handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem över bäckenbenet


martikainen
2010-05-31, 09:18
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: 173, 80kg

Smärtbeskrivning: Smärtan är ovanför vänster bäckenben och är som värst efter att man varit still en längre tid (sovit, suttit länge eller stått still ett tag). Smärtan är djup och kommer när man böjer sig framåt. Trycker man omkring bäckenbenet så gör det ont och jag är väldigt stel.
Besvären har jag haft till och från i 3-4år, oftast bara 2-3dagars besvär och sen försvinner det utan behandling.

Denna gången hade jag extremt ont i 2 veckor och nu haft mindre besvär i 3-4 veckor. Besvären kommer plötsligt utan någon bakomliggande direkt orsak (självklart gör jag något fel i vardagen då jag har såna här problem, men jag har ej kört något tungt rygg pass eller liknande innan)
Skarp smärta som känns om man tex sitter ner en längre stund eller om man står upp och böjer sig framåt

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Jag tränar 5-7pass i veckan, allt beroende på humör och välmående i kropp och knopp. Inga ändringar.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Testat ipren/alvedon men det gör ingen skillnad. Ej testat någon salva.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Ja
Jag har börjat gå hos kiropraktor, hade mitt 2a besök idag.
Första besöket så lokaliserade han problemområdena (musklerna omkring vänster bäckenben) som är väldigt stela. Även stel mellan skulderblad och vänster baksida axel. Han masserade sedan i 15min, knäckte bröstrygg och nedre delen av ryggen. Sedan tryckte han en hel del på de områdena jag hade ont, gjorde förjävla ont och kände av ryggen i 24h framåt.

Vi diskuterade lite hur jag jobbar, jobbar inom IT-drift så jag sitter mycket vid datorn, försöker variera position och röra på mig så ofta det går, skall bli bättre på det nu.
Jag sover på mage med huvudet åt vänster på armen så blir ju en snebelastning där, har börjat öva på att somna på rygg nu men det tar sin tid att vänja sig.
Har en ovana att sätta mig på mitt ena ben, jag har tex högerbenet under vänsterbenets knä, sitter halvt "i kors" med benen så att säga. Detta skall jag öva på att inte göra också.

Besök nr2 så var det först koll på om problemen blivit mindre, vilket jag inte tycker att de har. Sedan lite kort massage, knäckning av samma områden igen och sedan trycka på punkterna. allt som allt tog det 13min.


Övrigt: Jag börjar bli väldigt skeptisk kring det här, har läst en del om kiropraktik runtom nätet och många tycker att det är BS. Jag vill nu ha er hjälp att försöka hitta en rimligare behandling för min rygg (360kr för 13min "behandling" är inte rimligt). Enklare massage och tryck på punkterna som är ömma kan min flickvän stå för. Ryggknäckningen har jag förstått enligt många kunniga endast är en tillfällig lindring av problemen då man lurar nerverna att allt är bra för att man slappnar av?

Vad tycker kollo, bör jag söka mig till en sjukgymnast/massör istället, eller är det något så enkelt som kanske bara kräver 5-10min hårdare massage på områdena varje kväll en viss tid och sen tänka på de bakomliggande orsakerna till problemen.

Hojta gärna om ni behöver mer info, finns säkert något jag kan berätta som hjälper. Förstår att det är väldigt svårt att göra en bedömning på det någon okunnig skriver på nätet, men vi kan väl göra ett försök?

Tack på förhand!

Martin Löwgren
2010-05-31, 09:25
13min är rätt lång tid för att vara kiropraktor :thumbup:

Nej men skämt och sido. Behöver du ens söka upp någon för dina besvär? Känns ju som att du har bra koll på vad problemet härstammar ifrån.

Om du vill gå till någon så uppsök Naprapat eller Sjukgymnast med OMI/OMT kompetens. Besöket lär vara minst 30min (ofta 45min) och då kommer bakomliggande faktorer även analyseras.

martikainen
2010-05-31, 09:41
13min är rätt lång tid för att vara kiropraktor :thumbup:

Nej men skämt och sido. Behöver du ens söka upp någon för dina besvär? Känns ju som att du har bra koll på vad problemet härstammar ifrån.

Om du vill gå till någon så uppsök Naprapat eller Sjukgymnast med OMI/OMT kompetens. Besöket lär vara minst 30min (ofta 45min) och då kommer bakomliggande faktorer även analyseras.

Jag avvaktade länge med att söka vård just för att jag tycker om att läsa på själv och inte riktigt tror på att det krävs en läkare för vartenda litet problem, kunskap finns överallt och inte bara bakom ett examensbetyg/läkarlicens.
Men när det höll i sig så länge trots mina försök till rehab och vila så kände jag att det var bäst.
Jag fick ju egentligen bara en bekräftelse på vart jag hade ont och sen lite kort massage.

Skall leta på lite fakta om sjukgymnast/naprapat och se om det blir ett sånt besök.
Det finns ingen kunnig här på kollo som bor i Örebro? Jag skänker gärna pengarna till er istället så att ni kan stödja kolo med lite proteinpengar ;)

oath5
2010-05-31, 19:33
http://www.omi-s.se/register.htm

Kika här om du hittar någon nära dig. Helst en med advanced utbildning.

martikainen
2010-05-31, 21:10
http://www.omi-s.se/register.htm

Kika här om du hittar någon nära dig. Helst en med advanced utbildning.

Tack! Närmsta är i Västerås verkar det som (bor i Örebro) Väldigt konstigt att vi inte har någon i Örebro, är ju inte direkt en by..

pony
2010-06-02, 00:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146791

martikainen
2010-06-05, 23:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146791


Intressant läsning, allting som står under länken du skrev i den tråden verkar ju stämma in. Men jag vill ju inte ropa varg i onödan. Skall försöka boka in en tid på vårdcentralen så man kan få en remiss till röntgen.

Kan ju lägga till att jag var hos kiropraktorn för tredje gången i torsdags, 4min tog "behandlingen" denna gång, knäckte ena sidan av nedre ryggen. masserade 1 punkt och tackade för sig.
Jag sa att jag kommer testa andra behandlingsformer.

Jävla skitsnack det där att betala 360kr för 4min "massage/behandling" värdelöst.
Han kunde inte heller ge mig någon anledning till varför jag skulle fortsätta behandling hos han.

Klein
2010-06-06, 05:30
Allt det du skriver låter bekant. För mig uppstod problemet på höger sida av korsryggen / bäckenet för 10-11 år sedan i samband med att jag körde marklyft för första gången på alldeles för tung vikt helt utan att använda benen. Kände inget när jag körde men nästa morgon kunde jag inte böja mig framåt. Det gick över på några månader men kommer tillbaka och spökar då och då, särskilt i perioder då jag lever oregelbundet och spenderar för mycket tid liggandes och sittandes.

Att sitta hela dagarna är helt vanskligt när man har denna typ av problem och även för friska personer för den delen. Försök ordna så att du får ett skrivbord där du kan stå och jobba med ställbar höjd. Ta också frekventa pauser från datorn då du passar på att gå omkring. Det finns till och med kontor där man tagit in threadmills som arbetarna får gå på medan de jobbar :)

Jag har också märkt att det är viktigt att inte sova för länge. Upp tidigt på morgonen och ut och promenera eller jogga gör susen.

martikainen
2010-06-16, 18:08
Kollar in i tråden lite då och då.

Fick massage av en bekant och det gjorde fan så mycket mer för ryggen en kiropraktorns 4min massage. Ryggen är mycket bättre nu och jag känner endast av den efter jag legat väldigt länge, eller om jag ligger i konstiga ställningar.

Jag har höj/sänkbart skrivbord och försöker komma ihåg att använda det så ofta det går, kan ju erkänna att jag slarvar väldigt ofta.

Ska gå iväg och ta en massage nu någon dag när jobbet lugnar sig lite, 30min hos en rikktig massös borde göra susen för både ryggen och resten av överkroppen.

martikainen
2012-02-03, 12:40
Jag har efter mycket problem där jag stundtals blivit så gott som våldtagen av smärtorna hittat orsaken.
Vi fick nytt sjukavtal med jobbet och jag bestämmde mig för att utnyttja detta och få reda på vad det är som orsakar dessa problem.

Efter 10veckors sjukgymnastik och TENS behandling så fick jag återigen smärtor när jag var nere på fitnessfestivalen, helt frånkopplat från eventuell tung träning dvs.
Jag ville då få bättre hjälp och fick åka på vanlig röntgen och även MR.

Idag fick jag beskedet att jag har 2-3 diskar som är lite slitna men att en av dessa (Disken mellan L1 och L2) är värst och det är även i det området som jag alltid haft ont.
Får nu remiss till naprapat och blir väl att försöka få till ett träningsprogram för att bygga upp musklerna runtomkring.
Jag har lärt mig vad jag kan och inte kan göra i träningen för att inte få ont, kör även med bälte i alla övningar där jag riskerar att svanka (Svankning framkallar smärtan omedelbart, finns förmodligen annat som kan framkalla den i långa loppet).

The journey continues...