handdator

Visa fullständig version : Mat som inte är mättande för länge?


maxiimous
2010-05-31, 13:13
Hejsan!

Har tränat under en kortare period och nu tycker jag det är tid för att ta det på allvar!

Jag har gjort upp ett måltidsschema som kommer att ligga 500kcal över mitt vanliga intag.

Eftersom jag inte är den personen som vräker i mig mat i vanliga fall undrar jag om ni har några tips på bra mat som inte håller en mätt alldeles för länge.

Adama
2010-05-31, 13:15
McDonalds... mätt max 1 timme efter det, oavsett vad jag ätit där ;)

Numse
2010-05-31, 13:17
Makrill i tomatsås och pasta är ett bra alternativ.

maxiimous
2010-05-31, 13:20
McDonalds... mätt max 1 timme efter det, oavsett vad jag ätit där ;)

Nu var jag ju ute efter bra mat ;), om du inte menar salladen dem har..

maxiimous
2010-05-31, 13:21
Makrill i tomatsås och pasta är ett bra alternativ.

Det är vad jag brukar äta i vanliga fall :), härligt!

mikaelj
2010-05-31, 13:22
Vad är det dåliga med McDonaldsmat? Hamburgare = kolhydrater, kött och protein.

Numse
2010-05-31, 13:27
Det är vad jag brukar äta i vanliga fall :), härligt!

Gott, fortsätt med det :)

Angående Donken. Jag mår sällan bra efter att ha ätit där. Tappar energi fort.. dunno why

Adama
2010-05-31, 13:29
BicMac e helt okay, jag brukar dock skippa pommes ... och ta morötter istället. Det som är bra med en BigMac är att man vet att den innehåller ca 530 kcal och 27 gram protein (och hyfsad god hehe).

Joe Hardgainer
2010-05-31, 13:51
Släng på lite fett i maten bara. Smör på mackan, smör i maten, smör i gröten u name it . Behövs inte så mycket ändring då ;)

Eddie Vedder
2010-05-31, 13:54
Vill du inte bli mätt så är ju mitt tips bröd i alla fall. Jag kan ju bara utgå från mig själv dock.

Men bröd i alla dess former, oavsett hur grovt, ger ingen mättnad överhuvudtaget. Försöker jag äta mig mätt på bröd hinner magsmärtorna komma före så jag måste sluta innan dess att jag hunnit bli mätt.

Insulinus
2010-05-31, 14:24
Håller med Eddie om brödet!

Rostade mackor av typen formfranska och liknande mättar ju tills man reser sig från bordet då man är hungrig igen. :)

Nils.R
2010-05-31, 14:30
Fiskbullar och potatis.
Köp fiskbullar i buljong, laga egen bechamel-sås.
Mosa ihop allt till "barnmat" och ös på mängder med curry.
Det kan man äta massor och åter massor av.

mikaelj
2010-05-31, 14:33
Håller med Eddie om brödet!

Rostade mackor av typen formfranska och liknande mättar ju tills man reser sig från bordet då man är hungrig igen. :)

Flingor, typ Special-K, är en höjdare. Gärna i chokladmjölk!

Gör susen för ens HbA1c också...

Bendermannen
2010-05-31, 14:42
Rostade mackor av typen formfranska och liknande mättar ju tills man reser sig från bordet då man är hungrig igen. :)

hehe! så sant! :)

NiCrue
2010-05-31, 15:00
Rostade mackor av typen formfranska och liknande mättar ju tills man reser sig från bordet då man är hungrig igen. :)

Åh, rostat bröd... Barndomen i ett brödstycke *drool*
Förövrigt ett ypperligt förslag på "mindre mättande" mat :thumbup:

Ser man bara till att bygga upp ett härligt "ätarflow" så kan man med all säkerhet vräka i sig sjuka mängder bröd, bara för att timmen senare börja på nu kula ;)

robertcop
2010-05-31, 15:05
+1 på bröd som alla andra säger. även snabbkokad pasta och nudlar.

Buck
2010-05-31, 15:06
För mig mättar bröd ganska bra, svårare med flytande/"halvflytande" föda för mig personligen. Typ yoghurt/fil/gröt.

NiCrue
2010-05-31, 15:34
För mig mättar bröd ganska bra, svårare med flytande/"halvflytande" föda för mig personligen. Typ yoghurt/fil/gröt.

+1

Start+yoghurt/mjölk är ju också ett säkert kort! Bara att lassa in :D

Sjoba
2010-05-31, 15:41
Bröd alternativt flingor.

En skål special-K är awesome, ungefär 400kcal, en del järn o.s.v. och mycket snabba kolhydrater.

kalajset
2010-05-31, 17:14
Går jag till mig själv, (något annat är ju iofs svårt), så mättar (havregryns)gröt väldigt dåligt. Visst, det är svårt att äta några större mängder på en gång, mättar otroligt bra för stunden, men några få timmar senare är det dags för hunger igen. Håller mig mättare längre på t ex fyra skivor rostat, vitt ful-bröd med valfritt pålägg.

"Nackdelen" med gröten sett till TS syfte är de få kalorierna. Vill man ha mat som mättar dåligt, men med många kalorier tycker jag flytande föda är överlägset. Den hemmagjorda gainerklassikern på mjölk, havregryn, litet kakao/strösocker, samt ev. en skvätt rapsolja i fungerar väldigt bra för ändamålet.

kalaskonrad
2010-05-31, 18:18
Går jag till mig själv, (något annat är ju iofs svårt), så mättar (havregryns)gröt väldigt dåligt. Visst, det är svårt att äta några större mängder på en gång, mättar otroligt bra för stunden, men några få timmar senare är det dags för hunger igen. Håller mig mättare längre på t ex fyra skivor rostat, vitt ful-bröd med valfritt pålägg.

"Nackdelen" med gröten sett till TS syfte är de få kalorierna. Vill man ha mat som mättar dåligt, men med många kalorier tycker jag flytande föda är överlägset. Den hemmagjorda gainerklassikern på mjölk, havregryn, litet kakao/strösocker, samt ev. en skvätt rapsolja i fungerar väldigt bra för ändamålet.

Alla är olika, just havregrynsgröten är någonting jag klarar av att sätta i mig sjuka mängder utav innan jag blir mätt :D Ett kul tips om äter mycket havregrynsgröt/pasta så är det att koka detta med mjölk istället för vatten! Riktigt gott och man ökar kalorierna ganska mycket (stuvade makaroner är väl någonting de flesta har ätit någon gång dock)

1684_
2010-05-31, 19:01
Ostkaka, korvgröt risgryn..

Patarei
2010-06-01, 12:18
Havregrynsgröt mättar mig väldigt dåligt. En, två timmar efter jag ätit min gröt kan jag känna enorm hunger.
Smörgåsar däremot står jag mig väldigt bra på. Jag kan äta tre, fyra smörgåsar med ytterst lite smör samt någon tunn kasslerskiva på och stå mig sex, åtta timmar.

Eddie Vedder
2010-06-01, 16:19
Havregrynsgröt mättar mig väldigt dåligt. En, två timmar efter jag ätit min gröt kan jag känna enorm hunger.
Smörgåsar däremot står jag mig väldigt bra på. Jag kan äta tre, fyra smörgåsar med ytterst lite smör samt någon tunn kasslerskiva på och stå mig sex, åtta timmar.

Är kalorimängden densamma?

Känns spontant som att fyra mackor med smör och skinka borde motsvara en rejäl grötportion.

Patarei
2010-06-02, 15:29
Är kalorimängden densamma?

Känns spontant som att fyra mackor med smör och skinka borde motsvara en rejäl grötportion.

Jag brukar ha två deciliter havregryn samt en halv deciliter yoghurt i min gröt. Blir väl lite drygt 300 kcal?

Smörgåsarna ligger väl på ungefär samma kalorimängd.

Men även om jag äter det dubbla i gröt så står jag mig inte lika länge som om jag hade ätit smörgåsarna. Vet inte vad det kan bero på.