handdator

Visa fullständig version : Om du skulle varit 10 år yngre idag...


mangs
2010-05-31, 09:33
Jag satt och funderade igår ang. om mitt liv sett annorlunda ut om jag föddes 10 år senare. Dvs jag skulle idag vara 22 år istället för 32år. För att göra det hela överskådligt valde jag att vänner etc gjort samma föränding så det är bara samhället i stort och ny teknoligi som skulle vara skillnaden.

Hur annorlunda skulle mitt liv som 22-åring idag vara det jag hade 2000? Vad ser annorlunda ut i samhället och hur skulle det påverka mig?

Till att börja med var jag singel när jag var 22 och det får jag bli i denna fiktiva nutid också. Högst troligt hade jag nätdejtat och genom detta träffat min livspartner istället för att som jag, ränna på krogen titt som tätt i förhoppning av att hitta någon. Jag hade troligtvis kagt betydligt mindre pengar på krogen och även på inköp av musik/film. Vill inte tänka på hur mycket pengar min skivsamling kostat och idag hade man ju fått den nästan gratis. Pengarna hade jag säkerligen valt att investera klokt med högre risk än jag gjorde en gång i tiden. Med tanke på svårigheten att få tag i jobb efter avklarad högskoleutbildning är det heller inte säkert att jag pluggade för universitetsexamen men det är nog rätt troligt.

Träningsmässigt hade man tack vare internetforum likt det här sluppit göra alla dumma träningsmisstag man kan göra och snabbt kommit underfund med hur man bör äta för resultat. Troligtvis hade mindre pengar lagts på kosttillskott som jag i alla fall hade en övertro på år 2000.

Sedan har det ju hänt en hel del på teknikfronten men utöver streama saker över internet så har väl egentligen inget revolutionerande hänt de senaste 10 åren.

Det är när jag tänker på sådana här saker som jag inser att 10år egentligen går ganska snabbt och innan man vet ordet av det så har 10 år till gått. Gäller att leva ui nuet efter de förutsättningar man har. Hur tror du att din vardag sätt ut idag om du just nu var en 10 år yngre kopia av dig själv? Vilka likheter och skillnader skulle det finnas jämfört med den du var 2000?

Novaindex
2010-05-31, 09:39
Hmm .. Hade jag varit snart 18 i år ist för 28 så hade jag nog inte redan haft barn som jag hade vid 18 ( väntade mitt andra då .... missförstå mig rätt .. ångrar aldrig mina barn men hade nog skaffat barn senare om de vore nu ).. Skulle nog varit mer singel ist längre .. Hade börja styrketräna vid 18 ist för nu vid 27 och hade haft lättare att få reda på allt man behövt veta tack vare internet osv.. Hade tage körkortet om jag i år fyllt 18 ... Jao de finns nog en hel del .. lätt att vara efterklok *skrattar* .. en rolig tråd dock mangs :D

fiskebulle
2010-05-31, 09:41
Är det en sån här tråd man bör vara åtminstone 30 för att svara i?

...Vad hade jag gjort annorlunda som 10-åring.. Jag hade nog börjat styrketräna.

MrBoris
2010-05-31, 09:48
Är 28år så hade varit 18år jag också, hade nog tagit skolan mer seriöst på gymnasiet och skaffat lite bättre betyg så att jag hade kunnat börja på ett bra universitet direkt istället för att gå "omvägen" genom högskolan (gick däremot väldigt bra när jag kom in).

Hade dessutom fortsätt spela fotboll och inte sluta med den för att spela dataspel i 5år och kasta bort mycket tid av mitt liv. Gym hade jag också börjat med omgående istället för att börja när jag var 21år. Likaså önskar jag att jag hade börjat plugga tidigare än 21års ålder. Däremot är jag väldigt glad att jag inte gjorde lumpen.

Det är väl det mest väsentliga jag kan komma på just nu.

rooz
2010-05-31, 09:51
Är det en sån här tråd man bör vara åtminstone 30 för att svara i?

...Vad hade jag gjort annorlunda som 10-åring.. Jag hade nog börjat styrketräna.

Vad hade jag gjort annorlunda som 9-åring liksom:D

Numse
2010-05-31, 09:58
Är det en sån här tråd man bör vara åtminstone 30 för att svara i?

...Vad hade jag gjort annorlunda som 10-åring.. Jag hade nog börjat styrketräna.

Vad hade jag gjort annorlunda som 9-åring liksom:D

Läs vad som skrivs i tråden istället så kanske ni kan ta tillvara av andras erfarenheter och ändra ert liv redan nu om det behövs.

Fredrik_S
2010-05-31, 09:58
Hade jag varit 19 istället för 29 hade jag sett till att vara oseriös från början. Inte gått civilingenjörsutbildning och balettakademiutbildning samt haft långa förhållanden. Jag hade försökt fått ett väldigt ansvarslöst jobb(som inte kräver för mycket tid och som man kan släppa när man inte är där) och hållit mig till mindre seriösa danskurser(de är roligare) Sen hade jag nog försökt att vara singel också hela tiden. Flickvänner och famlij är något man kan börja satsa på efter 40 kanske(inte där än så kanske tänker annorlunda då)

Numse
2010-05-31, 10:00
Hade jag varit 19 istället för 29 hade jag sett till att vara oseriös från början. Inte gått civilingenjörsutbildning och balettakademiutbildning samt haft långa förhållanden. Jag hade försökt fått ett väldigt ansvarslöst jobb och sett till att leka med alla fritid från början.

Är du så missnöjd över dina utbildningar och förhållanden?.. Vad hade du gjort med så mycket fritid?

Osten80
2010-05-31, 10:00
Din frågeställning verkar inte nå fram, Mangs. Oväntat va? :D

Kek
2010-05-31, 10:01
Om jag var 9 nu så skulle jag passat på att njuta av ett riktigt sommarlov. Inget jävla sommarjobb eller masa annat skit som man måste gör nu när man är gammal :( Man fattade inte riktigt hur skönt man hade det då..

Deceiver85
2010-05-31, 10:03
För 10 år sedan var jag 15, och då hade jag börjat träna.

Nordenator
2010-05-31, 10:17
Om jag skulle varit 10 år yngre idag hade jag nog varit ett offer för WoW :D

MrBoris
2010-05-31, 10:28
Din frågeställning verkar inte nå fram, Mangs. Oväntat va? :D

Tekniken och läget idag hade inte påverkat hur jag hade velat att mitt liv som 18åring skulle vara och vad jag hade gjort då.

Och jag antog att kopian av mig själv som 10år yngre har de värderingar jag har idag.

mangs
2010-05-31, 10:31
Meningen med tråden var inte att att man skulle skriva vilka misstag man skulle undvika att göra om utan att mer se till vilka möjligheter som finns idag 10 år senare och hur de skulle förändrat en själv 10 år tidigare. Sedan finns det givetvis utrymme i denna tråden för tips och tricks för de som är yngre vad de skall titta på men eftersom samhället förändras och alla är olika individer så är inte allting som var sant för 10 år sedan det idag. Det som ses som måsten idag är kanske om 10 år helt överflödigt. ta bara det här med lumpen. För inte så länge sedan så ansågs det av många att det var något fel på en om man som kille fått frisedel och det var inte direkt någon merit i CVn. Jag tror det är ytterst få som skulle anmärka på detta idag. För 10 årsedan var nätdejtning något som man i bästa fall smög med och inget man pratade ppet om, idag är det ytterst få som är singlar som inte håller på med nätdejting aso.

Bahir
2010-05-31, 11:42
Jag skulle ha varit 12, och om jag kunde prata med mitt 12-åriga jag så skulle jag säga åt honom att jobba arslet av sig i plugget, fokusera på att lära sig matematik, lära sig programmera, och välja att plugga natur i gymnasiet när det blir dags att välja. Sen finns det väl några icke pluggrelaterade saker jag skulle vilja ha gjort annorlunda, men det är skitsamma.

L-Sami
2010-05-31, 11:52
Hade hängt på Kolozzeum, kollat på Youtube filmer och hade haft 1000 vänner på Facebook. Det är möjligheterna jag ser om jag hade varit 14 idag. Internätet har gått framåt, kommer ihåg att jag surfade med ett kasst och långsamt modem i början 2000-talet och surfade på Lunarstorm :D

Jag vet inte hur skolan gymnasiet/högstadiet ser ut idag, så kan inte dra några slutsatser därifrån.

mtlca
2010-05-31, 12:34
22 nu, som 12 åring hmm... Tagit skolan mer seriöst.

rajjan_dammit
2010-05-31, 12:37
Jag hade tagit skolan mindre seriöst

ewho
2010-05-31, 12:40
22 nu, som 12 åring hmm... Tagit skolan mer seriöst.

+1

Vinter
2010-05-31, 12:52
Mer sex, alltid kul med mer sex. Hade troligtvis gått en annat högskoleprogram som landat mig i arbetslöshet.

maximuscle
2010-05-31, 13:17
ända jag skulle gjort annorlunda hade varit att skippat den där kos resan som pajjade min mage för all framtid...:(

MrBoris
2010-05-31, 13:19
ända jag skulle gjort annorlunda hade varit att skippat den där kos resan som pajjade min mage för all framtid...:(

oj, du får gärna berätta mer?? Jag åkte på någon Bali-åkomma själv (värsta värken och matgiftningen jag någonsin haft), men den släppte efter 2månader

C.E.J.
2010-05-31, 17:28
mangs, måste man vara sitt 10 år yngre jag fast år 2010, eller får man ändra på sitt 10 år yngre jag? ;)

von huff
2010-05-31, 18:11
Jag skulle satsa stenhårt på ishockey, ångrar mig att jag aldrig tog chansen när man hade den

stolpskott
2010-05-31, 19:01
Mer sex, alltid kul med mer sex. Hade troligtvis gått en annat högskoleprogram som landat mig i arbetslöshet.

+1. Är för övrigt 17 bast i dagsläget.

skaparn
2010-05-31, 19:09
Jag hade nog varit lika odräglig som jag var 2002. Kanske med skillnaden att jag hade en iPhone - som jag använde för att vara odräglig.

Cilia
2010-05-31, 19:15
Jag skulle ha gjort ungefär samma som nu men jobbat på mitt självförtroende och varit kaxigare i karriären. Nu är jag iofs nöjd med min karriär men jag hade velat vara mer offensiv och sett vad det hade lett till.

Mestalla
2010-05-31, 19:26
Jag hade varit 9 år, skulle börjat lira fotboll...det blev tyvärr aldrig av. Hade förmodligen lirat i Allsvenskan i dagsläget. Dessutom hade jag insett hur korkat det är att plugga när man gick i skolan. till alla onödiga ämene, NO, SO, Musik, Bild u name ut...jag har ingen nytta av det nu.

_slipknot1_
2010-05-31, 20:08
Hade varit 13 och hade tvingat mina föräldrar köpa aktier åt mig i några fina bolag, så man hade haft en nätt summa vid en ålder på 23. Sedan skulle jag inte ha utövat 2 sporter simultant utan satsat på kvinnor istället. Hur lite tid jag lade ned i skolan är jag hur nöjd över som helst, pluggar ändå på den linjen jag ville komma in på.

Brickhead
2010-05-31, 20:12
Skulle jag typ börja förskolan idag vid 7 års ålder

Kek
2010-05-31, 20:52
Skulle jag typ börja förskolan idag vid 7 års ålder

Man börjar väl 1an när man är 6-7 år om man inte är speciell?

C.E.J.
2010-05-31, 20:53
Man börjar väl 1an när man är 6-7 år om man inte är speciell?

Året man fyller 7, ja?

edit: med undantag för Scratch89

emi23j
2010-05-31, 21:09
dåhade jag varit 14. eller nästan 15...

Hade sett till att lägga lite mer tid på skolan (fan 1h om dagen och man hade haft mvg i alla ämnen). Det jag helst hade ändrat är dock träningen. helt sjukt hur bra man hade kunnat vara om man haft struktur på träningen när man var så ung.

Dreas
2010-05-31, 21:31
Som 10åring hade jag sett till att ge fan i att äta så förbannat och gått ner några kg så man slapp se ut som en badboll. Hade börjat tränat och tagit tillvara på diverse chanser man fick senare i livet.

HulkH
2010-05-31, 21:34
börjat träna direkt, då som barn dock :D

ManuelIT
2010-05-31, 22:56
som 14åring skulle jag sluta vara så jävla osäker på mig själv och inse att allt löser sig.