handdator

Visa fullständig version : Löpa milen 21 augusti.


swiftin
2010-05-30, 14:30
Hejsan forumet!
Jag är en 23-årig kille som är anmäld till midnattsloppet i Göteborg nu i sommar. Förra året sprang jag Göteborgsvarvet på 1.45, efter att ha tränat en del under våren och sena vintern, fast med en vikt på nästan 85 kilo.

Jag undrar lite hur ett bra träningsupplägg kan se ut om man vill prestera så bra som möjligt, med rimliga mänger träning. Jag är beredd att träna 4-5 dagar i veckan. Har kollat lite på marathon, men hittade bara milträning för tjejer, vet inte om det är skillnad när det gäller att pressa sig osv.

Idag sprang jag en mil på ungefär 52 min, vägandes 83 kilo med några kilo fett till övers. Hur snabbt är rimligt att komma under på nästan 3 månaders träning? Under 45?
[Har btw slagit vad med en klasskompis om 300 spänn vem som är snabbast. Enligt hans utsago sprang han milen på 36 i gymnasiet, jag antar att den tiden är körd, aight? :)]

Med vänlig hälsning,

robertcop
2010-05-30, 17:04
45 minuter tycker jag inte skall vara några problem om du sköter löpträningen rätt under dessa 3 månader.
Träna upp kondisen med distans och intervallöpning under juni juli och i augusti tycker jag att du ska fokusera på kilometerdistans och hitta tempot på ca 4.30 per km.
Kompisens 36 min är en ruskigt bra tid för en gymnasieelev. Pröva själv att hålla en kilometertid på drygt 3.30 det är en jäkla hög fart! speciellt om man håller det 10km i sträck.

kid24
2010-05-30, 17:14
www.marathon.se

där har du ett upplägg.

swiftin
2010-06-01, 01:51
45 minuter tycker jag inte skall vara några problem om du sköter löpträningen rätt under dessa 3 månader.
Träna upp kondisen med distans och intervallöpning under juni juli och i augusti tycker jag att du ska fokusera på kilometerdistans och hitta tempot på ca 4.30 per km.
Kompisens 36 min är en ruskigt bra tid för en gymnasieelev. Pröva själv att hålla en kilometertid på drygt 3.30 det är en jäkla hög fart! speciellt om man håller det 10km i sträck.


Okej. :) Tack för svaret. Vad innebär kilometerdistans? Är det att man kör intervaller på ungefär 1 kilometer och sedan vilar lite för att springa samma sträcka igen?