handdator

Visa fullständig version : Fenomenet PB (personbästa).


Piranha
2010-05-31, 11:36
Jag har studerat träningsdagböcker på kolo ett tag.

Vad som slår mig är hur det radas upp personbästa i nästan varje pass.
Vad är ett PB?

Att göra 5 reps på 60 kilo, och nästa pass göra 5,5 reps (PB)
Eller att istället göra 6 reps på 55 kg för att göra ytterligare ett (PB)


Man kan således sätta nya PB i stort sett varje set bara genom att ändra vikt eller utförande.

Skall vi kanske dra det hela steget längre?
Varför inte ha olika PB för olika gym, så kan man skriva PB bara genom att bänka 60 kg för 99e gången bara att man gör det på ett nytt gym (ja där är ju förutsättningarna annorlunda).



Summering: Skärp er !!!!!!!


PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Kurash
2010-05-31, 11:38
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Precis min definition också.

hahavaffan
2010-05-31, 11:39
Skärp dig. Man kan alltså inte ha ett personbästa på t.ex. milen på löpbandet, hammercurl osv? Ok.

D Andersson
2010-05-31, 11:41
Summering: Skärp er !!!!!!!


Summering: Det där inlägget var PB.

mikaelj
2010-05-31, 11:43
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Kan man inte spåra progression i annat än 1RM? Vad föreslår du att man använder för term för att avgöra huruvida man blivit starkare eller svagare i t ex 5x5?
"Tyngsta vikten någonsin på den här set-rep-kombinationen", TVNPDHSRK!

Jag tycker att det är nyttigt att veta hur jag utvecklas i 1, 3 och 5RM samt för vissa övningar maxrep.

Adama
2010-05-31, 11:43
Jag tycker jag har gjort ett pb när jag lyft en vikt jag aldrig har haft på stången förrut, sen kan det ju hända att jag kanske orkar fler reps än ett. Jag testar aldrig 1RM.

L-Sami
2010-05-31, 11:44
Uppmärksamma PBs är ett bra sätt se att det händer saker med träningen, vilket i sig är motivationshöjande.

130kg finsk sisu
2010-05-31, 11:45
JAg är totalt motsatt mot Pirre här. PB är allt. Det kan t.o.m vara att man vägde 124kg och gör 5x220kg i bänkpress. Nästa passs gör jag 5x220 men väger 123,8kg. Då är det PB. :)

Ashenshugar777
2010-05-31, 11:46
Att gå från 5 reps till 6 reps. Om det är max så har man ökat sin personbästa av hur många reps man kan göra. Reps är också progression & därmed ett personbästa.

Vet inte varför jag tar posten seriöst dock.. somebody please tell me? :confused:

Piranha
2010-05-31, 11:50
Poängen är den att det verkar som folk kompromissar vikt och urtförande enbart i syfta att få skriva in ett PB i boken.

mikaelj
2010-05-31, 11:52
Poängen är den att det verkar som folk kompromissar vikt och urtförande enbart i syfta att få skriva in ett PB i boken.

Du förutsätter att folk tränar enbart för att få uppmärksamhet och ryggdunkande.

Kurash
2010-05-31, 11:53
Kan man inte spåra progression i annat än 1RM? Vad föreslår du att man använder för term för att avgöra huruvida man blivit starkare eller svagare i t ex 5x5?
"Tyngsta vikten någonsin på den här set-rep-kombinationen", TVNPDHSRK!

Jag tycker att det är nyttigt att veta hur jag utvecklas i 1, 3 och 5RM samt för vissa övningar maxrep.

Jag spårar progression genom "beräknade max" enligt Wendlers formel vikt*reps*0.033+vikt, men väntar med att ropa PB tills jag pressat en maxvikt. Men om man har som mål med träningen att göra ett visst antal reps på en given vikt förstår jag om att man kan se det som ett pb när man gör fler än passet innan.

Piranha
2010-05-31, 11:53
Du förutsätter att folk tränar enbart för att få uppmärksamhet och ryggdunkande.

Ungefär, och vad är det roliga i att verkligen känna man bättrat sig och få skriva det i dagboken.

När man redan varje dag slår nya rekord.

EkarN
2010-05-31, 11:54
Varje gång jag kan köra ett visst repantal på en ökad vikt så har jag gjort ett pb. Jag kan ha ökat t.ex mitt 8RM, eller mitt 1RM, det är samma princip.

MrBoris
2010-05-31, 11:55
Ungefär, och vad är det roliga i att verkligen känna man bättrat sig och få skriva det i dagboken.

När man redan varje dag slår nya rekord.

Jag håller med Piranha här, men vissa har tydliga behov av bekräftelse helt enkelt, om det är så genom bilder på sig själv eller genom att skriva PB!!!111 i dagboken. Inte för att jag inte är en av dem

mikaelj
2010-05-31, 11:56
Jag spårar progression genom "beräknade max" enligt Wendlers formel vikt*reps*0.033+vikt, men väntar med att ropa PB tills jag pressat en maxvikt.

OK, vi gör som Skuggan och skriver "alltimehigh" istället. Då kanske Piranha blir nöjd?

Men om man har som mål med träningen att göra ett visst antal reps på en given vikt förstår jag om att man kan se det som ett pb när man gör fler än passet innan.

Det gör ju du också, via omräkningen från <foo>RM till 1RM.

Jag tycker det kräver en omröstning. Vad skall personbästa i sina arbetsset (icke-1RM) heta? Mitt förslag är TVNPDHSRK.

När man redan varje dag slår nya rekord.

Nya PB för att man är awesome, helt enkelt.

Jag känner mig träffad eftersom jag ökat linjärt senaste månaderna och noterat det i min träningsjournal. Att veta att jag gjort bättre ifrån mig än förra gången är vad som driver min träning. Men någonstans kommer progressionen att avstanna. Då blir det inte PB varje pass.

So? Min värld kommer inte gå under för det. Jag ser inte riktigt problemet du ser. Vaknat på fel sida?

mangs
2010-05-31, 11:58
Jag kan ju lite stolt konstatera att jag en gång i uråldern var den förste som hade med PB i min träningsjournal på Kolozzeum. :)

Jag använde det i övningar som jag körde kontinuerligt och där jag lyfte tyngre än tidigare enligt Kurash metod ovan. Skillnaden var att jag skrev PB så ofta jag kunde.

PB



PB


PB



PB

Piranha
2010-05-31, 12:05
Jag föreslår vi skapar en tråd för att locka ut de värsta PB jägarna för att sen bannlysa dem.

Förslag på detta är att gillra fälla i form tävling för att hypa fram ev PB tendenser.

Som tex: SM i tandborstning eller hur lagar jag middag snabbast eller optimera dina morgonrutiner.

Piranha
2010-05-31, 12:05
Jag kan ju lite stolt konstatera att jag en gång i uråldern var den förste som hade med PB i min träningsjournal på Kolozzeum. :)

Jag använde det i övningar som jag körde kontinuerligt och där jag lyfte tyngre än tidigare enligt Kurash metod ovan. Skillnaden var att jag skrev PB så ofta jag kunde.

PB



PB


PB



PB

Ja du borde näckas och hängas ut på allmän plats och stenas.

Kurash
2010-05-31, 12:06
OK, vi gör som Skuggan och skriver "alltimehigh" istället. Då kanske Piranha blir nöjd?

Det gör ju du också, via omräkningen från <foo>RM till 1RM.

Jag tycker det kräver en omröstning. Vad skall personbästa i sina arbetsset (icke-1RM) heta? Mitt förslag är TVNPDHSRK.

Nya PB för att man är awesome, helt enkelt.

Jag känner mig träffad eftersom jag ökat linjärt senaste månaderna och noterat det i min träningsjournal. Att veta att jag gjort bättre ifrån mig än förra gången är vad som driver min träning. Men någonstans kommer progressionen att avstanna. Då blir det inte PB varje pass.

So?

Alltså, man kan ju ha mål med sin träning, och kartlägga vägen till dessa mål utan att hävda personbästa hela tiden. Vi lägger nog helt enkelt olika värderingar i begreppet. Det verkar som vissa har målet att få skriva PB varje pass, och ändrar reps/vikt/utförande/övning tills de lyckas överträffa sig själva på något sätt. För mig är 1RM i B/B/M det enda som betyder något, frågar någon vad jag tar i bänk svarar jag 135, inte 5x5 på 100.

Piranha
2010-05-31, 12:10
Jag känner mig träffad eftersom jag ökat linjärt senaste månaderna och noterat det i min träningsjournal. Att veta att jag gjort bättre ifrån mig än förra gången är vad som driver min träning. Men någonstans kommer progressionen att avstanna. Då blir det inte PB varje pass.

So? Min värld kommer inte gå under för det. Jag ser inte riktigt problemet du ser. Vaknat på fel sida?


Nejdå, detta är allmänt så ta inte allt überseriöst.

Men jag ser många lura sig själva att sätta nya rekord när man sen slår det över en persiod har de inte ökat ett skit, utan snarare gått bakåt. Trots en miljard nya PB's.

Man borde tycker jag, sätta sina prestationer i relevans till tidigare prestationer i samma utförande i samma övning under samma förutsättningar. Som att tex öka antalet reps eller vikt. men behålla nån form av bas.

Säg du går från 5 reps på 50 kg i bänk till 6 reps på 50 kg = förbätting
eller 5 reps på 50kg till 5 reps på 55k = förbättring

från 5 reps på 50 kg till 7 reps på 45 kg = WTF ????

mikaelj
2010-05-31, 12:11
Alltså, man kan ju ha mål med sin träning, och kartlägga vägen till dessa mål utan att hävda personbästa hela tiden.

OK, så om man tar 100 5x5 och nästa pass 102,5 5x5 får man inte skriva PB efter, utan måste räkna om det till 1RM och skriva "= 113 PB" och "= 115 PB"? Eller som Skuggan och använda ordet "alltimehigh"? Förslag emottages dubbelplusbra.

Vi lägger nog helt enkelt olika värderingar i begreppet. Det verkar som vissa har målet att få skriva PB varje pass, och ändrar reps/vikt/utförande/övning tills de lyckas överträffa sig själva på något sätt.

Ja, vi har nog olika värderingar i begreppet. Med reps och set konstant och ökad vikt, är det ändå inte bättre än samma konfiguration med lägre vikt?

För mig är 1RM i B/B/M det enda som betyder något, frågar någon vad jag tar i bänk svarar jag 135, inte 5x5 på 100.

Så gör du. Andra gör annorlunda. Jag tycker inte att någon av dem är fel.

Nejdå, detta är allmänt så ta inte allt überseriöst.

:-(

Men jag ser många lura sig själva att sätta nya rekord när man sen slår det över en persiod har de inte ökat ett skit, utan snarare gått bakåt. Trots en miljard nya PB's.

Man borde tycker jag, sätta sina prestationer i relevans till tidigare prestationer i samma utförande i samma övning under samma förutsättningar. Som att tex öka antalet reps eller vikt. men behålla nån form av bas.

Ja, definitivt.

Säg du går från 5 reps på 50 kg i bänk till 6 reps på 50 kg = förbätting
eller 5 reps på 50kg till 5 reps på 55k = förbättring

från 5 reps på 50 kg till 7 reps på 45 kg = WTF ????

Ja, då är jag med på vad du menar. Instämmer. Har bara inte själv sett det i någon journal, så jag blev förbryllad av ditt roidande.

elo_
2010-05-31, 12:14
jag för bok på alla övningar från 1RM till 15RM. Gör jag fler reps på samma vikt eller mer vikt på samma reps i en övning så är det pers - och pers är pers. Har jag gjort ett pers så har jag blivit starkare och det om det.

Detta följer jag med fyra övningar: stående militärpress, marklyft, bänkpress och knäböj. Egen vikt håller jag inte reda på för tillfället.

Det som är roligt med 5/3/1 är att man får slå en djäkla massa PB hela tiden.

Såhär skriver Jim Wendler (let it be known!):
Break Personal Records (PR’s)
This is where the fun of this – and any – program begins and ends. This program allows you to break a wide variety of rep records throughout the entire year. Most people live and die by their 1-rep max. To me, this is foolish and shortsighted. If your squat goes from 225x6 to 225x9,you’ve gotten stronger. If you keep setting and breaking rep records, you’ll get stronger. Don’t get stuck just trying to increase your one rep max. If you keep breaking your rep records, it’ll go up. There’s also a simple way of comparing rep maxes that I’ll explain later. Breaking personal records is a great motivator, and it’s also a great way to add some excitement into your training. When you do this, the sets and reps carry much more meaning. There’s something on the line. You’ll have greater focus and purpose in your training. You’ll no longer have to just do a set of 5 reps. You’ll focus on beating the number and beating the weight.

Piranha
2010-05-31, 12:14
Alltså, man kan ju ha mål med sin träning, och kartlägga vägen till dessa mål utan att hävda personbästa hela tiden. Vi lägger nog helt enkelt olika värderingar i begreppet. Det verkar som vissa har målet att få skriva PB varje pass, och ändrar reps/vikt/utförande/övning tills de lyckas överträffa sig själva på något sätt. För mig är 1RM i B/B/M det enda som betyder något, frågar någon vad jag tar i bänk svarar jag 135, inte 5x5 på 100.



LOL

Eller jag tar 10 reps på 100 i bänk.

Men igår tog jag 9 reps på 100 i bänk, men jag vägde 2 kilo mindre själv.

Vad är bättre vad är bäst?

Kalla det OB = Onödigt Bästa

Timme
2010-05-31, 12:15
PB är för mig när man gör ett tyngre arbete än man tidigare gjort i den övning. Man kan göra PB i chins, i JM press, i mark, i böj. i smalbänk, i dips. Ja i princip vilken övning som helst. Sätter man 3 reps på 120 i floorpress och senare gör en 10 på 110 så är den 10an definitivt PB.

Sätter man senare en singel på 140 så är det också ett PB.

bertbert
2010-05-31, 12:16
Jag tycker nog det är trådstartaren som ska skärpa sig.

För att utvecklas måste man flytta fram gränserna. Att notera att man gör det - oavsett vilken övning, repsintervall, eller vikt det handlar - innebär att man noterar att träningen går framåt.

Bara för att det stor PB ofta i en journal innebär inte att alla kompromissar med utförandet.

För egen del begränsar jag pb till bänk, mark, böj, press, hantelpress, chins, dips, raka mark, GM, hantelrodd, sittande rodd, latsdrag, tricepspress i olika varianter och bicepcurl. Jag begränsar även repsintervallet till 1-20. Det blir med andra inte så många PB.

Timme
2010-05-31, 12:17
JAg är totalt motsatt mot Pirre här. PB är allt. Det kan t.o.m vara att man vägde 124kg och gör 5x220kg i bänkpress. Nästa passs gör jag 5x220 men väger 123,8kg. Då är det PB. :)

helt med dig Freddi!

bertbert
2010-05-31, 12:17
Men jag ser många lura sig själva att sätta nya rekord när man sen slår det över en persiod har de inte ökat ett skit, utan snarare gått bakåt. Trots en miljard nya PB's.


Kan du ge exempel på detta. Tack.

Timme
2010-05-31, 12:18
Poängen är den att det verkar som folk kompromissar vikt och urtförande enbart i syfta att få skriva in ett PB i boken.

och det är definitivt fel. Att sätta PB i cablecross är inte okej tex.

Berguven
2010-05-31, 12:19
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Att man bara får göra personbästa i tre av dig bestämda övningar är så retarderat att jag blir lite ställd.

Stråhle
2010-05-31, 12:20
LOL

Eller jag tar 10 reps på 100 i bänk.

Men igår tog jag 9 reps på 100 i bänk, men jag vägde 2 kilo mindre själv.

Vad är bättre vad är bäst?

Kalla det OB = Onödigt Bästa
Det ska jag börja använda! :cool:

Brukar dock inte skriva med alla "onödiga" PBn, utan bara det jag känner mig extra nöjd med.*flex*

Timme
2010-05-31, 12:21
Det tyngsta jag gjort i raw bänk någonsin är 2x132,5 så det är mitt PB. Maxade aldrig när ja var som starkast. Nu jobbar jag mig upp till samma styrka men på 9kg lättare kroppsvikt.

Osten80
2010-05-31, 12:22
Att man bara får göra personbästa i tre av dig bestämda övningar är så retarderat att jag blir lite ställd.

Haha, ja, det här var verkligen ett lågvattenmärke.

O_Wao
2010-05-31, 12:23
eller optimera dina morgonrutiner.

Låter som helt normalt typ A-beteende.:cool:

saab900
2010-05-31, 12:24
Jag har studerat träningsdagböcker på kolo ett tag.

Vad som slår mig är hur det radas upp personbästa i nästan varje pass.
Vad är ett PB?

Att göra 5 reps på 60 kilo, och nästa pass göra 5,5 reps (PB)
Eller att istället göra 6 reps på 55 kg för att göra ytterligare ett (PB)


Man kan således sätta nya PB i stort sett varje set bara genom att ändra vikt eller utförande.

Skall vi kanske dra det hela steget längre?
Varför inte ha olika PB för olika gym, så kan man skriva PB bara genom att bänka 60 kg för 99e gången bara att man gör det på ett nytt gym (ja där är ju förutsättningarna annorlunda).



Summering: Skärp er !!!!!!!


PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Det finns reps-pb och vikt-pb. Oavsett om det är på ett nytt gym. Själv anser jag att det bara går att diskutera PB när det gäller fria vikter då olika maskiner är just olika. Två smith-maskiner av samma fabrikat och modell kan ju t ex vara avsevärt olika i belastningen om den ena nyss är rengjord och inoljad och den andra inte.

Själv är jag fortfarande på den nivån att jag höjer vikter frekvent, ofta varje vecka, men definitivt varje månad. Ligger jag på överskott slår jag i stort sett alltid reps-pb i övningarna varje pass.

Kurash
2010-05-31, 12:25
OK, så om man tar 100 5x5 och nästa pass 102,5 5x5 får man inte skriva PB efter, utan måste räkna om det till 1RM och skriva "= 113 PB" och "= 115 PB"? Eller som Skuggan och använda ordet "alltimehigh"? Förslag emottages dubbelplusbra.

Ja, vi har nog olika värderingar i begreppet. Med reps och set konstant och ökad vikt, är det ändå inte bättre än samma konfiguration med lägre vikt?

Så gör du. Andra gör annorlunda. Jag tycker inte att någon av dem är fel.

Alla FÅR göra precis som dom vill, vilket jag menade när jag sa att vi lägger olika värderingar. Jag säger bara vad jag gör och hur jag definerar PB. Jag skriver inte mina beräknade max efter varje pass, jag matar in dem i excel och och försöker ha en positiv derivata på kurvan i pivotdiagramet. Men jag kan inte ärligt säga att jag blivit bättre på bänkpress förrän jag lyft en vikt som jag aldrig lyft innan.

Klein
2010-05-31, 12:26
Jag tycker det ska finnas två krav för personbästa i andra sammanhang än 1 repmax:

1. Man gick till absolut failure i de set eller det set man använder som referens.
2. Man kör fler reps på samma vikt som i referensen eller gör minst lika många reps på en högre vikt.

O_Wao
2010-05-31, 12:28
Man borde tycker jag, sätta sina prestationer i relevans till tidigare prestationer i samma utförande i samma övning under samma förutsättningar. Som att tex öka antalet reps eller vikt. men behålla nån form av bas.


det är väl implicit i fenomenet personbästa? Eller är jag naiv då?

Att ändra jämförelsebasen hela tiden gör ju att man ljuger för sig själv om sin träningsprogression. Att man orkar 7 reps på 45 när man tar 5x50 är ju inget mysterium, men det är definitivt inget PB.

Piranha
2010-05-31, 12:28
Jag tycker det ska finnas två krav för personbästa i andra sammanhang än 1 repmax:

1. Man gick till absolut failure i de set eller det set man använder som referens.
2. Man kör fler reps på samma vikt som i referensen eller gör minst lika många reps på en högre vikt.

Egenligen finns där inga krav alls vilket är ganska uppenbart i många trådar.

Villket gör att inga bästa känns trovärdiga när de levereras 4 st per pass.

Fabregas
2010-05-31, 12:29
Att man bara får göra personbästa i tre av dig bestämda övningar är så retarderat att jag blir lite ställd.

Plusetta!

mikaelj
2010-05-31, 12:31
Att ändra jämförelsebasen hela tiden gör ju att man ljuger för sig själv om sin träningsprogression. Att man orkar 7 reps på 45 när man tar 5x50 är ju inget mysterium, men det är definitivt inget PB.

Precis. Om man skall hävda personbästa på någon annan uppställning än den man brukar göra (3x8, 5x5, ...) får man räkna om det till 1RM först och sedan se om det faktiskt var tyngre än sist.

Men vem gör så? Låter ju heldumt. Det är ju inte bara att ljuga för sig själv, det är helt inkorrekt.

Kurash
2010-05-31, 12:34
Precis. Om man skall hävda personbästa på någon annan uppställning än den man brukar göra (3x8, 5x5, ...) får man räkna om det till 1RM först och sedan se om det faktiskt var tyngre än sist.

Men vem gör så? Låter ju heldumt. Det är ju inte bara att ljuga för sig själv, det är helt inkorrekt.

SJÄLVKLART kan man räkna om en reppsad vikt till 1RM och använda denna siffra för att spåra sin utveckling. Den kommer inte vara korrekt på något sätt, men ger en hyfsad indikation på dagsformen. Men att kalla det PB håller jag med om är lögn.

stevebc
2010-05-31, 12:56
Poängen är den att det verkar som folk kompromissar vikt och urtförande enbart i syfta att få skriva in ett PB i boken.En usel taktik i träningsprogressiv synpunkt, men det förekommer nog.

Själv snittar jag kanske ett PB var tioende pass. Vissa PB är mer intressanta än andra: PB i 1RM i knäböj eller PB i stångcurl?

mangs
2010-05-31, 13:02
Jag tycker att reps omräknade till 1RPM som blir en högre siffra är någon form av utveckling och kan betecknas som PB. Däremot skall det ju även vara på en träningsvikt som ligger på max utifrån vad man "normalt" lyfter. Dvs om jag normalt sett kör treor på 100 kilo och ett pass går ner och kör 20reps på 90kg så är det inte PB. Däremot om jag köra en fyra på 100kg.


Sedan kan man ju lägga in variabler till när under passet man kör respektive övning samt den egna kroppsvikten. Man gör ju liksom inte PB på sitt tredje arbetsset i en viss övning när man lyfter 3 reps istället för två när man i arbetsset som vanligt lyfte fem (med samma vikt).

Däremot kan jag tycka det är lite fräckt om man kan lyfta lika tungt i någon basövning som när man tidigare vägde 10kg mer. Jag skulle dock inte räkna det som PB utan det som jag ser är mer alltimehigh omräknat till 1rep-maximum.


Nu är det dock länge sedan jag kollade på PB överhuvudtaget men så tyckte/tycker jag fortfarande och jag har rätt till min åsikt. ;)

O_Wao
2010-05-31, 13:08
Det här med att räkna om till 1RM verkar ju fruktansvärt onödigt, framförallt eftersom det inte är rimligt att ens 1RM ens går att utföra? Även om man orkar 5x50 i bänkpress finns det väl inte mer än en teoretisk möjlighet att utföra motsvarande 1RM*?



*Det här ska jag väl dock inte uttrycka mig tvärsäkert om eftersom jag inte vet hur man räknar ut det.

martikainen
2010-05-31, 13:09
Sandlåda !!!*popcorn*

mikaelj
2010-05-31, 13:11
Det här med att räkna om till 1RM verkar ju fruktansvärt onödigt, framförallt eftersom det inte är rimligt att ens 1RM ens går att utföra? Även om man orkar 5x50 i bänkpress finns det väl inte mer än en teoretisk möjlighet att utföra motsvarande 1RM*?

*Det här ska jag väl dock inte uttrycka mig tvärsäkert om eftersom jag inte vet hur man räknar ut det.

5 rep överförs bra för mig. http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Adama
2010-05-31, 13:17
Är det ens värt att gaffla om det här? ;)

KniveN
2010-05-31, 13:17
Egenligen finns där inga krav alls vilket är ganska uppenbart i många trådar.

Villket gör att inga bästa känns trovärdiga när de levereras 4 st per pass.

Typ såhär *screwy*

Trots en usel start på träningen (träffade fel människor) fick jag hela SJU PB

Bröstpressmaskin
2 plattor, 15 reps

Bänkpressmaskin
3 plattor, 15 reps
4 plattor, 7½ reps

Roddmaskin
6 plattor, 15 reps

Sittande rodd
61,5 kg, 12reps

Stående rodd
20 kg, 12 reps

Skivstångsdrag/T-bar
22,5 kg (+stång), 13 reps

PB-passet 14/7 :)

Chinshiss
Nr. 6/4 PB!!!
Nr. 5/4 (Negativa) PB!!!

Dipshiss
Nr. 6/4 PB!!!
Nr. 5/5 (negativa) PB!!!


Axelpressmaskin
Nr. 2/18 PB!!!

Liggande hantellyft
2/16 PB!!!

L-Sami
2010-05-31, 13:20
och det är definitivt fel. Att sätta PB i cablecross är inte okej tex.

I Bodypump då, är det okej att sätta PB? :D

Action Fighter
2010-05-31, 13:24
Tror egentligen Pirre är irriterad(eller vad jag ska kalla det) för att man skriver PB när det egentligen inte är det utan bara en högre vikt med sämre utförande. Håller definitivt med om att kanske lite för många tummar på utförandet bara för att få skriva in det PB i sin journal.

För mig är ett personbästa när man utför övningen med samma form och strikthet men med högre vikt eller fler repetitioner. Sen får man beakta att många har olika uppfattningar av vad strikt form och bra utförande är. Vissa anser t.ex. att ett godkänt utförande i bänkpress inte behöver vara ned till bröstet. Sammanfattningsvis kan man säga: Pics or it didn't happen! ;)

Edit: Är det inte lite svårt att sätta PB i negativa chins? Om man inte tar tid så nedgången är lika lång varje pass vilket jag tvivlar på att folk gör. Förstår inte vem som har ett behov av att sätta PB i negativa då det inte säger särskilt mycket heller.

prOtotype
2010-05-31, 13:29
PB enligt Prototype: Mer vikt, mer reps eller tangera tidigare rekord på en lägre kroppsvikt om man deffar. Alternativt nytt rekord tidsmässigt i en statisk övning. Vilken övning det är har inte betydelse. Men man måste ha en rimlig måttstock från tidigare.

Själv tänker jag börja använda PB överallt i min journal nu.

LillSkalman
2010-05-31, 13:33
om så folk på ett udda sätt får till ett Random-PB på ett träningspass och sen bokför det i logggen på kollo för att få ryggdunk,
vad finns det som ens bevisar att de gjorde det PBt? Om folk skulle skriva bara för att "skryta/flexa" på internet och tumma på sanningen på "riktiga" PB så kan de likagärna ljuga om allt annat.
Det är ju internet trots allt. Allt är ljug så orka reta uppsig ;-)

L Johnsson
2010-05-31, 13:37
Är det ens värt att gaffla om det här? ;)

Score!:D

fiskebulle
2010-05-31, 13:39
Är det ens värt att gaffla om det här? ;)

Det ända vettiga hittills i denna tråd.

Vem bryr sig? Om ni måste vara elitistiska så var det, men måste man då ta ut det utöver glada amatörer som gillar att få beröm för vad de lyckats med?

creperiet
2010-05-31, 13:39
JAg är totalt motsatt mot Pirre här. PB är allt. Det kan t.o.m vara att man vägde 124kg och gör 5x220kg i bänkpress. Nästa passs gör jag 5x220 men väger 123,8kg. Då är det PB. :)

Åh, viktindex-PB! Fan va gött att en världsmästare är på samma linje!:)

Nitrometan
2010-05-31, 13:41
Pirre, fan vilken bra tråd! *flex*

Du har startat många bra trådar. Men detta är helt klart en av de bättre du har startat.

Kolla bara hur den har utvecklats. :thumbup:

Piranha
2010-05-31, 14:45
Pirre, fan vilken bra tråd! *flex*

Du har startat många bra trådar. Men detta är helt klart en av de bättre du har startat.

Kolla bara hur den har utvecklats. :thumbup:

He he, det gäller att hitta den där finnen (läs acne) i röven och klämma på den, så hettar det till lite :)

Linnet
2010-05-31, 14:52
jag tycker nog det är trådstartaren som ska skärpa sig.

För att utvecklas måste man flytta fram gränserna. Att notera att man gör det - oavsett vilken övning, repsintervall, eller vikt det handlar - innebär att man noterar att träningen går framåt.

Bara för att det stor pb ofta i en journal innebär inte att alla kompromissar med utförandet.



+1

champion
2010-05-31, 14:54
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.



Där är svaret enligt mig!

Madame
2010-05-31, 14:55
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

I princip ja, men det kan ju vara så att man siktar på högreps i nån övning. Säg att man tränar inför fitness five, då är det ju rätt intressant om man orkade göra fler reps än nånsin innan på en viss vikt, således blir det ett PB, inte sant? *popcorn* :)

Pendelous
2010-05-31, 14:58
Håller med TS.

Men tycker även att övningar som militärpress, chins och dips borde räknas med.

Sjoba
2010-05-31, 14:59
Pirre: satsar du på VM-guld i bänkpress? :D


Personligen märker jag mest saker som jag är nöjd med som PB.
1RM är alltid PB, men om man t.ex. klarar en extra repetition på den vikten man alltid bara klarar 5 reps på, eller ett set mer med den vikten man alltid bara pallar 2 set med, ja då räknar jag det som PB.

Om man dock klarar 2 extra repetitioner i t.ex. biceps-curl genom att svinga upp vikterna hela setet, då är det inte PB.

Piranha
2010-05-31, 15:00
I princip ja, men det kan ju vara så att man siktar på högreps i nån övning. Säg att man tränar inför fitness five, då är det ju rätt intressant om man orkade göra fler reps än nånsin innan på en viss vikt, således blir det ett PB, inte sant? *popcorn* :)

Ponera du gör 10 chins på måndag (Arne Persson godkända)
vägandes 62 kg

Fredag, du kör 10 chins (Arne godkända) med en kv på 64 kg. Är detta ett PB ?

Linnet
2010-05-31, 15:01
Kan vi inte göra så att alla helt enkelt ansöker om PB hos TS innan det räknas, jag tänker att innan man skriver PB i sin journal så PM:ar man helt enkelt Piranha.

Piranha
2010-05-31, 15:02
Pirre: satsar du på VM-guld i bänkpress? :D


Personligen märker jag mest saker som jag är nöjd med som PB.
1RM är alltid PB, men om man t.ex. klarar en extra repetition på den vikten man alltid bara klarar 5 reps på, eller ett set mer med den vikten man alltid bara pallar 2 set med, ja då räknar jag det som PB.

Om man dock klarar 2 extra repetitioner i t.ex. biceps-curl genom att svinga upp vikterna hela setet, då är det inte PB.

Ha ha ha, jag räknar inte ens reps, eller skriver träningsdagbok.

bertbert
2010-05-31, 15:02
Kan vi inte göra så att alla helt enkelt ansöker om PB hos TS innan det räknas, jag tänker att innan man skriver PB i sin journal så PM:ar man helt enkelt Piranha.

Det kan man göra. Han vill ha en ansökan per övning, varje ansökan i tre exemplar.

Det går bra per PM!
:D

joasimo
2010-05-31, 15:03
Håller med, görs PB på allt.. själv är jag glad om det finns ett PB per halvår i min journal :D

Kurash
2010-05-31, 15:04
Det kan man göra. Han vill ha en ansökan per övning, varje ansökan i tre exemplar.

Det går bra per PM!
:D

Per övning och repsantal. 15 godkända övningar, intervallet 1-20 reps. Dvs 300 möjliga PB!

Madame
2010-05-31, 15:06
Ponera du gör 10 chins på måndag (Arne Persson godkända)
vägandes 62 kg

Fredag, du kör 10 chins (Arne godkända) med en kv på 64 kg. Är detta ett PB ?

Nej, för mig är det inte det. 10 chins är 10 chins, däremot noterar jag vikten och blir glad att jag bibehållit repstalet trots högre vikt, och tänker good job, madame! GJM!
Ja det ska jag fan börja med att skriva i min journal :D
GJM!!!1

Piranha
2010-05-31, 15:06
Nej, för mig är det inte det. 10 chins är 10 chins, däremot noterar jag vikten och blir glad att jag bibehållit repstalet trots högre vikt, och tänker good job, madame! GJM!
Ja det ska jag fan börja med att skriva i min journal :D
GJM!!!1

Aiit, funkar.

krellik
2010-05-31, 15:09
Progression är progression, man kan slita lika mycket för att öka från 5 reps på en vikt till 10 reps som man kan göra för att höja sitt max med 2.5kg...

Vidare om man tränar för en annan styrkekvalitet som uthållighet så kan det vara mer relevant att skriva sitt personbästa på att man ökat repetitioner då...

Eller kör man gammal hederlig 20 rep breathing squat på knäböjen och är glad som ett troll att man ökat vad man klarar på 20 rep på grisknäböj med 20kg...

Eller kör man Jim Wendlers 5-3-1 program och så -ska- man glädjas över sina reps pb (viktig del av programmet)...
Eller någon av de andra mängderna av skäll för varför man kan ha reps pb.
Och klart fan man har rätt att bli glad för om man en gång i tiden klarade 200kg i bänkpress men man vägde 140kg när man gjorde det, klart fan man kan få bli glad för att man gör det på 110kg..

Allt det känns glasklart, frågan är varför du Pirre blir arg för att folk fokuserar på att köra progressiv träning, varför bli upprörd över att folk blir glada över framgång i gymmet? Må det vara en cm extra på biceps, reps pb, att man kan springa längre utan att ens snittpuls höjs eller vad det nu är för faktor man brinner för att förbättra.

För faktum är att tränar man progressivt så tränar man bättre än 90% av folken på gymmen som går runt och menlöst söker pump utan någon djupare plan.

Piranha
2010-05-31, 15:14
Progression är progression, man kan slita lika mycket för att öka från 5 reps på en vikt till 10 reps som man kan göra för att höja sitt max med 2.5kg...

Vidare om man tränar för en annan styrkekvalitet som uthållighet så kan det vara mer relevant att skriva sitt personbästa på att man ökat repetitioner då...

Eller kör man gammal hederlig 20 rep breathing squat på knäböjen och är glad som ett troll att man ökat vad man klarar på 20 rep på grisknäböj med 20kg...

Eller kör man Jim Wendlers 5-3-1 program och så -ska- man glädjas över sina reps pb (viktig del av programmet)...
Eller någon av de andra mängderna av skäll för varför man kan ha reps pb.
Och klart fan man har rätt att bli glad för om man en gång i tiden klarade 200kg i bänkpress men man vägde 140kg när man gjorde det, klart fan man kan få bli glad för att man gör det på 110kg..

Allt det känns glasklart, frågan är varför du Pirre blir arg för att folk fokuserar på att köra progressiv träning, varför bli upprörd över att folk blir glada över framgång i gymmet? Må det vara en cm extra på biceps, reps pb, att man kan springa längre utan att ens snittpuls höjs eller vad det nu är för faktor man brinner för att förbättra.

För faktum är att tränar man progressivt så tränar man bättre än 90% av folken på gymmen som går runt och menlöst söker pump utan någon djupare plan.


Men herregud, jag har inte sagt inte glädjs åt folks framgångar på gymet och lägger du dem orden i munnen så ljuger du och inget annat.

Vad jag säger är att det råder en enorm inflation i mängden PB där ute i träningsdagböckerna och det känns som folk alternerar sin utföranden för att få skriva PB i böckerna och få ryggdunkande. När de väl görs en fin framgång försvinner den i mängden "bullshit" PB som kantar sida upp och sida ner i dagböckerna.

Linnet
2010-05-31, 15:19
Hur hänger detta ihop? Du har säkert en poäng, men gick ut så hårt att du sköt dig själv i foten.


PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

Men herregud, jag har inte sagt jag inte gläds åt folks framgångar på gymet och lägger du dem orden i munnen så ljuger du och inget annat.

Vad jag säger är att det råder en enorm inflation i mängden PB där ute i träningsdagböckerna och det känns som folk alternerar sin utföranden för att få skriva PB i böckerna och få ryggdunkande. När de väl görs en fin framgång försvinner den i mängden "bullshit" PB som kantar sida upp och sida ner i dagböckerna.

mangs
2010-05-31, 15:20
På sätt och vis indikerar ju mängden PBs hur långt ifrån sin toppform man är. Ds, dsto fler PBs du slår desto sämre i form är du. Personer som nått riktigt långt slår PBs kanske som bäst en gång på årsbasis med lite tur.

Piranha
2010-05-31, 15:22
Hur hänger detta ihop? Du har säkert en poäng, men gick ut så hårt att du sköt dig själv i foten.

Nej skillnaden är er definition av PB och min.

Det är ingen fastslagen term... kapish?

krellik
2010-05-31, 15:27
Men herregud, jag har inte sagt inte glädjs åt folks framgångar på gymet och lägger du dem orden i munnen så ljuger du och inget annat.

Vad jag säger är att det råder en enorm inflation i mängden PB där ute i träningsdagböckerna och det känns som folk alternerar sin utföranden för att få skriva PB i böckerna och få ryggdunkande. När de väl görs en fin framgång försvinner den i mängden "bullshit" PB som kantar sida upp och sida ner i dagböckerna.

Nej jag vet att du är en skön lirare så jag förstår att du gläds åt folks framgångar på gymmet, det är enbart vad du skrev jag utgår ifrån.

Finns inget i uttrycket personbästa som antyder att det enbart ska handla om maxlyft och jag hävdar att det inte är ett praktiskt förhållningssätt.

Om någon skadar sig på ett maxlyft för att göra ett pb är det negativt och om någon ser ut som en ostbåge för att sätta ett reps pb så är det negativt, inget av det påverkar det faktum att ha olika former av benchmarks är positivt. Vissa trivs inte ens att testa sitt 1 reps max, även dessa måste naturligtvis kunna glädjas över sina framgångar.

clinteastwood
2010-05-31, 15:29
Har man dålig självkänsla så är det okej, annars är det aldrig okej( man ska aldrig vara nöjd)!!!

Piranha
2010-05-31, 15:29
Nej jag vet att du är en skön lirare så jag förstår att du gläds åt folks framgångar på gymmet, det är enbart vad du skrev jag utgår ifrån.

Finns inget i uttrycket personbästa som antyder att det enbart ska handla om maxlyft och jag hävdar att det inte är ett praktiskt förhållningssätt.

Om någon skadar sig på ett maxlyft för att göra ett pb är det negativt och om någon ser ut som en ostbåge för att sätta ett reps pb så är det negativt, inget av det påverkar det faktum att ha olika former av benchmarks är positivt. Vissa trivs inte ens att testa sitt 1 reps max, även dessa måste naturligtvis kunna glädjas över sina framgångar.

Det är synd att "pb" är 2 bokstäver och sökpreferenserna i databasen kräver 3 tecken, annars kunde jag backat med statistik :D och lagt upp en top 10 lista.

Rockhard
2010-05-31, 15:33
PB mäts i spegeln, inte bland vikterna.

Sjoba
2010-05-31, 15:34
Frågan är; kan man applicera termen "PB" på allt?

Igår är jag t.ex. helt säker på att jag satta personbästa i att äta så lite kalorier som möjligt på nuvarande kroppsvikt.

Sjoba
2010-05-31, 15:34
PB mäts i spegeln, inte bland vikterna.

Tror inte en styrkelyftare håller med.

Piranha
2010-05-31, 15:35
Jag föreslår ett PB ransonerings system.

Här får du 10 PB kuponger som är giltliga 2010.

Använd dem väl.

:D

krellik
2010-05-31, 15:38
Jag menar tävlar man i athletic fitness måste ett personbästa på x reps i chins och dip vara mer relevant än max i mark...

Är man löpare är ett personbästa på en viss distans mer relevant än ens max i bänk...

Är man boxare och behöver uthålliga axlar så är ett PR i armhävningar möjligen mer relevant än ett max PR i Böj...

Kombinerat med det faktum att det finns några erkänt stabila program som tex just 5-3-1 som prioriterar reps PR som viktig faktor (Wendler har en lång utläggning i boken där han roidar om att reps PR betyder att man blivit "starkare" och han tycker det är lika viktigt som ens max PR) gör att din post känns lite missriktad, även fast jag tror att intentionerna är goda;)

Piranha
2010-05-31, 15:40
Jag menar tävlar man i athletic fitness måste ett personbästa på x reps i chins och dip vara mer relevant än max i mark...

Är man löpare är ett personbästa på en viss distans mer relevant än ens max i bänk...

Är man boxare och behöver uthålliga axlar så är ett PR i armhävningar möjligen mer relevant än ett max PR i Böj...

Kombinerat med det faktum att det finns några erkänt stabila program som tex just 5-3-1 som prioriterar reps PR som viktig faktor (Wendler har en lång utläggning i boken där han roidar om att reps PR betyder att man blivit "starkare" och han tycker det är lika viktigt som ens max PR) gör att din post känns lite missriktad, även fast jag tror att intentionerna är goda;)

Man måste bre på lite extra om budskapet skall gå fram (och skapa intressant diskussuion).

Linnet
2010-05-31, 15:41
Nej skillnaden är er definition av PB och min.

Det är ingen fastslagen term... kapish?

Så då kan vi enas om att du är ute i ogjort väder. :thumbup:

Piranha
2010-05-31, 15:42
Så då kan vi enas om att du är ute i ogjort väder. :thumbup:

Nej :D

krellik
2010-05-31, 15:43
Man måste bre på lite extra om budskapet skall gå fram (och skapa intressant diskussuion).

Aight det köper jag rakt av:hbang:

Sjoba
2010-05-31, 15:45
Så då kan vi enas om att du är ute i ogjort väder. :thumbup:

Care to elaborate?

Tycker det framgår väldigt tydligt att Pirre varken är 100% seriös eller klankar ner på någon.
Dock framgår hans åsikt bra, och man kan ju helt klart se hans poäng.

prOtotype
2010-05-31, 15:54
Pirre, fan vilken bra tråd! *flex*

Du har startat många bra trådar. Men detta är helt klart en av de bättre du har startat.

Kolla bara hur den har utvecklats. :thumbup:

Kanske ett PB i trådstart för Piranha?

Timme
2010-05-31, 16:03
I Bodypump då, är det okej att sätta PB? :D

yes!

Linnet
2010-05-31, 16:16
Care to elaborate?

Tycker det framgår väldigt tydligt att Pirre varken är 100% seriös eller klankar ner på någon.
Dock framgår hans åsikt bra, och man kan ju helt klart se hans poäng.

Att samtidigt hävda en PB-definition, säga att vissa medlemmar har fel definition, för att sedan säga att denna definition är relativ när han pressas går inte ihop.. Då har man målat in sig i ett hörn.
Jag tycker Pirre verkar vara en skön lirare och inser även jag att han inte är 100% seriös. Men spikar man sina teser dogmatiskt så får man vänta sig lite motstånd.. :devil:

Stoltz
2010-05-31, 16:25
Samtidigt som jag förstår precis vad Pirre menar, s har jag lite svårt att inte se dessa som PBn.

Återkommer efter nästa maxning och ser vad jag tycker då.

Onigiri
2010-05-31, 16:36
Om vi tänker såhär: Kan det vara på sådant vis att Piranha är gammal, vresig och arg och inte har varit i närheten av ett personbästa sedan vintern 2004?

Flykt
2010-05-31, 16:40
Frågan är; kan man applicera termen "PB" på allt?

Igår är jag t.ex. helt säker på att jag satta personbästa i att äta så lite kalorier som möjligt på nuvarande kroppsvikt.
Givetvis. Ett personbästa är väl det bästa man har gjort inom en specifik gren/whatever.
Hur Piranha kan vara så bitter och inte förstå att om man för första gången klarar 5x100 i bänkpress är ett personbästa förstår jag ej.

Piranha
2010-05-31, 16:40
Om vi tänker såhär: Kan det vara på sådant vis att Piranha är gammal, vresig och arg och inte har varit i närheten av ett personbästa sedan vintern 2004?

Ha ha ha, du har så rätt men du får gå längre bak än 2004, jag har inte vart stark nånsin egentligen.

Men du får gå så långt som till förra millenniumet för att finna ett PB på mig.

Sjoba
2010-05-31, 16:55
Ha ha ha, du har så rätt men du får gå längre bak än 2004, jag har inte vart stark nånsin egentligen.

Men du får gå så långt som till förra millenniumet för att finna ett PB på mig.

Du fick ett PB i trådstartning nyss, räknas inte det? :smash:

Pepz
2010-05-31, 16:57
jag försöker sätta PB för att Piranha ska berömma mig.......

har inte hänt hittills ;)

Krampus
2010-05-31, 16:59
Ha ha ha, du har så rätt men du får gå längre bak än 2004, jag har inte vart stark nånsin egentligen.

Men du får gå så långt som till förra millenniumet för att finna ett PB på mig.

Klart att du är stark.

bigtraps
2010-05-31, 17:54
Riktiga PB eller pers som jag föredrar att kalla det sätter man i rejäla manliga övningar. Exempel på såna: Bänk, mark, böj frampå och bakpå, stående press,hacklift med stång
Vem fan orkar bry sig om pushdown, cablecross, latsdrag etc?

von huff
2010-05-31, 18:00
Orkar ej bry mig om att skriva upp pb i alla skitövningar.I marklyft ,bänkpress och militärpress kan man nångång tänka att man gjorde reps pb men pb skulle man ju annars kunna göra varje pass.

Torsk_ole
2010-05-31, 18:08
De som skriver PB ofta kanske är nybörjare?

I vilket fall som helst, vem bryr sig?

Typ så här

*Å nej! Nu blommar löken, han har gjorde PB i handstående fickpingis iklädd tyrolerkläder*

Pics or it didn´t happen säger jag bara. :D

Stoltz
2010-05-31, 18:10
När jag hade journal stod PB för "Piranha Banjo", ett uttryck med lätt sexuell underton men ändå indikation att det var lite speciellt det som skett.

Arf Pingvin
2010-05-31, 19:17
Episkt. Härlligt med lite gammaldags kolorage över ett kolofenomen.

shadowfire
2010-05-31, 19:19
Episkt. Härlligt med lite gammaldags kolorage över ett kolofenomen.

+1
Sätter PB i kaffe till denna tråd *popcorn*

Piranha
2010-05-31, 19:37
Visa er!!!!

Träd fram ur mörkret och bli renade från det onda!!

chrilledude
2010-05-31, 19:38
PB = Personligt bästa.
PBR = Personlig bästa reps.

Svårt? Nej.

EDIT: Drog PB i onanering nyss.

cero
2010-05-31, 19:49
:laugh:

bertbert
2010-05-31, 19:53
Visa er!!!!

Träd fram ur mörkret och bli renade från det onda!!

Det blev inget PB på dagens pass! *grr* Bara en 7:a på 195 i mark, PB är en åtta! Nästa pass får det bli andra bullar! *kissass*

Madame
2010-05-31, 19:57
När jag hade journal stod PB för "Piranha Banjo", ett uttryck med lätt sexuell underton men ändå indikation att det var lite speciellt det som skett.

:laugh: :laugh: :laugh:

Piranha
2010-05-31, 20:00
Det blev inget PB på dagens pass! *grr* Bara en 7:a på 195 i mark, PB är en åtta! Nästa pass får det bli andra bullar! *kissass*

Du skulle lagt på 196,25 och dragit en 6a PB

bertbert
2010-05-31, 20:19
Du skulle lagt på 196,25 och dragit en 6a PB

Nej det går inte mitt PäBbä på 6 reps är 210!!!!!111

(jag har massor med PäBbä, muahahaha)

Timme
2010-05-31, 20:20
Du skulle lagt på 196,25 och dragit en 6a PB

Det är en större prestation att ha gjort 8a reps på 195 än att göra 6 reps på 196,25 alltså hade det inte varit PB :)

Så resonerar jag

Skulle han däremot klämt iväg 10x190 så hade det varit PB då 10x190 är värre än 8x195

Enkelt :)

feyin
2010-05-31, 20:22
man får alltså inte skriva pb för moderatorerna :(

blir att byta forum då :/

bertbert
2010-05-31, 20:25
Det är en större prestation att ha gjort 8a reps på 195 än att göra 6 reps på 196,25 alltså hade det inte varit PB :)

Så resonerar jag

Skulle han däremot klämt iväg 10x190 så hade det varit PB då 10x190 är värre än 8x195

Enkelt :)

Jag har redan klämt iväg 10 på 190! Det var också PB! :laugh:

mikaelj
2010-05-31, 20:27
Jag har redan klämt iväg 10 på 190! Det var också PB! :laugh:

Vadan all denna konditionsträning?

tsp
2010-05-31, 20:30
Jag håller med Piranha och jag skiter i PBn.

internethjälten
2010-05-31, 20:37
PB = maxlyft, 1 repetition i böj, mark eller bänk.

och axelpress, pushpress, frivändning, ryck, stöt etc.. eller? *rolleyes*

cero
2010-05-31, 20:40
och axelpress, pushpress, frivändning, ryck, stöt etc.. eller? *rolleyes*

Glöm inte bamsecurls!

bertbert
2010-06-01, 06:11
Vadan all denna konditionsträning?

Jag försöker bli stark.

Mart|n
2010-06-01, 06:34
Bah... Även jag håller koll på mina olika vikt/reps personbästa. Det är ju bra verktyg för att mäta sin utveckling.

Ristretto
2010-06-01, 08:32
Bah... Även jag håller koll på mina olika vikt/reps personbästa. Det är ju bra verktyg för att mäta sin utveckling.

Det är ju klart att man kollar det. Annars måste man ju hålla på och göra 1RM test jätteofta om man är intresserad av sin egen progression.

kalle_banan
2010-06-01, 08:38
Värsta problemen du har Piranha, PB är när man slår sitt personbästa och ens personbästa är allt som är bättre än det man gjorde innan, det finns ingen regel som förbjuder en att tycka att 100x10 i benkpres inte är ett PB om man månaden innan gjorde 100x5.

"Skärp dig !!!!!!!"

Piranha
2010-06-01, 20:58
och axelpress, pushpress, frivändning, ryck, stöt etc.. eller? *rolleyes*

För dig min vän, är det ett PB att bara ta sig till gymmet :D

internethjälten
2010-06-01, 21:07
Glöm inte bamsecurls!

Faktum var att jag tänkte lite mer globalt, lite utanför ramen. För vad jag vet är inte kolozzeums forum enbart inriktat på styrkelyft. Känns som hela den skrivande eliten verkar tro det då de bara vill se PB från dessa övningar, dvs böj bänk mark. Men vad hände med de olympiska lyften som snatch och clean and jerk och den gamla kalssiska millisen? Nåja, ska inte rubba din verklighets bild, inte heller någon annans, vi säger att Kollo är ett styrkelyftsforum och alla andra som tränar något annat har helt enkelt kommit fel, internet är ju trots allt väldigt stort.

I grund och botten tror jag personligen att Pirre skapade denna tråden i ren ångest då han insett att han blivit frånåkt rejält när det gäller PB-biten. Innerst inne gråter han och skriker efter en kram, vem ska börja?

*kramar om Pirre*

internethjälten
2010-06-01, 21:07
För dig min vän, är det ett PB att bara ta sig till gymmet :D

Naw... idag gjorde jag PB igen då med andra ord *flex*

Piranha
2010-06-01, 21:08
Faktum var att jag tänkte lite mer globalt, lite utanför ramen. För vad jag vet är inte kolozzeums forum enbart inriktat på styrkelyft. Känns som hela den skrivande eliten verkar tro det då de bara vill se PB från dessa övningar, dvs böj bänk mark. Men vad hände med de olympiska lyften som snatch och clean and jerk och den gamla kalssiska millisen? Nåja, ska inte rubba din verklighets bild, inte heller någon annans, vi säger att Kollo är ett styrkelyftsforum och alla andra som tränar något annat har helt enkelt kommit fel, internet är ju trots allt väldigt stort.

I grund och botten tror jag personligen att Pirre skapade denna tråden i ren ångest då han insett att han blivit frånåkt rejält när det gäller PB-biten. Innerst inne gråter han och skriker efter en kram, vem ska börja?

*kramar om Pirre*


Jag älskar kramar..

Lay all your love on me!

Timme
2010-06-01, 21:12
vad maxar du i bänk pirre?

Piranha
2010-06-01, 21:14
vad maxar du i bänk pirre?


Du menar PB ?

Jag kör inte me sånt.

cero
2010-06-01, 21:17
Faktum var att jag tänkte lite mer globalt, lite utanför ramen. För vad jag vet är inte kolozzeums forum enbart inriktat på styrkelyft. Känns som hela den skrivande eliten verkar tro det då de bara vill se PB från dessa övningar, dvs böj bänk mark. Men vad hände med de olympiska lyften som snatch och clean and jerk och den gamla kalssiska millisen? Nåja, ska inte rubba din verklighets bild, inte heller någon annans, vi säger att Kollo är ett styrkelyftsforum och alla andra som tränar något annat har helt enkelt kommit fel, internet är ju trots allt väldigt stort.

I grund och botten tror jag personligen att Pirre skapade denna tråden i ren ångest då han insett att han blivit frånåkt rejält när det gäller PB-biten. Innerst inne gråter han och skriker efter en kram, vem ska börja?

*kramar om Pirre*

Var jag den enda som såg ironin i tråden? Självklart menar han inte att man bara kan sätta PB i 1RM knä, böj & mark..

internethjälten
2010-06-01, 21:19
Var jag den enda som såg ironin i tråden? Självklart menar han inte att man bara kan sätta PB i 1RM knä, böj & mark..

och du failade att se ironin i mitt inlägg? :D

wooohooo, ännu ett PB då :Virro

cero
2010-06-01, 21:48
och du failade att se ironin i mitt inlägg? :D

wooohooo, ännu ett PB då :Virro

Haha, de första raderna såg ut att vara ganska seriösa. :D

Landström
2010-06-01, 22:26
Varför ska man inte "få" ha olika PB på olika vikter? T ex PB på 100 kg är 10 reps och PB på 120 kg är 6 reps. Det är ju exakt samma sak som att en löpare har olika PB på olika distanser. T ex en tid på 10 km och en tid på 5 km.

Måste löparen då försöka jämföra tiderna mellan 5 och 10 km för att avgöra vilken tid som är hans PB? :smash:

Piranha
2010-06-24, 15:28
Bump.


Skärp er :D

Tricce
2010-06-24, 15:30
Haha nu har du det varmt på jobbet va? Ska jag komma ner och bjuda dig på en mjukglass på ICA format? :D

cero
2010-06-24, 15:42
ska jag komma ner och bjuda dig på en mjukglass på ica format?

Pb?

mikaelj
2010-06-24, 16:09
Haha nu har du det varmt på jobbet va? Ska jag komma ner och bjuda dig på en mjukglass på ICA format? :D

http://www.polyvore.com/cgi/img-thing?.out=jpg&size=l&tid=1806055

PepzAdept
2010-06-24, 17:01
Fan vilka tråkiga träningsår jag hade haft om jag bara räknat PB på 1RM :D Här har man reppat som en tok i flera år och aldrig blivit bättre tydligen ;)
Tur att man kör tungt nu då så man kan få skriva ner dessa magiska bokstäver i journalen! :hbang:

SJÄLVKLART kan man räkna om en reppsad vikt till 1RM och använda denna siffra för att spåra sin utveckling. Den kommer inte vara korrekt på något sätt, men ger en hyfsad indikation på dagsformen. Men att kalla det PB håller jag med om är lögn.

Varför skulle man vilja räkna om sin reppsade vikt till en 1RM vikt som inte är korrekt på något sätt? Är det inte bara lättare att säga att den reppsade vikten då faktiskt är ett nytt PB ;)