkaka med kyckling i.
* Dela och stek kycklingfilé i bitar, i med turk-youghurt (går säkert med kesella också), pressa i ett par vitlöksklyftor och en köttbuljongtärning.

Det var det jag kunde komma på, såhär på rak arm...

plexmar
2010-05-31, 19:27
Grillad kyckling med någon god marinad, Keso/Kvarg blandat med en klick Ajvar, grillad potatis och en god sallad.

*drool*

OneManArmy
2010-05-31, 19:30
När jag inte orkar göra annat så blir det en umm varm kycklingsallad eller vad man ska kalla den.

Skär kyckling i småbitar, stek med en lök och krydda.. på med en skvätt matlagningsgrädde och rör runt.
Häll detta över en sallad av hackad vitkål, riven morot, tomat, gurka, grönsallad och rör runt skiten.

Toppa med keso om man vill, är jävligt gött och snabbt :)

Bwall
2010-05-31, 19:52
Stekt kyckling(kryddad med salt och peppar), keso, kokta morötter+broccoli. Väldigt enkelt, väldigt gott! :)

hyenan
2010-05-31, 20:10
häll upp halva burken kokosmjölk i en gryta elr nått i med chilipasta och lite chili/currykrydda blanda runt så de blir en fin färg sen i med små kycklingbitar o sen i med resten av kokosmjölken koka tills de är färdigt kan även slänga i nån vitlöksklyfta o lite morötter eller lite bambuskott =)

HulkH
2010-05-31, 20:39
Kycklingsallad eller kycling med ris och hollandaisesås ;)

Tonto
2010-05-31, 20:45
Gjorde nyss världens enklaste middage. Kokade ris, kokade broccoli och kokade kyckling.

såhär gör du:

tina kycklingfilé. skär i bitar. koka upp vatten. lägg i kycklingen i 6-10minuter. färdigt.

nogger schwarz
2010-05-31, 20:58
Stek kyckling (hel eller tärnad) samtidigt som du steker grön-/rotsaker/frukt/svamp osv i en burk creme fraiche (i två olika stekpannor). Koka pasta/ris/potatis under tiden. Rör ihop.

Pasta carbonara går fort och funkar med kyckling.

Kycklingklubbor i ugn, låt ligga i yoghurtmarinad över natten i kylen. Billigt, enkelt, skitgott.

Arty
2010-05-31, 22:51
Svårt att göra något som inte passar till kyckling för mig :)

Brukar hacka upp rotfrukter tex morot, potatis osv och koka dom i grönsaks eller hönsbuljong för att sedan ha i kyckling efter ett tag, gärna när jag har limpa och ost hemma.

En annan lätt variant jag kör mycket är att jag ställer ungen på 200 grader och har in grönsaker och kyckling med diverse kryddor och lite vatten, soja. Om man vill ha lite mer smak kan man tex fylla kycklingfilén med pesto eller liknande, snurra bacon runt dom eller något. Allt går så snabbt och man tillbringar i stort sätt ingen tid i köket när man lagar allt i ungnen eller bara låter en gryta puttra.

Helgrillad kyckling är inte heller fel om man har den möjligheten, annars kan man ju stoppa in hela härligheten i ugnen. Bara smörja plåten och olja in kycklingen lite med kryddor och lite olja. Om man inte bryr sig om hur mycket kcal man får i sig så är det ruskigt gott med kokt fast potatis blandat med majonäs, sallad och lite bacon till grillade kycklingen, gärna med lite andra grillade grönsaker på sidan.

stikkan18
2010-06-02, 12:37
Kycklingbitar + potatissallad + hackade grönsaker > in i ett pitabröd :)

z_bumbi
2010-06-02, 15:47
Lägg två kilo fryst kycklingfile i en långpanna (ganska så stor ugn).
Strö över kryddor efter egen smak. T ex olja, soja och curry.
Sätt in ugnen på 200 grader.
Ta ut efter 30 min och se till att bitarna inte ligger ovanpå varandra.
15 min senare dra på grillen på full värme och ta ut när bitarna fått lite färg.

Servera med ris och grönsaker.
Pasta med grönsaker
Ugnsrostad potatis och grönsaker.

Lyxkyckling
Täck botten av en långpanna med strimlad lök, krossade vitlöksklyftor och strimlade morötter.
Lägg på 2 kg fryst kycklingfile
Krydda
200 grader
Grilla

Gör en sås av grönsakerna och ev spad i långpannan.

Servera med osv.