handdator

Visa fullständig version : Otroligt strikt, bra eller inte?


Control_61
2010-05-31, 08:39
Har tänkt på en sak angående att träna strikt. Många av de i min närhet som är väldigt starka är inte särskilt noga med att ha bra teknik under sina lyft. Sedan har jag några teknik-nazis som inte lyfter ett skit.


Bänkpress:
Situation 1: Håller lite bredare än axelbrett, sänker stången under kontroll till bröstet, tar en kort paus på bröstet, lyfter sedan stången explosivt. Använder 100kg för en 5a.

Situation 2: Håller brett för att få mer kraft, sänker stången fort, väldigt lätt studs på bröstet. Använder 110kg för en 5a.



Är det alltid bra att vara sjukt noga med tekniken, eller förlorar man så mycket vikt i övningen att man inte stimulerar muskeltillväxt och styrkeutveckling lika mycket?

Kan man bli för noggrann med tekniken?

(Jag tror jag vet vad studierna säger, men vad har ni för erfarenheter i praktiken?)

Grotesk
2010-05-31, 08:51
För min del så handlar det inte så mycket om vikten utan faktumet att jag vill få maxkontakt. jag kör självklart tungt men skulle jag behöva välja, av någon konstig anledning, så skulle jag alltid köra några kilo mindre för att få rejäl muskelkontakt jämfört med att lassa på och bara trycka det halvdant.

Men så tränar jag ju inte SL heller.

Control_61
2010-05-31, 08:53
För min del så handlar det inte så mycket om vikten utan faktumet att jag vill få maxkontakt. jag kör självklart tungt men skulle jag behöva välja, av någon konstig anledning, så skulle jag alltid köra några kilo mindre för att få rejäl muskelkontakt jämfört med att lassa på och bara trycka det halvdant.

Men så tränar jag ju inte SL heller.


Japp, det är såklart skillnad på BB och SL i det här fallet!


Hade varit skoj att höra någon gammal SLare, eller någon annan rutinerad person svara på detta!

Pjotor
2010-05-31, 08:57
Jag tycker att det är viktigt med strikt teknik i början, så att man lär sig en bra grundteknik. Med tiden kan man göra medvetna avsteg för olika syften. I isoleringsövningar tycker jag dock att det alltid är viktigt med ett strikt utförande, eftersom det är den isolerade muskeln som ska jobba. Om man fuskar genom att utnyttja andra muskler för mycket så är det liksom ingen vits längre.

ARMSTARK
2010-05-31, 09:00
jag tycker att det är viktigt med strikt teknik i början, så att man lär sig en bra grundteknik. Med tiden kan man göra medvetna avsteg för olika syften. I isoleringsövningar tycker jag dock att det alltid är viktigt med ett strikt utförande, eftersom det är den isolerade muskeln som ska jobba. Om man fuskar genom att utnyttja andra muskler för mycket så är det liksom ingen vits längre.

+1

Librish
2010-05-31, 13:01
Jag tycker att det är viktigt med strikt teknik i början, så att man lär sig en bra grundteknik. Med tiden kan man göra medvetna avsteg för olika syften. I isoleringsövningar tycker jag dock att det alltid är viktigt med ett strikt utförande, eftersom det är den isolerade muskeln som ska jobba. Om man fuskar genom att utnyttja andra muskler för mycket så är det liksom ingen vits längre.

Det är ju fortfarande inte någon annan muskel som dör först.

Exempel:

Om jag kör strikt bicepscurl på 40kg, då belastar jag muskeln med 40kg i bottenläget, 40kg i mellanläget och 40kg i toppläget. Jag är svagast i mellanläget alltså kommer det vara min "choking point".

Om jag istället sätter på 60kg och hjälper till så jag får ett momentum genom rörelsen mha resten av kroppen, då kommer ju "peaken" av denna rörelseenergi att komma in där jag är som svagast. Då kanske jag belastar bottenläget med 50kg, mellanläget med 40kg och toppläget med 50kg vilket ger en högre belastning totalt, fast jag kanske fortfarande dör fortast i mellanläget och alltså kan göra lika många.

Pjotor
2010-05-31, 13:26
Det är ju fortfarande inte någon annan muskel som dör först.

Exempel:

Om jag kör strikt bicepscurl på 40kg, då belastar jag muskeln med 40kg i bottenläget, 40kg i mellanläget och 40kg i toppläget. Jag är svagast i mellanläget alltså kommer det vara min "choking point".

Om jag istället sätter på 60kg och hjälper till så jag får ett momentum genom rörelsen mha resten av kroppen, då kommer ju "peaken" av denna rörelseenergi att komma in där jag är som svagast. Då kanske jag belastar bottenläget med 50kg, mellanläget med 40kg och toppläget med 50kg vilket ger en högre belastning totalt, fast jag kanske fortfarande dör fortast i mellanläget och alltså kan göra lika många.

Arbetet som utförs är lika med med rörelselängden multiplicerat med kraften. Arbetet som biceps utför är 50% större med 60 kg än med 40 kg, men bara om båda rörelserna har samma längd och accelerationskurva. Svingar du vikten så sker en annan acceleration, dessutom delvis med andra muskler än biceps.

Teoretiskt går det att träna som du påstår, genom att svinga, men i praktiken är det så gott som omöjligt att svinga vikten så konsekvent som det behövs, både vad gäller bruk av andra muskler i svingandet och vad gäller accelerationen i rörelsen.

Gör man rörelsen strikt så är det mångdubbelt enklare att följa utvecklingen och öka vikten när det behövs. Om man ökar vikten utan att arbetet ökar så har man lyckats dribbla upp sig själv på läktaren.

creperiet
2010-05-31, 13:35
Arbetet som utförs är lika med med rörelselängden multiplicerat med kraften. Arbetet som biceps utför är 50% större med 60 kg än med 40 kg, men bara om båda rörelserna har samma längd och accelerationskurva. Svingar du vikten så sker en annan acceleration, dessutom delvis med andra muskler än biceps.

Teoretiskt går det att träna som du påstår, genom att svinga, men i praktiken är det så gott som omöjligt att svinga vikten så konsekvent som det behövs, både vad gäller bruk av andra muskler i svingandet och vad gäller accelerationen i rörelsen.

Gör man rörelsen strikt så är det mångdubbelt enklare att följa utvecklingen och öka vikten när det behövs. Om man ökar vikten utan att arbetet ökar så har man lyckats dribbla upp sig själv på läktaren.

Ett ostrikt utförande kombinerat i ett upplägg med striktare kan på sikt innebära större styrkepotential under det "strikta" utförandet. Det handlar ju som Librish sa inte alltid om att lyfta en viss vikt med exakt samma utförande, utan om att du i vissa delar av rörelsen vill uppnå en högre muskelspänning, oavsett om ditt mål är styrke- eller muskeltillväxt.

Pjotor
2010-05-31, 13:43
Ett ostrikt utförande kombinerat i ett upplägg med striktare kan på sikt innebära större styrkepotential under det "strikta" utförandet. Det handlar ju som Librish sa inte alltid om att lyfta en viss vikt med exakt samma utförande, utan om att du i vissa delar av rörelsen vill uppnå en högre muskelspänning, oavsett om ditt mål är styrke- eller muskeltillväxt.

Jag vet inte om det du skriver stämmer, men jag tror att man ska veta vad man gör innan man ger sig på att införliva svingande utföranden i sin träning OCH vill att sådan träning ska ge goda resultat.

Jag är övertygad om att de flesta som använder sving inte har den kunskapen.

David R
2010-05-31, 13:52
Jag vet inte om det du skriver stämmer, men jag tror att man ska veta vad man gör innan man ger sig på att införliva svingande utföranden i sin träning OCH vill att sådan träning ska ge goda resultat.

Jag är övertygad om att de flesta som använder sving inte har den kunskapen.

Håller med, det krävs att man har en kroppsmedvetenhet och är bekant med rörelsen så att man kan fokusera kraften på rätt plats.

Pepz
2010-05-31, 13:53
De flesta bör lära sig att träna strikt och med god teknik innan arbetsvikten sätts som en viktig parameter, oavsett SL eller BB.

många som har ex släpande bröst pga dålig teknik i bröstövningar för att de velat använda så mycket vikt som möjligt hela tiden.

Henchman
2010-05-31, 13:54
Ett ostrikt utförande kombinerat i ett upplägg med striktare kan på sikt innebära större styrkepotential under det "strikta" utförandet. Det handlar ju som Librish sa inte alltid om att lyfta en viss vikt med exakt samma utförande, utan om att du i vissa delar av rörelsen vill uppnå en högre muskelspänning, oavsett om ditt mål är styrke- eller muskeltillväxt.

Just ostrika rörelser är nog inte vad som hjälper en att öka i styrka, snarare variation.

emi23j
2010-05-31, 14:22
Det beror ju lite på.

Om du tar fallet med bänkpress så kan du ju ha en väldigt bra teknik även om du kör med höga hastigheter (som du definierar som ostrikt) medan fallet kan vara det motsatta om man kör med låga hastigheter.
I just bänkpress fallet tar jag 5an på 110 varje dag i veckan över 5an på 100. Jag tränar dock inte för SL utan för att bli starkare och explosivare. Men om man kör med höga hastigheter bör man ha bra kontroll och en bra grundstyrka från början, annars är risken för skador troligen överhängande.

Robban
2010-05-31, 15:12
Varför studsa eller svinga upp vikter som inte ens är "tunga"!? Varför börja studsa upp 110kg i bänk? Det är ju ingen vikt ens, jag menar då är man ju fortfarande kvar på nybörjarstadiet i styrka...

Ska vi prata BB ist så är det ju nästan ännu löjligare. Det kommer nämligen inte bli några tuttar alls att tala om med jättebrett grepp och studs.

Att börja snacka intensitetshöjande metoder via delreps, halvor osv på den nivån är ju bara löjligt.

Finns det något knäppare än en liten räka som studsar upp, lika stora vikter som den grövsta killen på gymmet tränar med, och dessutom på fullaste allvar tror att han är lika stark!:laugh:

Logik, tänk...

Eller just det, de är ju vanligtvis per automatik dopade ja, glömde de...

z_bumbi
2010-05-31, 15:21
För att svara på frågan så nej man kan aldrig vara för noggrann med tekniken om man vet varför man vill ha ett visst utförande och hur man ska jobba vidare med det.

Eftersom de alternativen som ges verkar vara strikta så vet jag däremot inte vad som menas med strikt/ostrikt i den här tråden.

fiskebulle
2010-05-31, 15:37
Varför studsa eller svinga upp vikter som inte ens är "tunga"!? Varför börja studsa upp 110kg i bänk? Det är ju ingen vikt ens, jag menar då är man ju fortfarande kvar på nybörjarstadiet i styrka...

Ska vi prata BB ist så är det ju nästan ännu löjligare. Det kommer nämligen inte bli några tuttar alls att tala om med jättebrett grepp och studs.

Att börja snacka intensitetshöjande metoder via delreps, halvor osv på den nivån är ju bara löjligt.

Finns det något knäppare än en liten räka som studsar upp, lika stora vikter som den grövsta killen på gymmet tränar med, och dessutom på fullaste allvar tror att han är lika stark!:laugh:

Logik, tänk...

Eller just det, de är ju vanligtvis per automatik dopade ja, glömde de...

Vi förstår att du har fått någon slags uppenbarelse, men måste du hela tiden trycka ner andra för att göra din poäng? I det här fallet så var 100/110kg rent hypotetiskt och resonemanget handlar inte om vikten, exemplet skulle lika gärna kunna vara 250/300kg istället.

On topic: Axon la upp något i ämnet på sin blogg Länk (http://axon.blogg.se/2010/may/excentrisk-traning-ar-bra-skit.html#comment)

joko
2010-05-31, 15:46
Varför studsa eller svinga upp vikter som inte ens är "tunga"!? Varför börja studsa upp 110kg i bänk? Det är ju ingen vikt ens, jag menar då är man ju fortfarande kvar på nybörjarstadiet i styrka...

Ska vi prata BB ist så är det ju nästan ännu löjligare. Det kommer nämligen inte bli några tuttar alls att tala om med jättebrett grepp och studs.

Att börja snacka intensitetshöjande metoder via delreps, halvor osv på den nivån är ju bara löjligt.

Finns det något knäppare än en liten räka som studsar upp, lika stora vikter som den grövsta killen på gymmet tränar med, och dessutom på fullaste allvar tror att han är lika stark!:laugh:

Logik, tänk...

Eller just det, de är ju vanligtvis per automatik dopade ja, glömde de...

En räka bör ha längre lyftväg än grövsta killen på gymmet så han utför ett större arbete genom att han förflyttar samma vikt en längre sträcka (jag förmodar att du avser bänk eftersom du pratar om att studsa).

Robban
2010-05-31, 15:51
Alltså. Det är ni som tar åt er på mitt inlägg på det där sättet som behöver tänka efter. Det har inget att göra med vikten utan nivån man befinner sig på...

Använder man sig av "stora" vikter vet man vad man pysslar med. Det garanterar jag. Man kommer inte dit annars.

fiskebulle
2010-05-31, 15:59
Alltså. Det är ni som tar åt er på mitt inlägg på det där sättet som behöver tänka efter. Det har inget att göra med vikten utan nivån man befinner sig på...

Använder man sig av "stora" vikter vet man vad man pysslar med. Det garanterar jag. Man kommer inte dit annars.

Det är väldigt många som tar åt sig, jag inräknat. Känns bara som om du går in med en väldigt överlägsen attityd utanför din egen journal, vilket jag tycker är tråkigt.

Du har inte möjlighet att lägga upp inspelningar på hur du lyfter. Vet att du beskrivit i text, men det är ganska svårt att förstå kan jag tycka. Det är ju som sagt väldigt många som är intresserade.

Robban
2010-05-31, 16:06
Det är väldigt många som tar åt sig, jag inräknat. Känns bara som om du går in med en väldigt överlägsen attityd utanför din egen journal, vilket jag tycker är tråkigt.

Du har inte möjlighet att lägga upp inspelningar på hur du lyfter. Vet att du beskrivit i text, men det är ganska svårt att förstå kan jag tycka. Det är ju som sagt väldigt många som är intresserade.

Alltså jag vill inte vara överlägsen. Jag vill vara tydlig! Jag härmar ju Coleman då jag tränar så det går ju att kolla hur det ser ut. Räkna bort 50kg muskler och räkna in att jag är likblek bara...:D

Jag menar inte att man är "svag" då man kör på 110kg utan jag syftar till att man inte behöver ge sig in i överkursen ännu. Man är inte där ännu bara. ;)

Förlåt alla som tog illa vid sig! :)

Jag själv kör ju t ex bänkpress på 80kg.

Sjoba
2010-05-31, 16:13
Robban, har man större rätt att svinga upp 70kg i stångcurl om man tränat i åtskilliga år än att svinga upp 50 efter att ha tränat i 1 år?

ONT: Att köra ostrikt kan vara positivt, så länge man inte skadar sig eller gör övningen helt fel tycker jag det är okej att inte ha ett yates-strikt utförande.

Jag hade valt situation 1, men jag tycker aldrig att man bör skita i att höja vikterna för att det måste se snyggt ut. Höj vikten och kör lite mindre strikt än du gjorde på vikten under.

Robban
2010-05-31, 16:15
Robban, har man större rätt att svinga upp 70kg i stångcurl om man tränat i åtskilliga år än att svinga upp 50 efter att ha tränat i 1 år?

ONT: Att köra ostrikt kan vara positivt, så länge man inte skadar sig eller gör övningen helt fel tycker jag det är okej att inte ha ett yates-strikt utförande.

Jag hade valt situation 1, men jag tycker aldrig att man bör skita i att höja vikterna för att det måste se snyggt ut. Höj vikten och kör lite mindre strikt än du gjorde på vikten under.

Jag törs nog säga att man inte kan utnyttja "cheating" på rätt sätt efter 1 år. Det är för avancerat.

emi23j
2010-05-31, 16:29
Alltså jag vill inte vara överlägsen. Jag vill vara tydlig! Jag härmar ju Coleman då jag tränar så det går ju att kolla hur det ser ut. Räkna bort 50kg muskler och räkna in att jag är likblek bara...:D

Jag menar inte att man är "svag" då man kör på 110kg utan jag syftar till att man inte behöver ge sig in i överkursen ännu. Man är inte där ännu bara. ;)

Förlåt alla som tog illa vid sig! :)

Jag själv kör ju t ex bänkpress på 80kg.


Alltså detta är ju löjligt. Visserligen är man ju inte elit om man kör 5or på 100 eller 110, men man är ändå inte nybörjare.

Nu är ju dessa vikter bara exempel men ponera att en 75 kilos kille lyfter 110 kg 5 ggr så är det ett skattat 1RM 124-128 kg beroende på vilken uträkningsmetod man väljer. det är mer än 1.65 ggr sin kroppsvikt.

Jag tycker då att man definitivt kan börja träna efter mer avancerade program om man är på den nivån.

Finns det något knäppare än en liten räka som studsar upp, lika stora vikter som den grövsta killen på gymmet tränar med, och dessutom på fullaste allvar tror att han är lika stark!

Om en liten räka kan studsa upp 1.5ggr sin kroppsvikt i bänk så gör han det bra.

Sjoba
2010-05-31, 16:29
Jag törs nog säga att man inte kan utnyttja "cheating" på rätt sätt efter 1 år. Det är för avancerat.

Jag syftade inte på "cheating", jag syftade på skillnaden mellan ett extremt strikt utförande och ett korrekt men inte lika strikt utförande.

JuzupWilkosz
2010-05-31, 17:11
Juzup kör oerhört strikt och har utvecklad tidigare släpande muskelgrupper tack vare denna filosofi.

Sjoba
2010-05-31, 17:16
Juzup kör oerhört strikt och har utvecklad tidigare släpande muskelgrupper tack vare denna filosofi.

Det var väll roligt för han. Tar man steroider och sköter sin kost så blir man nog stor på ett antal år vare sig man kör oerhört strikt eller har lite gung.

Bluesparv
2010-05-31, 17:18
Det var väll roligt för han. Tar man steroider och sköter sin kost så blir man nog stor på ett antal år vare sig man kör oerhört strikt eller har lite gung.

Tror inte ens man behöver steroider för det. Eller jag hoppas inte det iaf, för jag vill också kunna bli stor :)

JuzupWilkosz
2010-05-31, 17:20
Det var väll roligt för han. Tar man steroider och sköter sin kost så blir man nog stor på ett antal år vare sig man kör oerhört strikt eller har lite gung.


Juzup kör rent. Juzup har tränat i många många år.

fiskebulle
2010-05-31, 17:22
Vem har sagt att Juzups släpande muskel blev stor? Den vart nog snarare i proportion med resten utav honom. Nu kan vi väl släppa dopingfrågan och fokusera på vilka fördelar strikt träning har i jämförelse med ostrikt sådan.

Sjoba
2010-05-31, 17:22
Juzup kör rent. Juzup har tränat i många många år.

Källa på det?

Fastback
2010-05-31, 17:46
För att citera Magnus Samuelsson som onekligen har lyckats med sin träning:
"Riktigt strikt går det bara att köra om man inte är stark eller kör lätt. Kär man tyngre kommer kroppen att gunga på grund av ofrånkomliga fysiska lagar om rörelseenergi. Vikten kommer att slänga dig framåt om du inte gör en rekylrörelse bakåt. Dessutom kräver en stor vikt energi för att "komma loss" samt utvecklar mycket rörelseenergi då du väl har börjat. Det går alltså inte att hålla samma form med mycket vikt. Stannar du således vid den vikt där du kan stå helt rakt med kroppen så kommer du inte förbi en viss nivå, och får nöja dig med en mindre effektiv armträning för maximal styrkeutveckling.

När du använder mer av kroppen för att kunna hantera mer vikt i en bicepscurl, så ska du komma ihåg att det inte är för att skona biceps och hitta sätt att komma runt den. Det handlar om att kunna belasta biceps och assisterande muskler så mycket som möjligt, med så mycket vikt som möjligt. har du det i tankarna och är ärlig mot dig själv kan, och ska du, köra på ett sätt som många upplever som "ostrikt"."

creperiet
2010-05-31, 17:54
Alltså jag vill inte vara överlägsen. Jag vill vara tydlig! Jag härmar ju Coleman då jag tränar så det går ju att kolla hur det ser ut. Räkna bort 50kg muskler och räkna in att jag är likblek bara...:D

Jag menar inte att man är "svag" då man kör på 110kg utan jag syftar till att man inte behöver ge sig in i överkursen ännu. Man är inte där ännu bara. ;)

Förlåt alla som tog illa vid sig! :)

Jag själv kör ju t ex bänkpress på 80kg.

Kan vi inte försöka hålla diskussioner om vems ord som väger tyngst utanför det här? Skulle inte du ha något att komma med bara för att du kör bänk på 80 och böj på 110? Du har en jäva massa värdefull erfarenhet. Killen med samma utvecklingstakt som sin kompis men som börjar på 50% högre nivå, han är alltså framme vid "cheating-nivån" tidigare? För han "vet ju vad han pysslar med?" Håller man på så kan man ju ta in alla möjliga faktorer; relativ styrka i förhållande till kroppsvikt, lyftvägars längd, vinklar och fan och hans moster.

On topic håller jag med mig dig, därav formuleringen "kan".

JuzupWilkosz
2010-05-31, 17:59
Källa på det?

Egen erfarenhet. Juzup har trots allt kört i snart tio år.

Sjoba
2010-05-31, 18:03
Egen erfarenhet. Juzup har trots allt kört i snart tio år.

Awesome, då kommer jag vara stor som ett hus när jag är 25-26 år, och riktigt biff innan jag är 20! För då har jag ju kört i 10 år :smash:

Carcer
2010-05-31, 19:17
För att citera Magnus Samuelsson som onekligen har lyckats med sin träning:
"Riktigt strikt går det bara att köra om man inte är stark eller kör lätt. Kär man tyngre kommer kroppen att gunga på grund av ofrånkomliga fysiska lagar om rörelseenergi. Vikten kommer att slänga dig framåt om du inte gör en rekylrörelse bakåt. Dessutom kräver en stor vikt energi för att "komma loss" samt utvecklar mycket rörelseenergi då du väl har börjat. Det går alltså inte att hålla samma form med mycket vikt. Stannar du således vid den vikt där du kan stå helt rakt med kroppen så kommer du inte förbi en viss nivå, och får nöja dig med en mindre effektiv armträning för maximal styrkeutveckling.

När du använder mer av kroppen för att kunna hantera mer vikt i en bicepscurl, så ska du komma ihåg att det inte är för att skona biceps och hitta sätt att komma runt den. Det handlar om att kunna belasta biceps och assisterande muskler så mycket som möjligt, med så mycket vikt som möjligt. har du det i tankarna och är ärlig mot dig själv kan, och ska du, köra på ett sätt som många upplever som "ostrikt"."

Vill minnas att Arne Persson sa nått liknande på en av sina kurser.

Sylvass
2010-05-31, 19:22
Det är skillnad att träna för styrka och att träna volym. Magnus Samuelsson vill ha styrka och Coleman vill ha volym så deras utförande skiljer sig.

HMB
2010-05-31, 19:29
Det är skillnad att träna för styrka och att träna volym. Magnus Samuelsson vill ha styrka och Coleman vill ha volym så deras utförande skiljer sig. Påstår du att samuelsson inte har volym? :smash:;)

Robban
2010-05-31, 19:30
Påstår du att samuelsson inte har volym? :smash:;)

Jämfört med oss, jo. Jämfört med Coleman, nej!

Sylvass
2010-05-31, 19:36
jämfört med oss, jo. Jämfört med coleman, nej!

+1

Fastback
2010-05-31, 19:44
Jämfört med oss, jo. Jämfört med Coleman, nej!

Men sen är det skillnad på vilka preparat dom har tagit med osv :)

Robban
2010-05-31, 19:47
Men sen är det skillnad på vilka preparat dom har tagit med osv :)

Vad menar du nu? Nu börjar det här bli fruktansvärt komiskt!

Vi får väl inte diskutera sånt här och nämna namn heller tror jag...

cero
2010-05-31, 20:13
Vad menar du nu? Nu börjar det här bli fruktansvärt komiskt!

Vi får väl inte diskutera sånt här och nämna namn heller tror jag...

Skulle vara löjligt om man inte kan nämna "olagliga preparat" utan att tråden stängs och varningar delas ut..

gotdapump
2010-05-31, 20:17
I inledningen verkar det ganska självklart att lyfter man ostrikt blir man stark och ifall man lyfter strikt förblir man i stället svag. Eller jag kanske tolkade dig fel?

Det behöver inte vara varken eller utan jag tycker att man skall experimentera med de båda sätten och kanske till och med hitta något mellanting som passar just dig.

Brainlund
2010-06-01, 15:17
Håller med om att man bör köra ganska strikt i början, sedan tror jag att det bästa är att variera mellan att köra strikt och lite "slarvigt"

eiri
2010-06-01, 15:35
Tycker SL kroppar e sjukt fula så kör bara strikt och satsar på BB look. Måste alltid ha max pump annars är jag inte nöjd helt enkelt.

Supermicke
2010-06-01, 17:00
Timme tränar väl SL tror jag hans kropp är sjukt bra. Beror väl inte på utförandet av övningarna hur man ser ut?

Pepz
2010-06-01, 17:37
Tycker SL kroppar e sjukt fula så kör bara strikt och satsar på BB look. Måste alltid ha max pump annars är jag inte nöjd helt enkelt.

HAHA bästa ever.

Har ju enbart med underhudsfett att göra

ProteinKreatin
2010-06-01, 17:50
Timme tränar väl SL tror jag hans kropp är sjukt bra. Beror väl inte på utförandet av övningarna hur man ser ut?

Nej, men utförandet bestämmer dock hur mkt du växer/inte växer..

FilipWT
2010-06-01, 17:51
Egen erfarenhet. Juzup har trots allt kört i snart tio år.

Min erfarenhet säger att han heter JuSup Wilkosz.

On topic: Personligen tror jag på strikthet, med en viss momentum i rörelser, blandat med kontrollerad "ostrikt".

JuzupWilkosz
2010-06-02, 00:20
Min erfarenhet säger att han heter JuSup Wilkosz.

On topic: Personligen tror jag på strikthet, med en viss momentum i rörelser, blandat med kontrollerad "ostrikt".


Zzz

BALBOAN
2010-06-02, 07:10
För att citera Magnus Samuelsson som onekligen har lyckats med sin träning:
"Riktigt strikt går det bara att köra om man inte är stark eller kör lätt. Kär man tyngre kommer kroppen att gunga på grund av ofrånkomliga fysiska lagar om rörelseenergi. Vikten kommer att slänga dig framåt om du inte gör en rekylrörelse bakåt. Dessutom kräver en stor vikt energi för att "komma loss" samt utvecklar mycket rörelseenergi då du väl har börjat. Det går alltså inte att hålla samma form med mycket vikt. Stannar du således vid den vikt där du kan stå helt rakt med kroppen så kommer du inte förbi en viss nivå, och får nöja dig med en mindre effektiv armträning för maximal styrkeutveckling.

När du använder mer av kroppen för att kunna hantera mer vikt i en bicepscurl, så ska du komma ihåg att det inte är för att skona biceps och hitta sätt att komma runt den. Det handlar om att kunna belasta biceps och assisterande muskler så mycket som möjligt, med så mycket vikt som möjligt. har du det i tankarna och är ärlig mot dig själv kan, och ska du, köra på ett sätt som många upplever som "ostrikt"."'

Låter bra

BobaFett
2010-06-02, 12:23
Tycker SL kroppar e sjukt fula så kör bara strikt och satsar på BB look. Måste alltid ha max pump annars är jag inte nöjd helt enkelt.

:laugh: :laugh:

Så här menar du:

_g6YHp9zqgw

Bodybuilders kör inte alltid strikt och du kan inte ändra fulheten på din kropp genom att träna på ett visst sätt, den kommer vara lika ful men större :D

Om en styrkelyftare skulle deffa skulle han se mer ut som en bodybuilder.

fiskebulle
2010-06-02, 12:33
:laugh: :laugh:

Så här menar du:

_g6YHp9zqgw

Får han något pris eller något om han äntligen lyckas träffa sig själv i pannan? Jag undrar om han kan ha armbågen fullt utsträckt.. ser inte så ut..

ARMSTARK
2010-06-02, 12:51
Tycker SL kroppar e sjukt fula så kör bara strikt och satsar på BB look. Måste alltid ha max pump annars är jag inte nöjd helt enkelt.

Det finns väl inga som kör så ostrikt som BB!?! :laugh:

eiri
2010-06-02, 12:56
BB formar sina muskler på ett annat sätt (för att de ska se större ut än de är) än vad en SL gör, SL skiter i hur det ser ut, det gör inte en BB så nej dom tränar inte likadant.

Checka Milos videos på youtube han visar lite om hur man kan ändra formen på musklerna. Tex vill du ha en lång Biceps eller en kort med mer peak.

Nitrometan
2010-06-02, 13:12
:laugh: :laugh:

Så här menar du:

_g6YHp9zqgw

Bodybuilders kör inte alltid strikt och du kan inte ändra fulheten på din kropp genom att träna på ett visst sätt, den kommer vara lika ful men större :D

Om en styrkelyftare skulle deffa skulle han se mer ut som en bodybuilder.

Fast just Johnnie Jackson tävlar i både SL och BB.

tsp
2010-06-02, 13:13
BB formar sina muskler på ett annat sätt (för att de ska se större ut än de är) än vad en SL gör, SL skiter i hur det ser ut, det gör inte en BB så nej dom tränar inte likadant.

Checka Milos videos på youtube han visar lite om hur man kan ändra formen på musklerna. Tex vill du ha en lång Biceps eller en kort med mer peak.

*gah!*

eiri
2010-06-02, 13:17
http://www.youtube.com/watch?v=JVqtWjC-mps där så förstår ni hur jag menar :)

fiskebulle
2010-06-02, 13:44
http://www.youtube.com/watch?v=JVqtWjC-mps där så förstår ni hur jag menar :)

Du har fel. Japp, nog pratat om att forma musklerna.

cero
2010-06-02, 15:40
Får han något pris eller något om han äntligen lyckas träffa sig själv i pannan? Jag undrar om han kan ha armbågen fullt utsträckt.. ser inte så ut..

Det funkar ju tydligen för han? :)

Robban
2010-06-03, 06:21
Börjar dagen med ett riktigt fjortisinlägg... :D



Det som vanligtvis kallas "strikt" är ju rent skit! Vem fan har förresten kommit på det och varför har det blivit normen?

Strikt(rtskit):

ta en lätt vikt
sänk den långsamt ned
var avslappnad i hela systemet så du "isolerar"
häng ut hela belastningen i ytterläget tills du totalt tappar kontakten
tänj på ligament
maximalbelasta muskelfästena
vila på lederna
lyft upp vikten kraftlöst
vila i toppläget
upprepa

Hur kan det komma sig att det är detta man ser på gymmen!? De gör dessutom "rätt".


Tänk om proffsen kunde få råd av ngn kunnig inom styrketräning, som kunde lära dem träna, tänk vad stora de skulle bli då.

samsung
2010-06-03, 13:58
Börjar dagen med ett riktigt fjortisinlägg... :D



Det som vanligtvis kallas "strikt" är ju rent skit! Vem fan har förresten kommit på det och varför har det blivit normen?

Strikt(rtskit):

ta en lätt vikt
sänk den långsamt ned
var avslappnad i hela systemet så du "isolerar"
häng ut hela belastningen i ytterläget tills du totalt tappar kontakten
tänj på ligament
maximalbelasta muskelfästena
vila på lederna
lyft upp vikten kraftlöst
vila i toppläget
upprepa

Hur kan det komma sig att det är detta man ser på gymmen!? De gör dessutom "rätt".


Tänk om proffsen kunde få råd av ngn kunnig inom styrketräning, som kunde lära dem träna, tänk vad stora de skulle bli då.

personliga tränare e experter på detta område :naughty: