handdator

Visa fullständig version : Vinkel på fötter vid knäböj


Snuffe
2010-05-30, 22:28
30 graders vinkel på fötterna eller raka fötter? Blir det någon skillnad i hur det tar på musklerna vid knäböj?

Det jag är ute efter är att få snygga, vältränade lår... fokuset ligger just nu iaf inte på att kunna böja så mycket som bara möjligt.

Är det någon fotplacering som bättre än den andra kommer att bidra till detta, eller är det bara jag som är ute och cyklar (som vanligt kanske :smash:).

Fick som bara för mig att en vinklad fotplacering kanske tar mer på insida lår. Rätta mig gärna om jag har fel :confused:

Matsa
2010-05-30, 22:33
Fötternas vinkel kan variera lite beroende på bl.a hur brett du står. En bra tumregel är att tårna ska peka i samma riktning som knäna färdas när du böjer.

Snuffe
2010-05-30, 22:37
Jag har hittills kört hälarna axelbrett och tårna pekandes lite utåt (25-30grader kanske).

Tänkte väl mer skillnaden ifall man böjer lite utåt med knäna eller typ framåt, kanske inte uttryckte mig riktigt bra i frågeställningen, arbetar hela låret mer om man böjer framåt?
Men då kanske man får problem med att knäna vrids inåt vid högre belastningar...

Matsa
2010-05-30, 22:44
Jag har hittills kört hälarna axelbrett och tårna pekandes lite utåt (25-30grader kanske).

Tänkte väl mer skillnaden ifall man böjer lite utåt med knäna eller typ framåt, kanske inte uttryckte mig riktigt bra i frågeställningen, arbetar hela låret mer om man böjer framåt?
Men då kanske man får problem med att knäna vrids inåt vid högre belastningar...

Jag är verkligen ingen expert på knäböj så förhoppningsvis får du lite bättre svar av andra. Min åsikt är dock att man inte ska bekymra sig om såna smådetaljer som vart det tar om man ändrar fotvinkel innan man har en riktigt bra grundteknik. Försök hitta ett utförande som känns så naturligt som möjligt, axelbrett eller kanske aningen bredare verkar funka bra för de flesta men prova dig fram till rätt bredd. Satsa på att komma så djupt som möjligt utan att tappa ryggen.

HulkH
2010-05-30, 22:48
Jag har hittills kört hälarna axelbrett och tårna pekandes lite utåt (25-30grader kanske).

Tänkte väl mer skillnaden ifall man böjer lite utåt med knäna eller typ framåt, kanske inte uttryckte mig riktigt bra i frågeställningen, arbetar hela låret mer om man böjer framåt?
Men då kanske man får problem med att knäna vrids inåt vid högre belastningar...

Enligt mina erfarenheter (som jag har sagt i många trådar), då tar det bäst på mig när jag står axelbrett med fötterna pekade RAKT framåt.
Jag har kör på många olika sätt och märkt att destu mer fötterna pekar utåt, dessut mer tar det på BAKSIDA lår. när jag har fötterna rakt framåt, tar det bra över hela benen.

Dock så är det vad som funkar bäst för mig, inte för alla. Värt att testa dock ;)

Snuffe
2010-05-30, 22:51
Jag är verkligen ingen expert på knäböj så förhoppningsvis får du lite bättre svar av andra. Min åsikt är dock att man inte ska bekymra sig om såna smådetaljer som vart det tar om man ändrar fotvinkel innan man har en riktigt bra grundteknik. Försök hitta ett utförande som känns så naturligt som möjligt, axelbrett eller kanske aningen bredare verkar funka bra för de flesta men prova dig fram till rätt bredd. Satsa på att komma så djupt som möjligt utan att tappa ryggen.

Har väl egentligen lutat lite åt det hållet, att jag som är relativt ny inte ska bekymra sig över belastningsskillnader vid olika fotvinklar, blev egentligen fundersam och kände att jag ville veta :)

HulkH
2010-05-30, 22:54
Har väl egentligen lutat lite åt det hållet, att jag som är relativt ny inte ska bekymra sig över belastningsskillnader vid olika fotvinklar, blev egentligen fundersam och kände att jag ville veta :)

Glömde lägga till det dock. Se till att du hittar en skön ställning själv, och att du får ett ordentligt djup och känner att det tar :)

Snuffe
2010-05-30, 22:58
Glömde lägga till det dock. Se till att du hittar en skön ställning själv, och att du får ett ordentligt djup och känner att det tar

Jao, får nog köra vidare och testa helt enkelt, har varit väldigt noga hittills med att få ordentligt djup och ha bra hållning. Blir väl ett experiment och se ifall jag kan bibehålla bra teknik vid annorlunda utförande

mn8eii
2010-05-31, 00:31
"Egentligen finns det inte något rätt eller fel utan det gäller snarare att hitta en position som fungerar för ens egen kropp och dess förutsättningar. Med bred fotisättning är det enklare att komma ner till ett godkänt tävlingsdjup, man kan hantera större vikter eftersom lyftvägen blir något kortare och man begränsas inte lika mycket av sin styrka i framsida lår. Fördelen med smal fotisättning är att det blir enklare att komma ner riktigt djupt efter att du redan nått tävlingsdjup så det används helst om du vill ATG. Problemet är att många har problem att ens komma dit och om man försöker tvinga sig på en smal fotisättning man inte klarar av så kommer man tappa ryggen för mycket och det vill du inte göra med några kilo lastade på stången. "

Så har jag skrivit ang. smal-bred fotisättning och egentligen gäller samma sak vinkeln på foten. Mindre vinkel sätter större krav på din rörlighet och kan begränsa ditt djup till viss del. Vad som är viktigast är som redan påpekat, att hitta ett tillvägagångssätt som passar för just dina förutsättningar.

Matsa
2010-05-31, 00:56
En vettig artikel om böj: http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/teaching-the-squat/

Pjotor
2010-05-31, 07:07
Enligt mina erfarenheter (som jag har sagt i många trådar), då tar det bäst på mig när jag står axelbrett med fötterna pekade RAKT framåt.
Jag har kör på många olika sätt och märkt att destu mer fötterna pekar utåt, dessut mer tar det på BAKSIDA lår. när jag har fötterna rakt framåt, tar det bra över hela benen.

Det som tar bäst är inte alltid det som gör att man kan flytta mest vikt, så det som är "bäst" får man välja själv.

Robban
2010-05-31, 07:14
Att gå ner i SL-djup är inget måste för bra lår. Jag personligen står ganska smalt med ganska liten vinkling utåt av fötterna. Vill få trycket upp i höfterna. Att inte låsa ut knäna i toppläget o vila sig är ytterligare ett tips. Man rår inte lika mycket så här men det är för att man mosar låren...

Mvh

ARMSTARK
2010-05-31, 07:58
Som Matsa redan var inne på, knäna åt samma håll som fötterna. Undvik vinklar där du vrider i sidled. Rakt i vinklar som lederna är gjorda för kan man belasta kroppen väldigt mycket medans krafter som bryter mot den naturliga rörelsen kan resultera i tråkiga skador.

Martin Löwgren
2010-05-31, 08:14
min åsikt är dock att man inte ska bekymra sig om såna smådetaljer som vart det tar om man ändrar fotvinkel innan man har en riktigt bra grundteknik. Försök hitta ett utförande som känns så naturligt som möjligt, axelbrett eller kanske aningen bredare verkar funka bra för de flesta men prova dig fram till rätt bredd. Satsa på att komma så djupt som möjligt utan att tappa ryggen.+1

Snuffe
2010-05-31, 08:52
Tack för all matnyttig information!

Om man använder knäböj som enda benövning, är det då fördelaktigt att gå ner djupt för att koppla in baksida lår och sätesmuskeln?

Martin Löwgren
2010-05-31, 09:22
Tack för all matnyttig information!

Om man använder knäböj som enda benövning, är det då fördelaktigt att gå ner djupt för att koppla in baksida lår och sätesmuskeln?

Om du har tekniken/rörligheten för att klara av det, ja.

Snuffe
2010-05-31, 09:53
Om du har tekniken/rörligheten för att klara av det, ja.

Något förslag på övning(ar) för att eventuellt förbättra rörligheten som krävs vid knäböj?

Morty
2010-05-31, 12:22
Sheo's Squat Stretch!

HulkH
2010-05-31, 12:34
Det som tar bäst är inte alltid det som gör att man kan flytta mest vikt, så det som är "bäst" får man välja själv.

Har du rätt i :)

Jag är inte helt säker på att jag skulle så exakt så om jag skulle satsa på att lyfta riktigt mycke.