handdator

Visa fullständig version : Kettlebells - Hjälp att komma igång


freddeL
2010-05-31, 14:11
Hallå!

Jag är en kille på 20 år som har gymmat sen jag var 16 (till och från). Tränar på gymmet 4 dagar i veckan och spelar fotboll & innebandy. Jag funderar på att börja lägga om min träning och har hört mycket gott om Kettlebells som jag tänkte använda för att komplettera min träning.

Så jag har nu en del frågor.

För att komma igång och bilda mig en egen uppfattning om vad jag ska göra funderar jag på att skaffa info om KB och såg boken Enter The Kettlebell av Pavel Tsatsoulin (Eller något sånt). Är det en bra bok och klarar man sig med bara den?

Vilka Kettlebells bör man köpa? Tänker nog köpa en 16 kg att börja med och kanske en 20 eller 24. Det finns en hel del olika har jag sett så jag tänkte kolla om det finns några rekomendationer där ute?

Jag kommer fortsätta träna på gymmet och tänkte träna med KB lite vid sidan om. Min tanke bakom att börja använda KB är för att bli uthålligare, starkare och framförallt mer rippad än vad jag är nu.

Finns det någon där ute som kan peka mig i rätt riktning?

emi23j
2010-05-31, 14:18
Hallå!

Jag är en kille på 20 år som har gymmat sen jag var 16 (till och från). Tränar på gymmet 4 dagar i veckan och spelar fotboll & innebandy. Jag funderar på att börja lägga om min träning och har hört mycket gott om Kettlebells som jag tänkte använda för att komplettera min träning.

Så jag har nu en del frågor.

För att komma igång och bilda mig en egen uppfattning om vad jag ska göra funderar jag på att skaffa info om KB och såg boken Enter The Kettlebell av Pavel Tsatsoulin (Eller något sånt). Är det en bra bok och klarar man sig med bara den?

Vilka Kettlebells bör man köpa? Tänker nog köpa en 16 kg att börja med och kanske en 20 eller 24. Det finns en hel del olika har jag sett så jag tänkte kolla om det finns några rekomendationer där ute?

Jag kommer fortsätta träna på gymmet och tänkte träna med KB lite vid sidan om. Min tanke bakom att börja använda KB är för att bli uthålligare, starkare och framförallt mer rippad än vad jag är nu.

Finns det någon där ute som kan peka mig i rätt riktning?


Utifrån de målen som du uppger (och jag antar att du vill få en bättre fotbollsfysik av träningen) så finns det egentligen inte anledning att börja köra kettlebell träning vid sidan om gymträningen och fotbollen. Det finns effektivare träningssätt om målet är en bättre fotbollsfysik.
Dock kan det givetvis vara roligt och fördelaktigt att inkludera kettlebell övningar i den vanliga gymträningen.

Att använda kettlebells för att bli rippad är ju också ett ganska intressant synsätt. Det som gör dig rippad är att minska din kroppsfett %. Det finns som sagt effektivare metoder för detta än kettlebell träning.

Nu låter det kanske som att jag ratar kettlebell träning helt och hållet men så är inte fallet. Jag tycker kettlebells är lysande och använder dem själv. Men att inkorporera ett kettlebellträning utöver din vanliga gymträning och fotbollsträning är troligtvis inte någon bra idé.

killenigrillen
2010-05-31, 14:23
Kan hålla med om att det kan bli mycket träning om du ska fortsätta köra gymträning, kettlebells och fotboll.
Jag diggar kettlebells som fasen och har samma vikter hemma som du tänkt beställa, jag köpte gymleco men rekommenderar inte deras kettlebells, små och skrovliga handtag=blåsor.
Kolla in kanske eleikos istället.
Pavel är en av de stor inom KB. Det finns även sånna som Steve Maxwell, Steve Cotter, Scott Sonnon osv.
Skulle tipsa om att kolla instruktionsvideos åtminstone så du får ett hum om hur övningarna går till.
Börja med basövningar som dubbelsving, enhandssving, turkish getup, snatch, clean and press.

krellik
2010-05-31, 15:57
Enter the kettlebell + youtube är en utmärkt grund (förutsatt att du kan ta dig till vad som skrivs i boken samt går ut försiktigt).

Kettlebell fanaterna kommer hävda att du kommer dö en plågsam död långsamt om du inte går deras 2 timmars certifiering för 2000kr för att svinga en kula... Gärna följt av lite privatlektioner.

debbe
2010-05-31, 16:18
Jag köpte kettlebells ett par år sedan. Började med en 24kg vilken var för tung att lära sig med.

Köpte då en 12kg som jag tränade varje dag med tills tekniker satt. Kör nu på 24an var & varannan dag. Det är roligt att kasta dom så dom snurrar och sen fånga etc etc. Lär sig nytt och blir bättre varje gång.


Jag hade inte köpt någon bok då videos på youtube visar dig bättre och billigare =)

Hemi
2010-05-31, 16:27
En del av övningarna går att göra utan "kettlebells", med andra saker. En gammal snarkande hund t ex. En vanlig hantel går i vissa fall bra. Vändingar inte, de förlorar poängen.

freddeL
2010-05-31, 16:28
Förstår att det ser ut som att jag kommer träna ihjäl mig, men så är inte fallet. Jag var bara inte tydlig nog.

Gymmet kommer jag dra ner på om jag börjar med KB. Och fotbollen glömde jag säga är i ett ytterst mediokert lag. Vi spelar i 6an och har två träningar i veckan, i ett väldigt dåligt tempo. Inget man brukar känna sig spyfärdig av om jag säger så.

Jag har läst och hört att KB ska vara väldigt bra för fettförbränning, samtidigt som man får styrka och explosivitet, det var därför jag tänkte bli mer rippad av det, istället för att ta typ promenader, löpning osv. Är det en dålig idé eller har jag lite rätt i det jag säger?

Min tanke om hur jag ska träna ser ut såhär ungefär:

3 gympass
2 fotbollsträningar
2 KB pass

Det skulle ge ett pass om dagen utslaget på en vecka.

En annan anledning till att jag vill testa KB är för att helt enkelt få lite variation på min träning.

Tror ni det skulle fungera?

emi23j
2010-05-31, 20:49
Förstår att det ser ut som att jag kommer träna ihjäl mig, men så är inte fallet. Jag var bara inte tydlig nog.

Gymmet kommer jag dra ner på om jag börjar med KB. Och fotbollen glömde jag säga är i ett ytterst mediokert lag. Vi spelar i 6an och har två träningar i veckan, i ett väldigt dåligt tempo. Inget man brukar känna sig spyfärdig av om jag säger så.

Jag har läst och hört att KB ska vara väldigt bra för fettförbränning, samtidigt som man får styrka och explosivitet, det var därför jag tänkte bli mer rippad av det, istället för att ta typ promenader, löpning osv. Är det en dålig idé eller har jag lite rätt i det jag säger?

Min tanke om hur jag ska träna ser ut såhär ungefär:

3 gympass
2 fotbollsträningar
2 KB pass

Det skulle ge ett pass om dagen utslaget på en vecka.

En annan anledning till att jag vill testa KB är för att helt enkelt få lite variation på min träning.

Tror ni det skulle fungera?

Det beror ju givetvis på vad du jämför med. Som all-round träning är kettlebell säkert väldigt bra och du kommer säkert få en bättre träningsstatus av att köra med KB. Hur du kommer gå framåt är svårt att säga, alltså vilka egenskaper du kommer utveckla. det beror mycket på hur du lägger upp din träning. Men för att träna explosivitet är det långt ifrån optimalt på grund av att man ofta använder ett stort antal repetitioner, samma kan man också säga för maxstyrka.

Jag förstår givetvis varför du vill börja med KB det verkar vara ett väldigt bra träningsform.

Om jag förstår dig rätt så är dina mål enligt följande?:
1. Bli rippad.
2. Bli starkare
3. Bli explosivare.

Om de är dina mål så finns det bättre och effektivare träningsformer än rena kettlebell pass.

freddeL
2010-05-31, 23:26
Det beror ju givetvis på vad du jämför med. Som all-round träning är kettlebell säkert väldigt bra och du kommer säkert få en bättre träningsstatus av att köra med KB. Hur du kommer gå framåt är svårt att säga, alltså vilka egenskaper du kommer utveckla. det beror mycket på hur du lägger upp din träning. Men för att träna explosivitet är det långt ifrån optimalt på grund av att man ofta använder ett stort antal repetitioner, samma kan man också säga för maxstyrka.

Jag förstår givetvis varför du vill börja med KB det verkar vara ett väldigt bra träningsform.

Om jag förstår dig rätt så är dina mål enligt följande?:
1. Bli rippad.
2. Bli starkare
3. Bli explosivare.

Om de är dina mål så finns det bättre och effektivare träningsformer än rena kettlebell pass.


Du har förstått mig ganska rätt med mina mål. Det är förvisso det som är målen med all min träning.

Men jag förstår ju också att KB inte är någon mirakelkur för just dom ändamålen, men att det som du säger är bra allround träning och kan hjälpa en del på många områden, och kanske framförallt träna muskler som inte får samma mängd träning när man kör sina vanliga gympass.
Nog om det iaf, det må finnas bättre vägar men jag är grymt sugen på KB.

Du råkar inte sitta på några tips för en nybörjare?

Jag har kollat runt en del på Youtube och det verkar vara ganska avancerat ändå, kan tänka mig att det tar ett ganska bra tag att få bra utförande i typ Turkish Get Up osv.

killenigrillen
2010-06-01, 07:11
I en av de flertal videos jag lagt vantarna på om KB påstås det att man ska göra 50 "nakna" turkish getups för vardera hand innan man går vidare till getups med KB.

Kanske lite överdrivet men det är extremt mycket teknik i KB, har sett folk på gymmet där jag tränar köra helt otroliga övningar som helt tar bort nyttan med KB, folk som kör med krummade ryggar hit o dit osv.

Skulle rekommendera att du i alla fall känner att du vet hur du ska röra dig om du ska satsa på getups, det är en sjukt bra övning nämligen.
Börja med en kopp med vatten i handen och se om du kan hålla den utan att spilla vattnet genom en hel getup, svårare än man kan tro.

freddeL
2010-06-02, 12:42
I en av de flertal videos jag lagt vantarna på om KB påstås det att man ska göra 50 "nakna" turkish getups för vardera hand innan man går vidare till getups med KB.

Kanske lite överdrivet men det är extremt mycket teknik i KB, har sett folk på gymmet där jag tränar köra helt otroliga övningar som helt tar bort nyttan med KB, folk som kör med krummade ryggar hit o dit osv.

Skulle rekommendera att du i alla fall känner att du vet hur du ska röra dig om du ska satsa på getups, det är en sjukt bra övning nämligen.
Börja med en kopp med vatten i handen och se om du kan hålla den utan att spilla vattnet genom en hel getup, svårare än man kan tro.

Låter vettigt.

Vilka övningar brukar ni ha i era KB pass? Försöker ni träna vissa muskelgrupper eller kör ni helkroppspass varje gång?

killenigrillen
2010-06-02, 14:18
Det är inte riktigt så jag tänker då jag kör KB. Det är sällan du isolerar någon muskel överhuvudtaget inom KB. Möjligtvis när man kör pressar som fokuserar mer på axlar men grundtanken med kettlebells är väl att träna en rörelse och inte en specifik muskelgrupp så att säga.
Sedan att man kan använda kettlebells i viss mån på samma sätt som "vanlig" styrketräning är ju en annan femma, skulle det vara ditt mål rekommenderar jag att du använder dig av traditionell gymutrustning istället.
http://www.youtube.com/watch?v=9rs0zxwX9HM
Här ser du ett så kallat "complex", ett vanligt träningssätt inom KB.

freddeL
2010-06-02, 22:58
Såg väldigt intressant ut, och är nog ganska precis det jag vill göra för att komplettera mitt gymschema.

Hur brukar du träna? Alltså, övningar, set, reps osv?
Försöker samla på mig så mycket info som möjligt, men känner nog att lite literatur skulle kunna vara på sin plats, alternativt någon bra hemsida.. verkar dock svårt att hitta någon riktigt bra sida då man googlar.