handdator

Visa fullständig version : Klädsel som besökare på studentavslutning


Dimmv
2010-05-31, 09:52
Jag är bjuden på studentavslutning hos en väldigt nära person och undrar därmed vad jag skall ha på mig för något?

Själv känns det som att kostym skulle vara något, eller är detta för "dressat"?

Lite kluven vad man bör ha på sig, tacksam för tips!

Grotesk
2010-05-31, 09:55
GASP-linne.

Nej men jag hade inte precis klätt upp mig mer än vanligt - dvs. inte alls. Men det är ju jag.

Kek
2010-05-31, 09:57
En fakking skjorta är väl inte för mycket bejärt för att fira en nybliven student. Kostym funkar dock utmärkt också om du känner för det. Jag hade nog blivit glad om mina vänner o bekanta klädde upp sig lite.

tsp
2010-05-31, 09:57
Helt vanlig klädsel. Jeans, chinos eller shorts. Till det en skjorta kanske? Eller en snygg t-shirt.

rooz
2010-05-31, 09:58
Eftersom vädret ser ut att bli trevligt kommer jag köra shorts, skjorta och seglarskor. Avslappnat, men lite dressat.

Kostym är dock awesome;)

Fabregas
2010-05-31, 09:59
Antar att du menar studentmottagning, och då räcker det gott med chinos/shorts och en skjorta. Har en tendens att vara varmt denna årstiden, och då kan kostym vara lite overkill!

Osten80
2010-05-31, 10:05
GASP-linne.

Nej men jag hade inte precis klätt upp mig mer än vanligt - dvs. inte alls. Men det är ju jag.

Samma här, jag hade gått i jeans och hoodie som jag brukar ha på mig. Jag har aldrig förstått det här med "att klä upp sig". Det är ju jag som ska komma på festen, inte mina kläder.

Dimmv
2010-05-31, 10:05
Antar att du menar studentmottagning, och då räcker det gott med chinos/shorts och en skjorta. Har en tendens att vara varmt denna årstiden, och då kan kostym vara lite overkill!

Precis, skall på utspring samt hem till personen med vänner samt släktingar. Nu blir jag riktigt förvirrad vad jag skall ha på mig.

rooz
2010-05-31, 10:07
Precis, skall på utspring samt hem till personen med vänner samt släktingar. Nu blir jag riktigt förvirrad vad jag skall ha på mig.
Chinos+skjorta=done & done

Dimmv
2010-05-31, 10:08
Chinos+skjorta=done & done

Låter visserligen rätt vettigt.

tsp
2010-05-31, 10:08
Ha på dig vad fan du vill! Det är ingen jäkla dresscode på en studentmottagning!

Tolkia
2010-05-31, 10:09
Kostym är snyggt och inte överklätt i sammanhanget, särskilt om du är äldre än femton. Uddakavaj eller skjorta och finbyxor funkar också bra. T-shirtgrejen är för den som vill markera hur lite han bryr sig.

tsp
2010-05-31, 10:17
Kostym är snyggt och inte överklätt i sammanhanget, särskilt om du är äldre än femton. Uddakavaj eller skjorta och finbyxor funkar också bra. T-shirtgrejen är för den som vill markera hur lite han bryr sig.

Inte många som dyker upp på en studentmottagning i kostym dirket.. Möjligtvis studentens fader eller morfar, men oftast inte. En skjorta och ljus kavaj över den tycker jag är passande om man är över 25 år, men går ju såklart jättebra även om man är yngre. :)

Ang. t-shirt så är det faktiskt en väldigt vanlig klädsel på många studentmottagningar, speciellt bland unga (sub 20) vilket majoriteten(?) av vi som svarat i tråden är. Jag får även intrycket av att TS är ganska ung, annars hade han inte ställt en sån här fråga.

Personligen hade jag nog tagit på mig shorts, t-shirt och en skjorta över den - eller bara skjortan.

Osten80
2010-05-31, 10:25
Kostym är snyggt och inte överklätt i sammanhanget, särskilt om du är äldre än femton. Uddakavaj eller skjorta och finbyxor funkar också bra. T-shirtgrejen är för den som vill markera hur lite han bryr sig.

Varför skulle det vara så? Jag kommer som jag alltid ser ut, varför skulle jag göra annorlunda? Jag förstår verkligen inte.

Fabregas
2010-05-31, 10:29
Personligen hade jag nog tagit på mig shorts, t-shirt och en skjorta över den - eller bara skjortan.

Man har aldrig, inte under några omständigheter, t-shirt under skjorta! :smash:

O_Wao
2010-05-31, 10:40
Chinos+skjorta=done & done

+1

Det är ju alltid trevligt att klä upp sig lite, det signalerar ju att man förstår att det är en speciell dag för personen som tar studenten och att man vill uppmärksamma det.

tossefar
2010-05-31, 10:57
Varför skulle det vara så? Jag kommer som jag alltid ser ut, varför skulle jag göra annorlunda? Jag förstår verkligen inte.

Är du där för din skull? Som gäst är det kul att se att någon tycker att ens student är rolig/viktig nog att klä upp sig för.

tsp
2010-05-31, 10:58
Man har aldrig, inte under några omständigheter, t-shirt under skjorta! :smash:

Jodå. Så kan man lämna två knappar öppna i skjortan utan att behöva visa upp sitt bröst som en turk

mattilainen
2010-05-31, 11:00
Jodå. Så kan man lämna två knappar öppna i skjortan utan att behöva visa upp sitt bröst som en turk

linne under skjortan ofc

rooz
2010-05-31, 11:05
Jodå. Så kan man lämna två knappar öppna i skjortan utan att behöva visa upp sitt bröst som en turk

linne under skjortan ofc

Still, It's a big NONO...

Osten80
2010-05-31, 11:06
Är du där för din skull? Som gäst är det kul att se att någon tycker att ens student är rolig/viktig nog att klä upp sig för.

Min närvaro och mina gratulationer borde väl rimligtvis betyda att jag är där för den firades skull. Blir de grejerna mindre värda för att jag ser ut som jag alltid gör? Jag förstår helt enkelt inte på vilket sätt det skulle vara viktigt med vilka tygbitar man väljer att hänga på sin kropp. Är ni verkligen så ytliga att ni sätter högre värde på tygbitar än personer?

Fabregas
2010-05-31, 11:08
Jodå. Så kan man lämna två knappar öppna i skjortan utan att behöva visa upp sitt bröst som en turk

Ja, om du står som säljare på jakt- och vildmarksmässan så är det klädsamt med t-shirt under skjorta.

Ska man prompt ha något under, så ska man ha linne som är tillräckligt lågt skuret så att det inte syns uppe i halsen/bröstet. Punkt.

Fabregas
2010-05-31, 11:10
Min närvaro och mina gratulationer borde väl rimligtvis betyda att jag är där för den firades skull. Blir de grejerna mindre värda för att jag ser ut som jag alltid gör? Jag förstår helt enkelt inte på vilket sätt det skulle vara viktigt med vilka tygbitar man väljer att hänga på sin kropp. Är ni verkligen så ytliga att ni sätter högre värde på tygbitar än personer?

I vissa sammanhang är det visserligen kutym att klä upp sig. Har man ett behov av att leka kärringen-mot-strömmen, så bör det finnas bättre tillfällen..

Osten80
2010-05-31, 11:19
I vissa sammanhang är det visserligen kutym att klä upp sig. Har man ett behov av att leka kärringen-mot-strömmen, så bör det finnas bättre tillfällen..

Du kör på samma trötta trots-argument som Tolkia. Varför skulle det röra sig om trots? Ni hade väl varit nöjda om trettio tomma kostymer hade vandrat in till er mottagning, utan människor i. Det spelar ju ingen roll vad som anses som kutym. Jag fattar helt enkelt inte vad kläderna har för betydelse, det är väl personerna som kommer som räknas, och att ni har det roligt och trevligt på din mottagning?
Big nono med t-shirt under skjorta? Varför, vem säger det? Det är ju helt obegripligt. Går ni verkligen runt och tänker på vad folk anser om era kläder, och om ni har valt rätt för just det här tillfället? Det verkar ju helt sjukt, och ett synnerligen jobbigt sätt att leva sitt liv på.

hahavaffan
2010-05-31, 11:19
Ja, om du står som säljare på jakt- och vildmarksmässan så är det klädsamt med t-shirt under skjorta.:D haha agreed.

Dimmv
2010-05-31, 11:21
Det känns som det är två olika åldersgrupper som svarar i tråden där de yngre anser att man kan ha mer ledig klädsel och de äldre anser mer "finare" klädsel.

Fotfarande lite osäker, men när jag tog studenten vill jag minnas att de flesta hade kostym som var över hos mig. Kanske är detta inte lika vanligt längre.

fiskebulle
2010-05-31, 11:26
Det viktigaste om man är i samma ålder(eller nära) som studenten i fråga så måste man ju se till att inte over-dressa.

Jag tror nog jag ställer mig i Chinos+skjorta/kofta

rooz
2010-05-31, 11:30
Du kör på samma trötta trots-argument som Tolkia. Varför skulle det röra sig om trots? Ni hade väl varit nöjda om trettio tomma kostymer hade vandrat in till er mottagning, utan människor i. Det spelar ju ingen roll vad som anses som kutym. Jag fattar helt enkelt inte vad kläderna har för betydelse, det är väl personerna som kommer som räknas, och att ni har det roligt och trevligt på din mottagning?
Big nono med t-shirt under skjorta? Varför, vem säger det? Det är ju helt obegripligt. Går ni verkligen runt och tänker på vad folk anser om era kläder, och om ni har valt rätt för just det här tillfället? Det verkar ju helt sjukt, och ett synnerligen jobbigt sätt att leva sitt liv på.
För det ser allmänt töntigt ut...Lite som att du inte kan tvätta din kläder och vill använda skjorta många gånger innan du lämnar den på tvätt igen..

Vill man komma dit i snickarbyxor så what teh hell, men jag tycker att man åtminstone kan slänga på sig en skjorta...

Gigolo
2010-05-31, 11:32
Hade det kommit nån slusk i mjukisbyxor till min studentmottagning, så hade jag inte släppt in honom. Självklart ska man klä sig propert, och då är en skjorta inte för mycket begärt.

martikainen
2010-05-31, 11:33
Tjejen har avslutning nu på fredag, blir Chinos+ skjorta för mig mest troligt.
Värmen hade gärna fått mig o sätta på mig shorts+linne, men jag anser att man skall klä upp sig lagom på en sådan tillställning.

Fabregas
2010-05-31, 11:37
Du kör på samma trötta trots-argument som Tolkia. Varför skulle det röra sig om trots? Ni hade väl varit nöjda om trettio tomma kostymer hade vandrat in till er mottagning, utan människor i. Det spelar ju ingen roll vad som anses som kutym. Jag fattar helt enkelt inte vad kläderna har för betydelse, det är väl personerna som kommer som räknas, och att ni har det roligt och trevligt på din mottagning?
Big nono med t-shirt under skjorta? Varför, vem säger det? Det är ju helt obegripligt. Går ni verkligen runt och tänker på vad folk anser om era kläder, och om ni har valt rätt för just det här tillfället? Det verkar ju helt sjukt, och ett synnerligen jobbigt sätt att leva sitt liv på.

För mig handlar det om att "ta seden ditt man kommer", dvs klä sig efter tillfället. Jag förespråkar inte kostym på en studentmottagning, men en skjorta bör man ju iaf kunna förmå att ta på sig.
Hur skulle du klä dig om någon av dina bästa vänner gifte sig? Skulle du komma klädd "så som du alltid gör"?

Jag tycker det är big nono med t-shirt under skjorta. Varför? Det ser förskräckligt ut!
Sen är kläder ett intresse för många, på samma sätt som du säkert har ett intresse för något. Du verkar tyvärr ha svårt att förstå/acceptera det..

L-Sami
2010-05-31, 11:41
Man klär sig efter sin personlighet, om det inte finns någon given dresscode. Om man är den som gillar att klä upp sig till såna tillställningar så gör man det. Om man vill gå dit med en t-shirt och ett par jeans så kan man väl få göra det också. Det viktigaste är väl ändå att man dyker upp. Jag kan förstå dem som tycker att man ska klä upp sig till festligheter, det är ett gammalt och konservativt sätt att tänka som jag oftast tillämpar själv. Det behöver dock inte betyda att det är det enda rätta sättet.

mangs
2010-05-31, 11:46
Jag skulle säga at tdet viktigaste är att du kommer iklädd i ett glatt humör :D Sedan är resten av outfiten optional. jag för min del hatar att vara underdressad så frack i någon form är ju ett rimligt krav.

Nej men, en kostym och skjorta känns väl lagom i detta fallet. Fungerar även utan kostym. Till er som funderar på att komma i hoodie så var i alla fall medvetna om att inte alla är lika laidback som ni och vissa kommer anse att det är en olämplig klädsel för att fira deras ögonstens hittills största dag.

När jag var i studentålder hade jag inte alltför många tillfällen när det var ok att bära kostym så vid studentfester var det snarare ett tillfälle än en förpliktelse, tycker jag.

Osten80
2010-05-31, 11:48
För mig handlar det om att "ta seden ditt man kommer", dvs klä sig efter tillfället. Jag förespråkar inte kostym på en studentmottagning, men en skjorta bör man ju iaf kunna förmå att ta på sig.
Hur skulle du klä dig om någon av dina bästa vänner gifte sig? Skulle du komma klädd "så som du alltid gör"?

Jag tycker det är big nono med t-shirt under skjorta. Varför? Det ser förskräckligt ut!
Sen är kläder ett intresse för många, på samma sätt som du säkert har ett intresse för något. Du verkar tyvärr ha svårt att förstå/acceptera det..

Vi kommer nog inte mycket längre här. Du/ni sätter ett större, och för mig helt obegripligt, värde i kläder än vad jag gör, och jag förstår det helt ärligt inte. Om tio år när det kanske blir populärt med t-shirt under skjorta, blir du säkert en av de första att börja med det, och samtidigt tycka att det är ett big nono att vara utan.

Dimmv
2010-05-31, 11:49
Ni som skriver att chinos är ett aternativ, vad för färg och liknande har ni tänkt er då?

Fabregas
2010-05-31, 11:58
Vi kommer nog inte mycket längre här. Du/ni sätter ett större, och för mig helt obegripligt, värde i kläder än vad jag gör, och jag förstår det helt ärligt inte. Om tio år när det kanske blir populärt med t-shirt under skjorta, blir du säkert en av de första att börja med det, och samtidigt tycka att det är ett big nono att vara utan.

Det är skillnaden mellan dig och mig. Jag accepterar att du inte intresserar dig för kläder, men för dig är mitt intresse obegripligt.

Du svarade inte på min fråga vad du skulle bära på din bästa väns bröllop? Vore mycket intressant att höra! Skulle du klä dig som du alltid gör? Men det är klart, det är ju lättare att spela "jagorkarintediskuteradettadådetinteledernågonvart"-kortet, när det kommer frågor man inte är beredd att svara på.

T-shirt under skjorta har aldrig varit mode, och kommer aldrig att bli mode. Punkt.

Fabregas
2010-05-31, 11:59
Ni som skriver att chinos är ett aternativ, vad för färg och liknande har ni tänkt er då?

Beiga funkar alltid, men även marinblått är snyggt. Det beror ju lite på vad du tänkte ha på dig på överkroppen!

Dimmv
2010-05-31, 12:03
Beiga funkar alltid, men även marinblått är snyggt. Det beror ju lite på vad du tänkte ha på dig på överkroppen!

Till beigt kanske någon blå eller svart skjorta fungerar bra?

Fabregas
2010-05-31, 12:05
Till beigt kanske någon blå eller svart skjorta fungerar bra?

Ljusblått är alltid en vinnare! :thumbup:

Osten80
2010-05-31, 12:08
Det är skillnaden mellan dig och mig. Jag accepterar att du inte intresserar dig för kläder, men för dig är mitt intresse obegripligt.

Du svarade inte på min fråga vad du skulle bära på din bästa väns bröllop? Vore mycket intressant att höra! Skulle du klä dig som du alltid gör? Men det är klart, det är ju lättare att spela "jagorkarintediskuteradettadådetinteledernågonvart"-kortet, när det kommer frågor man inte är beredd att svara på.

T-shirt under skjorta har aldrig varit mode, och kommer aldrig att bli mode. Punkt.

För mig får du ha vilka kläder du vill, även om jag inte förstår varför det skulle vara viktigt. Det jag är intresserad av, och inte förstår, är varför kläderna skulle spela någon roll, överhuvudtaget. Det är ju du som inte accepterar att jag klär mig som jag brukar, och att jag inte har något intresse av kläder, och vill att jag ska klä mig på något annat sätt, och av en anledning jag inte förstår. Det är du som av någon anledning försöker ändra på mig, inte tvärtom.
Ja, på bröllopet hade jag gått klädd som jag brukar.

Fabregas
2010-05-31, 12:23
För mig får du ha vilka kläder du vill, även om jag inte förstår varför det skulle vara viktigt. Det jag är intresserad av, och inte förstår, är varför kläderna skulle spela någon roll, överhuvudtaget. Det är ju du som inte accepterar att jag klär mig som jag brukar, och att jag inte har något intresse av kläder, och vill att jag ska klä mig på något annat sätt, och av en anledning jag inte förstår. Det är du som av någon anledning försöker ändra på mig, inte tvärtom.
Ja, på bröllopet hade jag gått klädd som jag brukar.

Jaså? Jag och fler med mig, har försökt förklara att det finns kutym/sed/tradition som de flesta tar hänsyn till när det gäller högtidligare tillfällen. Det är därför folk klär upp sig till dessa tillfällen, för att uppmärksamma att det faktiskt är en dag utöver det vanliga.

Jag försöker inte ändra på dig, det skulle vara att gå emot bättre vetande. Du är ju en sann rebell, något av en modern Nils Dacke, och mot dem finns det inga argument som håller. Jag har blott förklarat varför man klär upp sig och varför jag tycker man ska göra det. Förstår du inte skillnaden kan jag tyvärr inte hjälpa dig!

Att man sen skulle gå på ett bröllop med, ponera 100 personer, där samtliga är uppklädda, och själv komma i jeans och t-shirt, är inget annat än ett barnsligt trots-beteende för mig. Det går tyvärr inte att komma ifrån.

rajjan_dammit
2010-05-31, 12:31
Håller med mangs om att det är ju snarare ett bra tillfälle ATT slänga på sig kostymen! Sina vanliga kläder har man ju så ofta annars.

Trance
2010-05-31, 13:10
För mig får du ha vilka kläder du vill, även om jag inte förstår varför det skulle vara viktigt. Det jag är intresserad av, och inte förstår, är varför kläderna skulle spela någon roll, överhuvudtaget. Det är ju du som inte accepterar att jag klär mig som jag brukar, och att jag inte har något intresse av kläder, och vill att jag ska klä mig på något annat sätt, och av en anledning jag inte förstår. Det är du som av någon anledning försöker ändra på mig, inte tvärtom.
Ja, på bröllopet hade jag gått klädd som jag brukar.

Social kompetens är svårt.

O_Wao
2010-05-31, 13:20
Ni som skriver att chinos är ett aternativ, vad för färg och liknande har ni tänkt er då?

beiga chinos är väl mest klassiskt, men även ett par hela och rena samt mörka jeans till skjorta är snyggt och lite uppklätt.

stevebc
2010-05-31, 13:21
Beror väl på. Är det släktingar blir det kostym. Kompisar blir det vanliga kläder. Är det någon jag inte känner öht blir det givetvis inget finare än vanliga kläder - jag är där för att äta och dricka gratis.

Här handlar det inte om brist på social kompetens från min sida, att jag väljer vanliga kläder i de två senare fallen. Det är helt enkelt så att detta har varit den inofficiella klädkoden för gäster på i princip alla studentfester jag varit på.

Action Fighter
2010-05-31, 14:00
Skulle säga att kostym är inget tvång men ett par snyggare byxor/chinos eller jeans(inte trasiga eller med nåt häng) och ett par snyggare skor och sen självklart en skjorta eller T-shirt med kavaj. Du kan också slänga på sig kavaj med jeans och skjorta, tycker jag personligen är riktigt avslappnat och snyggt, gärna en ljusare kavaj nu i sommartider.

T-shirt under skjorta är big nono om man har skjortan öppen. Är den stängd så att T-shirten således är dold är det helt ok. Brukar nästan alltid ha det när det är kallare ute.

tsp
2010-05-31, 14:02
Du kör på samma trötta trots-argument som Tolkia. Varför skulle det röra sig om trots? Ni hade väl varit nöjda om trettio tomma kostymer hade vandrat in till er mottagning, utan människor i. Det spelar ju ingen roll vad som anses som kutym. Jag fattar helt enkelt inte vad kläderna har för betydelse, det är väl personerna som kommer som räknas, och att ni har det roligt och trevligt på din mottagning?
Big nono med t-shirt under skjorta? Varför, vem säger det? Det är ju helt obegripligt. Går ni verkligen runt och tänker på vad folk anser om era kläder, och om ni har valt rätt för just det här tillfället? Det verkar ju helt sjukt, och ett synnerligen jobbigt sätt att leva sitt liv på.

Genom att klä upp sig meddelar man sin aktning till föremålet för tillställningen (i detta fallet den nykläckta studenten). Man meddelar att man känner aktning och en viss respekt/vördnad inför det som ligger bakom festligheterna samt att man förstår att detta är en stor händelse i personens liv, vilken är värd att högtydliggöras genom att man tar på sig tjusigare/finare/andra kläder än de man går till skolan i varje dag eller sitter hemma framför TVn i.

Flykt
2010-05-31, 14:03
Varför skulle det vara så? Jag kommer som jag alltid ser ut, varför skulle jag göra annorlunda? Jag förstår verkligen inte.
Hur ska du se ut om du ska gifta dig då? Eller gå på begravning? Ska du komma "som du alltid ser ut" då med?

jakob
2010-05-31, 14:08
Hur ska du se ut om du ska gifta dig då? Eller gå på begravning? Ska du komma "som du alltid ser ut" då med?

Han får väl komma dit precis hur fan han vill så länge det inte står något på inbjudan.
Förövrigt så har jag aldrig förstått varför man firar studenten, att lyckas ta sig ut från gymnasiet är inget speciellt...

stevebc
2010-05-31, 14:08
Hur kan man jämföra bröllop och begravning med en sketen studentfest? Jag har alltid undrat varför denna fest firas så mycket, medan t ex doktorander, ingenjörer och jurister uppvaktas mindre efter sina examen.

En studentfest är i mina ögon ett gäng gamla släktingar som dragit på sig sina Dressman-kostymer för "det är så det ska vara", ett gäng ungar som springer runt och leker och skittar ner varandra i små finkläder som deras mammor tvingat dom i, och sedan polarna som är där för att bli packade på gratis öl och ha kul med sin kompis som sedan ska ut och göra stan osäker. De senare må klä sig i kostym, men enbart ifall det är så de hade tänkt klä sig på det viset senare under kvällens utgång.

Det är skillnad på studentfester och bröllop/begravningar.

Action Fighter
2010-05-31, 14:18
TS frågade väl snarare om lämplig klädsel och då svarar man med vad som gäller generellt på tillställningar av icke vardaglig natur.

Vi kan gärna diskutera huruvida stundenten bör firas eller ej också, själv förstår jag inte heller varför studenten ska firas så enormt. Har dragit slutsatsen att det mesta som firas görs det för att folk ska ha anledning att supa.

Kek
2010-05-31, 14:24
Kostym är väl inte nödvändigt om man tycker det är för uppklätt men att komma i jeans och en gammal t-shirt känns lite tamt. Lite mer uppklädd än vanligt kan man ju iaf vara när det handlar om någons student.

Osten80
2010-05-31, 14:25
Social kompetens är svårt.

Ja.

von huff
2010-05-31, 14:26
jeans+skjorta utan flensostfläckar duger gott och väl

emi23j
2010-05-31, 14:29
hmm. vad menar du med studentavslutning?

Menar du när de springer ut ur skolan?
På fika/lunch/middag efteråt?
Festen på kvällen?

Jag skulle dock säga att jeans(andra byxor), skjorta (eller fin t-shirt) är tillräckligt. Klä dig efter din personliga stil och dina personliga preferenser. Man kan i stort sett se ut hur man vill, men det är ju alltid kul om man ser någorlunda städad ut.

Osten80
2010-05-31, 14:32
Genom att klä upp sig meddelar man sin aktning till föremålet för tillställningen (i detta fallet den nykläckta studenten). Man meddelar att man känner aktning och en viss respekt/vördnad inför det som ligger bakom festligheterna samt att man förstår att detta är en stor händelse i personens liv, vilken är värd att högtydliggöras genom att man tar på sig tjusigare/finare/andra kläder än de man går till skolan i varje dag eller sitter hemma framför TVn i.

Jag är väl helt enkelt dum i huvudet. Jag förstår verkligen inte vad respekt och vördnad har med kläder att göra. Respekt och vördnad visar jag ju genom att närvara vid tillställningen, gratulera och vara allmänt trevlig. Jag blir ju inte en annan person för att jag byter kläder.

Grotesk
2010-05-31, 14:33
Jag håller med Osten och blänger på alla får i denna tråden.

rajjan_dammit
2010-05-31, 14:36
TS frågade väl snarare om lämplig klädsel och då svarar man med vad som gäller generellt på tillställningar av icke vardaglig natur.


Snyggt formulerat! :thumbup:

Gillar man kostym så kör man kostym, gillar man det inte så får man väl ta på sig nåt annat, men också vara beredd på att de andra festdeltagarna tycker det är olämpligt. Man kan ju såklart skita i vad de tycker också, men hur många gör det i ärlighetens namn?

tsp
2010-05-31, 14:38
Jag är väl helt enkelt dum i huvudet. Jag förstår verkligen inte vad respekt och vördnad har med kläder att göra. Respekt och vördnad visar jag ju genom att närvara vid tillställningen, gratulera och vara allmänt trevlig. Jag blir ju inte en annan person för att jag byter kläder.

Går du på stan i mjukisbrallor? Varför inte?

rajjan_dammit
2010-05-31, 14:42
Jag är väl helt enkelt dum i huvudet. Jag förstår verkligen inte vad respekt och vördnad har med kläder att göra. Respekt och vördnad visar jag ju genom att närvara vid tillställningen, gratulera och vara allmänt trevlig. Jag blir ju inte en annan person för att jag byter kläder.

Man signalerar ju rätt mycket med sin klädstil. Folk får en viss uppfattning om en beroende på vilka kläder man bär, det kan du väl hålla med om?

Kek
2010-05-31, 14:50
Jag är väl helt enkelt dum i huvudet. Jag förstår verkligen inte vad respekt och vördnad har med kläder att göra. Respekt och vördnad visar jag ju genom att närvara vid tillställningen, gratulera och vara allmänt trevlig. Jag blir ju inte en annan person för att jag byter kläder.

Så du menar att du inte klär dig ltie finare än vanligt när du ska på t.ex. arbetsintervju, bröllopp, begravningar, eller andra random tillställningar? Tycker klädseln säger enormt mycket mer än att bara vara där. Du blir inte en annan person men du visar att du gjort lite extra än att bara komma dit och säga hej.

Scratch89
2010-05-31, 14:52
Jag kommer nog köra på kostym, om det inte är jättevarmt då, förstås. Då drar jag nog av mig kavajen och kör med skjorta och finbyxor, eventuellt att slipsen får hänga kvar också. Kavajen kan man ha lite ledigt slängd över axeln.

Att komma underdressed är jobbigt, och jag har varit med om det ett par gånger. Hellre att man kommer i finare kläder och sedan tar av sig kavajen, än att man kommer i jeans och skjorta när alla andra har kavaj och slips.

Osten80
2010-05-31, 14:57
Går du på stan i mjukisbrallor? Varför inte?

Ja, det händer ganska ofta.

Man signalerar ju rätt mycket med sin klädstil. Folk får en viss uppfattning om en beroende på vilka kläder man bär, det kan du väl hålla med om?

Men kläderna är ju bara ett skal. Från och med idag skulle jag kunna börja gå i kostym varenda dag, men ogilla det starkt utan att någon vet om det, och den bilden eller uppfattningen folk skulle få av mig som kostymbärare och allmänt uppklädd hade ju inte stämt med hur den som befinner sig innanför kläderna känner sig. Vad spelar det då för roll när jag sänder ut en signal, men känner en helt annan? Jag kan ju dra på mig vilka kläder som helst; de ändrar ju inte på den jag är. Jag har i alla fall hittills i mitt liv inte kunnat urskilja intressanta personer med hjälp av deras klädsel.

mini
2010-05-31, 15:12
Men du håller ju med om att kläderna signalerar något?

Jag tycker att jag som gäst kan visa att jag brytt mig om att göra mig fin och välja ut en gåva eller ett kort som visar att jag tänkt på personen jag firar, eller för den delen att jag håller ett tal om så bara är att tacka för festen som visar att jag ansträngt mig för att göra dennes dag speciell. Den som bjuder in har lagt ner både tid och pengar på att bjuda dig på något trevligt. Då är kläder och uppförande ett sätt att bjuda tillbaka.

Tycker jag, men så är jag gammal också.

Der Kaiser
2010-05-31, 15:12
Osten80, klär du aldrig upp dig?

Kläder är mer än ett skal. De är en möjlighet att uttrycka sig själv och visa sig från sin bästa sida. Folk klär inte bara upp sig inför bröllop eller begravningar för att "det ska vara så". De som gifter sig eller sörjer vill ha ett fint minne kvar och att komma välklädd är ett sätt att bidra till detta och den allmäna stämningen.

http://lineout.thestranger.com/files/2008/07/funeral.JPG
http://www.photobasement.com/wp-content/uploads/2008/06/icpfuneral.jpg

Tolkia
2010-05-31, 15:17
Vi lever ju i ett land där det är tillåtet att klä sig som man vill, så man blir inte arresterad om man kommer i Speedos heller. Dock tycker jag att det är hyckleri av högsta grad när man strider för sin rätt att bära t-shirt i alla sammanhang i fem sidor med motiveringen att man inte tycker att kläder spelar någon roll. Vägrar man klä upp sig av principiella skäl, så fine with me, men det absolut sista det signalerar är ju att man skulle tycka att kläder är oviktiga.
Hur kan man jämföra bröllop och begravning med en sketen studentfest? Jag har alltid undrat varför denna fest firas så mycket, medan t ex doktorander, ingenjörer och jurister uppvaktas mindre efter sina examen.
Var bor du? Här har majoriteten av doktoranderna en fet fest där man dricker vin, dansar på borden och doktorandens arbetskamrater försöker överträffa varandra i att dra upp gamla pinsamheter.

Sjoba
2010-05-31, 15:21
SUIT UP!

Ta vara på de få tillfällena då du "får" ha på dig kostym, det är ju det bästa plagg som finns. Min syster tar studenten, så jag är överlycklig att jag fått en anledning att bära denna underbara utstyrsel.

Att vara respektabelt klädd är i min mening lika viktigt som att komma i tid och ha ett värdigt beteende. Props till alla kostymnissar där ute!

Osten80: Om t.ex. din broder eller kusin tar studenten, tar du på dig mjukisbyxor och ser ut som en slashas eller klär du upp dig och är fin? Det tycker jag är en skyldighet.

stevebc
2010-05-31, 15:28
Var bor du? Här har majoriteten av doktoranderna en fet fest där man dricker vin, dansar på borden och doktorandens arbetskamrater försöker överträffa varandra i att dra upp gamla pinsamheter.Hahaha! Om sanningen ska fram har jag aldrig varit på doktorandfest. Är för ung helt enkelt och min släkt är väldigt "oakademisk".

mangs
2010-05-31, 15:33
Vissa saker i samhållet är en norm som det äår brukligt att följa, det är inte så att man bryter någon lag eller förordning men det anses som gog kutym att bära kläder av finare snitt vid nspeciella tillställningar. På samma sätt som det anses som ohövligt att inte hälsa tillbaka när ågon hälsar på en.

Du får självklart gå precis som du vill men räkna med att folk tittar konstigt på dig. Dessutom som jag sade innan, så är det rätt kul att klä sig fin både för att signalera att man tycker detat är en viktig händelse och att man faktiskt indirekt känner detta och festar litye extra.

Du får känna som du vill men du måste förstå att i alla fall 95% av alla tycker annorlunda.

JohanC
2010-05-31, 15:34
Skjorta+väst?

mangs
2010-05-31, 15:35
Hahaha! Om sanningen ska fram har jag aldrig varit på doktorandfest. Är för ung helt enkelt och min släkt är väldigt "oakademisk".

När jag tog studenten så fick jag ettfint traditionsenligt firande med hämtning, fest ,fina presenter etc. När jag tagit min examen sa mamma/pappa att det var bra gjort och bjöd på hämtpizza.

Osten80
2010-05-31, 15:37
Osten80, klär du aldrig upp dig?


Nej, med undantag för begravningar.

Vi lever ju i ett land där det är tillåtet att klä sig som man vill, så man blir inte arresterad om man kommer i Speedos heller. Dock tycker jag att det är hyckleri av högsta grad när man strider för sin rätt att bära t-shirt i alla sammanhang i fem sidor med motiveringen att man inte tycker att kläder spelar någon roll. Vägrar man klä upp sig av principiella skäl, så fine with me, men det absolut sista det signalerar är ju att man skulle tycka att kläder är oviktiga.


Men förstår ni verkligen inte vad jag menar? Jag sitter inte som en tre-åring med påhittade principer och tjurar och bölar om att "jag ska minsann inte ha kostym på mig". För mig är kläder bitar av tyg, och jag förstår helt enkelt inte värdet ni lägger i kläder, och än mindre förstår jag hur man kan värdera och bedöma en människa efter vad den har på sig, och inte har det blivit klarare för mig här i tråden. En del pratar om respekt, vördnad osv, men jag fattar inte, det är ju helt obegripligt. Det blir ju skitkonstigt om jag skulle börja göra något jag inte förstår. Om jag skulle köpa en kostym, hade jag inte förstått varför jag har den på mig, och det hade ju känts skitmärkligt. Varför gör jag detta? Vad skulle det här tyget ha för någon betydelse?
Det var nästan lite obehagligt att vara i den här tråden. Jag har inte varit speciellt medveten om att vad folk har på sig spelar så stor roll för hur de uppfattas, och jag kan för mitt liv inte förstå logiken i det hela.

LoTiX
2010-05-31, 15:42
Ett par schyssta chinos, vit smärt skjorta och en fluga är fint och luftigt under de varma junidagarna. Undvik svart illasittande studentkostym och blå slips om du inte vill se ut som en svettig 18-åring som klätt upp sig för första gången.

stevebc
2010-05-31, 15:43
När jag tog studenten så fick jag ettfint traditionsenligt firande med hämtning, fest ,fina presenter etc. När jag tagit min examen sa mamma/pappa att det var bra gjort och bjöd på hämtpizza.Hahahaha, där beskriver du den poäng jag försökte göra :)

mangs
2010-05-31, 15:49
Nej, med undantag för begravningar.



Men förstår ni verkligen inte vad jag menar? Jag sitter inte som en tre-åring med påhittade principer och tjurar och bölar om att "jag ska minsann inte ha kostym på mig". För mig är kläder bitar av tyg, och jag förstår helt enkelt inte värdet ni lägger i kläder, och än mindre förstår jag hur man kan värdera och bedöma en människa efter vad den har på sig, och inte har det blivit klarare för mig här i tråden. En del pratar om respekt, vördnad osv, men jag fattar inte, det är ju helt obegripligt. Det blir ju skitkonstigt om jag skulle börja göra något jag inte förstår. Om jag skulle köpa en kostym, hade jag inte förstått varför jag har den på mig, och det hade ju känts skitmärkligt. Varför gör jag detta? Vad skulle det här tyget ha för någon betydelse?
Det var nästan lite obehagligt att vara i den här tråden. Jag har inte varit speciellt medveten om att vad folk har på sig spelar så stor roll för hur de uppfattas, och jag kan för mitt liv inte förstå logiken i det hela.


Får man fråga varför du kan tänka dig att klä upp dig inför begravningar?
Kläder spelar roll och om man kommer som en trashank så får du jobba i uppförsbacke hela kvällen. Som någon redan sagt så visar det på respekt och att man faktiskt anser att denna aktivitet är värd att klä upp sig för och därmed visa respekt. På en stor fest kanske inte värden har tid att prata med alla och då kan klädseln hjälpa till att visa att man deltar. Rent historiskt kan det även ha att göra med att man skall skilja sig från värdfolk etc oc det visar någon form av gemenskap, att vi är alla eniga här idag för att fira vad det nu må vara.

Det ligger i naturen att man vill göra sig så fin som möjligt vid speciella tillfällen. Redan på stenåldern höll de på så här och det är ju inte heller ovanligt ens i djurriket. Vi har kläderna till hjälp att göra oss fina.

Dimmv
2010-05-31, 15:58
Action Fighter: TS frågade väl snarare om lämplig klädsel och då svarar man med vad som gäller generellt på tillställningar av icke vardaglig natur.

Tack, precis vad jag frågade efter.

Dock verkar ämnet spåra ur totalt då det diskuteras om hur andra personer klär sig. Jag frågade helt enkelt efter tips på kläder att ha på sig under själva studentmottagningen. *gah!*

Osten80
2010-05-31, 16:01
Får man fråga varför du kan tänka dig att klä upp dig inför begravningar?

Klä upp sig är väl egentligen fel ordval. Jag har aldrig kostym på mig utan klär mig helt enkelt i svart, och då känns det faktiskt ok, för att jag då kan associera färgen med sorg. It makes sense.

stevebc
2010-05-31, 16:06
Dock verkar ämnet spåra ur totalt då det diskuteras om hur andra personer klär sig. Jag frågade helt enkelt efter tips på kläder att ha på sig under själva studentmottagningen. *gah!*Välkommen till Kolozzeum :)

Scratch89
2010-05-31, 16:10
Klä upp sig är väl egentligen fel ordval. Jag har aldrig kostym på mig utan klär mig helt enkelt i svart, och då känns det faktiskt ok, för att jag då kan associera färgen med sorg. It makes sense.

http://img62.imageshack.us/img62/3815/linkinpark1gs2.jpg

Scratch89
2010-05-31, 16:10
Vissa saker i samhållet är en norm som det äår brukligt att följa, det är inte så att man bryter någon lag eller förordning men det anses som gog kutym att bära kläder av finare snitt vid nspeciella tillställningar. På samma sätt som det anses som ohövligt att inte hälsa tillbaka när ågon hälsar på en.

Du får självklart gå precis som du vill men räkna med att folk tittar konstigt på dig. Dessutom som jag sade innan, så är det rätt kul att klä sig fin både för att signalera att man tycker detat är en viktig händelse och att man faktiskt indirekt känner detta och festar litye extra.

Du får känna som du vill men du måste förstå att i alla fall 95% av alla tycker annorlunda.

Haha, är du full idag eller? :D

bertbert
2010-05-31, 16:12
Var bor du? Här har majoriteten av doktoranderna en fet fest där man dricker vin, dansar på borden och doktorandens arbetskamrater försöker överträffa varandra i att dra upp gamla pinsamheter.

Ja så går det sannerligen till i Lund också.

stevebc
2010-05-31, 16:15
Haha, är du full idag eller? :D:laugh:

Ja så går det sannerligen till i Lund också.SPRITBOLAGET
mel. Snickerboa

Till spritbolaget ränner jag och bankar på dess port.
Jag vill ha nå't som bränner bra och gör mig sketfull fort.
Expediten sade godda', hur gammal kan min herre va'?
Har du nå’t leg, ditt fula drägg? Kom hit igen när du fått skägg!
Nej, detta var ju inte bra, jag vill bli full ikväll. Då plötsligt en idé fick jag,
dom har ju sprit på Shell. Många flaskor stod där på rad,
så nu kan jag bli full och glad. Den röda drycken åkte ner,
nu kan jag inte se nå't mer!

Scratch89
2010-05-31, 16:17
SPRITBOLAGET
mel. Snickerboa

Till spritbolaget ränner jag och bankar på dess port.
Jag vill ha nå't som bränner bra och gör mig sketfull fort.
Expediten sade godda', hur gammal kan min herre va'?
Har du nå’t leg, ditt fula drägg? Kom hit igen när du fått skägg!
Nej, detta var ju inte bra, jag vill bli full ikväll. Då plötsligt en idé fick jag,
dom har ju sprit på Shell. Många flaskor stod där på rad,
så nu kan jag bli full och glad. Den röda drycken åkte ner,
nu kan jag inte se nå't mer!

Hehe, den där sjöng man på MUF-sittningarna förr i tiden. Tur att man växte upp. :)

bertbert
2010-05-31, 16:18
Vad spelar det då för roll när jag sänder ut en signal, men känner en helt annan? Jag kan ju dra på mig vilka kläder som helst; de ändrar ju inte på den jag är. Jag har i alla fall hittills i mitt liv inte kunnat urskilja intressanta personer med hjälp av deras klädsel.

Du säger att du inte förstår, men avslöjar samtidigt att din ovilja mot att klä upp dig är ett mycket medvetet val.

pragmatist
2010-05-31, 16:18
Kostym på en vanlig studentmottagning är lite "vilja men inte kunna"... En osäker person som tar i för mycket, typ. Alternativt kommer det att se ut som om man kommer direkt från jobbet.

stevebc
2010-05-31, 16:21
Hehe, den där sjöng man på MUF-sittningarna förr i tiden. Tur att man växte upp. :)You released the fucking fury!

http://www.michaeltotten.com/archives/images/Rage%20Boy.jpg

Kostym på en vanlig studentmottagning är lite "vilja men inte kunna"... En osäker person som tar i för mycket, typ. Alternativt kommer det att se ut som om man kommer direkt från jobbet.Precis. Det är en mycket mer avslappnad tillställning än bröllop och särskilt begravningar. Jag placerar det på ungefär samma nivå som midsommar och kräftskivor.

Osten80
2010-05-31, 16:22
Du säger att du inte förstår, men avslöjar samtidigt att din ovilja mot att klä upp dig är ett mycket medvetet val.

Varför? Jag får ju hela tiden samma svar i tråden, nämligen att många tycker att det är speciellt att klä upp sig, men inte varför.

Scratch89
2010-05-31, 16:30
Varför? Jag får ju hela tiden samma svar i tråden, nämligen att många tycker att det är speciellt att klä upp sig, men inte varför.

Du har du inte läst tråden. För att på ytterligare sätt, förutom sin närvaro, understryka att det är ett speciellt tillfälle och att det är extra festligt. Att du inte förstår hur man kan visa det med kläderna beror inte på några oklarheter, då är det bara du som inte förstår.

z_bumbi
2010-05-31, 17:43
Det känns som det är två olika åldersgrupper som svarar i tråden där de yngre anser att man kan ha mer ledig klädsel och de äldre anser mer "finare" klädsel.

Fotfarande lite osäker, men när jag tog studenten vill jag minnas att de flesta hade kostym som var över hos mig. Kanske är detta inte lika vanligt längre.

Kostym funkar och du kommer troligen inte att vara ensam om det, ska ni sen ut efteråt så funkar det även där. En stor fördel är att det med rätt skjortval (om man nu har klädnoja och tycker det är jobbigt att "göra fel") bara är att dumpa kavaj och slips så ser du mer avslappnad ut.

Mantus
2010-05-31, 18:03
Jag hade inte haft kostym på mig i normalfallet i alla fall. Det fungerar om man är lite äldre men när man är i den kritiska 20-isch någonting åldern så ser det lätt ut som att man också tagit studenten. Senast jag gick på en studentmottagning i full kostym fick jag frågan av tre personer om jag var kompis till studenten och om min egen mottagning redan var slut... Svaret "Ehh, nej. Jag är studentens fyra år äldre släkting" blev lite uttjatat efter ett tag. Nästa studentmottagning var jag mer ledigt klädd i jeans, skjorta och kavaj och slapp sådana kommentarer samtidigt som jag var tillräckligt uppklädd för att inte verka respektlös.
Det här är dock en balansgång som är olika från fall till fall d.v.s. olika seder gäller hos olika familjer och släkter. På min yngre vänninas student, som jag tänker gå på nu i år, kommer jag ha full kostym på mig då hennes släkt är mer strikt med klädkoder, mer akademiska familjer tenderar att vara det överlag.

tsp
2010-05-31, 18:04
Jag kommer nog köra på kostym, om det inte är jättevarmt då, förstås. Då drar jag nog av mig kavajen och kör med skjorta och finbyxor, eventuellt att slipsen får hänga kvar också. Kavajen kan man ha lite ledigt slängd över axeln.

Att komma underdressed är jobbigt, och jag har varit med om det ett par gånger. Hellre att man kommer i finare kläder och sedan tar av sig kavajen, än att man kommer i jeans och skjorta när alla andra har kavaj och slips.

I sånna lägen är jag expert på att bryta isen! :D Jag hade nyårsmiddag och då kom alla pojkar i skjorta, vissa hade slips också - alla förutom EN polare som kom i vanlig vit t-shirt och en hood. Det blev så klart lite awkward och alla kände i luften hur det låg en lite pinsam stämning. Då brister jag ut; "Det är fan inget roligt att komma nerklädd asså :D " så vips var stelheten borta och vi skrattade kärvänligt allihopa och så kände sig polaren inte illa till mods längre. :) Ville bara dela med mig lite av detta *popcorn*

Kimball
2010-05-31, 18:04
Skjorta, kavaj och jeans/chinos lär väl duga? Det borde väl inte kännas för utsmyckat för någon? :)

Scratch89
2010-05-31, 18:05
Det här är dock en balansgång som är olika från fall till fall d.v.s. olika seder gäller hos olika familjer och släkter. På min yngre vänninas student, som jag tänker gå på nu i år, kommer jag ha full kostym på mig då hennes släkt är mer strikt med klädkoder, mer akademiska familjer tenderar att vara det överlag.

Min flickväns släktingar har kalas väldigt ofta, minst en gång i månaden, och de verkar ha någon slags inre kommunikation, ungefär som fåglar och magnetfältet, för de prickar alltid in rätt klädkod medan jag är helt lost. Tre födelsedagar (inte ens jämnår!) i rad hade alla full mundering med kostym och grejer när jag hade skjorta typ, och sen när jag väl kom i kostym (jämnår!) så hade alla typ piké och jeans. Wtf?

Mantus
2010-05-31, 18:14
Min flickväns släktingar har kalas väldigt ofta, minst en gång i månaden, och de verkar ha någon slags inre kommunikation, ungefär som fåglar och magnetfältet, för de prickar alltid in rätt klädkod medan jag är helt lost. Tre födelsedagar (inte ens jämnår!) i rad hade alla full mundering med kostym och grejer när jag hade skjorta typ, och sen när jag väl kom i kostym (jämnår!) så hade alla typ piké och jeans. Wtf?

Jag är expert på att komma felklädd jag också. Det var så illa ett tag att jag började ta med mig två uppsättningar kläder till vissa gasquer och andra större fester bara för att jag visste att jag skulle pricka in fel, det har jag aldrig ångrat. Har blivit mer än ett snabbombyte på toan för min del.:D
Nu bor jag så nära alla festlokaler att jag inte behöver bry mig men det var rejält jobbigt att ha missat t.ex. att klädkoden var frack (hur nu folk kan missa att säga det och lita på att alla förstår att det är det som gäller) och komma i mer vardagliga kläder när man bor trettio minuter bort cykelvägen. När klädkoden är väldigt osäker är det också bäst att ringa några andra gäster och prata ihop sig om vad man skall bära för kläder, om det kommer fem stycken med samma klädkod så blir faux pas:en inte lika allvarlig.

Ashenshugar777
2010-05-31, 18:48
Går du på stan i mjukisbrallor?

Ja.

tsp
2010-05-31, 19:27
Ja.

Frågade jag ens dig? :S

pragmatist
2010-05-31, 19:52
Min flickväns släktingar har kalas väldigt ofta, minst en gång i månaden, och de verkar ha någon slags inre kommunikation, ungefär som fåglar och magnetfältet, för de prickar alltid in rätt klädkod medan jag är helt lost. Tre födelsedagar (inte ens jämnår!) i rad hade alla full mundering med kostym och grejer när jag hade skjorta typ, och sen när jag väl kom i kostym (jämnår!) så hade alla typ piké och jeans. Wtf?

Var det helg eller vardag? Människor som har kostym på jobbet brukar sällan ha det på fritiden, enligt min erfarenhet. När man är på partaj i utpräglade höginkomsttagarområden (typ Djursholm) brukar inte en käft dyka upp i kostym, maximalt uppklätt är clubblazer.

stevebc
2010-05-31, 20:30
Frågade jag ens dig? :SJa.

Der Kaiser
2010-05-31, 21:52
Men förstår ni verkligen inte vad jag menar? Jag sitter inte som en tre-åring med påhittade principer och tjurar och bölar om att "jag ska minsann inte ha kostym på mig". För mig är kläder bitar av tyg, och jag förstår helt enkelt inte värdet ni lägger i kläder, och än mindre förstår jag hur man kan värdera och bedöma en människa efter vad den har på sig, och inte har det blivit klarare för mig här i tråden. En del pratar om respekt, vördnad osv, men jag fattar inte, det är ju helt obegripligt. Det blir ju skitkonstigt om jag skulle börja göra något jag inte förstår. Om jag skulle köpa en kostym, hade jag inte förstått varför jag har den på mig, och det hade ju känts skitmärkligt. Varför gör jag detta? Vad skulle det här tyget ha för någon betydelse?
Det var nästan lite obehagligt att vara i den här tråden. Jag har inte varit speciellt medveten om att vad folk har på sig spelar så stor roll för hur de uppfattas, och jag kan för mitt liv inte förstå logiken i det hela.

Men förstår du inte vad vi menar? Tänk dig själv in i situationen; du är en annan person. En person som bryr sig om klädval. I dag ska du gifta dig och du vill att det ska bli ett ståtligt bröllop. Du spenderar 5k på en frack och tjejen 10k på sin klänning. Ni lägger 40k på resten av bröllopet. Den största dagen i erat liv. Så kommer din best man i munktröja och trasiga jeans. Är inte det på något vis respektlöst?
Att man lägger värde i kläder är väl inget du kan ha missat?
Om du nu ärligt talat inte värderar och bedömer personerna på nedanstående foton olika så begriper du väl åtminstone att resten av världen gör det?
http://www.bestweddingdresses.net/wp-content/uploads/2009/01/dress-20stylishly.jpg
http://lolwigger.com/images/wiggers1a.jpg

Scratch89
2010-05-31, 22:22
Var det helg eller vardag? Människor som har kostym på jobbet brukar sällan ha det på fritiden, enligt min erfarenhet. När man är på partaj i utpräglade höginkomsttagarområden (typ Djursholm) brukar inte en käft dyka upp i kostym, maximalt uppklätt är clubblazer.

Alltid helg. Det är vanliga knegare, men det är inte förekomsten av uppkläddhet jag är förbryllad över, utan att det verkar vara rena slumpen vilka tillfällen det är uppklätt på eller ej, och det verkar vara alla utom jag som fattar när det är dags för vilket. :D

rajjan_dammit
2010-05-31, 22:59
Om du nu ärligt talat inte värderar och bedömer personerna på nedanstående foton olika så begriper du väl åtminstone att resten av världen gör det?

Det är detta jag också menar. Man kan ju skita i vad folk tycker och ha åsikten om att kläderna inte spelar någon roll när man kommer till, vad var det nu, tillställningar av icke vardaglig natur.

Men om de man ska umgås med där, kanske framtida bekantskaper, affärspartners eller arbetsgivare, inte är av samma åsikt så har man ju sabbat det lite för sig själv. Oavsett vad man själv anser om finkläder.

Förhållandet kan ju även vara det omvända. Folk kan se ner på en om man kommer i kostym och alla andra sportar jeans och huvtröja.

I vilket fall, är det kanske så att man behöver bli en del år äldre än 19 år för att faktiskt gilla att ha kostym?

Action Fighter
2010-06-01, 11:43
Jag hade inte haft kostym på mig i normalfallet i alla fall. Det fungerar om man är lite äldre men när man är i den kritiska 20-isch någonting åldern så ser det lätt ut som att man också tagit studenten. Senast jag gick på en studentmottagning i full kostym fick jag frågan av tre personer om jag var kompis till studenten och om min egen mottagning redan var slut... Svaret "Ehh, nej. Jag är studentens fyra år äldre släkting" blev lite uttjatat efter ett tag. Nästa studentmottagning var jag mer ledigt klädd i jeans, skjorta och kavaj och slapp sådana kommentarer samtidigt som jag var tillräckligt uppklädd för att inte verka respektlös.
Det här är dock en balansgång som är olika från fall till fall d.v.s. olika seder gäller hos olika familjer och släkter. På min yngre vänninas student, som jag tänker gå på nu i år, kommer jag ha full kostym på mig då hennes släkt är mer strikt med klädkoder, mer akademiska familjer tenderar att vara det överlag.

Håller med, man måste tänka på vem det är man är bjuden till och hur man klär sig i dennes kretsar. I vissa kretsar är det kostym som gäller för alla och i andra funkar T-shirt. I de flesta fall brukar dock ett par snygga jeans och skjorta fungera alldeles utmärkt på studentmottagningar. Och som du säger, äldre personer kan definitivt ha kostym i nästan alla sammanhang om man så känner för.

Ett par snygga chinos+skjorta är mitt bästa tips, en tunn tröja(förslagsvis nån sorts kashmir) är även bra om det är kyligt ute. Sedan är skor även viktigt och här funkar det mesta bortsett från gymnastikskor och sneakers väldigt bra.