handdator

Visa fullständig version : Min första dag som handikappad


Gabber
2010-05-31, 06:11
Hej,

Efter jag packat i 2-3 h igår så satte jag mig ner för att laga sonens cykel, jag var varken svettig eller hade jobbat ihjäl mig på något sätt, ej lyft något tungt heller.

Efter 2h på cykeln så brände det till i ryggen, längst ner i vänster 10-15 cm vänster om ryggraden typ. En muskel säkerligen men det brännde till och jag var tvungen att ändra sitsställning, hjälpte inte, jag ställde mig upp och kunde inte hålla kroppen rakt och ramlade ner.

Tog mig till soffan med världens smärta och la mig, hur jag än la mig o vred mig försvann den inte. Efter ett 30-40 min släppte den smärta som gjorde att jag ramlade ner.

Men jag är nu på jobbet och kan inte ställa mig upp med ryggens kraft, måste ta till båda armar för att ta mig upp med smärta.

Och i höger handled har jag ganglion som handikappar mig ännu mer. Har haft dessa smärtor förut men det har handlat om minuter och rörelse och det har försvunnit.

Vad i helvete är detta och några dagar inför flytten dessutom?

Rahf
2010-05-31, 06:15
Ring sjukvårdsupplysningen.

Gjort? Gör som de säger.

Säger de saker som du tycker är skit? Ring akuten.

Gör det.

Gabber
2010-05-31, 06:17
Ring sjukvårdsupplysningen.

Gjort? Gör som de säger.

Säger de saker som du tycker är skit? Ring akuten.

Gör det.

Nej har inte gjort något sånt, jag har alltid sagt att jag måste vara döende innan jag ringer någon, riktigt smart. Det brukar ju alltid gå över så jag tänkte vänta.

eiri
2010-05-31, 06:22
tycker med du ska ringa : /

Gabber
2010-05-31, 06:24
Så det är så här det känns att bli gammal :) Sitta i vårdkön varje dag...

John M
2010-05-31, 06:24
Instämmer med övriga. Lyft luren så vet du varför slipper du ha ont + slösa tid på ett forum.

Gabber
2010-05-31, 06:25
Jag ringer efter arbetsdagen, få se hur det utvecklas. Jag gillar nämligen inte folk som ringer dit så fort nåt händer, man kan härda ut lite och se om det hjälper. Så länge man klarar sig osv.

Gabber
2010-05-31, 06:25
Instämmer med övriga. Lyft luren så vet du varför slipper du ha ont + slösa tid på ett forum.

Det är inte bara ett forum, det är Kolozzeum, så det är inte slöseri med tid.

Eddie Vedder
2010-05-31, 06:29
Jag ringer efter arbetsdagen, få se hur det utvecklas. Jag gillar nämligen inte folk som ringer dit så fort nåt händer, man kan härda ut lite och se om det hjälper. Så länge man klarar sig osv.

Är du allvarligt!?

Ärligt talat Gabber, jag blir nervös bara av att läsa det där. Det har smällt till i ryggen igår så att du är rörelsehindrad och har smärtor fortfarande. Snälla, svälj stoltheten och dra till sjukhuset.

Tänk om det är allvarligt och du har förvärrat det genom att dra ut på tiden?

John M
2010-05-31, 06:34
Jag ringer efter arbetsdagen, få se hur det utvecklas. Jag gillar nämligen inte folk som ringer dit så fort nåt händer, man kan härda ut lite och se om det hjälper. Så länge man klarar sig osv.


Hehe du kan inte gå och ska vänta och se om det hjälper? *gah!*

Onigiri
2010-05-31, 06:36
Jag gillar ditt sätt att vara badass och hardcore på Gabber, men du får nog lyda kolozzeum den här gången och ta dig till sjukan ;)

Kanske är det diskbråck? Vet en polare som satt på knä med ett fälgkors och drog muttrar till däcken på sin bil och det sa bara pang och han blev halvt förlamad under en kort period.

Gabber
2010-05-31, 06:45
Försöker inte vara baddas o hardcore, inte alls, blir bara arg att det ska hända nu osv och sen har jag ingen möjlighet att vara borta idag från jobbet.

Det försvinner lite när jag promenerar kan tilläggas. Efter nån min i stol känner jag av smärtan.

Gabber
2010-05-31, 06:46
Diskbråck har ju med ryggraden att göra, mitt är 10 cm vänster om ryggraden och det är bara fett där och lite muskler.

Tolkia
2010-05-31, 06:54
Det är inte bara ett forum, det är Kolozzeum, så det är inte slöseri med tid.
OK, mår du så bra att du kan sitta framför dator, så titta igenon skadeforumet. Där finns ungefär en miljard trådar om ryggskador.
Jag ringer efter arbetsdagen, få se hur det utvecklas. Jag gillar nämligen inte folk som ringer dit så fort nåt händer, man kan härda ut lite och se om det hjälper. Så länge man klarar sig osv.
Schysst mot arbetskamraterna att gå till jobbet och inte kunna röra sig, så att de är fullt lag på papperet och en man kort i verkligheten.

Det vore bra om du beskrev dina symptom lite tydligare; det finns en mall som sticky i skadeforumet, som visar bra vad som kan vara intressant att veta i samband med ryggskador. En varningsflagga för om du har känselbortfall på insidan av låren och i skrevet eller svårt att kissa; det är ett tecken på ett stort diskbråck och måste opereras. Om du "bara" har ont, utan känselbortfall eller förlamningar är det mest sannolika att du har ryggskott. Det gör för jävla ont, men är inte farligt och man gör i första skedet inget åt det, eftersom det inte finns något att göra åt det. Man bör undvika att sitta och hålla sig till att gå, stå eller ligga. Smärtstillande rekommenderas; har man riktigt ont blir man så allmänpåverkad att man inte kan tänka på något annat, och det är enbart kontraproduktivt. I det här läget tjänar man INGET på att vara hardcore och vägra tabletter; det är bättre att man kan komma upp och röra sig normalt snabbare.

Här en text om ont i ryggen: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26060

Jag skulle inte rekommendera akuten om du inte har just symptom från skrevet, som jag skrev ovan, ring sjukvårdsupplysningen och om de inte säger att du skall åka in, så vänta. Att åka till akuten kommer att leda till att du fåt tillbringa hela dagen med att sitta där till ingen nytta, och du är förmodligen inte i kondition för att sitta en hel dag. Första dagen har man ofta så ont att det är svårt för en läkare att undersöka och få någon vettig bild av hur skadan egentligen ser ut, eftersom allt gör ont på patienten.

Edit: Ser vad du skrivit om att det försvinner när du rör dig men kommer tillbaka när du sitter; det är väldigt typiskt för akuta ryggbesvär. Rör sig mycket och lätt, och sitt så lite du kan. Ryggen gillar egentligen inte att sitta.

Gabber
2010-05-31, 07:00
OK, mår du så bra att du kan sitta framför dator, så titta igenon skadeforumet. Där finns ungefär en miljard trådar om ryggskador.

Schysst mot arbetskamraterna att gå till jobbet och inte kunna röra sig, så att de är fullt lag på papperet och en man kort i verkligheten.

Det vore bra om du beskrev dina symptom lite tydligare; det finns en mall som sticky i skadeforumet, som visar bra vad som kan vara intressant att veta i samband med ryggskador. En varningsflagga för om du har känselbortfall på insidan av låren och i skrevet eller svårt att kissa; det är ett tecken på ett stort diskbråck och måste opereras. Om du "bara" har ont, utan känselbortfall eller förlamningar är det mest sannolika att du har ryggskott. Det gör för jävla ont, men är inte farligt och man gör i första skedet inget åt det, eftersom det inte finns något att göra åt det. Man bör undvika att sitta och hålla sig till att gå, stå eller ligga. Smärtstillande rekommenderas; har man riktigt ont blir man så allmänpåverkad att man inte kan tänka på något annat, och det är enbart kontraproduktivt. I det här läget tjänar man INGET på att vara hardcore och vägra tabletter; det är bättre att man kan komma upp och röra sig normalt snabbare.

Här en text om ont i ryggen: http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=26060

Jag skulle inte rekommendera akuten om du inte har just symptom från skrevet, som jag skrev ovan, ring sjukvårdsupplysningen och om de inte säger att du skall åka in, så vänta. Att åka till akuten kommer att leda till att du fåt tillbringa hela dagen med att sitta där till ingen nytta, och du är förmodligen inte i kondition för att sitta en hel dag. Första dagen har man ofta så ont att det är svårt för en läkare att undersöka och få någon vettig bild av hur skadan egentligen ser ut, eftersom allt gör ont på patienten.

Edit: Ser vad du skrivit om att det försvinner när du rör dig men kommer tillbaka när du sitter; det är väldigt typiskt för akuta ryggbesvär. Rör sig mycket och lätt, och sitt så lite du kan. Ryggen gillar egentligen inte att sitta.

Jag kan röra mig idag och jobba, bara inte tunga lyft och böja sig ner kommer fram vilket det sällan gör. Därför jag är på jobbet, dock är det som du säger, det försvinner då jag rör på mig och kommer tillbaka när jag sitter still.

Har inga symptom som du nämner är allvarliga, bara det att det gjorde skitont igår att jag ramlade ner, var inte redo för det.

Idag är en klar förbättring sen igår även om jag ändå är som en 120 åring, jag tänkte dra till gymmet idag också :(

Just därför överväger jag att ringa sjukvården då det brukar gå över, dessutom är det första gången så här kraftigt.

Men det känns när jag rör vid ryggmuskeln rätt skönt, får inte smärtan att försvinna men det känns skönt.

Tricce
2010-05-31, 07:02
Grattis låter som ett ryggskott helt enkelt.

Gabber
2010-05-31, 07:03
Grattis låter som ett ryggskott helt enkelt.

Läser jag länken så är det ryggskott jag har, helt klart. Vad beror det på, ålder, otränad, på väg att dö, vad? Är det vanlig vid låg ålder också, det fuckar upp självförtroendet kan jag säga. nu känner man sig döende och gammal.

Tricce
2010-05-31, 07:07
Finns säkert dom som vet bättre än jag men jag fick en gång då jag körde på relativt lätta vikter i marklyft. Ont som satan men det gick över hyffsat efter ett par dar och helt efter ca 1-1½v.

Gabber
2010-05-31, 07:09
Finns säkert dom som vet bättre än jag men jag fick en gång då jag körde på relativt lätta vikter i marklyft. Ont som satan men det gick över hyffsat efter ett par dar och helt efter ca 1-1½v.

Du körde marklyft i alla fall, laga en cykel wtf.
Har haft känningar vid marklyft förut också och som du säger, lätta vikter. Ökade vikter och det försvann, kroppen är skitskum ibland.

M|cke
2010-05-31, 07:17
Nåja dumt o leka sista action hjälten.

Finns alltid dom där 'hjältarna' som dyker upp på jobbet fast dom 'bara' har 39.7graders feber o är snoriga.

Man har 1 kropp, ta hand om den. Ring Gabber, ring.
Men förmodligen är det ett ryggskott.

Gabber
2010-05-31, 07:27
AAAHHHH, fick tag på ledig massagetid kl 12 idag, han är bodybuildare :) Han får krama bort smärtan.

Tolkia
2010-05-31, 07:32
Läser jag länken så är det ryggskott jag har, helt klart. Vad beror det på, ålder, otränad, på väg att dö, vad? Är det vanlig vid låg ålder också, det fuckar upp självförtroendet kan jag säga. nu känner man sig döende och gammal.
Man vet nog egentligen inte så exakt. Men det är vanligt även bland folk i din ålder, och det är väldigt vanligt att det händer i samband med ganska vardagliga rörelser och inte alls när man maxlyfter på gymmet. Finns många som böjt sig ned för att ta upp något från golvet, och BAM!

Nitrometan
2010-05-31, 07:46
Min sambo fick ryggskott av att putsa fönster.

Massage kommer inte att bota ett ryggskott.


Varför är det så svårt att ringa sjukvårdsupplysningen eller en vårdcentral?

Gabber
2010-05-31, 07:52
Min sambo fick ryggskott av att putsa fönster.

Massage kommer inte att bota ett ryggskott.


Varför är det så svårt att ringa sjukvårdsupplysningen eller en vårdcentral?

Står ju överallt att sjukvården inte heller kan göra nåt, varför ska jag då ringa? Dör inte av lite smärta, bara det att jag ville veta vad fan detta var.

Nitrometan
2010-05-31, 07:57
Står ju överallt att sjukvården inte heller kan göra nåt, varför ska jag då ringa? Dör inte av lite smärta, bara det att jag ville veta vad fan detta var.
Men du vet ju inte att det är ett ryggskott?

Om du inte får det undersökt kanske det är nåt annat?

Gabber
2010-05-31, 07:58
Men du vet ju inte att det är ett ryggskott?

Om du inte får det undersökt kanske det är nåt annat?

nej jag vet inte, jag hoppas bara.

Sagzy
2010-05-31, 09:25
kan va en nerv som har kommit i kläm? Prova en kiropraktor

Tolkia
2010-05-31, 09:41
Om du inte får det undersökt kanske det är nåt annat?
Nu skall man inte ta ansvar för andras hälsa, men jag tycker nog att det kan räcka att ringa sjukvårdsrådgivningen i det här fallet, om man är orolig. Av den beskrivning som ges (Gabber kan vara uppe och gå, sitta i stol, har inga känsel- eller funktionsbortfall) låter det inte som om det skulle ge något att kriga sig till en akuttid på vårdcentralen. Om det är påtagligt bättre idag jämfört med igår tycker jag att man kan ha lite is i magen.

Massage kan iofs vara skönt, eftersom man tenderar att bli väldigt spänd (normal reaktion på att ha ont, men inte så skönt), även om det inte botar själva ryggskottet. Jag skulle dock avråda från allt annat bråkande med själva ryggen i det här stadiet (typ knäcka och dra). Inget kommer att snabbfixa den i vilket fall som helst.

Nitrometan
2010-05-31, 09:43
Nu skall man inte ta ansvar för andras hälsa, men jag tycker nog att det kan räcka att ringa sjukvårdsrådgivningen i det här fallet, om man är orolig.
Ja, men det vill ju inte Gabber göra.

Jag tycker att man ska vara rädd om sin rygg.

Gabber
2010-05-31, 09:45
Ja, men det vill ju inte Gabber göra.

Jag tycker att man ska vara rädd om sin rygg.

Jag ringer om jag inte märker mer förbättring, just nu är det klart mycket bättre än igår kan jag säga och det hjälper verkligen att promenera.

Nitrometan
2010-05-31, 09:48
Jag ringer om jag inte märker mer förbättring, just nu är det klart mycket bättre än igår kan jag säga och det hjälper verkligen att promenera.
Japp. Det hjälpte min sambo också. Även om hon inte uppskattade att jag drog ut henne de första dagarna. ;)

Hon behövde lite naproxen och ibuprofen i nån vecka innan hon var OK.

Gabber
2010-05-31, 09:50
Japp. Det hjälpte min sambo också. Även om hon inte uppskattade att jag drog ut henne de första dagarna. ;)

Hon behövde lite naproxen och ibuprofen i nån vecka innan hon var OK.

Går på Treo själv men pga min huvudvärk och ganglionvärk som spridit sig till armbågen(smärtan)

Pepparkakssmurfen
2010-05-31, 09:59
Låter som att du behöver en kiropraktor.

Tolkia
2010-05-31, 10:12
Går på Treo själv men pga min huvudvärk och ganglionvärk som spridit sig till armbågen(smärtan)
Nitrometans medicintips är bättre här. Treo känner inte som förstahandsvalet för vare sig ganglionvärk eller ryggskott. Ibuprofen eller naproxen beroende på hur ont du har, ev. i kombination med paracetamol (Alvedon etc.)

Shakemynuts
2010-05-31, 10:21
Då jag fick ryggskott var jag 12 år gammal. Man kanske uppfatta smärta annorlunda då osv, men jag minns att röra på sig överhuvudtaget inte existerade, jag var ju seriöst vikt på mitten vid korsryggen.

Gabber
2010-05-31, 12:24
Då jag fick ryggskott var jag 12 år gammal. Man kanske uppfatta smärta annorlunda då osv, men jag minns att röra på sig överhuvudtaget inte existerade, jag var ju seriöst vikt på mitten vid korsryggen.

Jo det var jag igår, hjälpte dock inte att röra på sig så fort, var tvungen att hämta luft i 2 h på soffan typ.

Massagen gjorde det inte alls bättre som ni skrev, smärtan kom tillbaka direkt dock inte lika allvarligt och lättar så fort man promenerar så det är väl ända lösningen.

Nitrometan
2010-06-01, 07:50
Hur går det med ryggen?

Gabber
2010-06-01, 07:59
Hur går det med ryggen?

Tack för att du frågar, det gör ont vid huk och böj utan stöd som igår, men jämfört med när jag vaknade mycket bättre.

Tog vetekudden igår och värde samt Eeze sörja det hjälpte tillfälligt. Tro det eller ej, ringde vårdguiden idag, de sa att det låter som ryggskott, ta det lugnt, promenera mycket och det kan ta 1-2 veckor tills blödningen läker. Gör den inte det måste du till en läkare.

Har tydligen med korta fibrer(muskler) att göra enligt massören? Plus att man är så vältränad :)

Nitrometan
2010-06-01, 08:54
Låter bra det, Gabber! :thumbup:

Pepparkakssmurfen
2010-06-01, 10:13
Jo det var jag igår, hjälpte dock inte att röra på sig så fort, var tvungen att hämta luft i 2 h på soffan typ.

Massagen gjorde det inte alls bättre som ni skrev, smärtan kom tillbaka direkt dock inte lika allvarligt och lättar så fort man promenerar så det är väl ända lösningen.


Det är en kiropraktor du behöver,inte en massör.
PM:ar tel. nr. till en duktig kiropraktor vid odenplan.