handdator

Visa fullständig version : Föredrink vid långpass - onödigt?


Skrollovicz
2010-05-30, 18:54
Har en fundering. Om man tränar cirka 2 h, är det bortkastat med en föredrink? Jag hade gärna skrotat allt vad kosttillskott heter om det inte hade varit för att jag inte har möjlighet att äta ett mål mat före träning. För att styrketräningen inte ska kännas helt bortkastad resultatmässigt har jag hittills kört på EAA eller vassle innan träningen, då min mage varit tom.

Hur länge in på passet dröjer det innan aminosyrorna har spelat ut sin rätt, så att säga? Om vi utgår från 10 g EAA.

Tack för svar. :thumbup:

Sverker
2010-05-30, 19:01
Är det inte bättre att dela upp träningspasset i två eller bara höja intensiteten ?
Ser ingen fördel med några gram EAA när du sprutar ut kortisol i blodet.

Eddie Vedder
2010-05-30, 19:14
Hur länge in på passet dröjer det innan aminosyrorna har spelat ut sin rätt, så att säga? Om vi utgår från 10 g EAA.

Kolla EAA-tråden. Grub har ju postat samma studier hundra gånger där.

Skrollovicz
2010-05-31, 05:24
Är det inte bättre att dela upp träningspasset i två eller bara höja intensiteten ?
Ser ingen fördel med några gram EAA när du sprutar ut kortisol i blodet.
När börjar kortisol att utsöndras och varför är det något man bör undvika i samband med EAA-intag?

Kolla EAA-tråden. Grub har ju postat samma studier hundra gånger där.
Sökte igenom trådens 30 första sidor, hittade inte.

Eddie Vedder
2010-05-31, 05:40
Sökte igenom trådens 30 första sidor, hittade inte.

Börja på sista och gå bakåt, de har postats ofta på senaste tiden.

Sverker
2010-05-31, 05:52
När börjar kortisol att utsöndras och varför är det något man bör undvika i samband med EAA-intag?



När energin börjar att ta slut stiger nivåerna av kortisol. Lite beroende på intensiteten lär det inträffa efter 45 - 60 minuter.


Visst kan du använda EAA. Det är bara så, enligt mig, att överdrivet långa träningspass sliter mer än vad det ger.EAA blir bara onödigt.

Sedan kan vi tänka oss att energinivåerna sjunker. EAA som är tänkt att cirkulera i blodet istället förbränns som energi.

Skrollovicz
2010-05-31, 07:19
Då är jag med. Tack Sverker, tack Eddie.

EiseltUK
2010-05-31, 11:49
Jag skulle blanda EAA med kolhydrater och dricka under passet om det går.