handdator

Visa fullständig version : Att tänka på!

130kg finsk sisu
2010-05-31, 09:38
Tidigare vägde jag kring 140kg och åt allt som rörde sig.
Som värst har mina blodvärden varit
Blodtryck 140/90 iofs har det ändrat från dag till dag det där är det högsta värdet som uppmätts. Detta dock för nåt år sen. 130/80 var ganska vanligt medelvärde (referensvärde 140/90)
Totalkolesterol 5,6 (referensvärde under 5)
Triglycerider 3,4 (refernsvärde under 2)
Blodsocker 5,3 (referensvärde 4,2-6,0)
Njurvärdet alltid perfekt
Levervärden: flera värden höga. Vissa t.o.m dubbla referensen.

Nu har jag gått ner till 124kg och ätit enligt mr. Babooms läror och sakta sen jag nått målvikten ändrat och äter mer "normalt" dock med Babooms schema i bakhuvudet. Proteinmängden var som mest under deff 420g. Nu kanske 220-280g.
Var på företagshälsovården idag och fick följande papper
Blodtryck 122/64
Totalkolesterol 4,1 (referensvärde under 5)
Triglycerider 1,33 (refernsvärde under 2)
Blodsocker 5,1 (referensvärde 4,2-6,0)
Njurvärdet alltid perfekt
Levervärden: 1 värde lite över referns. Dock så har alla med högt BMI detta förhöjt sa tanten. MEn alla andra värden stabilt i mitten på referensen.
Kosttillskot har jag nstan användt mer det senaste halvåret än någonsing. Doping har jag aldrig använt.

Så jag uppmanar er som äter allt som rör sig med fett och socker att se efter. Jag har på inget sätt ätit lite mat och jag har ätit gott. Så alla ni som tokbulkar så tänk efter, det är kanske inte är så hälsosamt.

Denna tråd borde man kanske helst lägga i SL delen men jag satte den här.
(Skriver inte ut levervärdena eftersom ni tycks ha andra namn och referenser i Sverige än i Finland)

Cardio har jag kört en aning mer än tidigare men inget revulotinerande. Det är nog främst kosten som gjort det.

Det är lite tufft att erkänna offentligt hur man grisade sin kropp men nu är det ganska bra iaf!!!

King Grub
2010-05-31, 09:40
Det är inte säkert, kanske inte ens troligt, att det är kosten heller. Du har gått ner 16 kilo. Där har du anledningen till förbättrade värden. Vid en viktnedgång är kostens sammansättning av underordnad betydelse för alla hälsopåverkande faktorer.

130kg finsk sisu
2010-05-31, 09:43
OK. Nåväl vi kan uttrycka det så här. Kosten har gjort att jag gått ner. Inte cardio.

Cerberus
2010-05-31, 09:43
grymt jobbat!

Nitrometan
2010-05-31, 09:55
Kosten har gjort att jag gått ner. Inte cardio.
Det tror jag det är i de flesta fall.

Kosten gör den stora skillnaden.

130kg finsk sisu
2010-05-31, 09:57
Tack!
Men trådens syfte är inte i detta fall att framhävda mej själv. Tvärtom är det lite jobbigt att vara "offentlig" med sin hälsa. Men jag valde att offentliggöra detta eftersom jag känner dopingfria tränande som pga eller bl.a pga sin kost fått hjärtinfarkt osv av att ohälsosamt hela tiden. Därför valde jag att offentliggöra mina värden. Att gå från ganska risiga värden(främst triglycerider och levervärden) till bra/perfekta värden bara med att ändra kosten under en 4-5 månader. Sen skall man inte vara för nog med sina värden men att gå och kolla upp dem är aldrig fel. Allra minst om man väger över 100kg. Fick mej tillsnackad en koll innan jul och då hoppas jag att värdena är lika bra.

Pridge
2010-05-31, 14:22
Stort grattis, en trevlig läsning!

Hoppas din kost och träning fortsätter gå bra!

Fru_Flisa
2010-05-31, 16:03
Får inte klarhet riktigt i vad för koständring (om det nu beror på det) som gett bättre värden då jag inte känner inte till Babooms exakta kostplan...
Är det rätt och slätt mindre protein, mindre fett från djur och mindre socker, och mer proteinpulver?
Vad har du ökat intaget av?

130kg finsk sisu
2010-05-31, 19:02
Under dieten levde jag i princip på kött(främst kalkon), kvarg,ägg och grönsaker. På träningsdagar åt jag lite rågbröd och/eller fullkorns ris. Mer kan jag nog inte avslöja utan hänvisar till Baboom.
Tycker fru Lisa att 420g protein är lite? Tvärtom så åt jag inte alls så mycket protein då jag vägde 140kg+. Jag åt inget pulver utan allt protein kom från mat förutom EEA på träningsdagar.

mikaelj
2010-05-31, 19:04
En helt vanlig TKD, med andra ord. (fast minus K med så mycket protein)

Baboom
2010-05-31, 19:06
En helt vanlig TKD, med andra ord. (fast minus K med så mycket protein)

Absolut inte.

mikaelj
2010-05-31, 19:08
Absolut inte.

Minimalt med kolhydrater vilodagar och kolhydrater i samband med träning. Jag har svårt att få det till något annat än någon sorts TKD, som sagt med reservation för att proteinmängden nog tar bort K-delen. Kanske DTD? För att slänga sig med fler förkortningar. :-)

Inte för att det spelar någon roll, egentligen. Bra att ha hittat något som funkar!

Baboom
2010-05-31, 19:22
En man som väger 140kg, bor på en gård, tränar förbannat mycket och brottas med tjuvar och banditer bränner en del kalorier :)

Så även om 400g protein skulle låta som hela kaloribudgeten för en 65kg kille, så finns det rätt mycket utrymme kvar i Freddies diet.

Men det har absolut inte varit någon brist på kolhydrater i dieten. Skulle väl vara Freddie som tycker det då det här upplägget skilt säg lite från hans tidigare. Plus att säkert Felix ibland snodde en del av pappas mat :)

Fru_Flisa
2010-05-31, 20:02
Tycker fru Lisa att 420g protein är lite?

"Proteinmängden var som mest under deff 420g. Nu kanske 220-280g"

Min fråga var bara en för klargörandet konstaterande sådan angående förändring (= minskad mängd protein i kosten)...med ursprung av ovan citat.
Eller ville du veta min personliga åsikt hurvida jag anser 420g protein är lite..?

Hursom, kul att höra om förbättringarna! Bra (fint) intiativ av dig att dela med dej om dessa med.

hejhopp79
2010-05-31, 20:07
OK. Nåväl vi kan uttrycka det så här. Kosten har gjort att jag gått ner. Inte cardio.

Fast med cardio inbakat också hade du förmodligen gått ner ännu snabbare.

Bra initiativ dock med att ifrågasätta grisbulk. Jag har aldrig förstått poängen med det, varför inte ligga på lite kcal-överskott hela tiden och bygga långsammare och långt hälsosammare liksom.

Baboom
2010-05-31, 20:31
Fast med cardio inbakat också hade du förmodligen gått ner ännu snabbare.

Underskottet är det som gör att du går ner. Sen tycker jag inte att världensbästa bänkare ska lägga ner för mycket tid på kardio, bättre han ägnar sig åt det han ska vara bra på dvs. inte gång/cykling utan att lyfta en stång med alldeles förmycket vikt för en vanlig svensson/finne.

Skrev om kardio på diet i ett tidigare inlägg på min blogg (http://www.andreazengstrom.se/2009/08/behovs-kardio-pa-diet.html). Vad jag anser om det.

Målet var -125kg med så mycket styrka kvar som möjligt. Vilket Freddie lyckades med. Sen är det något helt annat att bänka och ha 15kg mindre fett på sig. Är ju inte direkt några vanliga bänklyft vi pratar om, utan en tekniksport där vinklar och allt är av stor vikt.

hejhopp79
2010-05-31, 20:58
Nej såklart, det är ju beroende på vilka mål man har. Cardio är dock något jag tycker de flesta borde ägna sig åt i någon form, om det så bara är att cykla till jobbet eller likande. Det finns så många hälsofördelar som går utanför själva styrketräningen.

Baboom
2010-05-31, 21:34
Nej såklart, det är ju beroende på vilka mål man har. Cardio är dock något jag tycker de flesta borde ägna sig åt i någon form, om det så bara är att cykla till jobbet eller likande. Det finns så många hälsofördelar som går utanför själva styrketräningen.

Nu bor han iförsig på en gård vilket innebär mer kroppsarbete och motion än vad dagens sthlm'are får som på sin höjd tar en promenad på 5min till t-banan. Men jag förstår din poäng.

Freddie brukar dock cykla och brukar t.om. ha Felix (sonen) som extra vikt :)

Det går liksom inte att utgå att alla människor sitter framför datorn hela dagarna. Finns ju de med gratis kardio i jobbet, som lapplisa utan bil :)

Rydell
2010-06-03, 17:38
Snudd på hypotension på det diastoliska samtidigt som du har högre pulstryck än innan. Ingen som kommenterade det på företagshälsovården?

130kg finsk sisu
2010-06-03, 22:27
nej. Förklara gärna vad du menar för en ovetande.

Pepz
2010-06-03, 22:34
Snudd på hypotension på det diastoliska samtidigt som du har högre pulstryck än innan. Ingen som kommenterade det på företagshälsovården?
före
Blodtryck 140/90
efter
Blodtryck 122/64

jag hänger inte med på ditt resonemang? räknas väl inte som onormalt lågt?
och pulstrycket? högt men inte onormalt och eftersom alla andra riskmarkörer är bra?

Scratch89
2010-06-03, 22:47
Högre pulstryck = större skillnad mellan det systoliska och diastoliska trycket.

Innan: 140 - 90 = 50
Efter: 122 - 64 = 58

Hypotensionvärdet på det diastoliska ligger runt 60. Jag själv ligger där omkring (108/60), och det svartnar för ögonen i princip dagligen när jag ska ninja mig från en plats till en annan.

Pepz
2010-06-03, 22:57
Högre pulstryck = större skillnad mellan det systoliska och diastoliska trycket.

Innan: 140 - 90 = 50
Efter: 122 - 64 = 58

Hypotensionvärdet på det diastoliska ligger runt 60. Jag själv ligger där omkring (108/60), och det svartnar för ögonen i princip dagligen när jag ska ninja mig från en plats till en annan.

jo jag vet vad det är och jag såg att det ökat. men också inom felmarginal
första mätningen är(antagligen) i hela tiotal och den andra i ental

Och jag vet också att pulstrycket är en bättre riskmarkör än blodtrycket.
Men eftersom sänkningen av alla andra riskmarkörer/faktorer är kraftig så kan man väl inte komma och påstå att en liten ökning av pulstrycket spelar någon roll?

Scratch89
2010-06-03, 23:00
Nej nej, jag ville bara förklara för jag trodde att du inte förstod alls, men nu inser jag att du bara ifrågasatte. :)

130kg finsk sisu
2010-06-04, 10:51
Orolig som tusan var jag via företagsläkaren idag efter nattskiftet. Han mätte blodtrycket med samma manuella mätare. 120/72 och 122/68 och vilopuls ca.60. Nu kan jag väl sova tryggare? :)
Läkaren sa på knagglig svenska "oerhört bra blodtryck för en man med såpass mycket muskler och kroppsmassa". Syftade givetvis på att jag var både muskulös och fet. Annars berömde han mina nya värden och frågade hur jag ätit och motionerat. (I måndags var jag bara till sjuksystern).
Då jag frågade om pulstryck så tyckte han att det saknade relevans för unga människor och att jag dessutom hade ett normalt pulstryck.

Rydell
2010-06-04, 12:10
Orolig som tusan var jag via företagsläkaren idag efter nattskiftet. Han mätte blodtrycket med samma manuella mätare. 120/72 och 122/68 och vilopuls ca.60. Nu kan jag väl sova tryggare? :)
Läkaren sa på knagglig svenska "oerhört bra blodtryck för en man med såpass mycket muskler och kroppsmassa". Syftade givetvis på att jag var både muskulös och fet. Annars berömde han mina nya värden och frågade hur jag ätit och motionerat. (I måndags var jag bara till sjuksystern).
Då jag frågade om pulstryck så tyckte han att det saknade relevans för unga människor och att jag dessutom hade ett normalt pulstryck.
Nya värdena ser bättre ut och jag kan inte se varför du ska känna oro. Anledningen till att jag kommenterade var att jag samma dag hade läst följande artikel i läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=14472

Rydell
2010-06-04, 14:55
Ber om ursäkt för om natten varit jobbig. Jag tänkte mig inte för och ser när jag läser vad jag skrev att det förmodligen gjorde dig orolig.

130kg finsk sisu
2010-06-04, 15:04
Jag är hypokondriker. Så ta inte åt dej.
Och det är inte lätt att vara hypokondriker i en sport där hamburgare kan betecknas nästan lika effektivt som steorider(skämt men ändå en point). Men nu har jag börjat leva mer hälsosamt och skall försöka kombinera tunga bänkpressar med sund kosthållning.

chrilledude
2010-06-04, 15:13
Förlåt, men måste bara kommentera "åt allt som rörde sig." Åt du människor? :(

Bra tråd f.ö.! :)

Sir Anselm
2010-06-04, 16:37
Förlåt, men måste bara kommentera "åt allt som rörde sig." Åt du människor? :(

Bra tråd f.ö.! :)

Jag kan tycka att han borde ätit allt som INTE rörde sig, för att slippa slösa kalorier på jakten menar jag :D