handdator

Visa fullständig version : Köpa "riktig" korv......var?

austria
2010-05-31, 06:48
Har ni några tips på var man kan köpa korv som det är typ bara kött i?
Alltså inte dom där varmkorvarna man köper på ICA som det är runt 40% kött i.

Finns det bara i specialbutiker?

muddler
2010-05-31, 06:53
Nu är jag delvis OT här som synes men här visas ju tydligt den ädla konsten att "stånka korv". På det viset kan du ha kontroll över kötthalt osv.

zGBllFD3WMc

Eddie Vedder
2010-05-31, 06:57
Har du först och främst kollat ordentligt i delikatessavdelningen på hyfsat välsorterade ICA-butiker? Ärligt talat har kag själv haft en liten "fördom" där men när jag faktiskt kollat upp vad de erbjuder och vad man faktiskt kan beställa in så har jag blivit positivt överraskad.

Men annars finns det ju mycket trevligt i Saluhallar och man brukar kunna göra finfina korvfynd på diverse marknader här och var. Där har jag köpt både älgkorv, renkorv och vildsvinskorv.

Bendermannen
2010-05-31, 07:34
eftersom jag bor i malmö har jag turen att kunna handla korv på korvhuset (http://www.korvhuset.com/) som har helt fantastiskt sortiment! har lagt märke till att en del av korvarna som korvhuset har även återfinns på hemköp (bl a den mergez som jag brukar handla iaf).

sen tyckte jag senast jag var på ica kvantum att jag skymtade en hylla fylld med korv av det lite mer "finare" slaget, men jag får kolla upp det mer noga. :)

Nils.R
2010-05-31, 07:37
Finns nån på Lidl med som har 85% kötthalt.
Har inte ätit den så hur den smakar kan jag inte svara på.

rooz
2010-05-31, 07:43
Brukar finnas korv med kötthalt runt 85-90% på välsorterade Ica,Hemköp osv

eiri
2010-05-31, 07:44
kolla i en vanlig butik bara, de förpackningarna med 2-3 korvar i brukar vara hög kötthalt, bara att läsa på förpackningarna.

austria
2010-05-31, 08:05
OK. får kolla lite mer noggrant på hyllorna. Annars får det bli Delidisken eller saluhall.

hillbilly90210
2010-05-31, 10:30
Bor du i Göteborg och inte har något emot att äta halalslaktat kan jag rekommendera en tur till Orienthus i Alelyckan. Där finns det riktigt köttiga körvar, brukar köpa en sort som jag tror de gör själva som heter ox-cabanossy.

austria
2010-05-31, 10:33
Bor du i Göteborg och inte har något emot att äta halalslaktat kan jag rekommendera en tur till Orienthus i Alelyckan. Där finns det riktigt köttiga körvar, brukar köpa en sort som jag tror de gör själva som heter ox-cabanossy.

Låter precis som något jag är ute efter, men tyvärr bor jag i Stockholm :cryout:

kelk
2010-05-31, 11:26
Låter precis som något jag är ute efter, men tyvärr bor jag i Stockholm :cryout:

Då har du tur. Taylors and Jones på Hantverkargatan gör gudomliga korvar.

malfunction
2010-05-31, 13:49

Det finns inget "tyvärr" i att bo i Stockholm, framförallt inte i jämförelse med Glenn-city. Blasfemi.
Jag käkar inte korv själv men mina kompisar påstår att det finns bra korvar på typ alla Ica Maxi, även dom menar att halalställen brukar ha gjutna körvs från olika djur.

Eddie Vedder
2010-05-31, 13:56

Skojar du!?:D

Var kan du ha bättre utbud i Sverige? Jag var på en vanlig butik på Kungsholme (som jag inte vet namnet på) förra veckan och utbudet där var grymt!

Jag postade bilder på efterföljande ost- och charkbuffé.:)

Insulinus
2010-05-31, 14:26
Ica har en falukorvsliknande korv i sitt sortiment med 95% kötthalt som jag brukar köpa.

austria
2010-05-31, 14:32
Ica har en falukorvsliknande korv i sitt sortiment med 95% kötthalt som jag brukar köpa.

Jaha, Ica´s egna märke eller?

StarkeMats
2010-05-31, 14:39
För folk som bor i Malmö, så rekommenderar jag Korvhuset vid kanalen. Där har man över 120 olika sorters korv. Jag tror att man kan göra beställningar därifrån också.

Insulinus
2010-05-31, 18:06
Jaha, Ica´s egna märke eller?

Nä, den är inlindad i sån där rödfärgad hinna med plastpåse runt. Kommer ej ihåg vad den heter!

Annars har Lidl korv med 95% kötthalt också, såna där tyska gråaktiga korvar.. Här finns lite korvrecept. Längst ner är en utav lidlkorvarna från Dulano.

http://almamater.bloggplatsen.se/kategori/36287-korv/

austria
2010-06-01, 06:23
Nä, den är inlindad i sån där rödfärgad hinna med plastpåse runt. Kommer ej ihåg vad den heter!

Annars har Lidl korv med 95% kötthalt också, såna där tyska gråaktiga korvar.. Här finns lite korvrecept. Längst ner är en utav lidlkorvarna från Dulano.

http://almamater.bloggplatsen.se/kategori/36287-korv/

Trevliga recept!

Funderar på att göra en frittata med någon kryddig korv.

Slarm
2010-06-01, 08:19
Taylor and Jones!
Farligt för mig för dem är mina grannar :P

austria
2010-07-08, 12:32
Har hittat en korv som blivit en favorit!

Näringsvärde per 100 gram:

Kcal: 236
Protein: 15 gr
Kolhydrat: 6 gr.
Fett: 17 gr.

Kötthalt 83%

72853

Sir Anselm
2010-07-08, 13:04
För de som bor i eller omkring Norrköping kan jag rekommendera "Britta och Lennarts nära kött" i Knäppingsborg, suveräna korvar!

Börje H
2010-07-08, 13:10
Jokkmokkskorv :)

http://www.ridderheims.se/item.aspx?id=753

Hemsidan uppdateras och kommer igång förhoppningsvis inom kort:
http://www.jokkmokkskorv.se/

norrbottenstjej
2010-07-08, 13:23
Jokkmokkskorv :)

http://www.ridderheims.se/item.aspx?id=753

Hemsidan uppdateras och kommer igång förhoppningsvis inom kort:
http://www.jokkmokkskorv.se/

Otur då att jokkmokkskorv inte är nån särskillt god korv... :nono:

austria
2010-07-24, 09:09
Hittat en ny favorit:

73296

Tyvärr väldigt dyr, men förbannat god och med bra näringsvärden för att vara korv (enligt mig)

Eddie Vedder
2010-07-24, 09:14
Hittat en ny favorit:

73296

Tyvärr väldigt dyr, men förbannat god och med bra näringsvärden för att vara korv (enligt mig)

Den är god!:thumbup:

Samma producent gör även strutskorv. Strutskorven tycker jag inte är lika god som lammkorven dock, men kul var det att prova i alla fall för struts hade jag aldrig ätit innan dess.

Tittar du noga uppe i högra hörnet på bilden i nedanstående länk så ser du den där korven och även strutskorven:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4377087&postcount=1971

Ristretto
2010-07-24, 09:24
Jag har funderat på det här med kötthalt i korv. Räknar man fettet från djuret man tar kött ifrån som kött? Dvs. Om man använder skinkan från en gris och gör korv, räknas svålen då som kött om man gör korv av det?

Jag har dock ingen koll på vilka delar man använder, men hoppas att ni förstår exemplet.

Jokkmokkskorv är för övrigt den godaste korven jag provat.

Yankeee
2010-07-24, 09:29
Willys har korv med 97% kötthalt. City Gross har flertalet olika korvar med hög kötthalt bla Sorunda, Melker osv. Korv finns överallt.

Sverker
2010-07-24, 09:59
Jag har funderat på det här med kötthalt i korv. Räknar man fettet från djuret man tar kött ifrån som kött? Dvs. Om man använder skinkan från en gris och gör korv, räknas svålen då som kött om man gör korv av det?

Jag har dock ingen koll på vilka delar man använder, men hoppas att ni förstår exemplet.

Jokkmokkskorv är för övrigt den godaste korven jag provat.

Kött är muskulaturen på djuret. Nötkött är marmorerat och kan innehålla 23 - 25 % fett. Fläskkött är inte marmorerat på samma sätt men tar vi karré eller grishals så kan fetthalten vara uppe på 20 - 25 % där också.

Svålen är svålen/huden och räknas inte som kött. Svålen kan du blanda i olika syltor.

agazza
2010-07-24, 10:03
som sagt har Lidl korvar med 85 till 97% köttinnehåll. Den gråa korven dom har ser osmaklig ut men med lite stekyta är den jävligt god.

Ristretto
2010-07-24, 10:27
Kött är muskulaturen på djuret. Nötkött är marmorerat och kan innehålla 23 - 25 % fett. Fläskkött är inte marmorerat på samma sätt men tar vi karré eller grishals så kan fetthalten vara uppe på 20 - 25 % där också.

Svålen är svålen/huden och räknas inte som kött. Svålen kan du blanda i olika syltor.

Okej, så det är bara fett insprängt i musklerna som får räknas som "kött" i korv?

Zera
2010-07-24, 10:36
Minns att jag såg på TV för ett bra tag sedan att man fick räkna in en viss mängd svål/fett i kötthalten som man skriver på förpackningen. Minns dock inte vilka mängder (men var rätt mycket) eller varför man fick göra så.

astrodog
2010-07-24, 10:39
Polen. I andra fall tyskland. I tredje fall polackabutiker.

astrodog
2010-07-24, 10:42
Minns att jag såg på TV för ett bra tag sedan att man fick räkna in en viss mängd svål/fett i kötthalten som man skriver på förpackningen. Minns dock inte vilka mängder (men var rätt mycket) eller varför man fick göra så.

Tycker inte det låter så mystiskt. Kött är ju delvis fett... Sedan så tycker jag det blir skillnad om svinet är ett fetto och man tar direkt från fettdepåerna. Men tar man lite fett kring muskeln så får man väl ändå acceptera att det är så köttet är byggt.

Zera
2010-07-24, 10:54
Tycker inte det låter så mystiskt. Kött är ju delvis fett... Sedan så tycker jag det blir skillnad om svinet är ett fetto och man tar direkt från fettdepåerna. Men tar man lite fett kring muskeln så får man väl ändå acceptera att det är så köttet är byggt.

Fast om jag minns rätt så la dom ner en hink med rent svål i maskinen och kunde skriva det som på kötthalt på förpackningen. Kunde stå 80% kötthalt men det var egenligen bara 40%. Nått sånt var det iaf :) minns inte helt och hållet.

Eddie Vedder
2010-07-24, 11:07
jag tolkar kött som hela köttråvaran. En kotlett som mals med svålen intakt är enligt mig kött. Det som inte är kött är ju utfyllnad (vatten, mjölk, socker och tillsatsämnen) och kryddning i princip. Samt om det t.ex. står uttryckligen "fett från gris" eller så.

En hamburgare med 100% nötkött är ju t.ex. inte fettfri och sällan fri från kolhydrater och tillsatser heller.

austria
2010-07-24, 12:25
I lammkorven jag har på bilden är det 86% lamm och nötkött, och proteinhalten per 100 gr. är 17 gr.

När man kollar på många korvar som har 97% kötthalt så ligger deras proteinhalt långt lägre än det.

Låter lite konstigt i mina öron?

Lammkorven på bilden har enligt MIG bra näringsvärden i kombination med kötthalt och smak.

Näringsvärden per 100 gr.

Kcal 160
Protein 17
Kolhydrat 6
Fett 10

Sverker
2010-07-24, 13:17
Kött är muskler. Ifall det ligger fett insprängt eller inte är inte avgörande.

Svål är svål och måste deklareras eftersom det inte är muskel.
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/vagledning_markning.pdf

I beteckningen för kött av ett djurslag bör djurslaget ingå för att beteckningen ska bli tillräckligt beskrivande, till exempel grytbitar av gris, fläskkotlett eller högrev av nöt.
För t ex svål och späck behöver inte djurslaget anges, eftersom det är allmänt känt att dessa råvaror kommer från gris. Används späck från exempelvis val eller säl, bör därför beteckningen kompletteras med uppgift om djurslag.
Beteckning för organ eller andra slaktbiprodukter bör kompletteras med uppgift om djurslag, till exempel grisnjure eller blodprotein av nöt.

Det är dumt att mala in svål i korv*screwy* Svål sväller inte på samma sätt som potatisstärkelse. Inte heller binder det fett och vatten som kött, mjölkpulver eller tillsatser som ärtprotein.

Vill man skapa en god korv med "rätt" tuggmotstång krävs kött samt fett. Fett smörjer munnen och gör korven saftig. Fett antingen från köttet eller som talg och ister.

Doctor Snuggles
2010-07-24, 13:28
Polen. I andra fall tyskland. I tredje fall polackabutiker.

Så kan man få korv med typ 110% köttinnehåll. :D

WHITEFOLKS
2010-07-24, 14:42
jag tolkar kött som hela köttråvaran. En kotlett som mals med svålen intakt är enligt mig kött. Det som inte är kött är ju utfyllnad (vatten, mjölk, socker och tillsatsämnen) och kryddning i princip. Samt om det t.ex. står uttryckligen "fett från gris" eller så.

En hamburgare med 100% nötkött är ju t.ex. inte fettfri och sällan fri från kolhydrater och tillsatser heller.

Sån användning av "100% x" tycker jag är hemsk.

Eddie Vedder
2010-07-24, 14:51
Sån användning av "100% x" tycker jag är hemsk.

Just en sån märkning kan jag tycka är okej. Är all köttråvara från nöt ser jag inget fel i att skriva 100% nötkött. Värre är det med t.ex. GDA-märkningar som verkar vara skräddarsydda för maximal förvirring hos konsumenten.

Yankeee
2010-07-24, 17:41
Just en sån märkning kan jag tycka är okej. Är all köttråvara från nöt ser jag inget fel i att skriva 100% nötkött. Värre är det med t.ex. GDA-märkningar som verkar vara skräddarsydda för maximal förvirring hos konsumenten.

Fast i t.ex. McDonalds fall är det ju lite fult då de vill få det att låta som att det är 100 % kött i hamburgarna.

WHITEFOLKS
2010-07-24, 17:45
100% svenskt nötkött kan ju också bli lite lurigt då det kan vara nötköttsdelen som är 100% svensk. osv :D

astrodog
2010-07-24, 19:50
20 % kött varav 50% svenskt kött

Eddie Vedder
2010-07-24, 20:14
Fast i t.ex. McDonalds fall är det ju lite fult då de vill få det att låta som att det är 100 % kött i hamburgarna.

100% svenskt nötkött kan ju också bli lite lurigt då det kan vara nötköttsdelen som är 100% svensk. osv :D

Jo det är sant. Ni har båda en poäng. Ytterligare "information" som bara förvirrar även om jag står fast vid att GDA-märkningen slår alla rekord när det gäller medveten desinformation.

Pepparkakssmurfen
2010-07-24, 20:54
Sorundakorv har schysst korv i olika varianter,rätt hög köttinnehåll också,smakar inte mjöligt som vanliga korvar.

austria
2010-07-25, 06:59
Sorundakorv har schysst korv i olika varianter,rätt hög köttinnehåll också,smakar inte mjöligt som vanliga korvar.

Rekommenderade deras Chorizo lite tidigare i tråden. Har även en förpackning med deras Bratwurst i frysen, skall testas vid tillfälle.

Tror jag ätit omelett med med chorizo, Bratwurst eller lammkorv 2 veckor i rad till lunch. Enkelt, gott, mättande och relativt ekonomiskt.

Nitrometan
2010-07-26, 09:16
I Malmö finns Korvhuset som gör egen korv med hög kötthalt.

Dock får man köpa den på plats, jag tror inte de skickar den.

http://www.korvhuset.com/